Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Ihme pelleilyä Ruotsin tuonnin rekisteröinnissä

Collapse
X

• Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

• Ihme pelleilyä Ruotsin tuonnin rekisteröinnissä

Siis veropäätös tuli, ja maksoin sen. Konttorilla todettiin ko. veroasian olevan kunnossa. En tässä enempää ruodi veropäätöksen eräpäivän, maksamisen, rekisteröintiluvan 3-4 päivän kulumisella, väliaikaisen luvan päättymisellä ym. ristiriitaisuuksilla verotuksessa.

Asia koskee vaatimusta konttorilla saada Ruotsin rekisteriasiakirjojen kakkososaa. Olin sen palauttanut Vägverketin ohjeen mukaan kilpien mukana rekisteristä poiston vuoksi. Kun osaa ei ollut, ei autoa voinut rekisteröidä, tekevät ns retu-kyselyn AKE:n kautta Vägverketille, onko auto poistettu Ruotsissa rekisteristä.

Kuka kertoo miten ko. rekisteriotteen kakkososa sitten kertoo rekisteröintikelpoisuuden. Lomake, jossa on puoli sivua ohjeita miten lomakkeen toinen puoli täytetään. Se on siis ilmoitusosa, johon täytetään ajoneuvoa koskeva muutos, mm, omistajan vaihdos, tai omassa tapauksessani export, maastavienti ja rekisteristäpoisto.

Siis hetkinen, jos minulla olisi ollut näyttää ko. lomake, en siis olisi sitä palauttanut Vägverketiin, enkä ehkä olisi saanut edes poistettua Ruotsin rekisteristä. Nyt kun olin sen palauttanut ja poistanut asiallisesti Ruotsin rekisteristä, minua pidettiin melkein rikollisena. Minulla tosin oli värikopio kakkososasta, mutta siitä ei Hämeen Autokatsastuksessa välitetty.

Miten tuo lomake siis voi kellekään osoittaa rekisteröintikelpoisuuden???

Taas vaihteeksi näitä juttuja...
    Mulla ei kyselty kuin teknistä osaa.
    Itellä meinas katsastus topata siihen, että katsastusmies ei millään löytänyt otteesta mainintaa jostain pirun päästöluokitusjutusta. AKE:lla kyllä löysivät ja suunnilleen viikon taistelun jälkeen sain katsastusmiehenkin uskomaan ko. asian kun AKE:sta soittelivat samasta aasiasta useaan otteeseen...

Comment

Tahalleenhan se on yritetty tuo homma tehdä mahdollisimman vaikeaksi. Ihme pelleilyä, sais se EU kohta laittaa pisteen tälle verotus/tuontiauto pelleilylle. Verot helevettiin ja lappuhässäkät, nii alkais tuontiautojen juhlakausi. Ite ainkakin hakisin väh. kerran vuodessa uuden auton naapurista :)

Comment

Hassua kyllä toi rekisteriote-show on EU:n aiheuttamaa. Kyselin aikoinani asiasta ja AKE vastasi näin:

Alkuperäinen kirjoittaja AKE
        Hei!

Kiitos yhteydenotosta.

ETA-valtiossa rekisteröidyn ajoneuvon ulkomainen rekisteröintitodistus on luovutettava rekisteröintitoimipisteeseen, josta se toimitetaan muiden rekisteröintiasiakirjojen kanssa AKEen kuvattavaksi ja arkistoitavaksi. Ulkomaisen rekisteröintiasiakirjan vaatiminen rekisteröintiasiakirjojen liitteeksi perustuu rekisteröintiasiakirjoista annettuun direktiiviin 1999/37/EU.

Jos asiakkaalla ei ole ensirekisteröinnissä vaadittavaa ulkomaista rekisteröintitodistusta, katsastustoimipaikka tekee AKEn välityksellä sähköpostitiedustelun aiemman rekisteröintivaltion ajoneuvoviranomaisille, joilta pyydetään lupa rekisteröintiin.

Kun ETA-valtiosta Suomeen tuotu ajoneuvo rekisteröidään täällä, AKE lähettää ilmoituksen tapahtuneesta rekisteröinnistä aiempaan rekisteröintivaltioon.

Ystävällisin terveisin
        Henna Kaarimaa
        palveluassistentti
        Ajoneuvojen rekisteröinti
        Ja linkki direktiiviin: http://europa.eu.int/eur-lex/pri/fi/...fi00570065.pdf

Comment

itse tuossa toin yhden auton aikaisemmin keväällä ruottista ja sen kanssa kaikki sujui moitteetta ja retu kyselykin onnistui ilman sitä kakkos osaa.

Nyt toin omaan käyttöön uuden pirssin ja alkuperämaa oli tällä yksilöllä italia. Otteelta tosiaan puuttui kanssa noita suomen katastuksen kannalta tärkeitä juttuja. Niimpä homma pysähtyi siihenn asti kun tilasin todistuksen vv autolta päästötasosta, melutasosta ja jarrulaitteista. Nämä kyseiset kolme sanaa eli direktiiviä kustansi 75e.

Ja tässäkään tapauksessa ei konttorilla sitä kakkos osaa kaipailtu.

Comment

Jep, rekisteröintitodistus mulla oli, mutta vaativat vielä sitä muutososaa. Se ei sisällä auton tietoja, vaan rekisterinumeron, jolla Ruottin Vägverket sitten osaa kohdistaa muutososan muutoksen oikeaan ajoneuvoon.

3 vuotta sitten tuomassani Audin rekisteriotteen kakkososassa oli ko. ajoneuvon eu-tyyppihyväksyntäkoodeja. Ote on sen jälkeen ruottissa muuttunut, jolloin kakkososassa ei enää olekaan noita koodeja, vaan se on muutososa.

Luulenkin, että AKE ei ole pysynyt Ruotsin dokumenttien päivityksen tasalla, ja tämä on jäänne noista vanhoista otteista.

EU-tyyppihuväksyntädokumentin tilasin VW:ltä Saksasta postiennakolla, ja se oli ok katsastajalle.

Comment

Itsella oli aikanaan Saabin kanssa melkoinen taistelu saada Tulli ja Katsastus uskomaan ettei Itavallasta autoa tuodessa saa rekisteriotetta mukaan. Mutta kylla se lopulta puhelinsoittojen jalkeen uskottiin.

Comment

AKE antoi selityksen, miksi tuota kakkososaa vaaditaan.:

"EU-direktiivi (Directive 1999/37/EU) määrää maan viranomaisen tekemään kyselyn toiseen EU-maahan, jos asiakkaalla ei ole esittää rekisteröinnin yhteydessä rekisteröintitodistusta tai sen osaa. Tämä liittyy EU:n pyrkimykseen edistää viranomaisten yhteistyötä ja ehkäistä ajoneuvovarkauksia jne.

Katsastusaseman tulee siis tehdä Ajoneuvohallintokeskuksen kautta kysely Ruotsiin ja varmistaa, että heillä on rekisteröintitodistuksen toinen osa eikä autoa ole esim. merkitty anastetuksi. Kyselyt välitetään meiltä Ruotsiin saman päivän aikana kuin se on tehty"

Miksei tätä sanottu selvästi missään aikaisemmin? Nyt noudatin Vägverketin ohjetta palauttaa kakkososa täytettynä kilpien ja maahantuontitodistuksen mukana Ruotsiin.

Esim. vuonna 2003 ei tällaista peliä pidetty, vaikka tuo direktiivi näyttäisi jo olevan vuodelta 1999.

Comment

Toin aanelkkuni Ruotsista viime elokuussa ja myyjälle jäi vain valkoisen [tai beigen? - olen värisokea... :)] ilmoitusosa. Mulla on myös keltaisen kakkososan molemmat osat. Lähetin myyjälle vain kilvet eikä mitään ongelmia katsastuksen tai rekisteröinnin kanssa.

Toisaalta kuulopuheiden mukaan rekisteröintimenettelyssä olis tapahtunut jotain muutoksia viime kesän jälkeen?!

Mitä tulee katsastukseen, kannattaa tarkistuttaa inssillä tarvittavat paperit ENNEN maksua ja jos alkaa tuntumaan hankalalta, on syytä vaihtaa katsastajaa! Itse kysyin neuvot ex-valtiolliselta Kemistä, itse katsastuksen hoidin yksityisellä (halvin hinta soittokierroksen perusteella) Kemissä ja vanhan mallin kilvet hain taas ex-valtiolliselta (siis A-Katsastus) Oulusta.

Comment

Up.

Mulla taas seuraavanlainen tilanne päällä, että ulkomaisessa rekisteriotteessa
                    lukee rekisteröintivuosi 1996 ja auto vm. 1992 ja inssi ei voi millään
                    laittaa sitä rekisteröintipäivää otteeseen, vedoten... johonkin.. en tiedä,
                    on käpy palanut jo lopullisesti, vaati selvitystä aikaisemmasta rekisteröinnistä
                    vuosilta 91 - 94, jolloin autoa on valmistettu.

Comment

Eikö toi ole aika selvä juttu. Auto on jossain aikaisemmassa vaiheessa ollut pois rekisteristä ja nyt sun pitää selvittää miksi. Ei -92:sta ensirekisteröidä -96. (alkujaan rata-auto, kolari tms)

Comment

Mikäli auto on oikesti ollut ensimmäisen kerran kilvissä vuonna -96, niin silloin siinä papereissa pitää se lukea, vaikka auto olisi valmistettu vuonna -92. Tämä aiheuttaa mahdollisesti Suomessa isot vaikeudet, koska auton pitää täyttää -96mallisen auton määräykset. Ei ensirekisteröintipäivä ole mitenkään sidottu auton valmistusvuoteen, en ymmärrä mikä estää.

Comment

Ei ensirekisteröintipäivä ole mitenkään sidottu auton valmistusvuoteen, en ymmärrä mikä estää.
                          Juuri näin. Asia selvisi kuitenkin pienen väännön jälkeen ja auto
                          rekisteröidään TUV lapun mukaan, koska sehän on mahdotonta
                          selvittää, olisiko auto ollut rekisterissä ennen vuotta -96.
                          Muistaakseni Saksassa rekisteritiedot on kannassa seitsemän
                          vuotta. Voin olla väärässäkin, tiedon sain AKE : sta.

Comment

Working...
                          X