Tähän keskusteluun alustuksena kerron että kun olin vuosi sitten ostamassa A6 C5:stä ('03) niin isäni uhkasi katkaista välit jos Audin ostan, samaa sanoi moni muukin tuttuni. Tiesin että merkin valitessaan saa samalla harrastuksen auton korjaamisen myötä, mutta yksi valintakriteeri oli se hieno ohjaustuntuma, jota ei edes Bemareissa ole.
Millä tavoin me harrastajat voisimme parantaa merkin haluttavuutta varsinkin käytettyjen osalta? Virallinen jälkimarkkinointi unohtaa kaikkein vanhimmat yksilöt ja 10 vuotiaan auton omistajatkin ovat jo oman onnensa nojassa.
Muutamia asioita, jotka vaikuttavat merkin haluttavuuteen tavallisten ihmisten keskuudessa:
- Kalliissa autossa on enemmän tekniikkaa, joten osaavaa pientä korjaamoa on vaikea löytää. Isommissa korjaamoissa kustannukset voivat nousta jopa merkkiliikkeen tasolle.
- Pelätään monimutkaista tekniikkaa vaikka autokerhon foorumi tarjoaa erinomaisen tuen ja huoltovinkkejä.
- Uudet mallit ovat arvokkaita, joten tavallisen auton hinnalla saa usein melko vanhan mallin ja pelätään että siitä hajoaa jotain isompaa, joka tulee kalliiksi, kuten omassa autossani hajosi vaihteisto.
Tältä pohjalta lähdin oikeasti miettimään miten merkkikerho voisi parantaa merkin imagoa niin että foorumilta saisi selkeää lisäarvoa myös ne jotka eivät autoja ihmeemmin "harrasta". 15 vuotta autofoorumeita selailtuani tiesin kyllä viat etukäteen ja uskalsin ostaa automallin kun tiesin että naapurini on ollut marmorilla töissä ja että sieltä saattaisi saada tukea myöhemmin.
Mietin että tässä saattaa olla taustalla sekin että kerho on painottunut enemmän ässiä korjaaviin autoharrastajiin kuin lähes työkseen A3:lla ajaviin, jotka tulevat kyselemään vikoihin ratkaisuja.
Millä tavoin me harrastajat voisimme parantaa merkin haluttavuutta varsinkin käytettyjen osalta? Virallinen jälkimarkkinointi unohtaa kaikkein vanhimmat yksilöt ja 10 vuotiaan auton omistajatkin ovat jo oman onnensa nojassa.
Muutamia asioita, jotka vaikuttavat merkin haluttavuuteen tavallisten ihmisten keskuudessa:
- Kalliissa autossa on enemmän tekniikkaa, joten osaavaa pientä korjaamoa on vaikea löytää. Isommissa korjaamoissa kustannukset voivat nousta jopa merkkiliikkeen tasolle.
- Pelätään monimutkaista tekniikkaa vaikka autokerhon foorumi tarjoaa erinomaisen tuen ja huoltovinkkejä.
- Uudet mallit ovat arvokkaita, joten tavallisen auton hinnalla saa usein melko vanhan mallin ja pelätään että siitä hajoaa jotain isompaa, joka tulee kalliiksi, kuten omassa autossani hajosi vaihteisto.
Tältä pohjalta lähdin oikeasti miettimään miten merkkikerho voisi parantaa merkin imagoa niin että foorumilta saisi selkeää lisäarvoa myös ne jotka eivät autoja ihmeemmin "harrasta". 15 vuotta autofoorumeita selailtuani tiesin kyllä viat etukäteen ja uskalsin ostaa automallin kun tiesin että naapurini on ollut marmorilla töissä ja että sieltä saattaisi saada tukea myöhemmin.
Mietin että tässä saattaa olla taustalla sekin että kerho on painottunut enemmän ässiä korjaaviin autoharrastajiin kuin lähes työkseen A3:lla ajaviin, jotka tulevat kyselemään vikoihin ratkaisuja.
Comment