(Audin perusmallin tekniikkaa on selitetty siksi että tämä on jaettu tälläisenään myös muualla)
Lahdessa asiakas on huono asiakas
En tiedä olenko todella huono asiakas vai onko vain sattunut erittäin huono tuuri monta kertaa?
Omistettuani useamman vuoden vanhan perusmallin Audin, ymmärrän nyt hyvin miksi Audi-foorumin pojat käskevät olemaan nöyrä korjaamoita kohtaan. Auto on 2003-vuoden A6 Avant 1.9 TDI (130 hv) 6v-manuaali ja etuveto, korjaushetkellä n. 200 tkm ajettu, eli ihan perusmalli ilman parempien Audien hienouksia, kuten automaattivaihteistoa, ilmajousituksia, nelivetoa tai V6-moottoria. Sisarmalli VW Passat on samalla moottorilla hyvin yleinen auto Suomessa, eikä edes kallis pitää. Alla muutama esimerkki asiakkaiden kohtelusta:
Ensimmäinen korjaamo Lahdessa hukkasi autostani osia ja kun parin päivän päästä konepellin avattuani huomasin sen ja kävin kysymässä niitä, niin niitä ei enää löytynytkään korjaamolta.
Seuraava AudiClub-foorumilaisten kehuma korjaamo ajoi autoni sisään halliin niin että keula oli rutussa. Tullessani noutamaan autoa kysyttiin että haluanko kertahyvityksen vai mitä tehdään? Vastasin haluavani auton kuntoon ja sainkin sen kuntoon seuraavalla käynnillä.
Kolmannen korjaamon kanssa meni hyvin monta vuotta kunnes henkilökunta vaihtui. Vein keväällä 2014 auton startin vaihtoon tai oikeastaan hinuri vei. Starttimoottorin vaihdolle tuli vuonna 2014 hintaa 288,70 €, hinnassa on mukana myös startin purkaminen kotelostaan sekä uudelleen kasaaminen uuteen koteloon, joten pelkkä startin vaihto olisi edullisempi ja auto toimi hieman alle vuoden, jonka jälkeen sama vika ja sama asentaja korjaa, mutta tällä kertaa välissä on 2015 alussa töiden vastaanottaja vaihtunut. Kuitista selvisi 2015 että firmakin on y-tunnuksen mukaan eri, ainoastaan logo, halli ja osa henkilökunnasta samaa. Käytännössä kommandiittiyhtiö eli KY on muuttunut osakeyhtiöksi eli OY:ksi, mutta tilanne on monimutkaisempi kuten kohta selviää.
Korjaamo (Oy) vaihtaa startin uudelleen 28.4.2015, kuten vuotta aikaisemminkin ja ilmoittaa puhelimessa hinnan 250 € kun olen lähdössä hakemaan autoa, mutta puolen tunnin päästä perillä hinta onkin 445 €. Tiskillä maksu kortilla tai käteisellä, kun aiemmin laskulla. No ajattelin että reklamoin kirjallisesti ongelmista kun pääsen kotiin. Kuittiin oli kirjattu että ovat tehneet saman tilapäisen korjauksen, jolla edellinen startti kesti alle vuoden, eli vanhan kotelo on siirretty uuteen. Sama vanha kotelo, jonka takia startti hajosi edellisellä kerrallakin, koska kotelo ei tue riittävästi ja se vääntyilee ja on jo ollut 2 startin kanssa käytössä. Tähän mennessä olen siis maksanut 733,70 € kahdesta startin vaihdosta ja auto ei edelleenkään ole kunnossa. Tarvitaan vielä kolmaskin korjaamokäynti alle vuoden päästä.
Laitoin kotona kirjallisen reklamaation ja kerroin haluavani hyvitystä koska tilapäinen korjaus kestää korkeintaan vuoden kunnes hajoaa uudelleen. Pyydän hyvitystä 157 euroa, koska arvioin sillä saavani uuden starttimoottorin (pelkkä osa) ja työn hinta jäisi itselleni maksettavaksi. Toinen korjaamo ottaisi työstä 80 euroa, jonka jälkeen auto olisi kunnossa.
No yritys ei tähän suostunut, joten sanoin vieväni asian kuluttajariitalautakuntaan, jonka yritys koki uhkailuna. Yritys vetoaa siihen että autoon on tehty muutoksia (edellisen omistajan asentama kiinteä vauhtipyörä). Tähän väliin kerron että yritys tekee itsekin muutoksia autoihin, kuten lastuvirityksiä ja asiakkaan niin tilatessa vaikka asentaa kiinteitä vauhtipyöriä. Puhelimessa kerroin koko tilanteen kuluttajaneuvojalle ja hän sanoi että hyvityksenä pyytämäni summa on linjassa muiden vastaavien tapausten kanssa, joten laitoin tapauksen eteenpäin.
Kuluttajariitalautakunnalta tuli lisätietopyyntö, koska yritys ei vastaa enää vanhalla (KY) yrityksen nimellään 2014 tekemistä remonteista ja kun he (Oy) tekivät saman startin vaihdon 2015 uudelleen, niin kuittiin kirjattiin että työllä ei ole takuuta. Lisäksi yritys vetoaa siihen että autossa oli jo startin osalta tämä (edellisen omistajan asentama) ongelma, siksi heidän ei tarvitse laittaa sitä lopullisesti kuntoon. Tähän päivään mennessä olemme reilut 5 kuukautta neuvotelleet tästä kuluttajariitalautakunnan välityksellä ja loppua ei näytä tulevan.
Selvitin heidän puolestaan 5 minuutissa soittamalla Laakkosen varaosamyynnin numeroon mikä osa autoon käy, jos siihen on vaihdettu kiinteä vauhtipyörä ja sain vastauksen, osa on saman hintainen, mutta osanrossa on yhden viimeisen kirjaimen ero ja jos se osa olisi asennettu heti alussa, niin osa kestäisi normaalin käyttöiän n. 5-10 v ja edes tätä toista korjaamokäyntiä ei olisi tarvittu, jos yritys olisi hoitanut tämän paremmin alunperin. Yrityksen mukaan osaa ei voi asentaa toisin, lisäksi heidän mielestään olen tilannut työn tälläisenä, kun hyväksyin korjaamon edustajan ehdotuksen puhelimessa, jonka jälkeen he lisäsivät takuun menetyksestä kertovan lauseen kuittiin.
Koska korjaamo on erittäin suosittu, en laita tähän sen nimeä, mutta pyydän apuanne, jakakaa tai tykätkää tästä niin yritys saa tietää kuinka laajalle tieto huonosta asiakaskokemuksesta leviää.
Tämä on jaettu:
http://www.audiclub.fi/audifinns/
https://www.facebook.com/jani.rajaniemi
https://twitter.com/jrajaniem
Kirjoitan tämän omalla nimelläni, saa antaa palautetta tai neuvoja myös yksityisviestillä.
Lahdessa 10.10.2015
Jani Rajaniemi
jani.rajaniemi (ät) gmail.com
Lahdessa asiakas on huono asiakas
En tiedä olenko todella huono asiakas vai onko vain sattunut erittäin huono tuuri monta kertaa?
Omistettuani useamman vuoden vanhan perusmallin Audin, ymmärrän nyt hyvin miksi Audi-foorumin pojat käskevät olemaan nöyrä korjaamoita kohtaan. Auto on 2003-vuoden A6 Avant 1.9 TDI (130 hv) 6v-manuaali ja etuveto, korjaushetkellä n. 200 tkm ajettu, eli ihan perusmalli ilman parempien Audien hienouksia, kuten automaattivaihteistoa, ilmajousituksia, nelivetoa tai V6-moottoria. Sisarmalli VW Passat on samalla moottorilla hyvin yleinen auto Suomessa, eikä edes kallis pitää. Alla muutama esimerkki asiakkaiden kohtelusta:
Ensimmäinen korjaamo Lahdessa hukkasi autostani osia ja kun parin päivän päästä konepellin avattuani huomasin sen ja kävin kysymässä niitä, niin niitä ei enää löytynytkään korjaamolta.
Seuraava AudiClub-foorumilaisten kehuma korjaamo ajoi autoni sisään halliin niin että keula oli rutussa. Tullessani noutamaan autoa kysyttiin että haluanko kertahyvityksen vai mitä tehdään? Vastasin haluavani auton kuntoon ja sainkin sen kuntoon seuraavalla käynnillä.
Kolmannen korjaamon kanssa meni hyvin monta vuotta kunnes henkilökunta vaihtui. Vein keväällä 2014 auton startin vaihtoon tai oikeastaan hinuri vei. Starttimoottorin vaihdolle tuli vuonna 2014 hintaa 288,70 €, hinnassa on mukana myös startin purkaminen kotelostaan sekä uudelleen kasaaminen uuteen koteloon, joten pelkkä startin vaihto olisi edullisempi ja auto toimi hieman alle vuoden, jonka jälkeen sama vika ja sama asentaja korjaa, mutta tällä kertaa välissä on 2015 alussa töiden vastaanottaja vaihtunut. Kuitista selvisi 2015 että firmakin on y-tunnuksen mukaan eri, ainoastaan logo, halli ja osa henkilökunnasta samaa. Käytännössä kommandiittiyhtiö eli KY on muuttunut osakeyhtiöksi eli OY:ksi, mutta tilanne on monimutkaisempi kuten kohta selviää.
Korjaamo (Oy) vaihtaa startin uudelleen 28.4.2015, kuten vuotta aikaisemminkin ja ilmoittaa puhelimessa hinnan 250 € kun olen lähdössä hakemaan autoa, mutta puolen tunnin päästä perillä hinta onkin 445 €. Tiskillä maksu kortilla tai käteisellä, kun aiemmin laskulla. No ajattelin että reklamoin kirjallisesti ongelmista kun pääsen kotiin. Kuittiin oli kirjattu että ovat tehneet saman tilapäisen korjauksen, jolla edellinen startti kesti alle vuoden, eli vanhan kotelo on siirretty uuteen. Sama vanha kotelo, jonka takia startti hajosi edellisellä kerrallakin, koska kotelo ei tue riittävästi ja se vääntyilee ja on jo ollut 2 startin kanssa käytössä. Tähän mennessä olen siis maksanut 733,70 € kahdesta startin vaihdosta ja auto ei edelleenkään ole kunnossa. Tarvitaan vielä kolmaskin korjaamokäynti alle vuoden päästä.
Laitoin kotona kirjallisen reklamaation ja kerroin haluavani hyvitystä koska tilapäinen korjaus kestää korkeintaan vuoden kunnes hajoaa uudelleen. Pyydän hyvitystä 157 euroa, koska arvioin sillä saavani uuden starttimoottorin (pelkkä osa) ja työn hinta jäisi itselleni maksettavaksi. Toinen korjaamo ottaisi työstä 80 euroa, jonka jälkeen auto olisi kunnossa.
No yritys ei tähän suostunut, joten sanoin vieväni asian kuluttajariitalautakuntaan, jonka yritys koki uhkailuna. Yritys vetoaa siihen että autoon on tehty muutoksia (edellisen omistajan asentama kiinteä vauhtipyörä). Tähän väliin kerron että yritys tekee itsekin muutoksia autoihin, kuten lastuvirityksiä ja asiakkaan niin tilatessa vaikka asentaa kiinteitä vauhtipyöriä. Puhelimessa kerroin koko tilanteen kuluttajaneuvojalle ja hän sanoi että hyvityksenä pyytämäni summa on linjassa muiden vastaavien tapausten kanssa, joten laitoin tapauksen eteenpäin.
Kuluttajariitalautakunnalta tuli lisätietopyyntö, koska yritys ei vastaa enää vanhalla (KY) yrityksen nimellään 2014 tekemistä remonteista ja kun he (Oy) tekivät saman startin vaihdon 2015 uudelleen, niin kuittiin kirjattiin että työllä ei ole takuuta. Lisäksi yritys vetoaa siihen että autossa oli jo startin osalta tämä (edellisen omistajan asentama) ongelma, siksi heidän ei tarvitse laittaa sitä lopullisesti kuntoon. Tähän päivään mennessä olemme reilut 5 kuukautta neuvotelleet tästä kuluttajariitalautakunnan välityksellä ja loppua ei näytä tulevan.
Selvitin heidän puolestaan 5 minuutissa soittamalla Laakkosen varaosamyynnin numeroon mikä osa autoon käy, jos siihen on vaihdettu kiinteä vauhtipyörä ja sain vastauksen, osa on saman hintainen, mutta osanrossa on yhden viimeisen kirjaimen ero ja jos se osa olisi asennettu heti alussa, niin osa kestäisi normaalin käyttöiän n. 5-10 v ja edes tätä toista korjaamokäyntiä ei olisi tarvittu, jos yritys olisi hoitanut tämän paremmin alunperin. Yrityksen mukaan osaa ei voi asentaa toisin, lisäksi heidän mielestään olen tilannut työn tälläisenä, kun hyväksyin korjaamon edustajan ehdotuksen puhelimessa, jonka jälkeen he lisäsivät takuun menetyksestä kertovan lauseen kuittiin.
Koska korjaamo on erittäin suosittu, en laita tähän sen nimeä, mutta pyydän apuanne, jakakaa tai tykätkää tästä niin yritys saa tietää kuinka laajalle tieto huonosta asiakaskokemuksesta leviää.
Tämä on jaettu:
http://www.audiclub.fi/audifinns/
https://www.facebook.com/jani.rajaniemi
https://twitter.com/jrajaniem
Kirjoitan tämän omalla nimelläni, saa antaa palautetta tai neuvoja myös yksityisviestillä.
Lahdessa 10.10.2015
Jani Rajaniemi
jani.rajaniemi (ät) gmail.com
Comment