Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Lunastusoikeus asunto-osakeyhtiössä käytännössä?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Lunastusoikeus asunto-osakeyhtiössä käytännössä?

    Autopaikan myynti ois ajankohtanen, ja isännöitsijäntodistuksessa seisoo mukava lauseke: Lunastusoikeus koskee yhtiön autopaikkoja.

    Kuinkas tämä käytännössä siis vaikuttaa kauppoihin, kun ostajaehdokas on yhtiön ulkopuolinen? Maksaako hän minulle koko kauppasumman vai vain käsirahan ja sitten odotellaan se kuukausi ennen kuin kaupat saatetaan loppuun? Ostaja ehdotti minulle jälkimmäistä, mutta omasta mielestä lunastusaika ei voi alkaa ennen kuin osake on siirtynyt yhtiön ulkopuolelle. Eli kaupat on myyjän osalta tehty ja mahdollisessa lunastustapauksessa lunastaja ja tämä ostaja ehdokas hoitavat sitten keskenään asian, vai olenko ihan hakoteillä?

    Koittanut googletella asiaa, ja on juurikin kahta eri versiota mitä on löytynyt, eli toisessa on maksettu vain käsiraha ja sitten kk päästä tehty itse kaupat ja sitten taas toisessa on tehty kaupat, jotta osake on siirtynyt ja lunastusoikeus aika on alkanut juoksemaan.


    Eli mikä tässä olisi se oikea tapa tehdä kaupat? Itsellä kuitenkin olisi intressinä saada rahat mahdollisimman pian, sekä unohtaa koko kauppa sen jälkeen.

  • #2
    Lunastusaika alkaa siitä kun kaupat on tehty. Kauppakirjan allekirjoituksen jälkeen ilmoitetaan niille, joilla on lunastusoikeus, että tämmöinen kauppa on tehty. Hinta on sama kuin mitä olet ulkopuolisen ostajan kanssa sopinut.

    Comment


      #3
      Tuo osa on selvää, mutta itselle on siis epäselvää, kuinka kauppahinta suoritetaan. Eli maksetaanko se kerralla vaiko käsiraha ja sen kk jälkeen loput, jos ei lunastusoikeutta käytetä?

      Asunto-osakehtiölaista löysin tällaisen kohdan, eli itse käsittäisin niin, että ostaja on maksanut kauppahinnan ja jos joku haluaa lunastaa sen, maksaa lunastaja ostajalle sitten kauppahinnan, vai olenko ihan hakoteillä? Ja missä vaiheessa osake siirretään ostajan nimiin? Tämä tietenkin on sidonnainen koko kauppahinnan maksuun.
      Hallitus ei saa suorittaa lunastushintaa sille,
      jolta osake lunastetaan, ennen kuin tämä luovuttaa
      osakekirjan.
      Viimeksi muokannut RistoEe; 20.2.2014, 21:51. Perustelu: lisäys

      Comment


      • #4
        Käsiraha riittää. Jos lunastaja on osakas, kauppahinta maksetaan yhtiön hallitukselle (taloyhtiölle).
        -Mikäli kaupassa omistusoikeus ei ole siirtynyt, ei lunastusaika ala juosta, vaikka kaupasta ilmoitetaan hallitukselle.
        -Lunastusoikeus syntyy kuitenkin myös pelkällä kauppakirjalla mutta voi myös odottaa, että omistusoikeus siirtyy eli osakekirjaan on kirjattu siirto.
        -Tälläisissa tapauksissa suositus on ollut, että osakkeenomistajille ilmoitetaan, että kauppa on tehty, mutta omistusoikeus ei ole siirtynyt – ja suositeltu, että osakas esittäisi lunastusvaatimuksensa, jos aikoo lunastaa.

        Laita privaviesti jos haluat tuosta vielä lisätietoa. Lain tulkinnat ovat joskus monimutkaisia ja hallitukset soveltavat niitä eri tavoin.

        Comment


          #5
          Kiitoksia. Tämä selvensi aika hyvin asian nyt myös itselle. Täytynee vaan tyytyä odotteleman rahoja sitten pahimmassa tapauksessa yli kuukauden :/

          Comment


          • #6
            Terve,
            olen ostanut ja myynyt taloyhtiön osakkeita (jossa lunastusoikeus) siten että koko kauppahinta on siirretty jo kaupanteon yhteydessä myyjälle. Mikäli joku osakas käyttää lunastusoikeutta hän tekee vastaavan siirron taloyhtiölle ja nämä rahat siirretään sitten myyjälle & ensimmäiselle ostajalle palautetaan rahat.
            Tämä toiminut hyvin eikä tällöin omistukset siirry ilman koko summan maksamista.
            -Jari-

            Comment

            Working...
            X