Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Audi A5, 117tkm öljypohja läpiruostunut

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Audi A5, 117tkm öljypohja läpiruostunut

    Audin laadusta voi ilmeisesti olla montaa mieltä. 117tkm huollossa Audi A5 vm.2008 huomattiin öljypohjan läpiruostumisen vuoksi öljypohjan pikainen vaihtotarve. Audi Center Vantaa ilmoitti puhkiruostumisen johtuvan hitsaussaumasta joka on tehty öljypropun ympärille. Audi Center Espoo tutki auton ja totesi että hitsaussauma on todellakin pettänyt ruostumisen vuoksi mutta se on Audin alkuperäinen hitsaussauma. Maahantuoja ei ole kiinnostunut koko asiasta. Normaalia kulumaa 117tkm ajetussa autossa? Kyseessä ns. Suomi-auto. Onko vastaavia kokemuksia tästä "teknisestä etumatkasta"?

    öljypohja

    #2
    Itse asiassa hieman samankaltaista ruostumista oli (tosin huomattavasti vähemmän), kun kesällä öljyt vaihdoin. Perheen toisessa samanikäisessä samanlaisessa pohjassa taas ei ollut mitään vikaa. Molemmissa kyllä huomattavasti sirompi öljytulppa ja tiiviste välissä.
    Viimeksi muokannut jta; 20.10.2014, 15:12.

    Comment


    • #3
      Taitaa olla suomen ensimmäinen volkkari, joka ei kuse joka tiivisteestä niin paljoa öljyä läpi, että öljypohja olis suojattu ruosteelta ulkopuolisella öljykerroksella.

      Comment


      • #4
        Täytyisköhän sitä kuitenkin vaan sijoittaa ja ruostesuojata oma kärry, kun laatu kerran on tämmöistä. Tosin en yhtään tiedä miltä oma pohja näyttää enkä taida uskaltaa katsoakkaan.:)

        Comment


        • #5
          Ei vaan taida ruostesuojaus suojata öljypohjaa:) Mutta on kyllä melkoseen jamaan päässyt. Laatu kyllä kussut pahemman kerran.

          Comment


            #6
            Ihan kauheasti en ole tommosia nähnyt, aika karun näköinen. Miksi tuossa ylempänä on erillinen läikkä ruostetta, joku osunut?.
            Uusissa ei tarvitse enää ruostetta pelätä, muovi kun ei ruostu.
            Edit: Näyttää muutenkin ihmellisen likaiselta tuo pohja, ihan kuin olisi uinut jossain. Pohjamuovi kyllä suojaa hyvin ja harvoin on noin likaista sen alla.

            Comment


            • #7
              Kuvaa en nyt tähän hätään näe, mutta tuosta Jeren uinti maininnasta tuli mieleen (ehkä vähän kaukaa haettu) että millonkos siellä satamassa niitä autoja oli veden vallassa? Jos vaikka tämä kyseinen yksilö on ollut jotain tämmöisiä missä "vain" pohja kastunut, mutta nyt ilmenee tommosena epänormaalina ruostumisena?

              Comment


              • #8
                Ei se yksittäinen merivesidippaus autoa puhki ruostuta. Onhan öljypohajklin maalattu, eli suolaveden ei pitäis päästä edes kosketuksiin pellin kanssa lyhyessä kastumisessa. Kyllä läpiruostuminen vaatii pidempiaikaista altistumista kosteudelle.

                Eli kyllä tuossa on joku asia puhkaissut suojaavan maalikerroksen (kolhu/valmistusvirhe/tms.). Tämän lisäksi vaaditaan, että jokin asia pitää kosteuden tuolla pinnalla. Öljypohjan ei pitäisi autosta normaalisti ruostua vaikka maalipinta puuttuisikin, koska:
                1. Öljypohja on moottorin alapuolella ja vesi normaalisti valuu sen pinnoilta pois (toki joissain öljypohjissa on muotoja joihin vesi saattaa jäädä)
                2. Ajaessa auton öljyt lämpenevät, jolloin myös öljypohja lämpenee melko hyvin ja kuivaa itsensä.
                3. Nykyautoista lähes poikkeksetta löytyy moottoritilan pohjamuovi, joka estää kuran kuran lentämisen suoraan konetilaan.

                Öljypohja voi pysyä märkänä esim. tilanteissa kun:
                1. Autoa säilytetään pitkiä aikoja jossain kosteassa paikassa (esim. kadun varressa lähellä merenrantaa)
                2. Pohjamuovin päällä on niin paljon kuraa/lehtiä/tms. että ne pitävät öljypohjan kosteana
                3. Autolla ajetaan vain lyhyttä ajoa, jolloin öljypohja ei ehdi lämmetä kunnolla. Erityisesti jos autossa ei ole pohjamuovia paikoillaan.

                Itse olen omistanut yhden mereen uponneen auton eikä siinä mitään normaalista poikkeavaa ruostumista ollut havaittavissa. Vastaavsti eräs toinen auto joka oli edellisellä omistajalla säilytetty hienolla merenrantatontilla, oli kauttaaltaan esim konetilasta pintaruosteessa, vaikka autolla ei ollut edes talvisin ajettu.

                Comment


                • #9
                  Tarkennan:

                  -Autoa säilytettä talon alla lämpimässä autohallissa +20C jossa tehokas ilmanvaihto (auto kuivuu nopeasti)
                  -Autossa on pohjapanssari paikoillaan
                  -Ajettu pääasiassa pitkää matkaa
                  -Ns. pahimmat suolakelit ajettu toisella autolla

                  ..epäilen valmistusvirhettä

                  Comment


                    #10
                    No nyt kun olosuhteet on tulleet ilmi, niin ei kai tuohon ole kuin yksi syy.

                    Comment


                    • #11
                      Jos pelkkä pultti olisi ruosteessa niin olisi voinut miettiä onko kyseessä se, että jalompi metallic ruostuttaa epäjalomman mutta tässä tapauksessa tuskin on kyseessä.

                      Liekkö saanut suolakylpyä...minkä näköinen muu alusta on? Onko normaalia enemmän ruostetta alustan osissa?

                      Comment

                      Working...
                      X