Mäkin kyllä tykkäsin, vaikka ennakko-odotukset oli tosi varautuneet. Milloinhan muuten Suomen telkkuun saadaan vastaava ohjelma kuin ruotsin SVT:n Bosse Bildoktorn, jossa autoja oikeasti korjattiin, se oli huippu!! :)
Bosse oli kyllä loistava. Vekkuli kaveri ropaamassa ja opettamassa perus autovikoja ja ongelmia. Ikävää vain, että SVT jää vasaran alle tässä suuressa digi-fiaskossa. Viedään sekin hyvä pois.
Hyvin murisi V8 RS4 jos toinenkin. Tulikin kesällä käytyä koeajamassa tuo keltainen Risa joka ohjelmassa esiintyy. Kivasti on vääntöä ihansamamilläalueella satutkin ajamaan. Silti ottaisin ennemmin turbollisen version.. Aikalailla mitenkä sen nyt sanoisi, tasainen ja pidemmän päälle yksittoikkoisen tuntuinen on se ison vapaasti hengittävän veekasin veto.
Viipperi sai vähä nekatiivista palautetta vanhahtavasta tekniikasta ja työn jäljestä, muuten vissii aika messevä peli. Audia taas ehdotettiin ratkaisuksi pääkaupunkiseudun asuntopulaan, kun hintakin hitusen halvempi ku koirankopin kokoisen yksiön hinta keskustassa :)
Petrille ja muillekin tiedoksi, S8 ja Viperin sisältämä jakso näkyi ainakin vielä eilen illal maksutta MTV3:sen netti.tv:n kautta. Aika maukas asuntohan tuollainen olisi. ;)
Joo hyvää läppää tosiaan. Jussi on tosi onnistuneesti ottanut Clarksonin huumorin, mutta yhdistänyt sen Suomalaisen suuhun, että se kuulostaa onnistuneelta.
Joo kyllä mä ennemmin ottaisin lainan S8 varten kun muuttaisin stadiin koirankoppiin...
Joo kyllä mä ennemmin ottaisin lainan S8 varten kun muuttaisin stadiin koirankoppiin...
Kymmenen vuoden päästä saattaisit olla toista mieltä. Etelä-Helsinkiläisen koirankopin arvo on vähintään noussut 50% ja ässän arvo pudonnut vähintään sen 50% ja tuhansia ja taas tuhansia on palanut auton huoltoihin yms. Sitten vielä se, että asuntolainan korot on autolainaa halvempia ja vielä verovähennyskelpoisia. Auto vai asunto - siinäpä kysymys:)
No en mä nyt ihan tosissani meinannut ihan samalla sarkasmilla kuin Hallikin, mutta eiköhän tuo liene ihan oikein tuo stadin hintojen piikittely ja mitä nousee 50%??
Eiköhän lama tule ensin ainakin suhdannebarometrin mukaan ja varmasti osittain tuleekin, eiköhän sen joo nää euroborista ja sen nousunopeudesta.
Ihan mielenkiinnolla kuuntelen kyllä ja olen avoin muuttamaan käsitystäni stadin hinnoista, jos vain voit perustella tuon vielä 50% nousun?
Joo se Viper oli yhtä säälittävä, kuin useat jenkit aikaisemminkin nyky testeissä. Tuntuu että jorpakon takaa on tehty alamäkeä jo 70-luvun alun jälkeen, ainakin mitä jenkkikerhojen päästä olen kuullut itse en niistä mitään siis tiedä.
Perusteluja: 50% kymmenessä vuodessa tekee 5% vuosi, mikä ei ole mahdottoman paljon Stadissa Eira-Kaivari -akselilla, missä on maan korkeimmat neliöhinnat eli kyse on ns. arvoasunnoista. Tarkoitin siis nimenomaan tuota aluetta, en Stadin hintoja yleisesti. Uskoisin, että ainoastaan veretseisauttava lama, kuten -80/-90 luvun taitteessa voi estää alueen asuntojen hinnannousun. Kyseisellä alueella tuskin korkotason maltillinenkaan nousu erityisemmin vaikuttaa hintoihin, koska alue on erityisen haluttu keskitasoa varakkaampien keskuudessa, joiden ei tarvitse lakki kourassa keskustella pankinjohtajan kanssa sellaisista ikävystyttävistä asioista kuin asuntolainojen korkomarginaalit.
Esim. eräs sukulainen osti vuonna -66 pienen, pienen yksiön Merimiehenkadulta. Myi sen pois pari vuotta sitten. Asunnon arvo oli tuon neljän vuosikymmen aikana noussut vaatimattomat 1300%. Tuohon ajanjaksoon sopii useampi nousu- sekä laskusuhdanne, jotka tasaavat arvonnousuja/-laskuja pitkässä juoksussa. Kuitenkin tuosta saadaan keskimääräiseksi arvonnousuksi kymmenessä vuodessa mukavat 325%. On tietysti totta, että noin pitkällä ajanjaksolla inflaatio vaikuttaa ja tuon kämpän reaalinen arvonousu, rahan arvon putoaminen huomioiden on ollut hieman vähemmän. Myös alueen asuntotilanne ja ihmisten sosiaalinen jakauma -60 luvun lopulta 2k luvulle on muuttunut aika paljon.
No, joo monikin asia voi vaikuttaa asuntojen arvonmuutoksiin ja tulevaisuuden ennustaminen on ihan yhtä vaikeaa kuin ennenkin. Pointti kuitenkin oli, että sikakallis auto on ehkä huonoin sijoitus taloudellisessä mielessä mitä ihminen voi tehdä, melkein sama kuin istuskelisi illat pitkät sohvalla ja repisi satasen seteleitä aikansa kuluksi. Taasen asunnon ostaminen sopivalta alueelta on lähes aina hyvä sijoitus, jos nyt ei satu ostamaan asuntoa noususuhdanteen huipulla ja myymään sitä laskusuhdanteen aallonpohjassa.
Joo olen hyvin pitkälti kanssasi samaa mieltä, mutta en silti voi uskoa tuota edes 5% vuosivauhtia. Kipukynnys alkaa kuitenkin olemaan lähellä, mutta tulevaisuus näyttää.
Ainut auto sijoittamiseen taitaa audilla ainakin olla S1, ei varmasti laske arvo enää :)
PS Jos tuo 50 % nousu kaikesta huolimatta tapahtuu tarjoan sulle kaljan 10 vuoden päästä jos sitten vielä rullataan :)
Itse olen kyllä tykännyt ajoneuvoksesta koko sen ajan, mitä ohjelmaa on tehty. Sopivan viihteellinen ohjelma sopivasta aiheesta. Ei kaikkea tarvitse aina niin tosissaan ottaa. Jussi Halli on hyvä valinta ohjelman juontajaksi.
Sitten ot:
Alkuperäinen kirjoittaja Ilkka L
Perusteluja: 50% kymmenessä vuodessa tekee 5% vuosi,
Taitaa kuitenkin olla niin että jos asunnon hinta kasvaa vuosittain 5 %, kasvaa se 10 vuoden aikana noin 63 %.
Hyvinkin mahdollista tuollainen nousu, jos ei tule samanlaista lamaa mitä 1990-luvun alkuvuosina. Hyvää taustatietoa tähän tarjoaa Tilastokeskuksen tilastot asuntojen hintojen muutoksesta. Vuosien 1995-2005 välillä reaalihintainen asuinneliöindeksi on pääkaupunkiseudulla noussut noin 200 %, mutta vuosien 1990-1995 välillä tultiin rajusti alaspäin. Tästä varmaan kannattaa jatkaa jossain toisessa aiheessa jos nyt joku näkee sen tarpeelliseksi. Niin ja kyllä itse sijoittaisin mielummin asuntoon mitä autoon...
Eilen katselin Startia ja uusi C30 oli perusteellisessa koeajossa. Jo alussa mainittu auton hinta, 36 335? pisti ihmettelemään. Vielä enemmän ihmetytti, kun alkoi selvitä, millaisesta kulkineesta on kyse: Auto on kaksiovinen ja vain nelipaikkainen. Varsin onneton tavaratila, sata litraa pienempi kuin saman kokoluokan kilpailijoissa. Ei ihme, että tiloiltaan autoa verrattiin Miniin.
Mitenkään urheilulliseltakaan auto ei vaikuttanut ja moottorikin on varsin miedosti piristetty diesel. Kaiken lisäksi auto n valmistettu Euroopan Kongossa eli Belgiassa 8-|
Millähän tuhansien eurojen hintaero kilpailijoihin on perusteltavissa?
No en mä nyt ihan tosissani meinannut ihan samalla sarkasmilla kuin Hallikin, mutta eiköhän tuo liene ihan oikein tuo stadin hintojen piikittely ja mitä nousee 50%??
No eihän tuo 50% hinnannousu kymmeneen vuoteen ole kuin 4,1 % vuodessa, josta vielä nyky inflaatiolla todellista arvonnousua on vain pari prosenttia. Sitten tietysti jos puhutaan 50% reaaliarvon noususta, niin asia voi olla eri.
Eiköhän lama tule ensin ainakin suhdannebarometrin mukaan ja varmasti osittain tuleekin, eiköhän sen joo nää euroborista ja sen nousunopeudesta.
Niin jo näkeehän sen siinä mielessä koron noususta, että noususuhdanteen jälkeen tulee jossain vaiheessa aina lasku, mutta itsessään korkojen nousu kertoo vain talouden kasvusta eli juuri päinvastaista. Koronnostoilla hillitään talouden ylikuumentumista, käytännössä pyritään pitämään inflaatio kurissa. Nythän korot alkavat taas olemaan "normaalilla tasolla". Mutta totta, jossain vaiheessa varmasti taas hiljenee.
Sen voi kyllä sanoa, ja mitä on tullut oltua molempien kyydissä, sekä duetin, niin kyllä tuntuu mukavalta:P. Tosin muilla, kuin urkilla ei ilkeä lähteä moottoritielle(kesällä), kun kone huutaa muuten kostoa:D
Comment