Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

A4 1,9 TDI kulutus

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    A4 1,9 TDI kulutus

    Onko mielestänne paljon kun audini hörppii melkein 7 litraa satasella. Ajelen puoleksi maantieajoa ja puolet kaupunkiajoa ja keskikulutus on ollu 6,7-6,8 litraa. Pystyykö jotain vempeleitä säätämällä vaikuttamaan asiaan. Oon kuullu että ois aika löpöpihi tää malli, mut ei näytä pitävän ainakaan omalla kohalla paikkaa. Autossa ei oo lastua ja muutenki ihan normi malli.

  • #2
    Asiaan vaikuttaa kelin, moottoriversion ja kaasujalan asennon lisäksi myös mahdolliset varusteet: automaagilaatikko, ilmastoiti, webasto, leveät renkaat jne, joiden olemassaolosta/olematomuudesta ei tässä mainittu.

    Ainahan niitä 4litr/100km juttuja kuulee, mutta tekis mieli väittää sen olevan normaalissa seka-ajossa joko laskuvirhe tai tulosten kaunistelua. Mun mielestä nuo sun lukemat ei ole hälyyttäviä, mutta kai siitä vähän vois nipistää jos oikeen pihistelee ja pyrkii ennakoimaan tilanteet jne. Mutta ei kai elämän tarvi olla polttoaineen kulutuksen minimointia kurjuuden maksimoinnilla?
    Mukavuus maksaa, ja teho ei tuu tyhjästä :D

    Comment


      #3
      No en kylläkovin raskaalla jalalla polje(43), manulaatikko, ei webastoa, kapeat renkaat, ilmastointi on mut ei oo päällä. Ajelen suht isolla vaihteella ja saatan joskus ähä kiihyttääkkin mut aika harvoin. En maksimoi kurjuuttani, mut ku ajan 40tkm vuodessa nii litran kulutuspuotosta säästää jonku verran nykysillä polttoainehinnoilla (40 000km/100=400x 1 euro/litra=400euroa per vuosi, jolla sais 8 tankillista löpöä ):

      Comment


        #4
        Itsellä AHU kone 66kW.
        Pitkää työajoa kun ajelen (55km/suunta), josta puolet maantietä, puolet Tampereen ohitustie/keskusta-ajoa, kulutus kesäkelillä 4,6-4,9 & talvella noin 5-5,3.
        Ja uskokaa vaan että tuota 66kW versiota tulee ajettua melko raskaalla jalalla.
        Kaikki kiihdytykset ainakin 85%-100% "tehoilla" sekä ohitukset :-) että liikennevalolähdöt.


        Epäilen että jos ajelisin pelkää pikkupätkää / kiihdyttelyä kulutus olisi jotain 6,X.

        Comment


          #5
          1.9 tdi neliveto,automaatti-ilmastointi,205/55/16 nastat,syöttöä lisätty evry-modilla vie sekalaisessa ajossa johon sisältyy rälläilyä noin 6-7 litraa talvella.kesällä vajaan 6 litraa ja 5 litran pintaan pääsee kun oikein pihistää.
          Alle tuon kulutuksen pitäisi päästä etuvedolla!

          Comment


          • #6
            Kulutuksia voi tutkailla tankkaus.com sivuilla

            Tässä entisen autoni kulutuslukemia:
            http://www.tankkaus.com/cardata.php?nr=1636

            viimeisen 12kk kulutus oli 5,71l/100km. Auto siis AWX koneella oleva etuveto (96kW)

            Nykyinen 1.9TDI q vie ainakin litran enemmän ja lisäksi avantissa on pienempi tankki!

            Comment


            • #7
              Autona A4 1.9TDI (AFN)quattro Avantti, webastolla ja ilmastoinnilla. Renkaat talvella 205/55-16 ja kesällä 225/45-17. Ajo on todella sekaista ja kun on liukasta ei polttoainetta säästellä kun rupeaa vähän lapsettamaan. Muutenkin ajan reilua nopeutta, siinä sakkorajoilla. Talvisin kulutus on siinä 6.5l/100km riippuu vähän webaston käytöstä, ilman webastoa matka-ajoa n 5.5l/100km. Kesällä nopeudet ovat suuremmat mutta kulutus pysyy samoissa lukemissa. Matka-ajo 5.5l/100km sekalainen n 6.1l/100km.

              Eli kyllä pitäs mennä pienemmällä kulutuksella. Onko MAF vaihdettu milloin? Entä ilmansuodatin. Niistä kannattais lähteä. Paljonko autolla oli ajettu?

              Comment


              • #8
                A4 TDI -00 (AVG) 81KW, ei ole ajotietokonetta eli kulutukset pelkästään laskennallisia. Keskimäärin n.1100-1200km tankillisella. Keskikulutus n.5L/100km. enimmäkseen matka-ajoa. Oikein kun pihistää niin 4,6L/100km. Ilmastoinilla ja vakionopeudensäätimellä varustettuna luonnollisesti.

                Comment


                • #9
                  Olen itse jonkin verran ajellut pidempää matkaa porukoiden TDI Skodalla -04 ja paljon istunut yhteisiä matkoja mukana. Vaikka väittäisin että oma ajotyylini ei kovin paljon siitä eroa mitä isukki matkaa taittaa niin kulutuksessa on kuitenkin huomattava ero.

                  Nyt kesällä 2005 tein autolla muutaman 500km reissun kevyellä kuormalla ja kulutus oli tankkaamalla mitattuna 5,3-5,5l/100km (ajotietokoneen mukaan 5,1-5,3l/100km), josta 90% matkaajoa 100-120km/h nopeudella vakionopeudensäädin päällä. Viikko tämän jälkeen isä ajo täsmälleen saman matkan 4,5l/100km, keskinopeutta en huomannut tarkastaa mutta arvatenkin hieman hitaammin ja ohituksia välttäen.

                  Pienin tankkaamalla mitattu kulutus on 3,8l/100km, viime keväältä kun tulivat Pohjosesta Norjan puolelta Etelä-Suomeen.

                  Comment


                  • #10
                    Olen havainnu samantapasia juttuja kuin Juha tuossa yllä kertoi. Tosin vanhemmilla autona on tdi passat.
                    Mun ajossa menee noin puoli litraa enempi kuin isäukolla. En aja kokoajan lumpio suorana hurjastellen, mutta todennäkösesti teen rivakampia kiihdytyksiä kuin auton omistaja.
                    Itellä oli aiemmin samanlainen auto, ja sekin vei mun ajossa noin puoli litraa enempi ku isän pirssi. Että vaikka autoissa oliskin yksilökohtaisia eroja, niin on niitä kyllä kuskeissakin :)
                    Noi oli siis farkkupasastteja 66kW moottorilla, omassani oli 205 leveät renkulat ja ilmastointi, kulutus seka-ajossa vähä reilu 6litr/100km.

                    Comment


                    • #11
                      Kulutus

                      Itellä 85kW AJM koneella oleva a4 sedan, sekalaisessa ajossa kesäkelillä n.6l, tietty ilmastointi päällä ja renkaat 225 leveät joten nekin ottanevat oman osansa. Ajotyyli ei ole mikään säästeliäs...

                      Matka-ajossa mennään sitten 5.3-5.8 välille. Kapeilla talvirenkailla ehkä jopa alle.

                      Comment


                      • #12
                        ootkos ikinä testaillu miten se vakionopeudensäädin vaikuttaa kulutukseen? luulisin että se vois hitusen nostaa koska jos oikein haluaa pihistellä niin eikös silloin esim pienessä ylämäessä ole taloudellisempaa antaa nopeuden vähä tippua ja alamäessä nousta? itse pääsen sekalaisessa ajossa seiskan pintaan jos oikein pihistää mutta menee kyllä hermot siinä ku kokoajan vahtaa sitä hetkellistä kulutusta. yleensä semmonen 8-9, nyt talvella 9-10. nakit hkpl4 215/55 ja 2.0fsi vapari. jos kaasujalka on lihavalla päällä ni siinä kympin paikkeilla, ehkä joskus 11 muttei kyl ikin sen enempää

                        Comment


                        • #13
                          Tuossa 66kW TDI-Golfissa vakkarin vaikutus omatoimiseen normaaliin matka-ajeluun verrattuna on ajotietokoneen mukaan sellaiset pari desiä. Riippuu tietysti varsinkin siitä, kuinka mäkistä tietä ajelee. Tuo parin desin kokemus perustuu suureen määrään ajoja välillä Lappeenranta-Mikkeli. Vaihtelua tosin on muutenkin, ko. n. 100 km väli on tultu pienimmillään 3,9 litran keskikulutuksella, talvella enimmillään on tainnut mennä 5,4 l / 100 km. Lukemat ajotietokoneen ilmoittamia, tuntuvat aika hyvin täsmäävän tankkauksista laskettuihin.

                          Toisaalta taas varsinkin näin talvisin, kun tuota 80 km/h rajoitusta on niin paljon, niin vakkari varmaan ajaa pienemmällä kulutuksella kuin kaltaiseni kuski, joka ei aina malta pitää nopeuttaan sallitun rajoissa leveällä ja kuivalla valtatiellä.

                          Comment


                          • #14
                            yleesä noit rajotuksia ajaa sen hetken ku se kiihdytyksessä käväsee siinä 80 kohdalla :)

                            Comment


                              #15
                              "Eli kyllä pitäs mennä pienemmällä kulutuksella. Onko MAF vaihdettu milloin? Entä ilmansuodatin. Niistä kannattais lähteä. Paljonko autolla oli ajettu?"

                              Autolla on ajettu 214 tkm, ja ilmansuodatin on vaihettu noin noin 30 tkm sitten. Tuosta MAFfista en tiedä mikä se on ? Ja kone on 110 HV.

                              JOtain kyllä täytyis tehdä, kun lukee noita teidän kulutuksia. Mulla ajaa tankilla "vain" noin 900 Kilometriä.

                              Comment


                              • #16
                                Pumpun ajoitus? Lähteekö kylmänä hyvin käyntiin?

                                Comment


                                • #17
                                  MAF = ilmamääränmittari joka on kulutuskamaa TDI-koneissa.

                                  Entä mites matkamittari pitää paikkansa? Siitäkin tulee äkkiä muutama dl laskennalliseen kulutukseen.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Sukulaiskonsernin vakio 66kw TDI menee Golf IV -kotelossa noin nyt talvella 5,5-6,3 L /100km tuntumaan koko ajan. Ajosta 50% Kehä I - III -akselilla ja loput moottoritieajoa rikesakkorajoilla....

                                    Rengastus 215/55/16 Kitkat.

                                    Aika pieni kulutus, sillä täällä PK-seudulla ajo on jatkuvaa liikennevaloista toisiin kiihdyttelyä.

                                    Comment


                                    • #19
                                      MAF on heti siinä ilmanputsarin jälkeen. Vanhetessaan antaa liian pienieä arvoja ECUlle, vaikutusta jonkin verran tehoihin. VAG-COM kiinni autoon ja sieltä katsomaan MAFin arvoja niiden pitäisi olla ajossa kiihdyttäessä 3-vaihteella 1000 paremmalla puolella. Rikkinäisellä pyöritään 7-800 maksimi lukemissa.

                                      Itse putsasin imusarjan viime viikolla. Näky oli suorastaan järkyttävä, öljyistä "möhnää" kauttaaltaan 2-3mm. Tämä taas johtunee suurimmaksi osaksi EGR:stä. Ainakin minulla myös kansi oli myös tukossa enkä sitä putsannutkaan kun ei uskaltanut ronkkia ettei lähde karstat sylinteriin. Imusarja oli 1 sylinterin päästä puhtain ja 4. karstasin. Kansi pitäsi ottaa joskus irti puhdistusta varten, ikuisuus projekti...

                                      Autolla ajettu siis 165tkm, todennäköisesti myös sinulla imusarja on aika tukossa. Näillä on varmasti merkitystä. Kone on melko varmasti AFN 110hv eli sama kun mun kulkineessa.

                                      Comment


                                        #20
                                        MAF on heti siinä ilmanputsarin jälkeen. Vanhetessaan antaa liian pienieä arvoja ECUlle, vaikutusta jonkin verran tehoihin. VAG-COM kiinni autoon ja sieltä katsomaan MAFin arvoja niiden pitäisi olla ajossa kiihdyttäessä 3-vaihteella 1000 paremmalla puolella. Rikkinäisellä pyöritään 7-800 maksimi lukemissa.
                                        Kun MAF alkaa oikeasti oireilemaan niin ollaan alle 700 arvoissa ja monet nk. normaalisti toimivat näyttäisivät olevan 850-950 arvoissa. Virallinen rikkoutuneen MAFin raja esim AFN koneessa on 800 mg/isku (1Z esim 750mg/isku)

                                        Jos MAF on ihan kaput niin ruudussa näkyy vain varaohjelman arvo 425mg/isku

                                        Comment


                                          #21
                                          TDI 110 vie 5

                                          Ajelen 55km työmatkaa ja kulutus pysyy 5 litran molemmin puolin (50€ 1000km) vaikka aika raskaasti kaasu poljenkin. Pidän kulutusta sopivana.

                                          Äkkiä laskettuna säästän dieselveron kymmenen tankkauksen jälkeen. (10 000km)

                                          Comment


                                          • #22
                                            Mun evry-mod AHU 66kW:ssa on nyt viimeisen 10tkm keskikulutus 6.19L/100km. Alussa ajelin pitempää pätkää ja kulutus pyöri siellä 5.5 pinnassa, nyt on pitempään ollut pelkkää nurkka-ajoa, peräkärryn vetoa ja rivakkaa kiihdyttelyä. Kulutus pompannut sinne 6.5 litraan.
                                            Isällä on 74kW pumppari lastulla ja automaatilla ja se vetelee 5.7 keskikulutuksella, ja sekin on enimmäkseen nurkkapyörittelyä.
                                            Pitäis varmaan antaa toi oma sille joksikin aikaa ja todistaa sitäkin kun AHU menee 2L/100km ;)
                                            Toki mulla tuota keskikulutusta nosti huimasti pitempään vaivannut ahtovuoto, jolloin mittasin jopa 7.6L/100km kulutuksia tankillisella.

                                            Comment


                                            • #23
                                              Pumpun ajoitus? Lähteekö kylmänä hyvin käyntiin?
                                              Mites muuten tämä... Mulla ei mielestäni lähde kylmänä niin hienosti käymään kuin pitäisi.
                                              Olen olettanut, että hehkut alkaa olla vaihtokunnossa kun autolla on ajettu 310tkm, eikä niitä ole tietääkseni koskaan vaihdettu.
                                              Olisiko tässä oikea järjestys ensin vaihtaa ne hehkut ja jos ei lähde paremmin käymään, niin sitten tsekkaa pumpun ajoitus?

                                              Comment


                                              • #24
                                                Juurikin noin. Tai sitten otat yleismittarin ja mittaat vastuksen hehkuista, näet siten että mikä on pimeä tahi heikkotehoinen.

                                                Comment


                                                • #25
                                                  No sehän onnistuu kun yleismittari löytyy. Paljonkos kelvollisesta hehkusta pitäis löytyä vastusta?

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Mulla pumpparin evryttäminen teki semmosen positiivisen ilmiön, että kulutus mittarin mukaa laski :) 80 nopeuksissa kulutus seilaa 4-5l väliä kun aikasemmin se oli yli 5 koko ajan.
                                                    Tosiasiahan on että mittari sekoo kun polttoaineen lämpötila on koko ajan 118 astetta eli jäähdytys täysillä. Kulku parani aavistuksen, muttei mitää ihmeitä.
                                                    Pistin 220 ohmisen vastuksen eli semmosen safe-ratkasun. 180 ohminen on kyllä myös, mutten raaskinu tuohon ihan semmosta laittaa. Ilmeisesti 150 ohmiseen asti noin pitäs toimata jollon se olis 130 astetta.

                                                    katotaan ny miten se kulutus on muuttunu, poljintakin on tullu käytettyä enemmän.

                                                    Comment


                                                      #27
                                                      Olisiko tässä oikea järjestys ensin vaihtaa ne hehkut ja jos ei lähde paremmin käymään, niin sitten tsekkaa pumpun ajoitus?
                                                      Ei hehkuja näin kesäkeleillä käytetä, eli jos auto ei näillä keleillä lähde kylmänä kunnolla käyntiin, niin vika on jossain muualla. Pumpun ajoitus vaikuttaa asiaan jo näilläkin keleillä. Miten se huono käynnistyvyys tarkalleen ottaen ilmenee, eli mitkä ovat oireet?

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Noh... Sanotaan näin, että lämpimänä kun laittaa virrat päälle ja vääntää avaimesta heti kun hehkuvalo sammuu, niin käytännössä se hörähtää välittömästi.
                                                        Kylmänä taasen kun tekee saman manööverin, niin kyllä siinä muutaman sekunnin maksimissaan saa sahata ja se ikään kuin lupailee siinä matkalla, kunnes hörähtää käymään.
                                                        Talvella se oli sellainen kylmänä, että jos oli vaikka -15 tai -20, niin hehkuvalo saattoi palaa todella kauan ja silti ei lähtenyt tulille ekalla. Aloinkin käyttämään kahden hehkutuksen taktiikkaa. Ja silti käynnistyvyys oli tuota puolimatkan lupailua kunnes lähti kalkattamaan.
                                                        Hehkuja minä epäilin ja ensi talveksi meinasin laittaa uudet. Mutta nyt tuo pumpun ajoitus alkoi mietityttämään, koska kulutus on ehkä hieman suurehko AHUlle?

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Jatkoin pumpun ajoituksesta eri ketjuun, koska asia ei oikeastaan kuulu tähän.
                                                          http://www.audiclub.fi/audifinns/vie...=141844#141844

                                                          Comment


                                                            #30
                                                            Kyllähän se ajoitus kannattaa tarkistuttaa, mutta... meikäläisen tapauksessa kesäkeleillä ei ollut minkäänlaista ongelmaa, mutta jo nollakeleillä kylmänä starttaaminen oli hyvin vaikeaa, eli 10 sekuntia meni kun kone välillä aina hörähteli ja lopulta lähti 3-4 pytyllä käyntiin. Toinen 10 sekuntia meni ennenkuin kävi kunnolla tyhjäkäyntiä. Pumpun ajoituksen säätö poisti ongelman. Voisi siis kuvitella sulla talvikäynnistysten olevan todella vaikeita jos kesälläkin ilmenee oireita.

                                                            Mitenkäs suuttimet voi? Suutinongelma aiheuttaa käynnistysongelmia ja kasvanutta kulutusta, mutta yleensä tulee enemmän savuakin. Sun 6,2l/100km keskikulutus lyhyessä ajossa ei tosin kovin suurelta vaikuta.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X