Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Varo tätä virhettä autonpesussa (Tekniikka & Talous)

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • #91
    Alkuperäinen kirjoittaja jannekk Näytä viesti
    Niin, aivan. Jynssääminen se tässä juuri pahalta omaan korvaan kuullostaakin, ellei sitten tarkoituksella ole käytetty kärjekästä sanamuotoa. Minä kun olen jokusen kerran autoja käsin pessyt ja olettaisin että en juuri turhia liikkeitä tee, niin auton pesemisessä menee vähintään 45 minuuttia aloituksesta siihen, että auto on kuiva. En pysty millään käsittämään että miten 20-25 euron hinnalla voi mitenkään kannattaa tuollaista tehdä. Tietysti on niin, että pesemällä saa puhtaan näköisen auton, kuten eräs kerhotoveri kerran totesi, mutta että pinta on todella puhdas, siihen ei ihan pesu riitä. Juuri viikonloppuna pesin vaimon A3:n ja siihen ei edes tunti riittänyt, kun viimeiseksi auto piti vielä käydä clay barilla läpi että sain kaikki kontaminaation pinnasta pois, sitä kun jäi siihen vielä pien- ja raudanpoistoaineiden jälkeenkin.
    Kärjistetty sanamuoto tuo vain oli. Aluksi heittivät ihan esipesun ja antoivat vaikuttaa jonka jälkeen kintaalla pesivät auton. Aikaa en katsonut mitä tuossa meni enkä ota kantaa tuohon kannattavuuteen, kun en tiedä mikä riittä ja mikä ei. Mut sen tiedä, että jos paljoa korkeammalla olisi hinta niin monen raja tulisi vastaan hinnassa. Jos on asiakkaita riittävästi niin kannattaako hinnoitella itsensä pihalle?

    Tarkoitus ei ollut puolustella mitään tiettyä pesupaikkaa vaan sitä, että taitaa noi monesti kuitenkin olla parempi vaihtoehto harjapesuille oli se käsinpesu kannattavaa tai ei. :)

    Comment


      #92
      OT:ksi tämäkin alkaa menemään. Himohinkkaajat hinkkaa rutosti, itsekin teen joskus niin :) Jokainen pitää autoaan yllä kuten parhaakseen näkee, siitä ei kannata alkaa sen isompaa debattia käymään. Ei kai auton pesemistä lasinpesuun tarkoitetulla sienellä ole missään varsinaisesti kiellettykään, jos kohta maalaisjärjen pitäisi tässä kysymyksessä toimia. Näyttää vain maalaisjärkiäkin olla montaa sorttia.

      Comment


        #93
        Alkuperäinen kirjoittaja jasso Näytä viesti
        Pintana lasi ja massattu helma ovat huokoisuudeltaan aika erilaisia.
        Omissa helmoissa ei ainakaan ole massaa, ihan normaali maalipinta niissäkin. Mutta enivei.

        Oulussakin kesäpesuja saa 20€ hintaan paristakin paikasta (ovenvälien pesu maksaa exraa). Ihan puhtaan näköistä jälkeä on tullut, mutta karheutta kyllä pinnassa on tuntunut.

        Itsellä peruspesuun tuhraantuu noin puolisen tuntia, kun rauhalliseen tahtiin tekee ja kuivaa. Pumppupullolla esipesuaine ja sitten painepesurilla huuhtelu, pumppupullolla vahaa sisältävä pesuaine ja kinttaalla pesu, painepesurilla huuhtelu ja auton kuivaus säämiskällä. Aikalailla perussettiä varmaankin.

        Comment


          #94
          No, tuohon auton pesuun on se oma aihe tuolla toisaalla, missä on käsitelty moneen kertaan "oikeat" tavat pestä auto. Jokainenhan pesee autonsa, niin kuin parhaaksi näkee.

          Comment


          • #95
            Vähän ihmetyttää mikronaarmut yms. ongelmat tuulilasissa, kun motarilla ja yleensäkin teillä on täysi hiekkapuhallus päällä pitkin vuotta. Toki, jos pelkässä simulaattorissa ajaa koko ajokauden, niin lasinpesu voi huolettaa.

            Comment


              #96
              No ei ne tuulilasin pesussa syntyvät mikronaarmut varsinaisesti näkyvyyttä parannakaan.

              Comment


              • #97
                Ei niin, mutta aivan turhaa jeesustelua, jos autolla ajaa edes 15tkm:ä vuodessa ihmisten ilmoilla.

                Comment


                  #98
                  Kuka mitäkin jeesusteluna pitää. Itse en tykkää hieroa hiekkaisella sienellä tuulilasia enkä kyllä sen puoleen mitään muutakaan.

                  Comment


                  • #99
                    Silloin pitää jättää huoltsikalla lasi pesemättä, niin mielenrauha säilyy.

                    Jos vaikkapa 500km:ä pistää paskakelissä pimeällä menemään, niin ihan mielellään lasit ja ajovalot pesee huoltsikalla. Ainakin itse teen, tosin ei ole hieno auto. Hiekkaa ja paskaa sataa liikenteessä maalipintaan aika tuella, vaikka sitä ei kaipaa ja usein ei itse edes pysty estämään. Tietenkään kukaan ei tahdo tarkoituksella autoaan naarmuttaa, mutta pienet on murheet, kun mikronaarmut häiritsee.

                    Comment


                      Alkaa tämä keskustelu karata aiheestaan ja luulen että kukin on tästä oman mielipiteensä muodostanut ja toimii sen mukaan. Näin viestiketjun aloittaneena ehdottaisin että olisiko tämä tässä, olisi sopivasti tasaluku kommenttejakin. Kuten tuolla aikaisemmin todetaan, pesuteknisistä asioista on toiset threadit.

                      Comment


                        Ai että otin muuten just aiheeseen sopivan kuvan tänään, laitanpa huomenna näkyville, jotta tietämätönkin näkee mitä romua helmassa on ja mitä ei 100% varmasti löydy tuulilasista eikä takalasista.

                        Comment


                          Alkuperäinen kirjoittaja miiahone Näytä viesti
                          Alkaa tämä keskustelu karata aiheestaan ja luulen että kukin on tästä oman mielipiteensä muodostanut ja toimii sen mukaan. Näin viestiketjun aloittaneena ehdottaisin että olisiko tämä tässä, olisi sopivasti tasaluku kommenttejakin. Kuten tuolla aikaisemmin todetaan, pesuteknisistä asioista on toiset threadit.
                          Äläs nyt, vastahan tässä on päästy siihen vaiheeseen, että jeesustellaan toisten jeesustelua :)

                          Comment


                            Jere kuvaa odotellessa :)

                            Comment


                              Tällä ajetaan kyllä hiekkatietäkin, mutta jos näitä käy samalla asemalla monta, säännöllisesti pesemässä helmojaan niin ei tarvitse olla taikuri, että arvaa mitä sienestä löytyy. Turha selittää että huljuttelemalla tulee kaikki hiekka pois.
                              Attached Files

                              Comment


                                Minulla on punainen auto joten automaattipesuun vaan. Maksaa Shellin happy hourin aikana noin 10€. Kaupungissa kun asuu niin vaihtoehdot ovat aika vähissä. Monasti olen koittanut saada Teron pesemään auton puolestani, mutta sekään ei toimi. Ainoa käytännöllinen vaihtoehto on shellin pesuloosit á 3€ poletti. Kolmella pesee sen mitä painepesurilla pesee ihan rauhassa, jos jaksaa vaivautua. Jos siis valitsee looseista sen, joka on lähimpänä pumppua. Viimeinen painepesuri linjastossa on enemmän kastelukeppi.

                                Onpa tuota joku bongaaja jopa kehunut kiiltäväksikin.

                                Comment


                                  Jäänyt sellainen epäilys, että uskaltaako nämä kovimmat puritanistit autollaan lainkaan ajaa kun tulee sitä sun tätä. Auto on mulle ainakin pääasiassa väline siirtyä paikasta toiseen ja mallivalinnan avulla vähän tavanomaista ripeämmin. Ulkonäköä enempi mulla on ollut mielessä tekniikan pitäminen kunnossa. Sekin on nyt vähän lipsunut kun pitäis saada töitä että vois korjata pikkuviat. Pojat 4 ja 6 vee pitää kyllä huolen siitä, ettei ihan priimassa kunnossa maalit kuitenkaan loppupeleissä ole. Kurakintaalla pyyhkiessä kun kiilto ei yleensä lisäänny ja aina ei ole ehtinyt ennakoida pyyhkäisijöitä.

                                  Comment


                                    Se on kuule Hannu monesti siinä ja tässä että hirviääkö sitä autoa ollenkaan tallista ulos ajaa :)

                                    Comment


                                      Nyt kun kissa on ulkona säkistä niin uskallan myöskin myöntää peseväni omat vehkeet (ja autot) sienellä. Toki kolmessa autossa yhteensä yli 700tkm joten turha pikkunaarmujen kanssa neppailu olisi lähinnä omiin muniin ampumista.

                                      Comment


                                        Pesee vehkeensä oikealla vehkeellä. Muistaa lanneliikkeen samalla.

                                        Comment


                                          Janne, mulla alkaa kohta olla talli siinä kunnossa, että edes kerran saa auton ajaa sinnepäin. Sanovat, että se tuppaa olemaan kertakäyntiluontoinen juttu.

                                          Lanneliikkeen muistin kun juuri saunassa huuhtelussa olin. :-p

                                          Comment


                                          • Tää nyt meni tähän. Kohta 5. http://www.iltalehti.fi/rakkausjasek...55353_lz.shtml

                                            Comment


                                            • Käyttikset pestään pinelinellä ja painepesurilla työmaalla, likaisen ja kuluneen sienen avustuksella tarvittaessa. Toisessa kilsoja yli miljoona ja toisessa joku 220 tkm eli ei mikronaarmut paljon puristele...
                                              Nehän on vaan autoja.
                                              Vehkeet pestään sitten ihan erikseen.
                                              Metsäkylän Shelliä on käytetty enimmäkseen vain lounastamiseen, niin ei ole pahaa sanottavaa palvelumestarin lasinpesuista.

                                              Jeesustelu on ihan jees, kuluu aika mukavasti näitä kommentteja lueskellessa.

                                              Comment


                                                Piti ihan popparia tehdä tämän lukemiseen.

                                                Tuohimaalla hyvä pointti.

                                                Tieto lisää tuskaa. Jos en ikinään olisi perus yhdellä sankolla pesusta ja painepesurilla pelkällä vedellä huljutellen ikinään tullut miettineeksi miten hommat voisi tehdä paremmin. Nykyään kun tietää miten pilata autosta maali helposti koittaa sitä välttää. Varsinkin kun ensin on sitä hieronut sen 100h kuntoon että kelpaa taas seuraavaan hetkeen ajaa. Ja kyllä pidän S4:sta tällä hetkellä seisonnassa tallissa puhtaana, ja ajan nämä kuran lennätys kelit tuolla puoliruosteisella 100 lötköllä.

                                                Comment


                                                  Alkuperäinen kirjoittaja jannekk Näytä viesti
                                                  Äläs nyt, vastahan tässä on päästy siihen vaiheeseen, että jeesustellaan toisten jeesustelua :)
                                                  No joo, täähän on oikeastaan ihan hauskaa luettavaa :)

                                                  Mua pidetään muka tarkkana auton puhtauden suhteen mutta kun moneen täälläkin vertaa, mähän olen ihan noviisi! Nyt kun auto on vielä uusi (käyttöönotto 26.2.2015) niin toistaiseksi olen pessyt vain harjattomassa automaatissa. Mutta eihän sillä puhdasta tule vaikka kuinka usein pesisi. Pakko se on ajaa kohta harjapesuun kun ei ole oikein mahdollisuutta pestä sitä käsinkään.

                                                  Sisätilat onkin helpompi pitää puhtaana pienemmällä vaivalla kun se ei tarvitse kuin vesiämpärin, liinan ja imuri. Ja voi tehdä taloyhtiön parkkipaikalla.

                                                  Comment


                                                    Alkuperäinen kirjoittaja miiahone Näytä viesti
                                                    ... Pakko se on ajaa kohta harjapesuun kun ei ole oikein mahdollisuutta pestä sitä käsinkään...
                                                    Valintakysymys ennemmin kuin fakta. Itsepesupaikkoja on, palvelupesujakin on. Hinta ja/tai käytetty aika on jokaisen oman arvostuksen asia, mutta mahdollisuuksien puutteesta pk-seudulla ei varmaan kannattaisi ääneen valittaa.

                                                    Meillä kun on kolme autoa vakituisella asuinpaikkakunnalla Vantaalla ja sisätiloissa sijaitseva pesumahdollisuus minun toissijaisella asuinpaikkakunnalla eli Raumalla niin matkakutonen saa pesua tarvittaessa, kauppakassinelonen huonommin ja harrasteysikymppi - no harraste on harraste eli se tehdään oman mielen mukaan ja niin hyvin kuin kullakin hetkellä katsotaan tarpeelliseksi. Tikkurilan Nesteen TI-hallissa on tullut jopa puolitoista tuntia kerran oltua sen kanssa.

                                                    Ja mullapa onkin neljän ämpärin tekniikka autojen pesuun: 2 ämpäriä Vantaalla ja 2 ämpäriä Raumalla. Samanaikaisesti en ole kuitenkaan kaikkia käyttänyt vielä.

                                                    Comment


                                                    • Kuten jo aikaisemmin todettiin, auto on vain liikkumisväline. Miksi siis ostaa hyvillä varusteilla oleva kallis ja monimutkainen premium auto paljon ajavalle, kun halvemmallakin saa ihan toimivan kehon kuljettimen?

                                                      Itse olen loppuviimeksi melko laiska autonpesijä. Ja juuri siitä syystä yritän pitää maalipinnan mahdollisimman hyvässä kunnossa. Nimittäin kiiltävältä vahatulta pinnalta lähtee lika huomattavasti helpommin kuin naarmuiselta.

                                                      Otetaan esimerkiksi vaikka juuri auton lasit. Paljon ajavalla lasit likastuu melko nopeasti. Huoltoasemalla sitten on kätevä tankkauksen yhteydessä pestä lasit sillä ämpärissä olevalla sienellä, vaikka joidenkin "kovimpien puritanistien" mielestä se aiheuttaa mikronaarmuja. Juuri nuo lasin pinnassa olevat mikronaarmut aiheuttavat sen, että lika jää kiinni lasin pintaa, jolloin seuraavaalla huoltoasemalla pitää taas olla laseja raapimassa, jollon lika tarttuu paremmin, jolloin...

                                                      Noissa pesupuuhissa on ongelmana se, että niin hyvät kuin huonotkin menetelmät aiheuttavat helposti loputtoman kierteen. Huonot tavat edesauttavat lian tarttumista, jolloin väärää pesumenetelmää joutuu käyttämään turhan usein, mikä entisestään kuluttaa maalipintaa. Vastaavasti monella lähtee nuo hyvät menetelmät käsistä, ja sitä autoa ei voi enää ajaa sadepäivinä. Lisäksi osalla porukasta on tullut tavaksi myllyttää autooan joka välissä. Tämä on erityisen huono tapa, sillä myllytyksessä juuri hiotaan sitä peltiä suojaavaa maalikerrosta ohuemmaksi.

                                                      Maalin tarkoitus on esisijaisesti suojata auton peltejä. Toissijainen tarkoitus sillä on saada auto näyttämään tyylikkäältä. Vastaavasti pesun ja vahauksen ensisijainen tarkoitus on suojata maalipintaa (joka siis suojaa peltejä), toissijainen tarkoitus on saada auto näyttämään tyylikkäältä. Suurin osa autojen ruostumisista olisi voitu vältää, jos autoa olisi hoidettu paremmin.

                                                      Comment


                                                        Alkuperäinen kirjoittaja MrMicke Näytä viesti
                                                        Valintakysymys ennemmin kuin fakta. Itsepesupaikkoja on, palvelupesujakin on. Hinta ja/tai käytetty aika on jokaisen oman arvostuksen asia, mutta mahdollisuuksien puutteesta pk-seudulla ei varmaan kannattaisi ääneen valittaa.
                                                        Arvostuskysymys nimenomaan. Automaattipesuja löytyy työmatkan varrella kun muihin joutuu varta vasten siirtymään. Lapsiperheellisenä aikaa ei useinkaan ole liikaa. Mutta merkittävä syy pesutavalleni on se etten omista autoa itse vaan ajan 3 vuoden liisinkisopimuksella. Kolmessa vuodessa maalipinta pysyy riittävän hyvänä vaikka harjapesussa käyttääkin ja kun ei tarvitse murehtia arvonalenemisen kanssa. Tämä ei kuitenkaan tarkoita että ajaisin ilman mitään väliä, kyllä mä tykkään pitää kalustoa hyvänä vaikka olenkin ulkoistanut monta seikkaa. Omalla rahalla hankittuna varmaan pesisin harvemmin mutta paremmin. Ja koska liisinkisopimukseni salli ilmaiset automaattipesut muttei käsinpesuja niin tapani toimia on aika selvä.

                                                        Comment


                                                          Hyvä puhe Timolta. Vaimo sai uuden auton tammikuussa ja koska olen suhteellisen laiska mutta haluaisin että auto edes hetken näyttäisi uudelle, laitoin sen pintaa Opti Coatin. Ei se uuden auton pintakaan virheetön ole, mutta ei ne päivänvalossa näy. Aika näyttää kuinka hyvä tai huono tuo pinnoite on.

                                                          Comment


                                                          • Kuinka usein vaihdatte pyyhkimien sulat? Väitän että huonot ja likaiset sulat naarmuttavat laseja enemmän, kuin satunainen huoltsikalla lasien putsaaminen. Aika paljon ainakin itsellä on pyyhkijät käytössä, varsinkin syksyllä ja keväällä.

                                                            Comment


                                                            • Itseasiassa kulunut tuulilasi syö sulat loppuun kohtuu nopeasti. Sileä tuulilasi ei sulkia juurikaan kuluta.

                                                              4F:n sulat eivät nimittäin ole kaikkein halvimpia, ja ennen tuli nittä vaihdettua turhan usein (alkoivat jättää raitaa jo kuulkauden jälkeen). Lasin kiillotusken ja pinnoituksen jälkeen sulat ovat kestäneet huomattavasti pidempään. Nykyään tulee sulat puhdistettua vahauksen yhteydessä. Eipä ole tarvinnut juurikaan sulkia enää vaihdella.

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X