eutoedusta joutuu maksaa veron eikö? mutta miten se käytännössä menee? kuvitellaan vaikka että palkka on 2000?, auton verotusarvo 200? ja vero% ois 20%?
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
autoetu
Collapse
X
-
jalu78Avainsanat: Ei mitään
-
Nojaa, itse ajattelen vähän toisin... Prosentit hakusessa, mutta vähän suuntaa tässä:
Liksa 2000€/kk ja käyttöetu 720/kk (vapaa autoetu 880€/kk). Oletetaan pelkälle liksalle veroprossa 20 (ne tyött.vak. +muut 5,2%(?)) ja käyttöedun kanssa 25% (mistä muuten löytää oikeat prossat?!).
Käteen jää ilman käyttöetua siis 1492€ [2000-(0.2+0.052)*2000] ja käyttöedun kanssa 1179€ {[(2000+720)*(0.25+0.052)]-720} näillä veroilla.
Korjatkaa, jos olen väärässä...
edit: esimerkkinä siis uusi A4 2.0t
-
Eikös tuo mene ihan samalla lailla kuin puhelinetu? Palkka 2000, autoedun verotusarvo 200, veroja maksetaan 2200:sta 20% eli 440, käteen siitä jää 2000-440=1560? Näin siis verottajan näkökulmasta. Se on taas työnantajasta kiinni maksaako se tuon 200 lisää palkkaa tai ei. Meillä käsittääkseni ei.
Comment
-
Kuten jo on tullut esille, niin noita vaihtoehtoja on useita. Et myöskään maininnut, onko kyseessä vapaa autoetu vaiko käyttöetu. Erona noissa kahdessa on pääosin se, että vapaaseen autoetuun kuuluvat mukaan myös bensa- ja pesukulut, ts. firma maksaa kaikki auton ylläpitokulut.
Miten sitten tuo etu lasketaan. Sovitaan aluksi niin, että sinulla on ns. sopimuspalkka, joka on 2000 ?:a.
1. Etu tulee sopimuspalkan päälle
Edun arvo 500 ?:a tulee palkkasi päälle, joten verot ja sosiaalikulut lasketaan 2500 ?:n mukaan, mutta ne kuitenkin vähennetään sopimuspalkastasi eli 2000 ?:sta. Tämä vaihtoehto on yleensä paras työntekijän kannalta, sillä käytännössä tämä tarkoittaa sinulle n. 500 ?:n palkankorotusta.
2. Etu tulee osaksi palkkaa
Rahapalkkasi vähenee edun määrällä (500 ?:lla), joten rahapalkkasi tulee olemaan 1500 ?. Verot ja sosiaalikulut lasketaan 2000 ?:n mukaan, mutta ne vähennetään rahapalkasta eli 1500:sta. Tämä on huonompi vaihtoehto kuin ensimmäinen.
3. Firma liisaa pirssin
Rahapalkastasi vähennetään tietty osuus firman autosta kuukausittain maksettavasta leasingvuokrasta(yleensä ~ 60-85%), eli esim. 400 ?:a. Tällöin kk-palkkasi ja verotettava palkka muodostuu seuraavalla tavalla.
KK-palkka 2000 - leasingvuokra 400 = 1600 ?. Tähän lasketaan autoedun määrä päälle, esim. 500 ?, joten veroja ja sosiaalikuluja maksat 2100 ?:sta. Vähennykset (leasingvuokra + verot ja muut sosiaalikulut) otetaan kuitenkin 2000 ?:sta. Tämä on näistä kolmesta kaikkein huonoin vaihtoehto ja monesti tämä vaihtoehto on käytössä isoissa firmoissa ja nimenomaan "käyttöetu" -tilanteissa.
Comment
-
Rahapalkkasi vähenee edun määrällä (500 €:lla), joten rahapalkkasi tulee olemaan 1500 €. Verot ja sosiaalikulut lasketaan 2000 €:n mukaan, mutta ne vähennetään rahapalkasta eli 1500:sta. Tämä on huonompi vaihtoehto kuin ensimmäinen.
Comment
-
Alkuperäisen hinnan mukaan. Ikävähennyskin on aika huono, siksi käytetyillä autoilla ei juurikaan ole käyttöä autoetuautona. Ennen se ns. C luokka oli kiinteähintainen ja porukka otti vanhempia mutta kalliita autoja käyttöön. Nuo prosentit ovat kyllä tällä hetkellä järkevämmät mitä välillä ja ehkä vanhempi iso diesel ennen 2005 käyttöönotettuna voisi olla vielä järkevä.
Comment
-
Sellainen seikka on myös hyvä tietää että jos jää töistä vaikka hoitovapaalle, niin autoetuauton liising vuokran tai ainakin verotusarvon joutuu maksamaan itse. Jos tuota ei halua maksaa, niin sitten auto pitäisi parkkeerata firman pihaan. Näin ainakin olen kuullut toimittavan meidän firmassa. Ilmeisesti tuo johtuu verokohtelusta. Autoetuhan on yksi palkanmaksun muoto.
Comment
-
Mites sellainen tilanne kun auton hinta alkaa olla tapissa ja pitäisi saada vielä vetokoukku autoon ? Pitääkö se ostaa omalla rahalla ja asennuttaa merkkiliikkeessä ?
Kyllähän noihin saa asentaa omiakin juttuja, mutta se pitää sopia leasingyhtiön kanssa. Saahan sen sitten mukaan lähtiessä :)
Comment
Comment