Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Minibussi retkeilyautoksi?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Minibussi retkeilyautoksi?

    Onko kenlläkään sopivaa katsastusasemaa joka muutoskatsastaisi minibussin retkeilyautoksi?
    Kyselin täältäpäin niin eivät ala muutoskatsastamaan jos ei autoa käytetä retkeilytarkoituksiin.
    Trafillahan ei ole mitään muuta ohjetta sängylle kuin koko.

    #2
    Jos muutoskatsastukseen tarvittavat ehdot täyttyy, on jokaisen katsastusaseman muutoskatsastus tehtävä. Ei siellä inssi voi itse päättää mitä katsastaa ja mitä ei. Ja mistä se tietää mihin sitä käytetään?

    Comment


    • #3
      Noita ei tosiaan enää tehdä ihan niin helposti kuin ennen. Yritystä pitää olla tosissaan.
      http://www.trafi.fi/filebank/a/13867...symyksiin_.pdf
      Linkissä olevaa lainausmerkeissä olevaa tekstiä voi jokainen sitten miettiä, kun alkaa tälläistä muutosta suunnittelemaan.

      Comment


        #4
        Eräs tuttuni on VW:n pikkubusseja ja invatakseja jokusen matkailuautoksi katsastanut, eikä niissä ole ollut ongelmia, kun ehdot ovat täyttyneet. Esim. keittolevy on ollut Motonetista tms. haettu sähkökäyttöinen yksittäislevy kiinteästi kaapissa kiinni ja kaappi takapenkkien takana pikalukituksella kiinni. Kaappi toimii myös säilytystilana, hanskalokero ei säilytystilaksi kelpaa. Keskimmäisen penkkirivin selkänojat kaatuvat taakse, jolloin vaatimus sängysitä on katsottu täyttyväksi. Kun kysymys on ollut pikkubussista tai invataksista, penkitkin ovat olleet helposti poistettavissa.

        Jos paikallinen katsastaja ei suostu muutoskatsastusta tekemään, niin sitten konttorin vaihto.

        Comment


        • #5
          Täällä Vaasassa eräs konttori sanoi, että eivät tee kun on veronkiertoa?! A_katsatuksessa taas onnistuu ja vaatimuksena oli tosiaan liesi, säilytyslokero, sammutin ja väliseinästä joudun tekemään jaloille isomman reijän. Kelpuuttivat tavaratilan lattian makuualustaksi, jotain pehmustetta joutuu laittamaan. Kyseessä 5 paikkainen t5 joka uutena henkilöautoksi rekisteröity vielä. Satasen lätkän joutuu liimaamaan takalasiin :(
          Viimeksi muokannut -03 tq; 5.2.2014, 15:20.

          Comment


          • #6
            Linkinlainausmerkintä koskee enemmän tuota verovapaata matkailuautoa. Tai sieltä on ainakin tulossa isommat sanktiot jos jää ns.kiinni. pitääpä soitella a-katsastukseen.

            Comment


            • #7
              Totta. Sen takia lähinnä viittasin siihen, kun ihmeteltiin miksi näitä ei kaikki katsurit suostu tekemään, vaikka kyseessä olisikin ei verovapaa matkailuauto. Tosiaan toi ohje on tullut voimaan vuoden alusta, niin monet konttorit on "varpaillaan" nyt näiden kanssa. Kannattaa kierrellä kyselemässä eri asemilta mielipiteitä.

              Comment


                #8
                Pitää olla kyllä elämään kyllästynyt katsuri, että jaksaa puuttua siihen, miten autoa oikeasti käytetään. Mistä inssi sen OIKEASTI tietää, mihin autoa käytetään?
                Jos asianomistaja valittaa päätöksestä Trafiin, mikä olisi inssin peruste hylkäykselle? " No kun musta tuntuu ja naapurin perakin nin tekee".

                Liikaa tulkinnanvaraa Trafin teksteissä, antaa liikaa valinnanvapautta insseille, etenkin niille mielipuolisille jotka kuvittelee että elämme 80-luvulla jolloin mentiin hattu kourassa kysymään josko viiatti saisi tänä vuonna leiman.
                (Viimeinen kuvaus vain kuultua, 80-luvulla olen lähinnä taputellut paskaa, ajellut polkupyörällä seka aloittanut ala-asteen).

                Comment


                • #9
                  Joo ei toi käyttötarkoitus minunkaan mielestä ole oikea peruste jättää muutosta tekemättä ja vedota siihen, että ei sitä kuitenkaan käytetä retkeilyyn/matkailuun. Mutta jos inssin mielestä auto ei täytä vaatimuksia (katsurin harkinnassa), niin silloin voi kieltäytyä tekemästä muutosta ja opastaa mitä pitää tehdä, että se onnistuu, jos onnistuu.

                  Comment


                    #10
                    Veronkiertoa se käyttövoimaveron alentaminenkin on... Pikkubussista retkeilyautoksi vielä jotenkin ymmärtää. Onhan niitä Multivaneja melkein tehdastekoisenakin.
                    Mutta räikeimmillään pistetään johonkin korkeaan Crafter/Sprinter pakettiautoon saranoitu vaneri laveriksi ja keittolevy, jolloin verovapaa "matkailuauto" on valmis, kun sisäkorkeuskin riittää. Sen jälkeen joku tietämätön ostaa sen pakettiautoksi ja laittaa hyllyt tavaratilaan, jolloin laveri ei mahdu aukeamaan ja veroehdot ei enää täyty.

                    Toinen esim. Alunperin tehty Transporterista autonkuljetusauto korottamalla kokonaispaino yli 3500 kg tupla taka-akselilla. Sen jälkeen tuotu Suomeen ja haluttu B-kortilla ajettava -> lasketaan kokonaispainoa (jolloin kantavuus ei enää riitä henkilöautolle vaikka sen mahtumista kyytiin edelleen mainostetaan) ja tehdään em. matkailuautoviritys.

                    Comment


                    • #11
                      Mutta laillista verenkiertoa. Miksi eivät osaa tehdä selviä sääntöjä. Esim. Laatikon koko on semmoinen että mahtuu vaatetta ja jotain keittotarvikkeita.

                      Comment


                        #12
                        Tuo yhtenäisten sääntöjen puute on varmasti yksi ongelma, koska se jättää konttorille tulkinnanvaraa. Esim. tuttavani autoon hyväksyttiin kiinteäksisäilytystilaksi kaappi, joka on noin 40x40 cm ja korkeutta ehkä 80cm. Kaapin päällä on yksi sähkötoiminen levy kiinteästi kiinni. Itse kaappi on kiinni volkkarin omissa penkinkiskoissa, joten se on helposti irroitettavissa.

                        Comment


                          #13
                          Mutta laillista verenkiertoa. Miksi eivät osaa tehdä selviä sääntöjä.
                          Jos lakien ja asetusten puitteissa mennään, niin mielestäni ei silloin voida puhua veronkierrosta. Kutsuisin tätä järkeväksi verosuunnitteluksi :)

                          Comment


                            #14
                            Tuota ihmettelin ensiksi- sitten hiffasin että tuolla laatikossahan on laverit ja keittolevy- selvä retkeilyauto kyseessä siis: http://www.nettiauto.com/fiat/ducato/5493424. Ei ehkä se viihtyisin mahdollinen sisustus.

                            Comment


                            • #15
                              Siinä on oikein malliesimerkki autoverovapaasta matkailuautosta, jota EI tulisi hyväksyä. :) Varsinkaan tämän vuoden alusta alkaen.

                              Comment


                                #16
                                Malliesimerkki siitä millaisella autolla pitäisi ajaa kaikki kaupunkiajot. Etenkin täällä helsingissä.

                                Comment


                                • #17
                                  Olen katsellut 3500kg (B-kortti) kokonaispainolla olevaa matkailuautoa. Minkähänlaisia maksuja/käyttöveroja on odotettavissa? Ja onko jokin tavoiteltava ajoneuvoluokka tällaisilla? M1 on tullut nettikeskusteluissa esiin, mutta voiko matkailuauto olla jotain muuta?
                                  Papereita autosta en ole vielä nähnyt, niin siksi en voi asiaa niistä tarkistaa.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Varmaankin ne M1 on kaikki.
                                    En tiedä joko uudet verotetaan päästöjen mukaan, eli onko 2008 alkaen astunut voimaan päästöjen mukaan niin kuin pakettiautoissa.

                                    Ainakin vanhemmissa ajoneuvovero menee kokonaispainon mukaan ja onhan se helvetin kallista.
                                    Siihen päälle dieselissä käyttövoimavero, joka käsitykseni mukaan menee niin kuin pakuissa.
                                    En ole tuota koskaan tarkastanut mutta käyttövoimavero ei missään tapauksessa ole henkilöauton hinnoissa.
                                    Yhdistettynä noi verot meidän 3500kg autossa on n. 650€ vuodessa.
                                    Tietysti voi ajatella, että samanhan se maksaa dieselkäyttöinen henkilöauto vuodessa.
                                    Se onneksi helpottaa, kun auto seisoo puolet vuodesta, tuo meidän pakettiauto kun verotetaan ihan samalla tavalla ja lisäksi pari muuta autoa, niin tuntuu että kirjeitä tulee pelkästään trafilta ja vakuutusyhtiöltä :D

                                    Comment


                                    • #19
                                      Kiitos! Jäi mainitsematta, että auto on niinkin uusi kuin 1971 käyttöönotettu, niin painon mukaan taidetaan mennä. :) Ymmärtääkseni on muuten LMC:n tekemä MB:n alustalle.

                                      Comment


                                        #20
                                        2008 ja uudemmat menee päästöjen mukaan, mutta ongelma on se, että matkailuautojen valmistaja on LMC tms eikä esim Fiat, Ford jne. Päästömittauksia ei ole siis tehty joten suht uudetkin menee painon mukaan.
                                        Näin tulkkasin, kun noita katselin about vuosi sitten.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Ei uskoisi, mutta tuolla pystyi laskemaan käyttöverot yhdellä laskurilla. http://www.trafi.fi/tieliikenne/vero...voverolaskurit
                                          Ei tullut mieleenkään, että Trafi pystyisi kehittämään tuollaisen laskurin. Summa oli kyllä täällä jo oikein kerrottu, kiitos siitä. Linkin laskuri tiedoksi seuraavia varten.

                                          Comment


                                            #22
                                            Vanhaa aihetta sivuten: onko kerholaisilla tietoa/havaintoja minkä verran Volkkarin T5 Californiaa liikkuu kotimaisissa kilvissä? Täytyisi tässä talven aikana koittaa metsästää moinen jostain, mutta sisäkorkeushan ei käsittääkseni riitä verovapaaksi matkailuautoksi ja henkilöauton käyttömaksuja moisesta ei raaski maksaa. Eli luultavasti/käytännössä vaihtoehtoina joko haku ulkomailta ja rekisteröinti pakettiautoksi (ts. autovero siitäkin ja hyvästit takapenkille) tai sellainen ihme, että sattuisi löytymään vanhoilla säännöillä tuotu ja 2-käyttöautoksi rekisteröity valmis paketti?

                                            Comment


                                            • #23
                                              Hyvin harvinaisia ovat. Onko käyttötarve jatkuvaa vai pelkästään lomasesonkeihin rajautuvaa jolloin ajoneuvoverolla ei niin väliä ole? Meillä on T4 Multivan Westfalia nostokatolla, eli tavallaan keittiökaapistoa vaille California "Pop Top". Jos tuollaisia tulee Suomessa yksi per vuosi julkiseen myyntiin niin hyvä on. T5:a en ole seurannut mutta harvoin näkee ja nekin enimmäkseen vielä ulkomaan kilvissä. Tuosta meidän autosta on joku tuodessaan suosiolla pulittanut autoverot henkilöauton mukaan ja bensakoneisena ajoneuvoveron taksa on varsin kohtuullinen niiltä muutamalta viikolta minkä tuo on vuoden mittaan ajossa.

                                              Comment


                                                #24
                                                Alkuperäinen kirjoittaja palindh Näytä viesti
                                                Vanhaa aihetta sivuten: onko kerholaisilla tietoa/havaintoja minkä verran Volkkarin T5 Californiaa liikkuu kotimaisissa kilvissä? Täytyisi tässä talven aikana koittaa metsästää moinen jostain, mutta sisäkorkeushan ei käsittääkseni riitä verovapaaksi matkailuautoksi ja henkilöauton käyttömaksuja moisesta ei raaski maksaa. Eli luultavasti/käytännössä vaihtoehtoina joko haku ulkomailta ja rekisteröinti pakettiautoksi (ts. autovero siitäkin ja hyvästit takapenkille) tai sellainen ihme, että sattuisi löytymään vanhoilla säännöillä tuotu ja 2-käyttöautoksi rekisteröity valmis paketti?
                                                Haluat tietenkin tuoda sen verollisena matkailuautona, eli maksat tuodessa autoveroa xx% kuin se olisi henkilöauto ja jatkossa käyttömaksut menee vuosittain matkailuauton mukaan, suunnilleen sama mitä pakettiautona.
                                                Jos tuon teet niin tietenkin raportoit tänne miten kävi koska kyllähän muakin tuo kiinnostaa :)

                                                Comment


                                                  #25
                                                  Juurikin noin siinä sitten kävi. Hain auton vuodenvaihteessa ja sain siihen Suomi-kilvet suunnilleen kuukausi sitten. Multivanien perusteella arvonmääritys, jota sitten korotettiin uushankintahintojen suhteessa. Autoveroprosentti 25,6. Tässä yksilössä CO2 216g/km, joten matkailuautona perusvero 0,959€/pvä ja siihen päälle käyttövoimavero 0,270€/pvä.
                                                  Viimeksi muokannut Killeri; 28.4.2020, 13:16. Perustelu: Tarpeeton lainaus poistettu.

                                                  Comment

                                                  Working...
                                                  X