Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

VAG päästöhuijaus dieseleissä

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    #31
    "A drop of mileage will cost VW, since hundreds of thousands of drivers would have to spend more on fuel that VW promised at the time of sales"?

    Siis eikai Amerikoissa mitään kulutusta ole luvattu. Eihän ne paperikulutukset ole ikinä pitäneet paikkaansa.
    Passatti ei ikinä mennyt alle 5:n vaikka paperilla piti mennä 4.3:een.

    Comment


    • #32
      Jännäksi menee kun on 2h päästä "skandaalidieselin/huijausmoottorin" maahantuonti katsastus. Taitavat nauraa konttorilla Vag:n COC:lle - "ei tuohon paperiin voi luottaa, tätä autoa ei saa tuolla paperilla rekisteriin" :=)

      Comment


        #33
        Pikkulinnut ovat tässä jo vähän viserrelleet siihen suuntaan, että niin kaukoiädän kuin ison lätäkön valmistajienkin autoista on löytynyt selkeetä cycle beatingiä.

        Yhdyn kyllä tähän, että se miksi euroautoista tässä valitetaan on protektionismi ja toisaalta TTIP, onhan nämä jutut olleet pitkään "julkisia salaisuuksia".

        Comment


          #34
          Täähän on kun douppinki. Kaikkihan sitä käyttää mutta fiksut ei jää kiinni. Tai ne ketkä on eniten korruptoituneet :)

          Ja tuohon ureakäyttöön. Uudessa passatissa on 240hv dieselissä tuo systeemi. Ja ekan täytön jälkeen auto meni vikatilaan vaikka tehtiin ohjekirjan mukaan, lisää vaan hajoavia sähkövimpaimia kiitos.

          Comment


            #35
            Voiko tästä vetää sen johtopäätöksen että nyt ollaan jo rajoilla kuinka puhtaaksi auton päästöt voi saada. Valtiovallan vaatimiin päästörajoihin ei yksinkertaisesti nykytekniikalla pääse jos halutaan pitää auto edes jotenkin ajettavana. Ja kun rajojen alitse ei päästä niin sitten huijataan koska muuten autojen myynti loppuisi.
            Näin +15v ikäisillä autoilla ajavan mielestä noi nykyautot on menneet jo muutenkin ihan liian monimutkaiseksi tekniikaltaan. Ei tänä vuonna tehtaan linjalta pois ajetulla autolla ajeta enään 10v päästä. Korjauskulut alkaa olla niin poskettomia suhteessa auton arvoon että näistä tulee pikkuhiljaa kertakäyttöhyödykkeitä.

            Comment


            • #36
              Ja lisää tulee... http://m.iltalehti.fi/autot/2015092520415856_au.shtml

              Comment


                #37
                Näin +15v ikäisillä autoilla ajavan mielestä noi nykyautot on menneet jo muutenkin ihan liian monimutkaiseksi tekniikaltaan. Ei tänä vuonna tehtaan linjalta pois ajetulla autolla ajeta enään 10v päästä.
                Tämä on semmoinen mantra mitä on toisteltu niin kauan kuin minä muistan. Hyvinpä nuo tuntuvat silti sykkivän. Tarvikevalmistajat osaavat myös haistaa markkinaraon, joten mallien ikääntyessä edullisempia tarvikeosia tulee tarjolle tasaista tahtia.

                Comment


                  #38
                  Tämä on ihan kiinnostaa luettavaa jos eri NOx-päästönhallintatekniikoiden vaikutus päästöihin kiinnostaa: http://www.theicct.org/sites/default...2009152015.pdf

                  Ainakin omaan silmään näyttää siltä että myös ilman SCR:ää (ureasysteemi) voi päästä hyviin lopputuloksiin - tai sitten pahimmillaan päästöt ylittävät rajat moninkertaisesti. SCR:llä lähtökohtaisesti aina kohtuuhyvä tulos. Sinänsä hyvä huomata että varsinkaan pienemmissä koneissa ureasuihkutus ei ole mikään välttämättömyys edes EU6-rajoihin. Vaatinee tarkkaa suunnittelua että saadaan raakapäästöt sopiviksi ja lean-nox-katin kanssa "tailpipe" päästöt pysymään aisoissa kaikissa kuormitustilanteissa, mutta osa autonvalmistajista näyttää siinä onnistuvan ja osa taas ei (ja jos ei silti onnistu niin ei muuta kuin huijausohjelmaa perään...).

                  Selkeästi eri autovalmistajat onnistuneet NOx-päästöjen hallinnassa eri tavalla. Tuossa esim. Esim. BMW näkyy onnistuneen kohtalaisen hyvin, sekä SCR:n kanssa että ilman. Sitten taas Volvolla pahimmillaan jopa 100-kertaiset.

                  Comment


                    #39
                    Voiko tästä vetää sen johtopäätöksen että nyt ollaan jo rajoilla kuinka puhtaaksi auton päästöt voi saada.
                    Ei voi. Tekniikka kehittyy koko ajan. Niin se on tehnyt viimeiset parisataa vuotta.

                    Tämän hetkinen tilanne on mielestäni seurausta siitä, että valtiovalta asettaa tiukat päästönormit, mutta kuluttajat haluavat ripeästi kulkevia autoja. Autonvalmistajat on puun ja kuoren välissä, mutta eivät voi kumartaa toiselle osapuolelle pyllistämättä toiselle. Ei ole mikään ameriikan temppu tehdä autoja, jotka läpäisevät päästövaatimukset puhtaasi ilman huijauksia, mutta kuluttajille sellainen ei ehkä olisi kovin kiinnostava.

                    Ehkä tämän kupletin juoni on antaa buustia sähköautojen tuotekehitykselle.

                    Comment


                    • #40
                      No, voidaan alkaa laskea hiukkaskuormituksia jos sitä Teslaa lataa tökkelistä jonka toisessa päässä on hiilivoimala jauhamassa sähköä... köh köhhöö:)

                      Comment


                        #41
                        No mutta ostaa vaan Fortumilta tuuli- tai vesisähköä [emoji14]

                        Comment


                        • #42
                          Varsinkin talvisin :)

                          Comment


                            #43
                            Kyllä kai tämä on ihan vaan amerikkalaisten suojatoimi eurooppalaisten invaasiota vastaan. Voi olla, että luin ketjun huolimattomasti ja nopeasti ja tämä on jo todettu, mutta jossain luin jonkun kommentoineen, että testissä päästörajan saavuttaminen on säännelty ja se on ihan eri asia kuin päästöt muissa tilanteissa. Vai pitääkö hetkellisen päästön olla (vähän niinkuin hetkellisen kulutuksen) myös tietyissä rajoissa?

                            Oikeusprosessi tulee luultavasti olemaan pitkä ja ainoat voittajat keississä ovat lakimiehet. Ja on pidettävä mielessä amerikkalaisen oikeusjärjestelmän ajoittaiset järjenvastaisuudet.

                            Comment


                              #44
                              No mutta ostaa vaan Fortumilta tuuli- tai vesisähköä
                              No mutta vesisähköhän on suurin ympäristörikos mitä Suomessa on koskaan tehty!

                              Comment


                              • #45
                                Autojen romutuspalkkio tulee hyvänä kakkosena.

                                Sitä tuossa juuri ääneen ihmettelin, että talon lämmittäminen sähköllä on pienimuotoinen ympäristörikos, mutta sähköautoiluun kannustetaan, vaikka hyötysuhde on paljon huonompi kuin talon lämmittämisessä.

                                Comment


                                  #46
                                  Koodi:
                                   	Lainaus:
                                   	 	 		 			 				Näin +15v ikäisillä autoilla ajavan mielestä noi nykyautot on  menneet jo muutenkin ihan liian monimutkaiseksi tekniikaltaan. Ei tänä  vuonna tehtaan linjalta pois ajetulla autolla ajeta enään 10v päästä. 			 		 	 	 
                                  Tämä on semmoinen mantra mitä on toisteltu niin kauan kuin minä  muistan. Hyvinpä nuo tuntuvat silti sykkivän. Tarvikevalmistajat osaavat  myös haistaa markkinaraon, joten mallien ikääntyessä edullisempia  tarvikeosia tulee tarjolle tasaista tahtia
                                  En ihan noinkaan sanoisi, ne osakokonaisuudet alkaa olla niin monimutkaisia valmistaa että väkisinkin hinta nousee.Esimerkkinä öljypumput joihin on rakennettu tasapainotusakseleita. Mennään koko ajan monimutkaisempaan tekniikkaan jonka vaihtamiseen menee yhä enemmän yhä kalliimpia työtunteja.
                                  Ja kun korjauskustannukset ylittävät auton arvon niin moni (en minä) laittaa sen 1000-2000e auton paaliin.


                                  Koodi:
                                  Voiko tästä vetää sen johtopäätöksen että nyt ollaan jo rajoilla kuinka puhtaaksi auton päästöt voi saada. 			 		 	 	 Ei voi. Tekniikka kehittyy koko ajan. Niin se on tehnyt viimeiset parisataa vuotta.
                                  
                                  Tämän hetkinen tilanne on mielestäni seurausta siitä, että valtiovalta  asettaa tiukat päästönormit, mutta kuluttajat haluavat ripeästi kulkevia  autoja. Autonvalmistajat on puun ja kuoren välissä, mutta eivät voi  kumartaa toiselle osapuolelle pyllistämättä toiselle. Ei ole mikään  ameriikan temppu tehdä autoja, jotka läpäisevät päästövaatimukset  puhtaasi ilman huijauksia, mutta kuluttajille sellainen ei ehkä olisi  kovin kiinnostava.
                                  Tästä oli näppärästi lainattu vaan osa lauseesta jonka kirjoitin niin lauseen merkitys muuttui. Samaa asiaa kuitenkin tarkoitin mitä tuohon alla jatkoit, Yritin vain tehdä sen lyhennettynä :-)

                                  No joo, noi meni ehkä ohi asiasta, sorry.

                                  Mites tässä päästöhommassa tulee käymään ?Jos tässä leikitellään ajatuksella mitä on tapahtunut, onko tässä mahdollisuus että ihmiset alkavat valittamaan epäoikeudenmukaisesta kohtelusta autojen käyttömaksun suhteen. Miksi TODELLISUUDESSA samanlaisia päästömääriä tuottavilla autoilla on eri auton käyttömaksut ?Kuinka monta vuotta olen maksanut isompaa käyttömaksua aivan turhaan ?Laitetaanko uudempien autojen kuljettajille lisämaksua ja vanhemmilla ajaville palautusta :-)

                                  Comment


                                    #47
                                    No nyt alkaa lähtemään jo jossain lapasesta...

                                    http://yle.fi/uutiset/sveitsi_on_kie...287?origin=rss

                                    Comment


                                      #48
                                      Aika raju liike. Jos tuo myyntikielto leviää, niin tulikohan suomalaisen piensijoittajan taas tartuttua halpaan osakkeeseen liian aikaisin. Malliin Talvivaara, Nokia...

                                      Comment


                                        #49
                                        Kohta on VAG:ta halvalla myynnissä. Mä luulen, että tää on jenkkien autotehtaiden lobbareiden aikaansaannos. Tai paremminkin lakimiesten. Pitää jollain konstilla suojella kotimarkkinoita. Ja otetaan miljardit sitten VAG:n taskusta pönkittämään amerikan taloutta. Amerikka! Mikä ihmemaa. Niinhän ne itsekin mainostavat sitä mahdollisuuksien maana.

                                        Comment


                                          #50
                                          En syyttäisi jenkkejä. Eiköhän tämä ole ihan VAGin itsensä keittämä soppa.

                                          Comment


                                            #51
                                            Alkuperäinen kirjoittaja YLE
                                            Volkswagenin autoihin on asennettu ohjelmisto, joka manipuloi päästötuloksia
                                            Ei kai se noin ollut? Ohjelma vain asetti erilaiset säädöt koneelle testin ajaksi. Eri asia kuin tuloksen vääristely. Ja ok, pilkunviilausta ...

                                            Mutta Sveitsissä ammutaan kyllä kovilla.

                                            Comment


                                              #52
                                              Kyllä tuossa sopassa oma osansa on jenkeillä. Kun ovat kirjanneet testille tietyt tavoitteet puhumatta siitä, pitääkö niiden toteutua muutenkin. Ja ihan varmasti omia markkinoitaan tuolla sanktiolla suojaavat kun Volkkarista on tullut siellä liian suosittu. Niinkuin moneen kertaan jo todettu.

                                              Comment


                                                #53
                                                Mielestäni pitää olla aika vahvat VW-lasit päässä, jos pitää tätä härdelliä täysin jenkkien syynä.

                                                On varmasti totta, että jenkit pyrkivät suojaamaan omia markkinoita, kuten yleinen mielipide tässä säikeessä tuntuu olevan.

                                                Itse siirtäisin sälyttäisin vastuun autovalmistajalle, joka ei ole tehnyt taustatöitä kunnolla ennen päästömittaustestien ratifiointia. Tätä myös puoltaa case Sveitsi. Miksi siellä olisi VW-konsernin autojen myynti laitettu muuten pannaan, jos kyse olisi vain USA:n mittaustavasta ja tulosten soveltamisesta?

                                                Comment


                                                  #54
                                                  Virallisesti Sveitsi vihaa kaikkea käkikelloa kovaäänisempää ja teknisempää laitetta. Ei niiden toimia kannata verrata muuhun maailmaan. Niin kaksinaamaista peliä kuin olla voi.

                                                  Comment


                                                  • #55
                                                    Jokainen, joka jotain ymmärtää polttomoottorin hyötysuhteesta, niin tajuaa, että 150hp 4 litran kulutuksella on utopiaa.(normaali käytössä) Oli vain ajan kysymys milloin tämä tuli julki. Joku tietenkin väittää, että ajotietokone näyttää näin, mutta sitähän ei ole manipuloitu. Ei tietenkään.

                                                    Comment


                                                      #56
                                                      Ei se huipputeho itsessään mitään kerro kulutuksesta. Matka-ajossa tasavauhdilla taitaa olla joku 50hp käytössä tavallisessa henkilöautossa, jos se alue saadaan optimoitua hyväksi niin kulutus voi olla varsin matala.

                                                      Comment


                                                      • #57
                                                        Ominaiskulutukseltan hyvä dieselmoottori (195 g/kWh) jaksaa tuupata 150hv tehoa neljällä litralla naftaa noin 10 minuuttia. Ei taida ennättää ihan sadan kilometrin päähän siinä ajassa.

                                                        Comment


                                                          #58
                                                          siinä kohtaa kun 150 heposta tehoa kysytään, on myös henkilöauton nopeus jotain ihan muuta, kuin päästötestissä.

                                                          Comment


                                                          • #59
                                                            Näyttäisi että VW 2.0 TDi mallien myynti on keskeytetty USA:ssa:
                                                            http://www.vwdieselinfo.com/ (tuonne oli linkki VW USA eli www.vw.com sivun yläreunasta)
                                                            Listatut mallit Jetta, Golf, Beetle ja Passat. Vuosimallit vaihtelevat autoittain.

                                                            Odotettavaahan tuo olikin 1. kukaan ei halua tuollaista juuri nyt ostaa (paitsi tuntuvalla alennuksella) ja 2. koska kulut per auto voivat olla isotkin on syytä pysäyttää ongelman laajentuminen kunnes korjaus on tiedossa (jolloin myymättömät autot voidaan korjata jo ennalta).

                                                            Mutta edelleen, kyse ei ole mistään kulutuslukemien maninpuloinnista - niin kuin osa tuntuu kuvittelevan?
                                                            Tässä on kyse siitä että yksi softan if-haara (IF EMISSION TEST = TRUE) auton softassa laittaa jälkipolton toimimaan puhtauden kannalta optimitavalla. On sanomattakin selvää, että normaalikäytössä asiakas ei tykkäisi jos tuo "testitila" olisi päällä jatkuvasti ja kulutus nousisi esim. +1..2L / 100km.

                                                            Riskianalyysit varmaan asialle tehtiin, ja kiinnijäännin riski luultavasti laskettiin turhan pieneksi.
                                                            Se tosin ihmetyttää että vaikka tähän olisi alkuun päädytty koska oli ns. "jo housussa", niin miten tämä jippo jätettiin pysyväksi ratkaisuksi useiksi vuosiksi? Tuliko liiaksi turvallisuuden tunne, kun homma näytti sujuvan kuin valssi....

                                                            Comment


                                                            • #60
                                                              Saattaa myös olla, että syystä tai toisesta matopurkki olisi avautunut jos softaa olisi alettu rassaamaan jälkeenpäin, minkä vuoksi puukotus jäi sitten pysyväksi. Mistäpä sitä tietää, mitä tuolla on taustalla, ihmisetkin ovat varmaan vaihtuneet välissä, joten hommasta ei välttämättä ole oltu edes tietoisia kovin laajalla rintamalla.

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X