Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Trafin uudet rakentelusäännöt (Trafi pyysi lausuntoja...)

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Voisiko joku (joka varmasti ymmärtää tämän) selventää että mitä tässä tarkoitetaan?
    https://www.traficom.fi/sites/defaul...n%20294495.pdf

    "3.7 Istuimen vaihtaminen

    Ajoneuvon istuimet saa vaihtaa käyttöönottoajankohdan vaatimukset täyttäviin istuimiin.

    Autoon joka on käyttöönotettu 1.1.1998 tai sen jälkeen istuimen tulee täyttää direktiivin 81/577/ETY tai E-säännön nro 17 vaatimukset taikka, jos turvavyö on kiinnitetty istuimeen, E-säännön 14 vaatimukset. Sivuturvatyynyllä varustetun ajoneuvon istuimia ei saa vaihtaa toisenlaisiin, eikä niihin saa asentaa turvatyynyjen toimintaa haittaavia istuinpäällisiä"

    Otan nyt esimerkisi B5:n. Sitä on saanut tehtaalta ilman airbagillisia etupenkkejä (ensimmäiset aaneloset, ja Risa Pole Position penkeillä). Saako sellaiseen edelleen vaihtaa Pole Positionin penkin vai ei?

    Comment


    • En osaa sanoa, mutta kiinnitti huomiota tämä "Sivuturvatyynyllä varustetun ajoneuvon istuimia ei saa vaihtaa toisenlaisiin". Onhan autoja, joissa on sivuturvatyynyt mutta ne on asennettu oveen tai b-pilariin, eikä penkkiin. Eikö sittenkään saisi istuimia vaihtaa?

      Comment


        Voiko joissain autoissa penkin rakenne suunnata turvatyynyä?

        Comment


          Se tuossa pykälässä on takana, että turvatyyny voi tehdä vahinkoa väärään suuntaan lauetessaan. Ja periaatteessa vain tehtaan testaama yhdistelmä on turvallinen.

          Comment


            Alkuperäinen kirjoittaja panu Näytä viesti
            20 % lisäys sallittu ilman muita muutoksia. Sen yli täytyy päivittää jarrut sekä alusta ja sen jälkeen vain auton keveys rajoittaa.
            Mallisarjan tehokkaimmassa näitä muutoksia ei vaadita, mutta ainahan niitä on suotavaa päivittää.
            Tähän kysyisin tarkennusta kun tuntuu olevan tulkinnanvaraisuutta ja itsekin olen ihan kujalla :) Otetaan ihan käytännön esimerkin kautta:

            Muutettava ajoneuvo Audi 80 typ89, 83 kilowattisella moottorilla tehtaalta, omamassa 1170kg. Muutettava ajoneuvo ei ole mallisarjan tehokkain.

            Moottorin 20% tehonlisäys ei auton omistajalle riitä, joten mennään vertailuajoneuvolinjalle. Valitaan vertailuajoneuvoksi sama auto mitä ollaan muuttamassa jolloin päästään kalkuloimaan paino/teho suhdetta. 1170kg/83kw= n. 14
            Vertailuajoneuvolla suhteen ollessa enintään 15 kilogrammaa/kW, saa se pienentyä muutetulla ajoneuvolla arvoon 7 kilogrammaa/kW;
            Eli painotehosuhde sallisi autoon asennettavan n. 1170kg/7= 167kW tehoisen moottorin ilman että jarruihin tai alustaan tarvitsisi koskea mitenkään.

            Meneekö yllä olevassa pohdinnassa joku pieleen? Panun kirjoituksen mukaan jarrut ja alusta pitäisi päivittää yli 20% muutoksessa, mihin tämä perustuu?

            Comment


              Eikös tuo tarkoita sitä että se auto on mahdollista muuttaa 167 kw tehoiseksi mutta 20% yli mentäessä joutuu jarrut ja alustan päivittämään. Mutta jos auton teho nousee alle 20% niin ei tarvitse. Perustuu trafin sääntöihin.

              Comment


                https://www.finlex.fi/data/normit/46...uuttaminen.pdf

                Moottorin vaihtaminen edellä tarkoitettua tehokkaampaan tai alkuperäisen moottorin
                tehon kasvattaminen edellä mainittua enemmän on sallittua, seuraavin edellytyksin:
                1) ajoneuvon jarrut, voimansiirto ja akselistot vastaavat mitoitukseltaan vähintään vertailuajoneuvoa ja lukkiutumaton jarrujärjestelmä vastaa vertailuajoneuvossa vaadittua lukkiutumatonta jarrujärjestelmää;
                ...

                Muutettaessa ajoneuvo vertailuajoneuvoa vastaavaksi edellä 2 kappaleessa tarkoitetuilta osin tai, jos muutettavaa ajoneuvoa käytetään vertailuajoneuvona, ajoneuvon omamassan suhde moottorin nettotehoon ei saa muutoksen jälkeen alittaa seuraavia raja-arvoja
                Ensin määräyksessä todetaan että yli 20% tehonkasvatus vaatii muutettavan auton jarrujen alustan ym. muuttamisen vähintään vertailuajoneuvon mitoitusta vastaavaksi. Hieman myöhemmin annetaan ymmärtää että muutettavaa ajoneuvoa voi käyttää vertailuajoneuvona. Muutettava auto == vertailuajoneuvo -> jarruille ja alustalle ei tarvitse tehdä mitään?
                Viimeksi muokannut peiponen; 12.7.2022, 23:32.

                Comment


                  Alustalle ja jarruille ei periaatteessa tarvitse tehdä mitään jos käyttää samaa autoa vertailuautona, kunhan tehopaino-suhde pysyy sallitussa/mainituissa rajoissa. Esimerkkinä ku oman b5:n viime syksyllä muutoskatsastin niin sai tehopainosuhde rajoissa tulla paperille 323kw. Vertailuautona oli b5 s4, jossa tehopainosuhde vakiona oli joku n 8kg/kw ja se saa pienentyä minimissään 5kg/kw -> punnittiin auto ja se oli silloin 1615kg, joten siitä se 323kw. Dynossa toki ei tullu ku 290kw silloin, et vielä jäi reserviäki. Alusta oli päivitetty vähintään vastamaan s4:sta.
                  Viimeksi muokannut diffas; 14.7.2022, 18:03.

                  Comment


                  • Vertailuajoneuvo on sama asia kuin mallisarjan tehokkain auto. Jos auto ei ole mallisarjan tehokkain niin silloin ei voi mennä suoraan omamassa/teho suhteeseen.

                    Viimeksi muokannut Killeri; 14.7.2022, 22:54. Perustelu: Tapatalk-allekirjoitus poistettu.

                    Comment


                      Vertailuajoneuvo on sama asia kuin mallisarjan tehokkain auto.
                      Löytyisikö tälle jotain kättä pidempää, Trafin määräystä/ohjetta tms? Copy-Paste yllä linkittämästäni Trafin määräyksestä:

                      2.2 Vertailuajoneuvoa koskevat vaatimukset
                      Vertailuajoneuvona saa käyttää merkiltään, mallisarjaltaan ja mallisukupolveltaan samanlaista ajoneuvoa, jota on valmistettu suurina sarjoina tiettyä markkina-aluetta varten. Muille kuin Euroopan markkina-alueille valmistettua ajoneuvoa voidaan käyttää vertailuajoneuvona vain sellaiseen ajoneuvoon, jota on alun perin valmistettu näille markkina-alueille. Vertailuajoneuvoksi käy ainoastaan mallisarjaltaan ja mallisukupolveltaan samanlainen ajoneuvo, jota on valmistettu vähintään 500 kappaletta ja jonka valmistusmäärästä on valmistajan todistus. Selvityksenä samaan mallisarjaan ja mallisukupolveen kuulumisesta hyväksytään valmistajan todistus taikka ennen 1 päivää tammikuuta 1978 käyttöönotetulle ajoneuvolle myös kirjallisuudesta löytyvä selvitys.
                      Ainakaan tuossa ei sanallakaan määrätä sitä että vertailuajoneuvon pitäisi olla mallisarjan tehokkain auto.

                      Jos joku luulee että vänkään tässä sen takia etten jaksa laittaa isompia jarruja, niin siitä ei ole kyse. Esimerkiksi typ89 Audi 80:n mallisarjan tehokkain auto on todennäköisesti Audi 90 2.3E 20V jossa on käytetty mm. hydraulista jarrutehostusta. Tällaisten osien hankkiminen nykypäivänä on joko hankalaa tai mahdotonta.

                      Comment


                        Itse ymmärrän asian niin että jos kyseessä ei ole mallisarjan tehokkain, teho saa nousta 20% koskematta jarruihin. Sen yli mennessä pitää päivittää sitä seuraavaksi tehokkainta tai sitä toteutunutta tehoa vastaavaksi jos menee siitä seuraavastakin yli.
                        Se maksimiteho mitä kyseiseen automalliin voi laittaa lasketaan mallisarjan tehokkaimmasta, jolloin tietysti alustan ja jarrujen pitää vastata sitä tehokkainta mallia. Tai olla vielä tehokkaampaa autoa vastaavat. Silloinhan voinee käyttää tässä tapauksessa jarruosia jostain tehokkaammasta/painavammasta autosta jossa on alipaineteosteiset jarrut.
                        Tämä on vaan oma tulkintani. Varminta on kysyä neuvoa suoraan katsastusmieheltä. Itse olen ainakin saanut paikallisesti hyvin neuvoja.

                        Comment


                          Se vertailuauto=mallisarjan tehokkain -tulkinta on perua edellisen sääntöversion tulkinnasta. Ja vielä virheellisestä sellaisesta, niissäkään säännöissä se ei ollut niin. Vaikka moni sen halusi niin tulkita, suomalaiseen perustyyliin eli mahdollisimman kusipäisesti. Se säännöksen sanamuoto oli silloin huonosti muotoiltu ja nyt se on nykyisiin säännöksiin korjattu huomattavasti selkeämmäksi. Vertailuauto=se mihin verrataan, ottamatta kantaa onko se malliston tehottomin vai tehokkain tai jotain siltä väliltä.

                          Comment


                            Juu, siis jos aletaan rakentamaan tehottomimmasta niin vertailuautona voi käyttää tehokkainta jos halutaan tehoa reilusti lisää. Tai mitä tahansa näiden väliltä tarpeen mukaan.
                            Mutta eikös se muuten mene noin? Tehottomimman teho voi nousta ilman muutoksia 20%. Ja siitä ylöspäin käytetään vertailuautona sitä joka vastaa muutoksen jälkeistä tehoa.

                            Comment


                              Jes, vertailuautona voi käyttää mitä tahansa saman mallisarjan autoa. Vertailuauton tehoon saa tulla vielä max 20% lisää. Tietysti tehopainosuhteen rajojen pitää myös päteä. Tällä logiikalla sain omani rekisteriin.

                              Comment


                                Eikä kannata takertua tohon +20% vanhaan sääntöön, on muitakin optioita.

                                Moottorin virittäminen tai tehon kasvattaminen moottorin vaihdolla yli 20%


                                Moottorin vaihtaminen tai alkuperäisen moottorin tehon kasvattaminen yli 20 prosenttia on sallittua, mutta vain seuraavin edellytyksin:
                                1. Auton jarrut, voimansiirto ja akselistot vastaavat mitoitukseltaan vähintään vertailuajoneuvoa ja lukkiutumaton jarrujärjestelmä vastaa vertailuajoneuvossa vaadittua lukkiutumatonta jarrujärjestelmää
                                2. Mikäli moottorin vaihto edellyttää uusien kiinnikkeiden rakentamista tai olemassaolevien muuttamista, niiden tulee olla asianmukaisesti toteutettuja
                                3. Jos moottoriin on tehty alkuperäistä tehoa ilmeisesti lisääviä muutoksia, on muutetun moottorin tehosta esitettävä tehonmittaustodistus

                                Muutettaessa ajoneuvo vertailuajoneuvoa vastaavaksi edellä 2 kappaleessa tarkoitetuilta osin tai jos muutettavaa ajoneuvoa käytetään vertailuajoneuvona, ajoneuvon omamassan suhde moottorin nettotehoon ei saa muutoksen jälkeen alittaa seuraavia raja-arvoja:
                                1. vertailuajoneuvolla suhteen ollessa yli 20 kilogrammaa /kW, saa se pienentyä muutetulla ajoneuvolla arvoon 12 kilogrammaa/kW
                                2. vertailuajoneuvolla suhteen ollessa enintään 20 kilogrammaa/kW, saa se pienentyä muutetulla ajoneuvolla arvoon 10 kilogrammaa/kW
                                3. vertailuajoneuvolla suhteen ollessa enintään 15 kilogrammaa/kW, saa se pienentyä muutetulla ajoneuvolla arvoon 7 kilogrammaa/kW
                                4. vertailuajoneuvolla suhteen ollessa enintään 10 kilogrammaa/kW, saa se pienentyä muutetulla ajoneuvolla arvoon 5 kilogrammaa/kW
                                5. vertailuajoneuvolla suhteen ollessa enintään 5 kilogrammaa/kW, saa se pienentyä muutetulla ajoneuvolla arvoon 4 kilogrammaa/kW

                                Moottorin vaihdon muutoskatsastuksen yhteydessä muutetun auton omamassa punnitaan ja moottorista tulee esittää katsastajalle tehomittaustodistus.

                                Comment


                                  Alkuperäinen kirjoittaja peiponen Näytä viesti
                                  https://www.finlex.fi/data/normit/46...uuttaminen.pdf



                                  ...



                                  Ensin määräyksessä todetaan että yli 20% tehonkasvatus vaatii muutettavan auton jarrujen alustan ym. muuttamisen vähintään vertailuajoneuvon mitoitusta vastaavaksi. Hieman myöhemmin annetaan ymmärtää että muutettavaa ajoneuvoa voi käyttää vertailuajoneuvona. Muutettava auto == vertailuajoneuvo -> jarruille ja alustalle ei tarvitse tehdä mitään?
                                  Käytin autoa vuosikatsastuksesta ja satuin kysymään ohimennen katsastusmieheltä moottorin muutoskatsastuksesta. Asiaa hänen kanssaan selviteltiin muutaman puhelulla ja sähköpostilla ja seuraavat asiat tuli ilmi. Tämä on siis Plus-katsastuksen tulkinta asiasta (tai näin minulle kerrottiin):

                                  - Vertailuajoneuvoksi voi ottaa minkä tahansa auton mallisarjan sisältä, sen ei siis tarvitse olla mallisarjan tehokkain - kuten tässä ketjussakin on todettu.
                                  - Muutettavaa ajoneuvoa ei voi käyttää vertailuajoneuvona ja täten mennä suoraan teho/painosuhdeviritykseen, paitsi siinä tapauksessa jos muutettava ajoneuvo on mallisarjan tehokkain auto. Tämä asia on ilmaistu Trafin määräyksessä hyvin epäselvästi ja vaatii tulkitsemista. Joku muu katsastusasema voi tulkita tämän eri tavalla.

                                  Comment

                                  Working...
                                  X