Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Trafin uudet rakentelusäännöt (Trafi pyysi lausuntoja...)

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Trafin uudet rakentelusäännöt (Trafi pyysi lausuntoja...)

    En huomannut että täällä olisi jo keskustelua asiasta:

    http://www.trafi.fi/tietoa_trafista/...e0cc0.69276868


    Jonkunverran väljemmät, mutta joissakin kohdissa epäselvät säännökset olisi tulossa.


    Vääntömomentti-sääntö näyttää kaikkein epäilyttävimmältä. Bensakoneen vaihtaminen dieseliksi käytännössä estettäisiin määrätyissä tapauksissa.

    #2
    Jos mallisarjassa on jo diesel, en näkisi tuota ongelmaksi. TDI-Kuplasta haaveilevalla on kiire.

    Muuten näyttäisi tulevan vapauksia, kunhan on näyttää, että rakenteet on asiallisesti tehty ja riittävät. Tämä tietysti jättää varaa harkinnalle, eli katsastusinssin kanssa kannattaa olla kaveria. Samoin moottorin tilavuusrajoite näyttäisi poistuvan. Minusta tämä on ihan asiallinen muutos.

    Comment


      #3
      Olen amatööri tulkitsemaan tämän tyylisiä tekstejä. Onkohan siis ymmärrykseni nyt aivan väärä että vetotavan muutos olisi noilla uusilla pykälillä mahdollinen?

      3.2 Akseliston ja akselivälin muutokset

      Ajoneuvon akseliston tai akseliston osien vaihtaminen ajoneuvotyyppiin kuuluvaan akselistoon, ajoneuvotyyppiin tarkoitettuihin akseliston osiin tai akseliston perustyypiltään muutoksen kohteena olevaa ajoneuvoa vastaaviin ajoneuvoihin tarkoitettuihin akselistorakenteen muutososiin on sallittu, jos:

      a) ajoneuvoon vaihdettava akselisto, akseliston osat tai akselistorakenteen muutososat on tarkoitettu akselimassaltaan tai valmistajan sallimalta akselimassaltaan vähintään muutoksen kohteena olevaa ajoneuvoa vastaavaan ajoneuvoon;


      Ajattelin vain että kuka väsää ensimmäisenä Q Cabrion.

      Comment


        #4
        Tulkitsenko nyt oikein että ennen vuotta ~1997 tjsp (Euro 2 päästönormi) käyttöönotettujen autojen jälkiahtaminen tulee lailliseksi, eli ei siis vaadita ns pussitestiä vaan riittää normaali päästötesti katsastuksessa niin kuin ei-vähäpäästöisten autojen kohdalla (ensirekisteröinti ~<=1990) tähän asti on toimittu?

        "Kohdassa 2.3 määrättäisiin ajoneuvon pakokaasupäästöistä moottorin vaihdon tai moottorin muutoksen jälkeen. Nykyisen rakennemuutospäätöksen termi "vähäpäästöinen auto" poistettaisiin vanhentuneena. Autot ovat olleet nykyisen määritelmän mukaan "vähäpäästöisiä" noin 1990-luvun alusta lähtien. Muille kuin "vähäpäästöisille" autoille on riittänyt, että moottori täyttää käytönaikaiset päästövaatimukset. Määräyksessä rajattaisiin, että ajoneuvolla jota koskevat Euro 3- tai Euro III -päästöluokkaa lievemmät päästövaatimukset, riittäisi, että ajoneuvo täyttää muutoskatsastuksessa alkuperäistä ajoneuvoa koskevat käytönaikaiset pakokaasupäästövaatimukset. "
        Viimeksi muokannut Lupe-81; 5.3.2015, 10:44.

        Comment


        • #5
          Tulkitsit aivan oikein. Nopeesti silmäiltynä muunmuassa noi alkupään 996 Porschet voi olla euro 2 päästötason mukasia. Tekisi tosta harrasteesta mukavasti harrastettavamman :)

          Comment


            #6
            Mistä tuon päästötason näkee?

            Comment


            • #7
              Varmimmin maahantuojalta tai sen edustajalta. Katsastuskonttoreiden/Trafin järjestelmistä näkee huonosti noita vanhempia.

              Comment


                #8
                Onko täältä luettavissa rivien välistä C4 V8 ahtaminen;)

                Comment


                  #9
                  Tai turbon(turbojen) vaihtoa isompiin?

                  Eikös tuolla ollut myös että +20% sääntö koskisi kaikkia vertailukoneita, eikä pelkästään mallisarjan tehokkainta?

                  Comment


                    #10
                    Ja tarkoittaako tämä et esim tehdasahdettuun euro 2 autoon saa tehä muutoksia moottoriin?

                    Comment


                    • #11
                      Oliko siinä nyt niin, että muutokset moottoriin on ikäänkuin sama kuin moottorin vaihto, ja sitä kautta sama +20%. Tiedä sitten tarviiko muutoksia miten ilmoittaa?

                      Kyllähän tuossa euro 2 luokassa alkaa VR- ja V6- moottorien jälkiahtaminen varmasti joitakin kiinnostamaan...

                      Comment


                        #12
                        "Kohdassa 2.3 määrättäisiin ajoneuvon pakokaasupäästöistä moottorin vaihdon tai moottorin muutoksen jälkeen. Nykyisen rakennemuutospäätöksen termi "vähäpäästöinen auto" poistettaisiin vanhentuneena. Autot ovat olleet nykyisen määritelmän mukaan "vähäpäästöisiä" noin 1990-luvun alusta lähtien. Muille kuin "vähäpäästöisille" autoille on riittänyt, että moottori täyttää käytönaikaiset päästövaatimukset. Määräyksessä rajattaisiin, että ajoneuvolla jota koskevat Euro 3- tai Euro III -päästöluokkaa lievemmät päästövaatimukset, riittäisi, että ajoneuvo täyttää muutoskatsastuksessa alkuperäistä ajoneuvoa koskevat käytönaikaiset pakokaasupäästövaatimukset. "

                        Kyllähän tuo siihen viittaisi.

                        Eiköhän tuo samallailla muutoskatsasteta kuin tähän asti vanhempien vehkeiden kanssa? Penkkilaput jos inssi vaatii yms.

                        Comment


                          #13
                          Joko ensimmäisen 2.2t quabrioletin rakennus on aloitettu :)

                          Comment


                            #14
                            Käykö 2.3 10V?

                            Nimim: Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty ja puoliksi tehty on aina ennenkin kelvannut :)

                            Comment


                              #15
                              Eikös tämä avaa mahdollisuutta asentaa 07K 2,5l i5 esim A4:een ja kaikkiin vanhempiinkin?

                              Comment


                                #16
                                Voi olla qabrion rakentamisessa aika possakka. Taka-akselit on kovasti eri sorttia., eli kiinnitysten kanssa joutuu tekemään muutakin kuin pulttihommia. Saa kumota! :)

                                Comment


                                  #17
                                  Joo ei siinä tekemisen puute tule. Pohjalevystä lähtien mikään mitta ei sovi mihinkään. Helpompaa on laikata cq:sta katto pois.

                                  Comment


                                    #18
                                    No mun mielestä on kyllä paljon helpompaa ja fiksumpaa touhuta siellä auton alla, paikoissa mitä kukaan ei näe (paitsi itse ja katsastusinssi) sen sijaan että yrittäisi keksiä toimivan ja tiiviin kattomekanismin laikka-avoon. :)

                                    Eihän se olisi suinkaan ensimmäinen takalattian vaihto mitä on historian saatossa tehty.

                                    Noi päästöhommelit vapauttaa laillista harrastamista aika paljonkin. Edelleen itseäni hiukan häiritsee tuo pykälä noista tukivarsista, koska on sangen tulkinnanvarainen. Toisaalta se voi olla myös etu.

                                    Comment


                                      #19
                                      Hyvään suuntaahan tässä ollaan (tai yritetään) kuitenkin menossa, mikä on positiivista. Mutta voi sitä ihmettelyn ja valituksen määrää (molemmin puolin) kun aletaan ensimmäisiä viritelmiä konttorilla käyttää.

                                      Comment


                                        #20
                                        Nyt se sitten tulee. Jäi tilavuuden rajat voimaan ja jäi väännön rajat tulematta.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Mikäli ymmärsin oikein juuri äsken lukemani uutisen, 90-luvun autoihin voi Trafin uuden linjauksen mukaan asentaa esimerkikisi turbon ja hyväksyntään riittää katsastusasemalla tehty päästömittaus?Loistavaa, jos näin todella on!

                                          Lainaus Ylen uutisesta:
                                          "Moottorimuutosten tekeminen helpottuu jatkossa, koska päästötestin voi tehdä katsastuskonttorilla. Otto Lahti sanoo, että suomalaisessa autoharrastekulttuurissa keskitytään nimenomaan autojen rakenteluun.

                                          – Halutaan tehdä omanlainen auto, eli moottoriin tehdyt muutokset ovat usein yksilöllisiä. Tämä on ollut tähän asti haastavaa, koska kaikkiin vähäpäästöisiin autoihin on joutunut tekemään muutosten jälkeen päästötestin niin sanotuissa laboratorio-olosuhteissa, Lahti perustelee.

                                          Päästöjä testaava "pussitesti" maksaa tuhansia euroja, eikä sitä Lahden mukaan ole tarkoitettu autoharrastajia varten.

                                          Ajoneuvojen polttomoottorien tehoa voi lisätä esimerkiksi turboahtimella. Uuden määräyksen mukaan turboahtimen voi asentaa 90-luvun autoihin ja hyväksyntään riittää päästötesti katsastuskonttorilla.

                                          – Sääntöihin ei tule muutoksia, mutta moottorien muutosten hyväksyntään tulee merkittäviä kevennyksiä, Lahti summaa."


                                          Artikkeli kokonaisuudessaan.

                                          Comment


                                            #22
                                            Hienoahan se on jos Suomi siirtyy autojen rakentelua säätävissä määräyksissä pois todella pimeältä esikeskiajalta.

                                            Missä mainittiin tämän koskevan 90-luvun autoja? Puusilmänä en tuosta artikkelista sellaista mainintaa löytänyt.

                                            Comment


                                              #23
                                              Varmaan kierron kautta 90-luku koska Euro 3.

                                              Comment


                                                #24
                                                Alle Euro 3 luokituksen omaavassa riittää katsastuksessa tehtävä päästötesti. Tämä tarkoittaa karkeasti vanhempaa kuin vm97 autoa.

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Hyvä täsmennys!

                                                  Comment


                                                    #26
                                                    Eli Urssinkin saa nyt sit virallisesti viritellä. :) Verrokkimallina kait sit voi pitää urssi V8 4.2 280hv + 20% = 336hv. Mutta kW/paino suhde ei saa mennä alle 7kg/kW niin tosta joutuu muutaman heposen tinkimään. Omassa urssissa otteeseen merkitty omamassa on 1720kg joten maks teho saa olla 245kW = 333hv. Eli tommosella dynolapulla pitäis leima tulla paperiin.

                                                    Comment


                                                      #27
                                                      Ei muuta ku katsastamaan. Olis kiva nähdä rekisteriote urssista jossa lukee "autoon asennettu isompi pakoahdin sekä ruuviahdin".

                                                      Comment


                                                        #28
                                                        Thumppu, olihan tuossa mainittu myös: "Tehokkaat autot voivat olla entistä kevyempiä

                                                        Trafin yksikönpäällikkö Otto Lahti sanoo, että ajoneuvojen rakenteen muuttamisen määräys haluttiin päivittää tähän päivään. Edellinen oli vuodelta 1998. Autot ovat siinä ajassa ehtineet muuttua paljon.
                                                        Määräyksessä muun muassa helpottuu tehokkaiden autojen virittäminen. Auton tehoa verrataan sen painoon ja nyt tehopainosuhteeltaan parempien autojen tehoa voi lisätä.
                                                        – Jatkossa muutoskatsastuksessa voidaan 1500 kg painavaan autoon hyväksyä jopa 408 hevosvoiman moottori, Lahti sanoo."


                                                        Sittenhän urssin painoisessa kolossissa saa kai olla vielä enemmän. Eli tuolla suhdeluvulla noin 468 hepoa.

                                                        Comment


                                                          #29
                                                          Eikös se nyt muuttunut siihen 5kg/kW? Se tarkoittais juurikin tuota 408hp/1500kg autoa

                                                          Ja prkl ku nokileka on Eu3 :|

                                                          Comment


                                                            #30
                                                            Trafin tiedotteesta:

                                                            moottoria ei saa vaihtaa, jos ajoneuvon omamassan suhde moottorin nettotehoon on muutoksen
                                                            jälkeen pienempi kuin 7 kg/kW; jos vertailumoottorilla suhde on enintään 10 kg/kW,
                                                            saa suhde kuitenkin pienentyä 30 %, mutta ei pienemmäksi kuin 5 kg/kW; ajoneuvon omamassan
                                                            katsotaan tällöin vastaavan punnittua omamassaa taikka tyyppihyväksynnässä määriteltyä
                                                            tai valmistajan ilmoittamaa omamassaa korjattuna moottorin vaihtoon olennaisesti
                                                            liittyvien rakennemuutosten aiheuttamalla massan muutoksella; moottorin nettotehon katsotaan
                                                            vastaavan autojen ja perävaunujen rakenteesta ja varusteista annetun liikenne- ja viestintäministeriön
                                                            asetuksen tai DIN-normin mukaista tehoa, 0,9-kertaista SAE netto -normin
                                                            mukaista tehoa tai 0,7-kertaista SAE brutto -normin mukaista tehoa.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X