Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Time attack VAG cup

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Time attack VAG cup

    Olisko täällä ketään kiinnostuneita tulemaan mukaan ajamaan time attackia clubiluokassa?

    Mä voisin toimia puuhamiehenä, jos tällästä lähdetään väsäämään.

    Eli idea se, että porukka ajelee normaalisti clubikisojen mukana, mutta tähän cuppiin osallistujat ajelisivat omista sarjapisteistään.

    Jos tähän lähdetään porukalla, niin mä voin auttaa homman pystyttämisessä, tiedottamisessa ja muussa järjestelyssä.

    #2
    Periaatteessa kiinnostaa. Kalusto vaan vähän kesken. Millaiseksi kustannukset muodostuu, jos ei ole ikänä kilpaa ajanut?

    Comment


    • #3
      Mielenkiintoinen ajatus...

      Comment


        #4
        Ei varsinaisesti mitään tunkua ole näihin kekkereihin. Heittelen muutaman kysymyksen ilmoille jos saataisi edes keskustelua aiheesta.

        -Jos osallistujia löytyisi, ajettaisiinko samalla korimallilla/tyypillä vai millä tahansa audilla?
        -Vedetäänkö kustannuksiin yhteinen maksimiraja autojen rakentelun ja/tai hankintahinnan suhteen?

        Comment


          #5
          Omat laitteet taitaa mennä klubiluokasta vähän ohi. Muuten vois olla ihan mielenkiintoistakin.

          Comment


          • #6
            Kustannusrajat on vähän hankalia todeta/todistaa jos autoja on lupa rakentaa. Vakio laitteet pl turvavarusteet olisi näin alkuun helpoin? Tehoraja 100hp/tonni? Muutoin vapaa

            Comment


              #7
              Kai tuohon voisi jonkun Time Attack -luokittelua mukailevan jaon tehdä. Alkuun voi ajella yksinkin luokassaan, mutta aikaa myöten suosio saattaa kasvaa. Senhän näkee mennessään, mihin luokkaan on tunkua ja millaisilla vehkeillä mukaan halutaan.

              Comment


                #8
                Kiinnostaa kyllä, kunhan kalusto natsaa.

                Comment


                  #9
                  Kyllä kiinnostusta olisi. Ja myös omasta takaa kysäisen että tulisiko ajokissa olla kaaret/penkit/vyöt tai minkälaista sääntökirjaa tässä tapauksessa noudatetaan.

                  Meinaan omassa kalustossa on yksi ei-audi mikä ei-viralliseen kilpa-ajoon on rakennettu. Ja äSsässä taas ei ole aikomusta tehdä sisustalle radikaaleja muutoksia vaikka nopeaan ajoon sekin on alustaltaan suunnattu.

                  Comment


                    #10
                    100hv/tonni menee jo kakkiskupin autot yli. V1600-luokan vehkeet mahtuu ehkä nippa nappa. Lastuttamaton b5 1.8t lienee siinä rajalla ellei oo kovasti laitettu varustetta ja quattro.

                    Autojen paino on helppo todentaa, mutta teho ei sitten niinkään. Pitäis varmaan olla joku kuristin-ajattelu.

                    Comment


                    • #11
                      Eikö olisi helpointa aloittaa jaottelemalla "kilvellisiin" ja "kilvettömiin"?
                      Jos tuo tuntuu liian karkealta jaolta niin jako vielä vapareihin ja turboihin.
                      Aika näyttäisi osallistuvan kaluston ja sen mukaan voisi tehdä tarkemman luokkajaon (aakkoset, ässät, Ärässät tms..).

                      Comment


                        #12
                        En oikein näe ideaa tuossa systeemissä että ensin rakennellaan autoja, osallistutaan kisoihin ja myöhemmin todetaan että oma laite ei sovellukaan siihen luokkaan joka sattuu olemaan suosituin. Menee paljon oppirahoja ja aikaa hukkaan. Mun mielestä pitäisi mennä niinpäin että ensin asetetaan reunaehdot ja sitten aletaan toteuttamaan.

                        Viimevuoden säännöthän löytyy täältä.

                        Comment


                          #13
                          Johan alussa sanottiin, että clubiluokan mukana ajoa, sivussa vain kerätään omia pisteitä. Ja edellisessä viestissä onkin linkki Time Attack sääntöihin joista selviää clubiluokan vaatimukset ja rajoitteet. Ei kai siinä enempää tarvitse sääntöjä?

                          Comment


                            #14
                            Ehkä siinä nyt kuitenkin tarvitaan enemmän sääntöjä tai menee maku koko touhusta ennen kuin alkaakaan. Yksi rakentaa kilpa-auton viidellä tonnilla, toinen viidellätoista ja kolmas sadallaviidellätoista. Hankala arvailla miltä tuloslista näyttäisi?

                            Comment


                              #15
                              Joo, konsernituotteiden vapariluokkaankin saa aika mielenkiintosia laitteita ihan kilvitettynä ja suoraan kaupasta jos vaan on pinkka kunnossa. :) Aika pitkälti mitä Noize tuossa totesi.

                              Comment


                              • #16
                                Mulla ainaki heräsi samantien kiinnostus. Ilman muuta jotaki omaa juttua kehiin! Eikö noita voisi järjestää ihan rata päivilläkin? Montako tuntia se vaatii rata aikaa kilpailun suorittamiseen, että saadaan esim 20 autolle kierrosaika. Lämmittelyt ja harjoittelut ny voisi kummiskin suorittaa nopeitten ajovuorolla ennen virallista ajanottoa.

                                Comment


                                  #17
                                  Kakkiscuppiin on kait yleensä varattu noin 2x30minuuttia eikä se ole varsinaisesti ollut keneltäkään pois. Yleensä ainakin iltapäivästä rata on tyhjää täynnä. Aika-ajothan voi ajaa muiden seassa, toki isomman joukon etu edellä.

                                  Comment


                                    #18
                                    Olen Tomin kanssa samoilla linjoilla. Jos säännöt on väljät, niin se jolla on eniten massia voi rakentaa tai rakennuttaa auton jolla saa pitää piikkipaikkaa koko ajan. Kannattaako pyörää keksiä uudelleen? V1600-luokan ajoneuvot sääntöineen voisi olla helpoin tie. Kalustoa on kohtuu hintaan saatavissa ja sellaisen rakentaminenkaan ei mahdotonta ole jos rakentamisesta tykkää.

                                    Comment


                                      #19
                                      Jos V1600 olisi varsin hyvä konsepti, mutta sitten ei enää kilvellisillä ole asiaa mukaan. Vai ajellaanko vakio A3;lla ja luokka-autolla sekaisin?
                                      Minun mielestä V1600 on liian kallis. Miksi? Koska kaikilla ei ole mahdollisuutta säilyttää kilvetöntä kilpa-autoa saati paikkaa rakentaan.

                                      Jos ei clubiluokan säännöt kelpaa, keksikää sitten säännöt uudestaan niin, että ns.normaalilla autolla voi osallistua. Silloin saadaan osallistujia kilpailuihin, kun voit autolla ajaa kisan jälkeen kotiin.

                                      Comment


                                        #20
                                        Eikö Time attackin clubi luokassa kuitenkin ole aika väljä määritelmä, millaisella autolla luokkaan saa osallistua? Pitää olla suomen tieliikenteeseen katsastettavissa ja ei saa olla slicksejä/semislickesjä? Kallistahan tämä ei ole kun mukaan pääsee millaisella kauppakassilla hyvänsä, mutta toisessa päässä taas on vain taivas ja lompakon paksuus rajana. Jotta kilvanajaminen olisi mielekästä, pitäisi kaluston olla kaikilla samantasoista, tai sitten pitäisi olla omat luokat tehon mukaan. Mutta kuten Terho totesi, on tehojen toteennäyttäminen vähän hankalaa.

                                        Comment


                                          #21
                                          On olemassa myöskin kilvanajokeskusteluketju jossa voisi puida kilpailuja missä useammat audit ovat radalla samaanaikaan. Tässä ketjussa voisi keskittyä tuohon club sarjaan osallistumiseen. Tietysti sopivat säännöt kun keksitään niin en näkisi mahdottomana että samalla autolla voisi osallistua molempiin.

                                          Jotta saisi sanottua jotain konkreettista ehdotustakin niin ehdotan samaa mitä tuonne toiseen ketjuun eli aihioksi B5 ja jos 1.8T niin vakioahtimella ja sinetöidyllä ecu:lla yhdeltä softan tekijältä. Lisää sääntöjä voisi apinoida ja soveltaa kakkiscupin säännöistä. Ja ei, vaikka profiilissa onkin pari beevitosta niin oma lehmä ei ole ojassa, kumpikaan ei sovellu näihin sarjoihin. :)

                                          Comment


                                          • #22
                                            Eikö se olisi jo ihan hauskaa/ykinkertaista, että clubilaisten kesken ratapäivillä joku vääntö vaan? Kaikille vapaa osallistuminen iha sama millä laitteella tai jos sen verran rajaa kummiskin, että vain audilla voi osallistua. Ratapäivän lopuksi vaan sitte järjestetään clubilaisten oma time attack. Siinä on ollu koko päivä aikaa reenata/testata ja sitte vedetään illan päätteeksi time attack yksi jantteri kerrallaan 2 kierrosta ja parempi aika jää voimaan? Jos jotakin rajaa niin rajaa vaan kilvelliset ja kilvettömät.

                                            Mua ei ainakaan henkilökohtaisesti häirittisi vaikka osallistuja listalla olisi mun autoa tehokkaampia, kevyempiä, arvokkaampia ja kaikellalailla parempia tai huonompia kilpuria. Häpeä se on vaan "paremmalle" autolle jos ei meinaa pärjätä ja ylepyden aihe "huonommalle" autolle jos "paremmalle" saa laitettua kampoihin. Eli ihan sama mitä autoja siihen osallistuu, lopputulokset on kummiskin mielenkiintoista dataa.

                                            Comment


                                              #23
                                              Mielenkiintoista kenelle? Ei ainakaan katsojille, kakkiskupin katsominen on viihdyttävää kun meno säilyy alusta loppuun tasaisena.

                                              Comment


                                                #24
                                                Jotta "kaikki" voisi osallistua, niin ei ihan kauheasti voi laittaa rajoituksia. Edelleen, clubiluokassa on oltava kilvissä jne. aika löyhät säännöt, mutta jos tallissa makaa jo nyt harraste johon on hakattu tonneja, niin pitääkö sen päälle vielä rakentaa joku rata-auto, että voi osallistua?

                                                Vai löytyykö tarpeeksi osallistujia seuraavaan reseptiin ( apinoitu Jarkon Bumbelbeestä):
                                                A3 8L 1.6
                                                Vakio jarrut, levyt+palat saa vaihtaa, levyn kokoa ei saa muuttaa.
                                                Vakio ecu
                                                Ilmanoton saa muuttaa kaasuläpälle asti.
                                                Pakoputken saa muuttaa pakosarjasta taaksepäin.
                                                Alustasarjan saa asentaa, ei lisäsäiliöllistä.
                                                Kaaret jonkun kirjan mukaan.
                                                Sisusta pois.
                                                Rengaskoko ja tyyppi rajataan.
                                                Saa laittaa powerflexiä.
                                                Vakaaja maks. mallisarjan paksuin.
                                                Pyöränripustukset pitää olla vakiot.
                                                Jne jne.
                                                Menee tuommoiseenkin jo joku raha ja konttorille ei varmaan ole enää asiaa.

                                                Taitaa jäädä toteutumatta tämä sarja.

                                                Comment


                                                  #25
                                                  Tanehaun ehdotelma kuulostais realistisimmalta vaihtoehdolta, lisäksi hauskalta. Vai ihanko hampaat irvessä verenmaku suussa tässä pitäis olla tosissaan? Clubipäivien oma pikku ei niin vakava VAG-CUP vapailla säännöillä. Sais osallistua vaikka pakasta vedetyllä RS6:lla, tonnin ritsalla tai sillä rakkaalla harrasteella, tehoista ja painosta ym. seikoista viis.

                                                  Ite en taas pidä kakkisluokkaa kovinkaan mielenkiintoisena ku kasa samanlaisia autoja kiertää yhdessä rykelmässä. Mitä järkeä perustaa joku toinen vastaava luokka, hommaa/rakentaa vaan kakkiksen ja osallistuu siihen sarjaan..?

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Ihmiset on yleensä sen verran kilpailuhenkisiä, että jos ryhmä satunnaisia autoja pistetään radalle ajamaan, löytyy lähes jokaiselle hyvä kilpakumppani. Esim. teekkarien kevätpujotteluissa tms. kisoissa on välillä syntynyt hyvin mielenkiintoisia kammpailuja sillä kilpailu alkaa juuri niiden autojen kesken, joilla ajat ovat samalla tasolla.

                                                    Itse olen ajanut BMW 850 kisaa subaru impreza vastaan sekä 1.8t A4:lla vanhaa Alpina M5 BMW:tä vastaan. Kisailu oli molemmissa tapauksissa erittäin mielenkiintoista vaikka autojen tehot/ainot/renkaat/kuskit/... olivat hyvin erilaiset. Juuri näiden muuttujien kokonaisuus teki teki hommasta tiukkaa. Ei se kallis auto välttämättä kierrosaikoja takaa. Eräs tuttavani kiusasi ratapäivillä 305 pösöllä Porscheja, sillä kalliit lähes ilmaisella 305:lla uskalsi niinsonotusti otta autosta kaiken irti.

                                                    Oma ehdotus olisi että alkuun ei luokkia tarvita välttämättä ollenkaa. Kun sitten vähitellen alkaa muodostumaan sopivia kilparyhmiä, voidaan näistä luoda omia luokkia, joille asetetaan rajoituksia.

                                                    Comment


                                                      #27
                                                      Ite en taas pidä kakkisluokkaa kovinkaan mielenkiintoisena ku kasa samanlaisia autoja kiertää yhdessä rykelmässä. Mitä järkeä perustaa joku toinen vastaava luokka, hommaa/rakentaa vaan kakkiksen ja osallistuu siihen sarjaan..?
                                                      Mikä kutakin kiinnostaa, siitä ei ole syytä alkaa väittelemään sen enempää. FFP Cupiin osallistuminen ei ihan noin vain onnistu, että rakennetaan auto ja ilmestytään viivalle. Miksi näin on, niin sitä voinee kommentoida FFP:n vetäjät, jos tarpeelliseksi katsoo. Mutta ehkä tämän takia juuri joitakin saattaa kiinnostaa vastaavanlainen sarja, johon pääsee vähän helpommin mukaan.

                                                      Alun perinhän tässä oli kyse Time attack -tyyppisestä sarjasta, joten jätetään ryhmässä ajettava kilpailu auto autoa vastaan pois. Itseäni toki kumpikin mahdollisuus kiinnostaa.

                                                      Comment


                                                        #28
                                                        Ahaa, minä olin missannut tuon Time Attack ajattelun ihan kokonaan. Siihen olisikin melko helppo päästä matalalla kynnyksellä mukaan. Kalustoa ei tarvi erikseen rajata kuin korkeintaan karkeasti katu- ja rata-autoihin.

                                                        Tuo avaa mielenkiintoisen luokkajaon mahdollisuuden. Kaiken yksinkertaisinta olisi ajatella muutama tier ja tehdä jako tehopainosuhteen mukaan. Tehojen mittaaminen pyöriltä tai vauhtipyörältä ei ole järkevää mutta kerhon mittalaitteet antavat varmasti riittävään tarkkuuteen yltävän tuloksen. Vaa'at saadaan vuokrattua.

                                                        Muutama selkeä taso esim. 100hp/100kg, 120hp/100Kg, 140hp/100Kg jne. jolloin hyvinkin erilaisilla vehkeillä voisi ajaa saman luokan sisällä tasaväkisesti.

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Mun ajatus tässä oli siis, että kaikki osallistuu sillä kalustolla mitä on käytössä, ja ajaa clubiluokan mukana, silloin toki auton pitää olla clubiluokan sääntöjen mukainen.

                                                          Sitten vaan poimitaan kierrosajat omaan tuloslistaan, ja nopein cuppiin osallistunut saa eniten pisteitä ja siitä pistelasku sovitusti, eli vaikka kärkiviisikko saa pisteitä.

                                                          Cuppiin ilmoittautumisessa vaikka vain sellainen rajoitus, että pitää olla konsernituote. Tälläsellä porukalla sitten löytää sen oman kilpakumppanin tyyliin, kuka muu ajaa etuvedolla? Kuka on nopein 1.8T - kuski, kenellä nopein vapari?, kenellä nopein s2-moottorilla varustettu punavalkoinen 90, jossa Terhon Pajan(tm) tekemät iskarin yläpäät?

                                                          Pääasiallisesti ajatus oli vaan lähteä porukalla harrastamaan, voittaminen on toissijaista. Omien ennätysten hakeminen kontrolloidussa ympäristössä on se, joka tuossa erottaa touhun normi ratapäiviltä.

                                                          Kaikki tätä ajatusta monimutkaisempi edellyttää liikaa toimenpiteitä, katsastusmiehiä, valvontaa, yms. organisointia.

                                                          Mikään sääntö, jossa on mukana tehoraja, ei toimi, unohtakaa sellaiset.

                                                          Jos Terhon vehkeessä ei ole kaaria eikä semislicksejä, niin en nä miksi erikoishenkilönkuljetin olisi muuta kuin clubiluokan auto.
                                                          Viimeksi muokannut Repo/promo; 12.1.2015, 09:43.

                                                          Comment


                                                            #30
                                                            Tätähän minäkin yritin tässä sanoa.
                                                            Toki tuo tuo Kakkiscup tuli sotkemaan asioita ja ajatuksia.


                                                            Onko siis kuinka paljon kiinnostuneita?
                                                            Jos nyt eka kausi katsotaan vaan, että tuleeko enemmän kuin kaksi osallistujaa. Jotain sääntömuutoksia on tulossa, mutta tästä pääsee alkuun, luokkanan siis Club:
                                                            Attached Files
                                                            Viimeksi muokannut pulla; 12.1.2015, 11:22.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X