Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Risuja ja ruusuja autokorjaamoille

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts


  • Annan risuja kaikille Audin merkkikorjaamoille ja huoltoneuvojille, joilta olen kysynyt neuvoja ja korjausta. Tässä muutama esimerkki yhdeksän viime vuoden aikana kerrotuista tarinoista (Audi A6 2.0Tdi vm 2008)

    - Vikakoodien minimiveloitus ei ole 90 eur. Siihen menee 1 minuutti ja se ei maksa mitään.
    - Akun vaihto ei ole kahden tunnin työ, eikä siihen tarvita sähkömiestä. Vaihtamiseen meni 1 min ja koodaamiseen 30 sekuntia, kun luettelin itse akun kyljessä olevan koodin korjaajalle.
    - Egr vikailmoitusten jälkeen ei tarvitse aina ostaa uutta, eikä autoa tarvitse hinata korjaamolle. Likaisen EGR kanssa voi ajaa korjaamolle ja sen voi puhdistaa ja tarvittaessa vaihtaa muovisen rattaan uuteen noin 15 minuutissa.
    - Virtalukon vaihtoon ei tarvitse tunnin sähkömiestä ja tunnin koodaria. Sen voi vaihtaa 15 minuutissa etusäleikön (rattiakselin tuntumassa eli kojelaudassa) avaamalla ja täysin ilman koodaamista. Virtalukko on kiinni peräti kolmella ruuvilla.
    - Automaattivaihteiston öljynvaihto ei ole salatiedettä ja puolenpäivän työ. Se on toimenpiteenä peräti kahden pultin avaaminen. Toisesta laitetaan öljy ja toisesta se tulee pois, aikaa kuluu 30min.
    - Koiranluun vaihtaminen ei ole yhden-kahden tunnin työ, siihen menee 10 minuuttia.
    - Öljyjen vaihtoväli ei ole 30.000, ilmansuodattimen vaihtoväli ei ole 60.000. Öljyt kannattaa vaihtaa 15000 ja ilmansuodatin putsata joka vuosi ja vaihtaa 30tkm välein.
    - Auton huolto on pääasiassa tarkastuksia. En ymmärrä, miten joku saa siihen kulumaan 300euron arvosta aikaa. Renkaanvaihdon yhteydessä voi hyvin varmistaa itse nestetasot. Tulee tarkistukset tehtyä kahdesti vuodessa.
    - Autosta syttyy öljynpaineen merkkivalo öljynpaineen laskun vuoksi. Auton öljynpainetta ei tarvitse mitata. Kyseessä on tiedossa oleva tyyppivika eli öljypumpun akselin kuluminen pyöreäksi. Tilanne ei vaadi koko öljypumpun uusimista, vaan ainoastaan pyöreäksi kuluneen akselin uusimisen. Varasosan hinta peräti 7 euro.
    - Autoon ei tarvitse ostaa uutta öljypumppukokonaisuutta, ainoastaan öljypumpun pyöreäksi kuluneen akselin vaihto uuteen akseliin. Varaosa maksaa peräti 7 eur ihan Audilta.
    - Öljynpaineen merkkivalon syttyminen ei myöskään tarkoita, että turbo pitää vaihtaa.
    - Auton tukivarret eivät maksa 100-250eur kappale. Ulkomailta kannattaa tilata samalla hinnalla koko tukivarsisarja (kaikki 12 tukivartta eteen).
    - Auton huoltokirjaan saa aivan samanlaisen merkinnän riippumatta siitä onko kyse merkkihuollosta tai muusta autokorjaamosta.

    Oikein hyviä kilometrejä Audeilla. Kaikki vievät haluamalleen korjaamolle.

    PS. voitte halutessanne katsoa myös kirjoitukseni "PK-seudun Audi-huollot" otsikolla "Hyvä autokorjaamo pks"
    Viimeksi muokannut Nippe; 20.2.2020, 17:45. Perustelu: Korjattu täsmennys termiin "etusäleikkö" (rattiakselin tuntumassa eli kojelaudassa)

    Comment


      Meni nyt hiukan ohi. Oliko tuo avautuminen sarkasmia vai ohjeita jollekin taholle?

      Comment


      • Alkuperäinen kirjoittaja Nippe Näytä viesti
        Annan risuja kaikille Audin merkkikorjaamoille ja huoltoneuvojille, joilta olen kysynyt neuvoja ja korjausta. Tässä muutama esimerkki yhdeksän viime vuoden aikana kerrotuista tarinoista (Audi A6 2.0Tdi vm 2008)

        - Vikakoodien minimiveloitus ei ole 90 eur. Siihen menee 1 minuutti ja se ei maksa mitään.
        - Akun vaihto ei ole kahden tunnin työ, eikä siihen tarvita sähkömiestä. Vaihtamiseen meni 1 min ja koodaamiseen 30 sekuntia, kun luettelin itse akun kyljessä olevan koodin korjaajalle.
        - Egr vikailmoitusten jälkeen ei tarvitse aina ostaa uutta, eikä autoa tarvitse hinata korjaamolle. Likaisen EGR kanssa voi ajaa korjaamolle ja sen voi puhdistaa ja tarvittaessa vaihtaa muovisen rattaan uuteen noin 15 minuutissa.
        - Virtalukon vaihtoon ei tarvitse tunnin sähkömiestä ja tunnin koodaria. Sen voi vaihtaa 15 minuutissa etusäleikön avaamalla ja täysin ilman koodaamista. Virtalukko on kiinni peräti kolmella ruuvilla.
        - Automaattivaihteiston öljynvaihto ei ole salatiedettä ja puolenpäivän työ. Se on toimenpiteenä peräti kahden pultin avaaminen. Toisesta laitetaan öljy ja toisesta se tulee pois, aikaa kuluu 30min.
        - Koiranluun vaihtaminen ei ole yhden-kahden tunnin työ, siihen menee 10 minuuttia.
        - Öljyjen vaihtoväli ei ole 30.000, ilmansuodattimen vaihtoväli ei ole 60.000. Öljyt kannattaa vaihtaa 15000 ja ilmansuodatin putsata joka vuosi ja vaihtaa 30tkm välein.
        - Auton huolto on pääasiassa tarkastuksia. En ymmärrä, miten joku saa siihen kulumaan 300euron arvosta aikaa. Renkaanvaihdon yhteydessä voi hyvin varmistaa itse nestetasot. Tulee tarkistukset tehtyä kahdesti vuodessa.
        - Autosta syttyy öljynpaineen merkkivalo öljynpaineen laskun vuoksi. Auton öljynpainetta ei tarvitse mitata. Kyseessä on tiedossa oleva tyyppivika eli öljypumpun akselin kuluminen pyöreäksi. Tilanne ei vaadi koko öljypumpun uusimista, vaan ainoastaan pyöreäksi kuluneen akselin uusimisen. Varasosan hinta peräti 7 euro.
        - Autoon ei tarvitse ostaa uutta öljypumppukokonaisuutta, ainoastaan öljypumpun pyöreäksi kuluneen akselin vaihto uuteen akseliin. Varaosa maksaa peräti 7 eur ihan Audilta.
        - Öljynpaineen merkkivalon syttyminen ei myöskään tarkoita, että turbo pitää vaihtaa.
        - Auton tukivarret eivät maksa 250eur kappale. Ulkomailta kannattaa tilata koko tukivarsisarja (kaikki 12 tukivartta eteen).
        - Auton huoltokirjaan saa aivan samanlaisen merkinnän riippumatta siitä onko kyse merkkihuollosta tai muusta autokorjaamosta.

        Oikein hyviä kilometrejä Audeilla. Kaikki vievät haluamalleen korjaamolle.

        PS. voitte halutessanne katsoa myös kirjoitukseni "PK-seudun Audi-huollot" otsikolla "Hyvä autokorjaamo pks"
        ei tuossa sinun vuodatuksessa nyt kuitenkaan ihan kaikki täsmää.oletko esimerkiksi vaihtanut öljypumpun akselia?ei todellakaan ole ihan pieni homma ja eipä aina riitäkään pelkkä akselin vaihto...ja JOS autolla ajetaan ilman öljynpainetta niin kyllä se ahdinkin rikkoutuu...etkö meinaa laatikko öljyn vaihdon yhteydessä suodatinta vaihtaa?missä luetaan vikakoodit/käytetään aikaa vian tutkimiseen ilmaiseksi?oletko yleisesti ottanut huomioon että kaikki asiat eivät syystä tai toisesta onnistu ohjeaikaan?kyllä se aika lailla joka paikassa on minimiveloitus 1h vaikka homma hoituisikin vaikka 50 minuutissa.

        Comment


        • Montakin tarinaa olisi Audi Top Servicestä. Välissä on mennyt hommat ihan vihkoon ja sitten taas joskus hommat on hoidettu aivan viimeisen päälle hienosti. Mutta kerrotaan hintaesimerkki toiseen suuntaan: lambda-anturin vaihtotyö marmorilla 44€, muissa yksityisissä tai varaosaketjun huolloissa hntahaarukka toimenpiteelle 50-100€. Eli joskus näinkinpäin.

          Tuo vikakoodienluku minimiveloitus 90€ on kyllä törkeä.

          Ja sellainen kannattaa huomioida, että kun marmori lyö Audi huoltokirjassa rastin kohtaan S-tronic öljyt ja suodatin. Se ei silti tarkoita sitä, että suodatin olisi vaihdettu. Se kun jätetään vaihtamatta.

          Comment


            Ei tuo minullekaan ihan auennut, tuskin aivan tosissaan kirjoitettu mutta ei voi tulla yllätyksenä että merkkihuollossa hinnoissa on ilmaa välillä oikein todella paljon. Esim. kaukosäätimen pariston vaihto kuului 120tkm huoltoon ja oli hinnoiteltu 85€ arvoiseksi.

            Mutta nuo teknisemmät kuten tukivarsien tai vaihteistoöljyjen vaihdot, jos osaa ne itse tehdä vartissa ja osat saa ykköseuroilla netistä niin minkä ihmeen takia sitä autoa sitten käyttää merkkarilla? Uudessa tai uudehkossa takuun säilyminen tulee mieleen mutta takuuaikana hajonnut öljypumppu menee takuuseen, se on ihan sama vaikka maksaisi 50 tuhatta euroa korjata.

            Comment


              Koska homma on noin helppoa ja halpaa, ei muuta kuin oma korjaamo pystyyn.

              S-tronic öljyn suodatin kuuluu aina marmorillakin vaihtoon 60tkm välein, jos se on ns. huoltosuodatin eli laatikon ulkopuolella oleva suodatin. Vanhoissa pitkittäisissä DL501 laatikoissa ei ole ulkoista suodatinta ja se ei ole tehtaan mukaan huoltosuodatin, joten sitä ei vaihdeta. Se kyllä tulee tehtaan järjestelmästä huollon tarkastukaaviooon.

              Comment


                BMW standard testing procedure + vikakoodien luku 240 eur. Että ottakaapa siitä.

                Comment


                  Kuulin joskus aikoinaan kun hinta nousi, että tämä tehtiin jotta turhat vikamuistin lukemiset jäisi pois. Hertsikan Bemarilla oli ainakin riesana kasvanut tuontiautojen virta. Kun mekaanikko lukee vikamuistin vaikka 70€ tai 90€ hintaan, pitää tämän jälkeen asiakkaalle lukea kristallipalloa ja arvuutella missä vika on. Tähän menee helposti 30min kun arvotaan asiaa. Se ei valitettavasti oikein lyö leiville. Pelkän vikakoodin lukemisen perusteella kun ei kovin moni viitsi antaa kustannusarviota korjauksesta.
                  Viimeksi muokannut okkim; 20.2.2020, 09:50. Perustelu: Tarpeeton lainaus poistettu.

                  Comment


                    Ja etenkin alusta ja jarru hommissa kannattaa muistaa että yksikin kunnolla kiinni juntannut pultti kasvattaa työaikaa huomattavasti.

                    Harrastelija välineillä tehden johonkin B5/C5 tukivarsi jumppaan menee 2-20h. Noin suuri hajonta ihan vaan sen surullisen vittupultin takia.

                    Korjaamolla pitää tehdä jokin työaika-arvio joka ottaa huomioon myös nuo vaikeat tapaukset. Tällöin 8/10 samanlaisesta työurakasta menee suunniteltuun aikaan tai jopa huomattavasti alle suunnitellun ja laskutetun ajan. Kahdessa tapauksessa sitten mennään reilusti yliajalle mutta tätäkään ei voi asiakkaalta täysinäisenä laskuttaa vaan se kustanne otetaan takaisin sitten noissa muissa hommissa.

                    Tai enhän minä mikään korjaamo yrittäjä ole joten en mistään mitään tiedä.

                    Comment


                      Merkkiliikkeessä kuitenkin työt tehdään pilkulleen valmistajan ohjeiden ja ilmeisesti laskutus ohjeaikojen mukaan hyvin pitkälle. Se että jokin osa/kokonaisuus olisi nopeammin tai helpommin tehtävissä jossain muualla, ei siellä paljon paina...

                      Comment


                      • Alkuperäinen kirjoittaja pulla Näytä viesti
                        Koska homma on noin helppoa ja halpaa, ei muuta kuin oma korjaamo pystyyn.

                        S-tronic öljyn suodatin kuuluu aina marmorillakin vaihtoon 60tkm välein, jos se on ns. huoltosuodatin eli laatikon ulkopuolella oleva suodatin. Vanhoissa pitkittäisissä DL501 laatikoissa ei ole ulkoista suodatinta ja se ei ole tehtaan mukaan huoltosuodatin, joten sitä ei vaihdeta. Se kyllä tulee tehtaan järjestelmästä huollon tarkastukaaviooon.
                        Nimenomaan näissä vanhemmissa laatikoissa tuo suodatin tai suodattimet jätetään vaihtamatta, mutta silti huoltokirjassa ruksitaan kohta tehdyksi: S-tronic öljy ja suodatin. Tällöinhän pitäisi yliviivata suodatin sana, koska vaihtoa ei ole tehty.

                        Comment


                          Ei nyt varsinaisesti autokorjaamo kyseessä mutta fixaamo. Risuja Autofix 1:lle huonosti tehdystä sisäfixistä. Autosta pitänyt puhdistaa märkäpesun ja otsonoinnin lisäksi koiran karvat takapenkiltä ja kontista, mutta jätetty tekemättä. Kyseisestä asiasta on mainittu autoa viedessä. Puhdistuksen tehnyt kaveri kehdannut vielä sanoa että liian aikaa vievä ja kova homma... Olivat vielä kehdanneet pyytää lisää rahaa karvojen nyppimisestä. Joutuivat tekemään ilman lisämaksua.
                          Viimeksi muokannut -TMK-; 20.2.2020, 11:22.

                          Comment


                            Älä ruoki trollia sanotaan, mutta silti pakko kommentoida ettet ymmärrä ilmeisesti auton korjaamisesta tai liiketoiminnasta juuri mitään. Kirjoittelin alas esimerkkivastauksia mutta pyyhin pois koska siinä oli liikaa ruokaa.

                            Comment


                              Toki minun kohdalla tuo manitsemani summa standardidiagnosoinnista ja vikakoodien luvusta meni Real Garantin maksettavaksi, takuunalainen tuontiauto kun on kyseessä. En nyt sen kummemmin ala risuja tai ruusuja kyseiselle BMW-merkkihuollolle jakelemaan, takuukorjaus tuli hoidettua ja rahatkin sain Real Garantilta nopsaan takaisin. Mutta minua kyllä ihmetyttää suomalainen "palvelukulttuuri", joka tässä tapauksessa kulminoituu tuontiauton takuunalaisiin korjauksiin. Lähtökohtaisesti BMW Finland on ohjeistanut merkkikorjaamoja jo vuosia sitten siten, että asiakas maksaa ensin korjaamolle kaiken ja asiakas perii sitten rahat takuun myöntäjältä. Merkkari taas sanoo, että siitä laskutuksesta takuun myöntäjän suuntaan on liikaa vaivaa eikä sieltä koskaan tule rahoja takaisin. Tämä on vähän outo väite. Kun kävin auton hakemassa korjuulta ja asiakaspalvelija kysyi että miten homma hoitui Real Garantin kanssa. Sanoin että oikein hyvin, henkilö Saksan päässä sanoi että laskukopiot heille tilinumeron kanssa ja he hoitaa maksun. Aspa totesi, että niinhän se on, ettei sen firman kanssa ole ollut ongelmia. Niinpä. Rahat tuli about viikossa tilille, joten ongelmia ei tullut.

                              Turun suunnalla on joku BMW-merkkihuolto, joka hoitaa alusta loppuun myös tuontiautojen takuukorjaukset. Että ei se onnistuminen ole kuin tahdosta kiinni. Real Garantilla sanoivat, että tällainen nihkeys meikäläisiltä korjaamoilta heitä kohtaan ei ole mitenkään uutta, mutta sanoivat ettei heille ole ongelma hoitaa asioita suoraan loppukäyttäjien kanssa.

                              Comment


                              • K: Meni nyt hiukan ohi. Oliko tuo avautuminen sarkasmia vai ohjeita jollekin taholle?
                                V: Ei kumpaakaan. Minusta Audin merkkihuolloista olen saanut väärää informaatiota, niin eikös tämä palsta ole niiden risujen antamiseen oiva paikka.

                                Alkuperäinen kirjoittaja tt__ Näytä viesti
                                Tuossa vastaukset kysymyksiisi

                                K:-- ei tuossa sinun vuodatuksessa nyt kuitenkaan ihan kaikki täsmää.oletko esimerkiksi vaihtanut öljypumpun akselia? ei todellakaan ole ihan pieni homma ja eipä aina riitäkään pelkkä akselin vaihto..
                                V:-- Kyllä, autokorjaamolla vaihdettiin. Oli kova homma. Minulle tarvitsi vaihtaa ainoastaan akseli.

                                K: ...ja JOS autolla ajetaan ilman öljynpainetta niin kyllä se ahdinkin rikkoutuu...
                                V: Ei tietenkään ajeta. Kun punainen öljyvalo syttyy, niin auto pysäytetään tienvarteen ja hinataan korjaamolle.

                                K: Etkö meinaa laatikko öljyn vaihdon yhteydessä suodatinta vaihtaa?
                                V: En, Varmistin ensin, ettei sitä ole tarvetta vaihtaa. Vaihtovälinä käytin 100tkm ja 240km ja seuraavaksi sitten kun 350tulee mittariin.

                                K: Missä luetaan vikakoodit/käytetään aikaa vian tutkimiseen ilmaiseksi?
                                V: Nyrkkipajakorjaamoilla, useammallakin. En ole törmännyt tuohon Audin omilla merkkihuoltamoilla. Minun käyttämäni korjaamon nettisivuilla lukee sen olevan ilmainen toimenpide.

                                K: Oletko yleisesti ottanut huomioon että kaikki asiat eivät syystä tai toisesta onnistu ohjeaikaan?
                                V: Sovitulla summalla menemme molemmissa tapauksissa. Tähän mennessä mies ja korjaamo on aina ollut selkeästi edullisin.

                                K: kyllä se aika lailla joka paikassa on minimiveloitus 1h vaikka homma hoituisikin vaikka 50 minuutissa.
                                V: Ei ole. Yksityisyrittäjä korjaaja voi veloittaa myös pienemmän aikaveloituksen pienemmästä työstä.


                                K: Mutta nuo teknisemmät kuten tukivarsien tai vaihteistoöljyjen vaihdot, jos osaa ne itse tehdä vartissa ja osat saa ykköseuroilla netistä niin minkä ihmeen takia sitä autoa sitten käyttää merkkarilla?
                                V: En osaa, mutta merkkihuollon sijaan käytän nyrkkipajaa. Ja kyllä, ylätukivarsien pultin kanssa hekin taistelevat sen saman työn kuin muutkin, silti etukäteen sovittu hinta on aina pitänyt.

                                K: Uudessa tai uudehkossa takuun säilyminen tulee mieleen mutta takuuaikana hajonnut öljypumppu menee takuuseen, se on ihan sama vaikka maksaisi 50 tuhatta euroa korjata.
                                V: Oppirahat merkkikorjaamoon maksaneena en usko enää takuuseen. Mitä hyödyttää saada kolme kertaa kalliimmasta korjaushinnasta puolet alennusta takuun vuoksi. Auton hinaus ei ollut juuri taksia kalliimmaksi, kun soittelin tienvarresta. Ei varmaan yllätys, että valitsin taas yksityisyrittäjän.

                                Comment


                                  Alkuperäinen kirjoittaja Nippe Näytä viesti

                                  - Virtalukon vaihtoon ei tarvitse tunnin sähkömiestä ja tunnin koodaria. Sen voi vaihtaa 15 minuutissa etusäleikön avaamalla ja täysin ilman koodaamista. Virtalukko on kiinni peräti kolmella ruuvilla.
                                  Missä autossa virtalukon voi vaihtaa etusäleikön irrottamalla? Käsitän etusäleikön toiselta nimeltään maskina joka sijaitsee etuvalojen välissä. Kaikissa autoissa joilla olen ajanut, virtalukko on ollut rattiakselin tuntumassa tai kojelaudassa.

                                  Comment


                                  • Alkuperäinen kirjoittaja Nippe Näytä viesti
                                    K: Meni nyt hiukan ohi. Oliko tuo avautuminen sarkasmia vai ohjeita jollekin taholle?
                                    V: Ei kumpaakaan. Minusta Audin merkkihuolloista olen saanut väärää informaatiota, niin eikös tämä palsta ole niiden risujen antamiseen oiva paikka.


                                    V: Ei ole. Yksityisyrittäjä korjaaja voi veloittaa myös pienemmän aikaveloituksen pienemmästä työstä.


                                    K: Mutta nuo teknisemmät kuten tukivarsien tai vaihteistoöljyjen vaihdot, jos osaa ne itse tehdä vartissa ja osat saa ykköseuroilla netistä niin minkä ihmeen takia sitä autoa sitten käyttää merkkarilla?
                                    V: En osaa, mutta merkkihuollon sijaan käytän nyrkkipajaa. Ja kyllä, ylätukivarsien pultin kanssa hekin taistelevat sen saman työn kuin muutkin, silti etukäteen sovittu hinta on aina pitänyt.

                                    K: Uudessa tai uudehkossa takuun säilyminen tulee mieleen mutta takuuaikana hajonnut öljypumppu menee takuuseen, se on ihan sama vaikka maksaisi 50 tuhatta euroa korjata.
                                    V: Oppirahat merkkikorjaamoon maksaneena en usko enää takuuseen. Mitä hyödyttää saada kolme kertaa kalliimmasta korjaushinnasta puolet alennusta takuun vuoksi. Auton hinaus ei ollut juuri taksia kalliimmaksi, kun soittelin tienvarresta. Ei varmaan yllätys, että valitsin taas yksityisyrittäjän.
                                    kyllä se suodatinkin kannattaisi vaihtaa laatikkoöljyjen yhteydessä,joka sanoo että ei tarvitse ei kyllä tarkkaan tiedä mistä puhuu.sinulla on hyvä korjaaja että viitsii lukea vikakoodit ja etsiä vikaa ilmaiseksi!ihmettelen sitäkin että voi/viitsii sopia remontille hinnan etukäteen ja jos sattuu vastustamaan ja menemään remontti perseelleen niin tekee loput omaan piikkiin.pidä korjaajastasi/korjaamostasi kiinni kaksin käsin!kyllä yksityisyrittäjä voi veloittaa vähemmän kuin 1h mutta jos hommaan menee aikaa likimain se tunti niin myöskin veloittaa sen yleensä.laita ihmeessä käyttämästäsi korjaamosta tiedot tänne että muutkin voivat käyttää tulevaisuudessa sitä.täällä rovaniemellä ainakin joutuu maksamaan vikakoodinluvusta ei toki merkkiliike hintaa ja yleensä sen 1h veloituksen huollosta/pienehköstä korjauksesta.koska ei yksityisyrittäjällä vain kannata pienempää veloitusta kuin 1h periä jos meinaa työllään elää ja elättää perheen ja maksaa kaikki kulut ellei tee osaksi pimeitä töitä.

                                    Comment


                                      Vikakoodin luvun hinnasta valittaminen on aika lailla pölhöä. Jos on niin humanisti että ei yhtään osaa niin sitten ei auta kuin maksaa eikä parane valittaa. Kuitenkin pienellä opiskelulla ja parin vikakoodin luvun hintaisella testerillä voi lukea niitä vaikka joka päivä eikä maksa kertainvestoinnin jälkeen mitään ja taas poistuu tarve valittaa. Vai olisiko tosiaan niin että halutaan karrikoidusti valittaa siitä viisi minuuttia kestäneestä vikakoodien luvusta kun taas huoltoneuvojan aikaa on oikeasti kulunut kolme varttia kun on tingattu selityksiä ja syitä niille koodeille. Sinänsä kiinteä hinta tuollaiselle operaatiolle on ihan perseestä, sen voisi aivan hyvin hinnoitella vaikka 120€/h ja laittaa shakkikellon raksuttamaan kun asian hoito alkaa. Jos asiakkaalle todellakin riittää testeristä tulostettu P1234 koodi niin hinta voisi olla vaikka kympin ja jos sitä siinä pengotaan puoli päivää niin korjaamo saisi kunnon korvauksen ajalle.

                                      Sen takia ne varmasti on hinnoiteltu vähän yläkanttiin että saadaan pidettyä pois ne isännät jotka tulevat vaan tappamaan aikaa sillä välin kun vaimo on Plantagenissa.

                                      Comment


                                      • Lahden Mekonomen ei löytänyt aikoinaan vikakoodia Polosta, vaikka koodi oli päällä. Oma Ross-Tech sen antoi ja annoin sen heille sitten tulostettuna. Toki eivät tehneet asialle mitään, kun heidän laite ei sitä näyttänyt. Tämä pulju oli autoliikkeen vaatima, josta auto ostettiin. Ei ole tarvetta käyttää kyseistä puljua tulevaisuudessa. Tältä palstalta sain ongelmaan ratkaisun ja ei ollut edes jäsen, joka minua auttoi.

                                        Comment


                                          Kyllä me taidetaan elää eri aika-avaruudessa Nipen kans. Missään autossa ei ole yhtäkään hommaa minkä pystyy tehdä minuutissa. Vartissa tehtäviäkin aika vähän. Kellota joskus huvikses. Homma alotetaan sillä että on tyhjä halli mihin ajetaan auto sisään ja lopetetaan sitten kun on roskat ja jäteöljyt siivottu ja työkalut kerätty valmiiksi seuraavaa asiakasta varten.

                                          Kyllähän sitä joskus aika villejä juttuja kuulee mitä on asiakkailta veloitettu, mutta ei tuossakaan mitään järkeä ole että vaahdotaan kuinka moottorin saa remontoitua kolmessa vartissa irrotuksineen ja asennuksineen. Mielellään tehdään asiat hyvin kuin mahdollisimman nopeesti.

                                          Comment


                                          • Juu, kyllä koiranluun vaihto 10min ei toteudu. Auton siirto halliin ja pois sieltä, renkaan irroitus ja paikalleen laitto, sekä tunkkauksen vie nopeasti tehtynä sen 10min. Sitten se koiranluun vaihto voi viedä toisen 10min, tai huonossa tapauksessa sen tunnin.
                                            Olen pikkuhiljaa huomannut, ettei ne marmorin veloituksetkaan nyt ihan hirveitä ole, ainakaan perushuoltojen osalta. Laatikon öljyjen vaihto ja perushuolto oli juuri passatissa ja ehkä satasen olisi säästänyt viemällä muualle. Toki hihnanvaihtoa tarjosivat ja siinä ero oli sitten noin tuplat verrattuna muihin hintoihin ja jarrupalojen, sekä toisenpään levyjen(en muista kumpi) vaihdolle antoivat hinnan joka hiipi tonnin pintaan ja se kuulosti aika kovalta.

                                            Comment


                                              Juuri Terhon ja parin muun kanssa vertailtiin ihan tilavuokria ja niiden eroja. Pk-seutu on heittämällä 13-15€/neliö alv0%. Uudellamaalla ja siitä ulospäin alle10€/neliö ja Haaparanta jotain alle 5€/ neliö. Jos joku tekee omassa tallissa/ pienessä itse omistamassa tallissa pk-seudulla, niin se on halpaa mutta jos vähänkään joudut ottamaan vapailta markkinoilta hallipaikan, niin valitettavasti sitä vikamuistin lukuakaan ei ihan mielellään tee ilmaiseksi.
                                              Sen enempää ne viitsi peikkoja ruokkia, iso osa onneksi ymmärtää mistä on kyse. ( No kyllä, toki Kesko omistaa kiinteistönsä jne....)

                                              Comment


                                              • Lahdessa Renkomäen Autoexpert unohtanut näköjään asentaa ilmanputsarin tiivisterenkaan Q5:n suodattimen vaihdon yhteydessä. Reilu 15tkm hörinyt tuosta ilmaa suodattimen ohi. Miten voi olla niin saatanan kädetön asentaja.

                                                Comment


                                                • Bosch car service vai mikä lie nykyään, siellä Starkin takana. Teki passattiin ennen omia viritouhuja jakopään romppeineen. Keula oli sen verran väärin kasattu, että konepellin mikrokytkin näytti pellin olevan auki, sekä oikea etukulma oli kasattu väärin. Ilmastoinnin ropeli vinkui tuskassa vaihdon jälkeen. Asiasta reklamoituani, sain tiedon että oli jo sitä ennen. Tämä homma korjautui, kun tämmöinen tumpelo korjaa sen itse.

                                                  Comment


                                                  • Sama pulju siis ilmeisesti kyseessä? Itse en siellä käynyt mutta Kamux "huollatti" siellä auton ennen luovutusta.

                                                    Comment


                                                      Mulla kanssa huono kokemus tuolta mutta tosi monen vuoden takaa. Pyöränkulmien suuntaus oli osittain jätetty tekemättä ja kovaa jarruttamalla auto veti itsensä melkein ojaan - heikompi ei olisi jaksanut pitää ratista tarpeeksi vastaan. Hoitivat kuitenkin reklamaation hyvin ja teettivät homman maaliin Autotekniikka Jari Korpinen Tmi. Ilmeisesti tuossakin oli ensimmäisellä yrittämällä nuori asentaja kuitannut homman tehdyksi vaikka oli erikseen mainittu että autossa on käynyt etuapurunko irti.

                                                      Hitaasti haavat parantuu kun tulee kilpeen kolhu.

                                                      Heitetään tähän kehuinakin EJK Autohuolto, Lahden Nastolan Rakokivessä. Äkkiseltää vaikuttaa joltain pakoputken korjaushitsauspajalta, mutta sitä palvelua tuolta tarvittaessa sai kun suurin osa vaan vaihtaa uutta osaa vanhan tilalle. Muutenkin hoiti kaiken maailman huollot edelliseen B6.

                                                      Comment


                                                      • Kaverin octaviassa oli jarrujen paineanturivika ja pomppasi katsastuksesta. Katsottiin koodi VCDS:llä ja diagnoosi googlella. Entisellä Laakkosella osa n.450€ ja työ n.500€. Olivat oman diagnoosin kanssa samaa mieltä. Tuttu vika. Osan sai toisaalta vähän päälle 300€. Kyseltiin tuosta aikaisemmin kirjoitetusta ja moititusta puljusta pelkkää osan vaihtoa. Eivät suostuneet, kun olisi pitänyt itse tutkia ja tilata sitten osa heidän kautta. Kaveri vei sitten Autoalarmille, jossa yrittivät korjata osaa, mutta ei taito riittänyt. Tilasivat tuon halvemman osan ja ryssivät vaihdon ja vaihdattivat lisäksi turhaan jarrutehostimen. Tuolloin rahaa oli mennyt jo 1200€ ja auto ei ollut kunnossa. Lopulta heidän piikkiin Laakonen korjasi jarrut.

                                                        Comment


                                                        • Kaveripiiristä ja omakohtaisesti 4x mainiot kokemukset Kontiolahden Autopalvelusta B7/B8/C6/C7 2.0 TFSI ja 3.0 TDI pienemmistä huolloista ja monimutkaisistakin hyvin mallispesifisistä korjaustöistä.
                                                          Viimeksi muokannut Kraftwerk; 19.3.2021, 19:22.

                                                          Comment


                                                          • Menee hieman maku siihen vähäiseenkin marmorilla käyntiin, osanumeroa kysyessä vastaus on "en anna". Aivan kuin se olisi jotain salatiedettä, kenellä muka ei ole varaosakataloogia koneella kotonaan, tällein Allahin vuonna 2021? Olin muilla tarvehankinnoilla ja tuo ex-Laakkonen sattui olemaan liki paluumatkalla. On sinne raheleitakin kannettu vuosien aikana, eikä vain hiekkaa kengissä.

                                                            Terveiset vaan sinne Hämeenlinnan K-Auton tiskille. Ei haittaa yhtään vaikka Lidl jyräisi Keskon yli. :)

                                                            t: sivupeilin lasia kysynyt 2016 syntyneeseen (jotakuta arjenharmaa nardo grey kävi hermoon ja keksi naputella sivupeilin lasin murusiksi)

                                                            Comment


                                                              Eikö se ole aika ymmärrettävä että heillä tuollainen ohjeistus? Muuten porukka käy kysymässä varaosanumeroa ja tilaa netin kautta muualta halvemmalla.

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X