Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Trafi uhkaa iskeä DPF-poistojen kimppuun

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Maskisuoja auttaa lämpöjen saavuttamisessa ja pitämisessä vaikka kuinka joku väittäisi ettei auta. Öljytkin pysyy lämpösenpänä. Webastokin pyöri harvemmin.
    Viime talven ajelin maskisuoja nokalla vaikka kelit oli jatkuvasti plussalla. Vähän rajoilla mentiin, kun öljyt pyöri 110 asteen nurkilla. Ilman maskia siinä 90 astetta.

    Mitä tulee saastelaitteiden korjaamiseen niin Sharanissa meni 4ke adblue systeemin korjaamiseen, ja silti vieläkin tuli efficiency too low herjaa. Muut osat vaihdettiin paitsi suutin ja elektroniikka puoli. Siis uusi scr-katti ja anturi, sekä softapäivitykset.

    Comment


      Audissa adblue antaa samaa herjaa jos egr on tukossa tai lähes tukossa. Kulkevat jotenkin käsikädessä, ainakin fl bitdi versioissa.
      Viimeksi muokannut Killeri; 10.12.2020, 17:01. Perustelu: Tarpeeton lainaus poistettu.

      Comment


        10.12.2020 Suutarila, Helsinki - Lahti, lämpötila noin -1c. Jätin tieteen nimissä esilämmittämisen väliin jotta voin kokeilla miten tuo auto lämpeää, A7 2015 BiTDI päästöhuijaus laadunparannettu ja aivan vakio.

        Kehä 3: 80-89km/h auton lämpömittarin mukaan lämpötilaksi vaihtui 90c 3,3km kohdalla. Öljynlämmöt alkaa näkymään 60c alkaen, se 6,5km.

        Lahden moottoritie E75: 105-120km/h 15km kohdalla öljynlämmöt 83c. 8-vaihteelle yleensä vaihtaa ~86km/h, tänään 87km/h ja se kohdassa 20,7km.

        Tietysti näissä uudemmissa kun jäähdytysneste ei kierrä jäähdyttimen kautta kylmänä jne niin tokihan tuo lämpiää nopeammin.

        Comment


          Viime talvena seurailin asioikseni BT OBD -mokkulalla ja Torquella jäähdytysnesteen lämpötilaa, kun tosiaan mittarin mukaan CVUB-koneinen BiTDI lämpiää varsin ripeästi. Ainakin sillä otannalla ledimittari näytti 90 astetta, kun oikea lämpötila oli 60 astetta. Ainahan nuo on skaalattuja ollu jonkun verran, mutta joku roti. :D

          Comment


            Samoin menee täällä CVUB motissa että ledien näyttäessä 90 astetta koneen lämmöksi niin öljyn lämpö on juuri ja juuri 60 astetta. Eli Karin "mittausten" mukaan oikea moottorin jäähdytysnesteen lämpö kannattaa katsoa öljyn lämmöstä. :D

            Comment


              Aina niissä on tuota hystereesiä hyvin voimakkaasti lämpömittarissa.

              Comment


                Muistelen että joskus törmäsin B6 jäähdytysnestelämpömittarin spekseihin Elsassa, muistaakseni 90'c näytettiin ~80-100'c. Vaan ompahan teknistä etumatkaa kun aamulla VCDS Mobilella katselin lämpömittari vs todellinen. +58'c näytti VCDS moottorin jäähdytysnesteen lämpöanturille kun mittaristoon tuli 90'c. Tosin lämpöanturit on myös ennen ja jälkeen syylärinkin joten en nyt lähde mitään huijausta julistamaan kun tässä voi joku laskennallinenkin arvo olla jolla mittaristoa ohjataan.

                Illalla taas omistauiduin tieteelle - ehkä viimeistä kertaa, ja jätin auton esilämmittämättä. Suutarilasta Lahteen taas ja sellainen -1'c.

                Öljy 80'c @ 11km
                J.Neste 80'c @ 13km
                Öljy 90'c @ 17km
                J.Neste 90'c @ 18km
                Attached Files

                Comment


                  Kiitos andre logista. Valitettavasti tämä hyvä tieto hukkuu offarina tähän topicciin, joten pysytään aiheessa, eli miten Trafi uhkaa iskeä dieselien päästölaiteiden poistoon.

                  Tuo keskustelu 3.0TDI moottorin lämmöistä sopisi paremmin tähän: https://www.audiclub.fi/audifinns/fo...C3%A4mm%C3%B6t

                  Ylläpito kiittää.

                  Comment


                  • Alkuperäinen kirjoittaja hopsis Näytä viesti
                    Ihmettelen, enkä laiskuuttani jaksa ottaa selvää, miksi dpf poistoja ei pystyttäisi putken päästä mittaamaan määräaikaiskatsastuksella tai edes niistä joissa on syytä epäillä olevan jotain vilunkia tai vikaa. Tai miksi ei ylipäätään pystytä sen loukun toimivuutta tai edes olemassaoloa valvomaan millään muulla kuin obd-testerillä vikakoodit lukien.
                    Kyllä se tosiaan pystyttäisi katsastuksessa mittaamaan, onko DPF poistettu. Siihen vain tarvitaan erilainen hiukkasmittalaite kuin optiseen läpäisevyyteen perustuva k-arvomittaus. Sellainen voisi olla esim yksittäishiukkaslaskentaan perustuva mittalaite, joka mittaa hiukkasten lukumäärää. K-arvomittauksessa taas korostuu isommat hiukkaset, jolloin siinä ei juuri havaita tarpeeksi pieniä hiukkasia lainkaan.

                    Hiukkasten lukumäärä taas voi olla vaikka 1000 kertaa korkeampi ilman DPF:ää verrattuna DPF:älliseen, joten sen pitäisi ihan selkeästi havaita sopivalla mittalaitteella... ilman mitään pakoputkiston osien purkua. Joissain Euroopan maissa taidetaankin olla lähiaikoina suuntautumassa tuollaiseen päästömittaukseen, joten eiköhän sellainen meillekin jossain vaiheessa tule...

                    Comment


                    • "Ajoneuvolakia muutetaan "

                      "Uudella sääntelyllä kiellettäisiin muun muassa päästömanipulaatioon käytettävien laitteiden myynti ja asentaminen. Myös ajoneuvon muuttaminen päästöjä manipuloimalla olisi jatkossa kiellettyä."

                      "Päästömanipulointi tarkoittaa auton päästöjä vähentävien laitteiden toiminnan kiertämistä kuten esimerkiksi pakokaasuja puhdistavien DPF-hiukkassuodattimien ja Adblue-lisäainetta käyttävien SCR-ureajärjestelmien ohittamista."

                      https://www.is.fi/autot/art-2000009209543.html



                      Comment


                        On tuota vatkattu monta vuotta joten ei tule yllätyksenä.

                        Comment


                          Ei kai niitä oo tähänkään asti saanu puukottaa. Valvonta on toki ollu jokseenkin olematonta.

                          Comment


                            Kuinkas tuota hiukkassuodattimien poistoa käytännössä edes valvottaisi?

                            Comment


                            • Veikkaisin katsastuksessa.

                              "Helpoin tapa tunnistaa, onko autossa hiukkassuodatin, on kurkistaa pakoputken päästä sisään. Mikäli pakoputken sisäpinta on kirkas tai sormeen ei tartu nokea putken sisältä, on autossa todennäköisesti hiukkassuodatin. Nokinen putki kertoo, ettei hiukkassuodatinta ole tai DPF on poistettu autosta. Kokeneempi autoilija pystyy auton moottoritilasta tai auton alta katsomalla tunnistamaan hiukkasloukun auton pakoputkistosta."

                              https://oilpoint.fi/b/24-01-2020/hiu...ssuodattimista
                              Viimeksi muokannut Killeri; 22.11.2022, 06:31. Perustelu: Tarpeeton lainaus poistettu.

                              Comment


                                Käytännössä tuo ei taida onnistua. Oli yhdestä A8:sta tyhjennettynä koska menivät tukkoon ja katsastusmies kehui, että tämähän puhdistaa ilmaa. Hiukkaspäästöt olivat nolla mittarinkin mukaan. Ja pönttöjen kuoret siis paikallaan, eli siitäkään ei nähnyt poistoa.

                                Comment


                                  Tarkemmalla mittalaitteella tai odbn kautta esim paineantureiden lukemia seuraamalla.

                                  Comment


                                  • Katsastuksessa voidaan myös (lähi?) tulevaisuudessa aleta mittaamaan pakoputken päästä hiukkasten lukumäärää (siis eri asia kuin nykyinen k-arvo), josta nähdään, onko DPF poistettu. Tällainen mittaus onkin alkanut sisältyä tänä vuonna katsastukseen Alankomaissa ja Belgiassa, ja kohta kai Saksassa, joten eiköhän se täälläkin kohta ala.

                                    Comment


                                      Tuota Adbluen testaamista hieman miettinyt, että kohta kaikki dieselit katsastetaan kovimmilla pakkasilla, koska litku on silloin jäässä ja systeemi pois päältä.
                                      Muuten tuo olisi syrjivää, jos kesällä mitattaisiin ja talvella ei.
                                      Ja varmasti tulee hieman tieteellisimpiä testauksia DPF:n puuttumiseen kuin katsomalla miltä putken päässä näyttää, kun tuota voisi kiertää jynssäämällä putkenpäät ennen katsastusta.

                                      Päästömanipulaatioon käytettävien laitteiden asennus ja myynti kielletään. Tämä on lievästi sanottuna aika laaja kielto. Mitkä laitteet? Tietokoneet? Merkkikorjaamoiden käyttämät laitteet? Niitäkin kun voi käyttää päästömanipulaatioon.
                                      Viimeksi muokannut Puuhapete; 23.11.2022, 10:49.

                                      Comment


                                        Esim EGR-peitelevy olisi varmaan tällainen laite. Tai katalysaattorin tilalle tuleva niin kutsuttu test-pipe.

                                        Pelkät vikakoodit poistetuista palikoista osaa nykyään piilottaa kuka vaan markan pilipalituraaja mutta jotain paineanturien lukemia ei ihan helposti kyllä vuosikatsastuksella ala kukaan seuraamaan. OBD-portin kautta livedataa seuraamalla varmasti pääsisi oikeasti käsiksi saastelaitteiden toimintaan, tai ainakin poistetun raudan emulointi reaaliajassa softalla kuulostaa aika vaativalta mutta ei siihen käytännössä ole resursseja tai aikaa, eikä välttämättä edes osaamista kun ottaa huomioon autokannan laajuuden.

                                        Tuntuu kyllä vähän erikoiselta että autokantaa toisaalta pitäisi sähköistää kamalalla kiireellä, vuosi 2030 on jonkin sortin merkkipaalu johon mennessä pitäisi olla jonkin sortin tavoite täynnä. Tämän tavoitteen on asettanut jonkin sortin päättävät vallanpitäjät ja nyt sitten samaan aikaan samat päättäjät päättää että jotain auringonlaskun vehkeitä aletaan entistä tarkemmin syynäämään? Eikö se ongelma poistu joka tapauksessa ihan itsestään pikkuhiljaa sitä mukaa kun polttomoottoriautojen osuus liikenteessä koko ajan vähenee. Vaan tässä on taas joku taho osannut lobata oikein ja taas rakennetaan yksi lisäkustannus vihreiden arvojen perusteella.

                                        Comment


                                        • Eikös auto- ja ajoneuvovero määräydy päästöjen perusteella? Kyseessä on veronkierto, jos auto ei vastaa päästöjen osalta alkuperäistä. Vai onko se vain verosuunnittelua?

                                          Comment


                                            Verohan määräytyy CO2-päästöjen perusteella jota ei katsastuksessa mitata. Savuttaminen tai hiukkaspäästöt eivät (ainakaan vielä) vaikuta veroihin mitenkään vaikka putkesta tulisi pelkkää nokea.

                                            Comment


                                              Ja sääntöjä voidaan sitten kiertää myymällä osia tai laitteita maininnalla "Ei tieliikennekäyttöön" tms. Eihän kukaan voi kieltää vaikka esimerkkinä annettua EGR laipan muotoista metallilevyä.
                                              Tekisivät samalla velvoitteen autovalmistajille, että nämä pakolliset saastelaitteet tulee toimia vähintään vaikka 300tkm ilman ongelmia, koska kukaan ei halua maksaa tuhansia euroja jostain esim Adblue systeemin korjaamisesti autossa, jonka arvo on ehkä sen 5ke.

                                              Comment


                                                No kun koko auton suunniteltu ikä taitaa olla 200tkm...

                                                Taitaa hiukkaspäästöjen mittaus olla ainoa toimiva tapa valvoa tätä. Savutusarvohan on aika antiikkinen mittaustapa.

                                                Ja täytyy muistaa, että näissähän ei koskaan tähdätä 100% vaan tilastollisesti järkevään muutokseen. Niillä viimeisellä 15% autoista ei ole sinänsä mitään merkitystä, jotka keksivät keinon kiertää valvonnan. Sillä saadaan järkevä lopputulema eli hengitysilman laatu meille kaikille paranee ja siihen muutamalla kikkailemalla läpi saadulla virityspelillä ei ole merkitystä. Eli kaikille hyvä mielestäni.
                                                ​​​
                                                Myynnissä varmaan kielletään mainostaminen esim. sen EGR-tulppalaipan kohdalla varsinaiseen käyttötarkoitukseen. Määrämittaisia laippoja toki saada myydä sellaisenaan, mutta et suoraan tiettyyn käyttöön.

                                                Comment


                                                  Tää on kyllä jännä, hajusta tietää heti, onko pönttö tyhjennetty kokonaan, mutta jos sinne on jätetty katti, ei löyhkää välttämättä tuu. Mä vähän veikkaan, että joka inssi pystyy tuon tyhjennyksen toteamaan, mutta nyt siihen tarvittaisiin mittalaite. DPF ei nyt sinänsä oo mikään iso ongelma, mutta noi jatkuvasti reistailevat kusivehkeet on. Se on ihan totaalisen tyhmä järjestelmä tänne pohjoiseen. Työpaikan vitossa, on toiminut toistaiseksi (2V ja 30tkm), mut se nyt on vaan ajan kysymys, kun jatkuva systeemin jäätyminen rikkoo sen. Toi ohjelmointihomma on kyllä vähentynyt. Niitä ei saa enää olleenkaan niin monesta paikasta kuin ennen.

                                                  Comment


                                                    Ei se dpf puute hajua muodosta, vaan nimenomaan katalysaattorin. Huomaa keneltä puuttuu kun perässä ajaa ja edellä oleva auto haisee 80 luvun mersulle.

                                                    En tiedä onko ollut hyvä tuuri, mutta vm16 ja 185tkm ajettu F11 niin ei mitään muuta vikaa urea systeemissä kuin poikki nirhautunut piuha tankin liittimellä. Sama homma lähipiirin transporttereissa. Ajomäärät 300-400tkm ja yhdessä samainen piuha nirhauma.

                                                    Comment


                                                      Heitin sen 300tkm vain esimerkkinä. Varmaan tuhannen kerran jo mainitsen eri päästöthredeissä tuon Goodwillin missä mulla vaihdettiin korvauksetta SCR katti 160tkm ja 6v ikäiseen autoon ilman, että olisin edes tajunnut kysyä sitä. Eli on noilla päästöosilla varmaan jokin pitempi elinikä olettamus, jos vain sitä osaa vaatia.
                                                      En minäkään niin kattia tai DPF:ää murehdi näissä. Niitähän voidaan jopa jotenkin ns syrjimättä tulevaisuudessa valvoa, mutta miten SCR systeemeitä valvotaan, kun ne jäätyy talvella eikä ole siten käytössä? Jos siis ajatellaan karkeasti niin EURO6 vai mistä SCR tuli pakolliseksi on talvikuukaudet ns laittomia, koska laitteet ei pakkasella toimi.

                                                      Comment


                                                        Iloinen DPF-yllätys katsastuksessa, DPF:n hankinta edessä Q7 4.2 V8 TDI

                                                        Tuli ostettua pari vuotta sitten Autokillasta tommonen Q7 ja katsastussetä oli nyt löytänyt, tyhjennetyt DPF:t (siis joku aikaisempi omistaja viisauksissaan tyhjennyttänyt ne).
                                                        Maailmalta löytyy lähes järjelliseen hintaan uusia ja käytettyjä. Ilmeisesti on myös ohjelmoitu jossain olemaan välittämättä mitään noista puuttuvista DPF:stä.
                                                        Onko kokemuksia DPF-hankinnoista ja/tai ohjelmoinnin uusimisista. Voi olla monella muullakin edessä, jos täällä periferiassakin on alettu noita noin tarkkaan syynäämään.
                                                        Viimeksi muokannut Killeri; 8.6.2023, 16:28. Perustelu: Otsikko ei ole osa viestiä.

                                                        Comment


                                                          Miten se sai selville, että ne oli tyhjennetty?

                                                          Comment


                                                            Joku mittaussysteemi niillä kai on ollut. Pyysin huollon yhteyteen katsastusta ja oli kai sitten viety "väärälle" katsastusasemalle.

                                                            Comment


                                                              No niin. Tähän löytyi Saksasta järjellisen hintaiset pöntöt 2x 600 eur (merkkiliike 2x2800 eur). Pöntöt on alkuperäiset pestyt ja silmällä katsottuna näytti olevan ihan ok kunnossa.
                                                              Pöntöt laitettiin paikalleen ja softaus takaisin vakioksi Erikoismoottori Airaksinen. Softauksen jälkeen vaihteisto vähän loogisemmin 1-3 vaihteilla, vaihteet 4-6 oli aikaisemminkin ok. Softan palautus ja DPF:n toimintojen tarkastus otti jonkin verran aikaa, VCDS:lläkin katsottuna sen "käyttöönotto" on vähän himmeällä logiikalla.

                                                              Tehoista lähti vähän, mutta tuntuu tällä silti ehtivät ihan riittävästi.

                                                              Tuntuu toimivan. VCDS:llä hetken katselin noita painearvoja ja maantieajossa näyttää jotain 10-30 mbar vastapainetta eli ei paljon mitään. Tarkkaillaan tilannetta.

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X