Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Kaitafilmien digitointi

Collapse
X

• Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

• Kaitafilmien digitointi

Tuli löydettyä uudelleen vanhat korvaamattomat kaitafilmit. Projektorin takkuilevan toiminnan myötä viimeistään nousi esiin se tosiasia, että kelat on pakko digitoida järkevämpään ja turvallisempaan muotoon. Jokainen katsomiskerta kuluttaa taatusti filmiä rankalla kädellä eivätkä kuva tule loputtomiin pysymään ilman katsomistakaan. Osassa oli jo aavistus värien ja kirkkauden haalistumissa liian selkeästi havaittavissa. Ei myöskään kovin rauhoittavaa seurata jatkuvasti, ettei filmi projektorissa vain pysähdy ja valkokankaalta kuva keskeltä alkaen pala pois.

Vaihtoehtojahan on kaksi; tehdä itse tai teetättää. Valkokankaalta kuvaaminen ja ohjelmallinen retusointi on täysin mahdollista itsekin, mutta juuri tuo siirtovaihe filmiltä digikameraan muodostuu aina pullonkaulaksi. Paraskaan algoritmi ei korjaa siirtovaiheen vääristymiä. Itse tekemällä saa ihan siedettävää, mutta ei lähelläkään hyvää saati parasta jälkeä. Lisäksi muutaman kelan hammastus on hieman poikkeavaa eikä sovi projektoriin. Valinta kääntyykin teetättämiseen.

Löytyykö arvon raadilta kokemuksia/suosituksia alan yrityksistä? Mielellään digitointi saisi tapahtua kunnon filmiskannauksella kuva kerrallaan. Kun kerran työ teetetään ammattilaisella, saa se mielellään tapahtua laadukkain ammattilaisvälinein, joihin itsellä ei ole mahdollisuutta

Pikaluotauksella googlella, löytyi muutamia potentiaalisia puljuja kuten Helsingin Lasipalatsissa toimiva Reel One ja Mikrofilmsystems. Tiedä sitten todellisesta laadusta, mutta markkinointi ainakin jättää positiivisen kuvan.

Kallistahan työ tulee olemaan, mutta ovat varsin korvaamattomia keloja nuo filmit. Filmit ovat kuitenkin yhtä arvokkaita monelle sukulaisellekin, joten aivan omasta pussista ei kaikkea tarvitse kustantaa.

Kaikki filmit ovat 8-millisiä (ilmeisesti Super8:aa?). Muutamassa filmissä hammastus on hieman muista poikkeavaa (isommat reiät).

edit: Liike pitäisi sijaita mieluusti välillä Järvenpää - Helsinki.

Meinasinkin kysellä juuri samasta aiheesta, kun löytyi useampi tunti vanhoja kaitafilmejä.
    www.digivideo.fi ja keskustelu, niin sieltä löytyi juttua digitoinnista.
    Järvenpäässä kun asut, niin www.studiokalima.fi siirtää muistaakseni kaitafilmejä digi-aikaan.

Comment

Ihan vain mielenkiinnosta; Jos tavoite on katsella noita vielä 20v kuluttua, tallennusmedian luotettavuus on tärkeää, vaikka ajoittaisesti otettaisiinkin varmuuskopioita. Mutta entäs tallennusformaatti? MPEG-2 vai joku vähemmän pakattu?

Comment

Mielellään mahdollisimman pakkaamattomat originaalit, joista sitten pakkaa tarvittavaan muotoon käyttötarkoituksen mukaan. Optimaalisin muotohan orginaaleillehan olisi pakkaamaton. Mielellään kaikki olisi kuitenkin mahduttavat järkevään määrän DVD:itä, joten kevyt pakkaus on melko pakollista. Pakkaamismuotona MPEG2 on kyllä jo melko vanhentunutta muuhun kuin DVD-soitinkäyttöön. Tietokonekäytössä ainakin itse suosin MPEG4-tason pakkausta (xvid, divx...).

Itse tallennusformaattihan ei millään tavoin vaikuta säilymiseen.

Tarkoituksena olisi saada kaikki DVD:lle, joista sitten useita kopioita sukulaisille ja silloin tällöin uusille levyille poltto.

Comment

Itse tallennusformaattihan ei millään tavoin vaikuta säilymiseen.
          Eipä niin mutta kannattaa silti säilytellä sitä purku/katseluohjelmaa seuraavan 20-30 vuoden ajan sen datan rinnalla, että pääsee tulevaisuudessakin katselemaan :)

"2090 A.D: Mikä ihmeen MPEG-8? Eihän semmosia ole ollut enää ainakaan sataan vuoteen?"

Comment

Lopullisessa pakkauksessa myös windows media pakkaukset on hyviä, varsinkin 9 versio ja saa mikkisoftan sivuiltakin ilmasen ohjelman noiden tekemiseen joku on mielestäni kanssa hyvä.

Eikös nuo kaitafilmit oo jotain 15 tai 18 fps?

Comment

Jotain sitä luokkaa ne luultavasti ovat. Jos tekee itse, pitää joko jo kuvausvaiheessa valita sopiva suljinnopeus tai sitten editoidessa muokata siten, ettei kuva välky.

Comment

Kaksi 8mm filmiä, mutta mistä variaatioista on kyse (Super 8, Single 8 jne.)? Rei´issä siis eroa.

Ongelma on siinä, että alempi ei käy projektoriin. Eli minkälaisen projektorin kumpikin vaatii ts. mille variaatioille projektorin pitää olla yhteensopiva?

Comment

Nyt on kaitafilmit DVD:llä. Super 8:a oli filmit ja noin 3 tuntia 30 minuuttia oli siirrettävää. Kolme levyä noista tuli ja ne on pakattu samaan koteloon, jonka kannessa on kuvia filmeistä. Samoin levyjen kannessa on kuvia levyn sisällöstä.
                  Välkyntä on todella olematonta ja kuva pysyy hyvin paikoillaan. Todella laadukasta on ollut siirto ja kuvanlaatu yleensäkin hämmästyttävän hyvää.

Tässä ruudulta napattu kuva. Allekirjoittanut vasemmalla. Täytyy sanoa, että oli erittäin mielenkiintoista katseltavaa ja hintansa arvoista.

Comment

Tuttava tekee ainakin VHS kaseteista erittäin laadukkaita digitointeja, kaitafilmeistä en ole varma, mutta taisi jotain itsetehtyjä laitteita olla niihinkin ainakin joskus.

http://www.eselec.fi/digitointi/index

Comment

Digitoitko Jussi itse? Kankaalta kameralla?

Tietysti jos oikein jaksaisi, voisihan sitä kuvattua vielä jälkikäsitellä välkkymisen yms suhteen, mutta taitaisi mennä jo pahasti yötöiksi.

Comment

Järvenpääläisessä liikkeessä oli isä teettänyt. Oli kuulemma joku tarjous. En viitsi liikettä mainostaa, koska hukkasivat aikoinaan yli 100kpl hautajaiskuvia ja palvelu oli tosi ylimielistä siinä tilanteessa.
                        YV:llä saa nimen, jos tarve vaatii.

Ei kai se välke paha olisi kuvaamallakaan, jos vain on sellainen kamera, joka ei sekoaisi filmin välkyntää. Ongelma on ilmeisesti se, että kun kamera välkkyy ja filmi välkkyy, niin alkaa välke korostumaan häiritsevästi. Ilmeisesti myös nurkkien tummuminen on ongelma. Mutta onhan se digi-formaatti silti filmiä helpompi, vaikka vähän välkkyisikin.

Comment

Itsellä on jossain -01 tms. Sonyn digi-8 kamerassa suljinnopeuden puolitusasetus, jolla aikoinaan tuntui välke häviävän aika nätisti. Tosin aavistuksen se teki sitten sellaista venyvyyttä liiketoistoon. Ja valotus yms. toki käsiasetukselle.

Comment

Esa tuossa huomasi, että täällä oli linkki sivuille ja pyysi välittämään seuraavan (ei kuulemma onnistunut postauksen teko itse):

---
                            Eselec ei suorita kaitafilmien digitointeja. Sen sijaan homma onnistuu täällä:
                            http://www.tannerhuollot.fi/

Kyseinen yritys sijaitsee Helsingissä ja tekniikka filmien siirrossa on se ainoa oikea eli stop motion capture. Siinä jokainen filmiruutu digitoidaan erikseen. Kuvan siirto tapahtuu optisen linssijärjestelmän kautta suoraan projektorista kameraan, valkokangasta ei käytetä lainkaan. Näin jokainen kuvaruutu valottuu tasaisesti laidoille asti eli ei tule niitä valkokangassiirrosta tuttuja ongelmia keskiosan kirkkauden kanssa eikä mitään välkkymisiä yms.

Itse teetin omat filmini tuolla ja olin laatuun hyvin tyytyväinen. Toimittivat DV25-AVIna editoinita varten kun pyysin ja valmiiksi muunnettuna 25 fps. Ajelin itse vielä noihin kohinaprosessoinnin, joka poisti filmin rakeisuuden sekä valtaosan roskista.

Terveisin:
                            Esa Heikkinen
                            Eselec

Comment

Minun mainitsemani kaitafilmin siirron DVD:lle oli näköjään tehnyt osoitteesta www.kaitafilmi.net löytyvä firma.
                              Jätän edelleen Järvenpääläisen välikäsi-yrityksen välistä mainitsematta.
                              Tuolla sivuilla näytti olevan hinnastokin.

Comment

Working...
                              X