Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A4 1,9 TDI kulutus

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • #31
    Miun zeatti ahu-moottorilla parhaimmillaan menee motarilla tai kaupunkissa heittämällä alle neljän, molemmissa paras lukema ~3.6L/100km.

    Viimesellä tre-tku-hki-tre kierroksella kulutus jäi ~3.8 maisemaan, ajoin tiennopeus + 10kmh, cruisella.

    Viime kesänä vedin isoa yksakselista kuomukärryä tre-hki-tre välillä, vauhtia oli sen verran että raastupaan pääsis ja sais jalkamiehenä olla vähän pisempään... Tais olla yli 50kmh ylimäärästä tuolle yhdistelmälle cruisessa, sillon meni reilun 7litran maisemaan.

    Kaupunkipainotteisessa ajossa tyyliin "aina lämä lattiassa tiennopeuteen asti ja vähän päälle" keskikulutus pyörii viiden ja kuuden paikkeilla.

    Talvella 5kw eeberi paljon käytettynä (~3h/pvä) nostaa kulutusta tuntuvasti.
    Autossa ei ole mitään tehoja vieviä herkkuja ja normirengastus.

    Comment


    • #32
      Mitä tollanen seatti painaa? Eikai se nyt noin vähällä muuten selity tuo kulutus, että auto painaa suhtees esim passattii tosi vähä.

      Comment


      • #33
        Profiilin Passatti (AHU 66kW) kuluttaa keskimäärin noin 5 l/100 km sekalaisessa ajossa. Matka-ajossa nopeusrajoituksia noudattaen, kulutus on noin 4,5 l/100 km. Tuli tässä keväällä oikein erityisen säästeliäästi ajeltua (ALD Fuel Race), jolloin sekalaisessa ajossa keskikulutus oli 4,2 l/100 km. Nämä lukemat ovat ajotietämyskoneen lukemia, todelliset lukemat ovat +/- 0,2 l/100 km.

        Comment


        • #34
          Ilmeisesti tuommonen 66kw on taloudellisempin kuin 85kw pumppari. Osa selittyy automaattilaatikosta varmaanki.

          Comment


          • #35
            Petri:

            Niin, tuo tehohan ei synny tyhjästä, 20 kW:n ero tehossa varmasti vaikuttaa myös polttoaineen kulutukseen, kuten myös tomaattilaatikko. Niin ja tuossa meidän passatissa ei ole kylmästöintiä lisäämässä polttoaineen kulutusta. Kompressori ottaa pahimillaan tehoa 10-15 kW.

            Comment


            • #36
              On teillä kyllä hurjan pieniä kulutuksia AHUlla... Toivottavasti tuo mun pumpun ajoituksen säätö auttoi jotain. Toki evry nostaa varmaan kulutusta jonkin verran, kun raaskis ajaa ilman sitä pari tankillista.

              Comment


              • #37
                Kyllä kai tuohon kulutukseen vaikuttaa oleellisen paljon myös ajotapa. ALD Fuel Racen aikana sain putoamaan kulutuksen tuosta 5 litrasta 4,2 litraan sadalla kilometrillä pelkästään kiinnittämällä huomiota ajotapaan.

                Nämä seuraavathan ovatkin jo kaikkien "pihistelijöiden" tiedossa, mutta laitanpa ne kuitenkin.
                Ripeä kiihdytys tavoitenopeuteen (ei tarkoita sitä, että murjotaan pedaali lattiaan), kierrokset ei saa nousta juuri yli 3000 rpm.
                Riittävä turvaväli edelliseen autoon, jolloin voi ennakoida edellä menevien liikkeitä ja näin välttää turhia kiihdytyksiä ja jarrutuksia.
                Mahdollisimman paljon moottorijarrutuksia (säästyy myös jarrupalat).
                Vaihto pienemmälle vaihteelle vasta kun auto ei enää jaksa suuremmalla vetää.
                5. vaihdetta voi helposti käyttää jo 50-60 km/h alkaen.

                Nonniin, sitten vielä mainittakoon, että osa edellämainituista kikoista aiheuttaa myös moottorin karstoittumista, joten pieni "irroittelu" on silloin tällöin paikallaan. Tosin karstan poltolla saadaan tuo säästetty polttoaine helposti syötyä, joten taitaa se hyöty olla varsin olematon.

                Comment


                • #38
                  1215/1555kg lukee papereissa zeatin painoksi.

                  evry oli käytössä joskus, mutta en malttanut olla leikkimättä sillä, kytkin ja renkaat olivat kärsivinä osapuolina =) & =(
                  EGR oli tulpattuna softasta ja nykyään myös fyysisestikkin tukittuna.
                  maffilla on ajettu ~25tkm.

                  täältähän voi hieman suuntia katsella:
                  http://www.tankkaus.com/consumption_...iesel&login=no

                  offtopic, toverin 600cc kyykkärimopo vie hänellä reippaassa ajossa 7-8L/100km, imho aika paljon.
                  Pitäis olla säädöissäänkin.

                  Comment


                  • #39
                    No on tuossa pieni ero passatin ~1600/2000kg painoihin, mahtaisko osa selittyä siitä?

                    Comment


                      #40
                      mitenhä lastuttaminen vaikuttas

                      joko teillä on jo autoissa lastut olemassa? ku mikäli oikeen oon ymmärtänny niih teholastulla vois olla vaikutusta alentuneesee kulutukseen koska lissää vääntöä tulee aika sikana. mutta mene ja tiiä. =o)

                      Comment


                        #41
                        -96 A4 Avant 1.9TDI (AFN) hörppää kesällä sekalaisessa ajossa n. 5,5l / 100km, mutta matka-ajossa pääsee helposti alle 5 litran. Ajotietokonetta ei ole, mutta laskennallisesti kulutus on alimmilaan ollut 4,5l luokkaa. Talvella seka-ajossa tai pikemmin pääasiassa kaupunkiajossa kulutus oli n. 7 litran pinnassa. Matka-ajossa huomaa selkeästi kulutuksen olevan alhaisin kun matkanopeus on tasainen 80km/h. Nopeudella 100km/h, tuntuisi kulutus kasvavan kahdeksakympin nopeuteen verrattuna arviolta 0,5l ja moottoritienopeuksissa 120(-160)km/h kulutus on sitten jo siellä lähempänä 7 litraa satasella.

                        Nyt kun meikäläiseen on taas päässyt iskemään pieni autokuume ja olen vertaillut eri merkkisiä farmareita keskenään, niin kyllä se Audi tuntuisi olevan tämän kokoluokan diisseleistä paras teho/kulutussuhteeltaan ainakin paperilla. Vai löytyykö parempaa?

                        Comment


                        • #42
                          Pumppu tuli tosiaan säädettyä joitakin aikoja sitten ja ekan tankillisen kulutus säädön jälkeen oli 5.93L/100km. Jos tuota vertaa viiden edeltävän tankillisen keskikulutukseen, joka on 6,49, niin pudotusta on aika huimasti.
                          Alle kuuteen litraan olen viimeksi päässyt talvirenkailla (15" peltivanteilla).
                          Tuo alle kuusi litraa tuli nyt 17" vanteilla.
                          Nyt juuri ennen tankkausta laitoin alle isältä lainaamani 15" vanteet, mielenkiintoista nähdä miten paljon tuo vaikuttaa kesäkeleillä...

                          Comment


                          • #43
                            Kaverin 1.9TDI (96KW) A4 Avant Quattro vie kesällä n 5.3L/100 km ja talvella karvan verran alle 6L/100 km.

                            En oikein aluksi uskonut noihin lukemiin, mutta näin on. Selitys lienee optimaalisessa työmatkareitissä.

                            Comment


                            • #44
                              En minä vaan pääse alle 6:n kulutuksen vaikka kuinka yrittäisin seka-ajossa.
                              Matka-ajossa ajotietokone kertoo aina, että menee alle 6l satasella.
                              Kaupungissa saa menemään aika runsaasti, mutta niinhän tuo ohjekirjakin jo uhkailee, 9.5l kaupungissa ja 5.5l maantiellä jos oikeen muistan.

                              Katotaan nyt vaikuttaako nuo ihmeaineet mitään. Tuuppasin RVS-käsittelyn tonne koneeseen. Huuhaata vai ei, ei se huonompaankaa suuntaa toivottavasti mene.

                              Ja aika selkeesti kulutus kasvaa esim 100->110km/h kun kierrokset nousee sinne 2200 nurkille.
                              n. 95:ssä on 1800-1900 jossa on myös parhaat väännöt. Sillon menee kyllä kevyemmin.

                              Myös ulkolämpötila vaikuttaa jonkin verran. 10 astetta kun oli niin sain samalla pätkällä 5.4l tietsikan mukaan, tänä aamuna oli 5.8. Ihan samaa köröttelyä molemmat kerrat.

                              Comment


                                #45
                                Tänään aamulla kävin tankkaamassa ja 55.00 litraa tankkiin meni. Trippimittarin mukaan ajoa edellisestä tankkauksesta oli 1158 km, josta ehkä 95 % matka-ajoa. Tai siis yksi Helsinki-Joensuu-Helsinki reissu ja sitten päälle sekalaisia työ- ja kauppamatkoja pitkin Kehä III:a ja Lahden moottoritietä. Noilla lukemilla tulee kulutukseksi 4.75 l/100 km.

                                Comment


                                • #46
                                  No niin, taas on käyty AHU tankkaamassa pullolleen. Ekaa kertaa meni 1000km rikki tankillisella. Edelliseen 5.9l/100km tankilliseen verrattuna alla 15" renkaat 17" sijaan ja tällä tankillisella ajoin n. 250km matka-ajoa enemmän. Kulutus nyt siis 5.44l/100km.
                                  Eli tosta vois päätellä pienempien kumien vaikuttavan pari kolme desiä maksimissaan satasen kulutukseen.
                                  Seuraava modauksen tein heti tänään tankkauksen jälkeen, eli laitoin boksimalliseen evry-modiin katkaisijan väliin. Yritän ajella mahdollisimman paljon ilman evryä, joskus ehkä unohdan tuon ja saatan ajaa tankillisenkin ilman evryä...

                                  Comment


                                  • #47
                                    Oma farkku paskatti 81kw afn moottorilla kuluttanu nyt viimeisen 10tkm aikana keskimäärin 5,75/100km 205/55 16 kumit ja automaatti kylmäkone aina auto asennossa. Evry aika harvakseltaan kytkettynä. Oma ajo 50/50 suhteessa matkaa ja pätkäpyöritystä.
                                    Kohtuu raju ero edelliseen mtm lastutettuun 1.8T a4:seen jonka keskikulutus samanlaisella ajolla 8.9/100km. Kohtuu nopsaan kuoleentuu käyttövoimavero ja samalla tavalla päästy paikasta A paikkaan B.

                                    Comment


                                    • #48
                                      AKI:

                                      Profiilin AHU:lla menee jatkuvasti tankillisella 1100-1200 km, joskus hyvin harvoin, 1300 km. Tuo 1300 km menee, jos on ajettu vain pelkästään pitkää matkaa.

                                      EDIT:

                                      Ajotietämyskoneen mukaan viimeisen 3500 km:n keskikulutus on ollut 4,7 l/100 km.

                                      Comment


                                      • #49
                                        Jep, en ymmärrä miksi mulla syö edelleen noin paljon. Tai nyt alkaa olemaan inhimillinen kulutus jo verrattuna siihen mitä se oli. Esim. tankkaus.com:sta touko- ja kesäkuun keskikulukset 6.6 ja heinäkuussa 6.5. Elokuu 5.9.
                                        Isä taas eilen kehui miten hänen lastutettu 74kW PD automaatti on viime aikoina vienyt 5.5-5.6.
                                        Noh, eiköhän se tästä kokeilujen myötä ala pikku hiljaa valottua mikä sen kuluksen on tehnyt, vai onko ollut monen asian summa (kuten pumpun ajoitus, isot gummit, evry).
                                        Seuraava tankillinen onkin pelkkää nurkkapyörittelyä kun olen kesälomalla, eikä tule töiden puolesta ajettua matkaa.

                                        Comment


                                        • #50
                                          Kulutukseenhan vaikuttaa myös koneen peruskunto eli suuttimet, sylinterien kululuneisuus jne.

                                          Kokeile ottaa öljykorkki auki koneen käynnis ja kato paljoko huohottaa. Vähä pitäs tuuletuksen takia tullapainetta, mutta savua ei kovinkaan. Kulunu kone ei välttämättä syö edes öljyä tai savuta.

                                          Comment


                                          • #51
                                            Suuttimia olen aprikoinu itsekin tuossa, täytyy tsekkaa toi huohotus.
                                            Meinaan autotalli.com:sta tänään just tarkistin, että 4.3 litraan toi pitäis matka-ajossa mennä ja 5.4 olis yhdistetty EU-kulutus (vai mikä se keskimmäinen lukema noissa yleensä onkaan...)
                                            Okei, onhan se paljon ajettu mutta jos ei alle viiden mene edes ilman evryä, niin kyllä jotain täytyy olla vialla. Mutta nyt ajellaan ilman evryä, katsotaan sekin nyt ennen kuin alan mitään isompia tekemään.

                                            Comment


                                            • #52
                                              No nih, se on auton vaihdon jälkeen körötelty eka tankillinen.
                                              Tankkaamassa kävin kun trippi oli pyörähtäny ympäri, eli jotain 1020km tais olla. Löpövalo ei edes muistuttanut vielä olemassa olostaan, eli helposti olis 100-200km menny vielä.
                                              Kulutukseksi muodostui tuolle tankille 5.1l/100km.
                                              Tankkaus.comista tutkailin, että Passatilla pääsin parhaimmillaan ihan pihistelemällä 5.44 kulutukseen. Audilla en edes pihistellyt, autoilmastointikin on varmasti näillä keleillä pyörähtänyt jossain vaiheessa.
                                              Koneet ovat siis samat näissä, eli AHU.
                                              Mitä nyt olen huomioinut tuossa niin Audi painaa 5kg vähemmän ja taitaa olla hieman pidemmät välitykset, ainakin nelos- ja vitosvaihteissa.
                                              Mutta ei nuo silti selitä tuota kulutuseroa, Passatti meni näillä keleillä siinä kuuden litran tietämissä.
                                              Noh, mitäs tässä. Tyytyväinen pitää olla noihin tämän hetkisiin lukemiin :)
                                              Kesällä vielä repäisen sen 4.x lukeman jota uhkailin Passatin oston jälkeen.

                                              Comment


                                              • #53
                                                Älä nyt, alkaa olla jo liikenteen vaarantamista tuollainen köröttely! :)

                                                Comment


                                                • #54
                                                  Juu ja katos tsekkasin pumpun ajoituksen tuossa äsken vielä.
                                                  Ihan metässä. TDI timing sanoi, että too advanced to be plotted. Noh, siinä 13-15 kieppeillä se pyöri, eli olis kuitenkin liian myöhäisellä? Voiko VAG-COM sitten mennä niin sekaisin kun on noin reippaasti metsässä, ettei oikeasti tiedä on myöhäisellä vai aikaisella?
                                                  Käyntiin se lähtee silti kuin palmun alta kylmänäkin.
                                                  Täytyy yrittää säätää joku päivä kohdilleen, sitten sitä kai täytyy pitää vaan jossain purkissa dieselin hajua ja antaa koneen haistella sitä aika ajoin.

                                                  Comment


                                                  • #55
                                                    Tänään tarkistin oman A4 1,9TDI 81kW kulutuksen ja keskikulutus seka-ajossa oli 6,6l ja matka-ajossa ilman ilmastointia 110km/h keskinopeudella 5,7l. Autossa 205/55/16 kumit ja automaattivaihteet. Automaattihan tunnetusti lisää kulutusta, etenkin kaupunkiajossa. Autolla ajettu 260tkm.

                                                    Täytyy ilmanputsari vaihtaa kun ehtii ja katsoa vaikuttaako mitenkään. On tuo nyt jo kuitenkin matka-ajossa yli 3l vähemmän kuin vanha Mondeoni :D

                                                    EDIT: tulipahan näköjään vastattua aika vanhaan aiheeseen. Haku teki tepposet.

                                                    Comment


                                                    • #56
                                                      Mulla oli talvella kulutus sekalaisessa ajossa 6,9l talvella(ilman webastoa) ja kesällä litran pienempi
                                                      talvella 205/50/16 nastat kesällä 225/40/18
                                                      autona A4Q (afn), race520, 17/20 hybridi, 2,5" putkisto, lastu
                                                      Golffi taas vei vajaan 5l kesät talvet jos ajoi nätisti ja siinä on muutoksia paljon enemmän.....

                                                      Comment


                                                      • #57
                                                        Hieman eri auto, mutta aika vastaava kuitenkin. Vastatuuli, loskakeli ja alla 235:t kesärenkaat.
                                                        Kulutus noin 90-100:n nopeudella hieman yli 7l (140km matka). Oli hieman raskaanoloinen keli.

                                                        Comment


                                                        • #58
                                                          Osaisikos joku neuvoa ja kertoa paljonko AJM-moottorin MAF:n pitäisi näyttää ja milloin.

                                                          Tässä on nyt pari kertaa tuo tehnyt sellaisen, että turbo katoaa totaalisesti pelistä. En tiedä onko siihen syynä turbon siivet, mutta tanko kuitenkin liikkuu ihan ok. Kulutus tasakaasulla vian ollessa päällä on matalampi kuin ehjänä? Ei savuta vaikka pistää lämän pohjaan.
                                                          Vikakoodi on Charge Preasure Control: Negative deviation

                                                          Katselin tuossa illalla MAF:n arvoja ihan vain tyhjäkäynnillä ja heitteli siellä 420-450 paikkeilla. Paljonko sen kuuluisi olla esim 3:lla jos ajelen (automaatti) ja pistän kaasun pohjaan?

                                                          Molemmilla kerroilla tosin olen kyllä löytänyt vuodon alipaine tai ahtoputkistossa, eli laittaako se silloin tuon varaohjelmalle eli ei nosta ahtopaineita?

                                                          Comment


                                                          • #59
                                                            Jos VAG-COMilla mittailet ja tööttäät sillä kolmosvaihteella jostain alta 2000rpm kaasun pohjaan ja annat mennä sinne 4000 rpm saakka, niin siinä ne pitäis näkyä kanavalta x (sori en muista) vierekkäin pyynti (specified) ja toteutunut (actual).
                                                            Toteutunut pitää olla suurempi tai yhtä suuri kuin pyynti, sitten on kunnossa.

                                                            Edit: Ja noista vuodoista vielä... Jos on sopivassa alipaineputkessa vuoto, niin käsittääkseni silloin se tökkää varaohjelmalle kun ahtopaine nousee liikaa ja hukkaporttia ei saada auki liikojen höyryjen päästämiseksi pihalle. Vuoto ahtoputkessa taas ei vaan nosta paineita tarpeeksi.

                                                            Comment


                                                              #60
                                                              Voisikos MAP-anturi siinä ahtoputkistossa aiheuttaa tuollaista rikkoontuessaan?

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X