Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Lyhyt oppimäärä kilvettömän tuontiauton autoliikkeestä ostavalle

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Lyhyt oppimäärä kilvettömän tuontiauton autoliikkeestä ostavalle

    Suomessa on paljon kilvettömiä autoja maahan tuovia autoliikkeitä. Autot verotetaan ja rekisteröidään sitä mukaa, kun ne myydään asiakkaille. Tämä liiketoiminta pitää kuluttajan kannalta sisällään useita erilaisia sudenkuoppia, joita välttääkseen tarvitsee tietää tarkalleen mihin on ryhtymässä. Tähän postaukseen olen kantapään kautta oppimiani asioita koonnut.

    Auton rekisteriin saamiseen Suomessa liittyy seuraavat käsitteet:
    1. Ulkomaan kauppakirja (todistaa myyjällä olevan omistusoikeuden)
    2. Kotimaan kauppakirja (myyjän ja ostajan välillä)
    3. Valtakirja verotuksesta (autoliike hoitaa verotuksen puolestasi)
    4. Ulkomaan rekisteriote osat I ja II
    5. Käyttöönottoilmoitus
    6. Siirtolupa (ne punaiset kilvet)
    7. Rekisteröintikatsastus
    8. Veroilmoitus
    9. Veropäätös
    10. Verovelvollisuus
    11. Luovutuskirja

    Auton saa lain mukaan ajoon tekemällä vain käyttööottoilmoituksen ja hakemalla siirtoluvan. Nämä paperit saa automaattisesti voimaan kolmeksi kuukaudeksi. Autoa ei ole tässä vaiheessa pakko rekisteröintikatsastaa. Nämä kaksi paperia eivät kuitenkaan riitä pitkälle. Veroilmoitus on tehtävä viiden päivän kuluttua käyttöönottoilmoituksesta tai se menee pois voimasta ja auto on käyttökiellossa.

    Veroilmoituksen tekemiseen autoliikkeen tarvitsee toimittaa tulliin:
    1. Täytetty veroilmoitus
    2. Valtakirja verotuksesta autoliikkeen ja ostajan välillä
    3. Ulkomaan kauppakirjan kopio
    4. Kotimaan kauppakirjan kopio
    5. Ulkomaan rekisteriotteet osien I ja II kopiot (tai vastaavasti Suomen rekisteriotteen kopiot, jos auto on jo käytetty rekisteröintikatsastuksessa)

    Veroilmoituksen pohjalta tulli tekee veropäätöksen, mutta ostaja on tässä verovelvollinen ja autoliike vain asiamiehen roolissa. Tämä tarkoittaa, että jos asiamies ei hoida valtion verosaatavia ne tulevat tippumaan verovelvollisen niskoille. Tässä voi joutua tilanteeseen, jossa verot tuleekin maksettua kahteen kertaan.

    Huolehdi tarkasti, että autoliike kauppakirjaa tehdessään ilmaisee selvästi, että olet maksamassa verollista hintaa autosta. Lisää kauppakirjaan ehto, että maksat ensimmäisen kerran autosta vasta, kun: käyttöönottoilmoitus on tehty, siirtolupa haettu, rekisteröintikatsastus tehty ja veroilmoitus jätetty viiden päivän sisällä tai kauppakirja raukeaa etkä maksa mitään. Varmista, että nämä asiat ovat aikuisten oikeasti kunnossa. Auton voi viedä rekisteröintikatsastukseen heti, kun käyttöönottoilmoitus ja siirtolupa ovat kunnossa. Älä ota autoa ajoon ilman näitä kaikkia papereita (sisältäen siis myös Suomen rekisteriotteen). Näiden hakeminen ei kauaa kestä. Rekisteröintikatsastuksessa vaaditaan auton alkuperäisen rekisteriotteen molemmat osat ja ne itseasiassa jäävät rekisteröintiviranomaisille. Voit myös tarvittaessa itse soittaa tullin asiakaspalveluun ja tiedustella onko veroilmoitus jätetty kaikkine liitteineen ja tiedot veropäätöksen tekoon riittävät. Veroilmoituksen jättäminen onnistuu myös sähköisesti autoliikkeestä vaikka odottaessasi paikanpäällä.

    Yritä myös saada kauppakirjaan ehto, että maksat autosta vain verottoman, arvioidun hinnan (käyttäen tullin MAHTI-järjestelmää ja veropäätöstaulukoita) ensimmäisessä vaiheessa ja loput veropäätöksen valmistuttua. Muista, että kauppakirja on sitova etkä voi enää perua kauppoja tässä vaiheessa omasta aloitteestasi ilman sanktioita. Toinen vaihtoehto on yrittää saada sopimuksella autoliike rekisteröimään auto ensin omiin nimiinsä, jolloin heistä tulee myös verovelvollisia. Autoliikkeiden tekemien veroilmoitusten käsittely ei kestä kauaa, ne käsitellään nopeammin kuin yksityisten henkilöiden veropäätökset. Ei siis kannata uskoa, jos liike väittää veropäätöksessä kestävän. Voit itse kysellä edistymistä tullista. Kauppakirjan lisäksi laadi autoliikkeen kanssa varmuuden vuoksi luovutuskirja viimeistään siinä vaiheessa, kun otat auton käyttöön.

    Jos asiassa ilmenee hankaluuksia ja veroilmoitus joudutaan perumaan, se maksaa verovelvolliselle eli ostajalle 150€. Jos veropäätös on jo tehty ja kauppa perutaan syystä tai toisesta se maksaa verovelvolliselle 5% veron arvosta.

    Rekisteröintikatsastus on tärkeässä osassa, koska sen avulla saat varmistettua auton rekisteröintikelpoisuuden. On mahdollista päätyä tilanteeseen, jossa autosta voi tehdä veropäätöksen, mutta sitä ei saa silti rekisteriin. Tilanne voi mennä todella hankalaksi, jos esim. auton alkuperäinen rekisteriote puuttuu tai autosta on jotain vaateita lähdemaassa. Prosessit ongelmatilanteiden selvittämiseksi ovat viranomaisilla huonot. Esimerkiksi puuttuva rekisteriotteen II osa voidaan korvata retu-kyselyllä, jossa katsastusviranomainen ottaa sähköpostitse yhteyttä lähdemaan viranomaisiin tiedustellakseen voiko auton rekisteröidä. Vastaus voi kestää päivästä kuukausiin tai sitä ei tule ollenkaan riippuen mistä auto on tuotu. Vastaavasti veropäätöksen tekeminen menee vaikeaksi esim. ilman validia kauppakirjaketjua.

    Minusta kilvettömien autojen myynti pitäisi olla laitonta ja kaikkien Suomessa myytävien autojen pitäisi siten olla jo verotettu ja kilvissä. Yksityiset voisivat edelleen tuoda autoja vanhaan malliin.

  • #2
    Asiahan menee periaatteessa juuri näin kuin olet kirjoittanut, ainoastaan viimeisen kappaleen kommentti on mielestäni aika "huuhaata". Todellinen syy miksi tuontiautot eivät liikkeissä ole jo rekisteröitynä liittyy Suomen arvonlisäverotukseen. Keneenkään autokauppiaan ei ole liiketaloudellisesti kannattavaa rekisteröidä autoja valmiiksi, vaikka silloin myyminen helpompaa olisikin.

    Tärkeämpää kuin etsiä jo kilvissä oleva auto on valita huolella liike josta autonsa ostaa ja katsoa, että autoveron määrä on eritelty kauppakirjalle. Eikä varmaan ole haitallista tarkastaa auton alkuperämaan papereista mistä auto on tullut. Toki voi myös odottaa, että uusi auto on rekisteröity, mutta yleensähän se uusi auto halutaan heti alle... :)

    Olisi mukava tietää mitä ketjun aloittajan autokaupoissa on tapahtunut ja minkä autoliikkeen kanssa?

    Comment


    • #3
      Minusta sinun mielipiteesi, että minun mielipiteeni on huuhaata, on huuhaata. Autoliikkeet voisivat ihan hyvin sopimuksilla varmistaa selustansa. Ostaja maksaisi aluksi vaikka puolet auton verollisesta myyntihinnasta pantiksi, kaupan purkamisesta sovittaisiin sanktio, joka jäisi liikkeelle näistä rahoista. Liike rekisteröisi auton päivässä tai kahdessa ja luovutuksen yhteydessä ostaja maksaisi loput ja kauppa sulkeutuisi silloin.

      Tietysti järkevä kuluttaja osaa varmistaa selustansa nykyisessäkin järjestelmässä. Jos liike ei suostu autoa rekisteröimään sopimuksilla, niin ainahan sitä voi ostaa muualta. Siksi aiheesta kirjoitinkin. Turha mennä yksityiskohtiin miksi itse näistä asioista nyt tiedän.

      Comment


      • #4
        Omasta mielestäni turha peloitella tuontiautojen ostajia. Valtaosa myyjistä varmasti pelaa täysin rehellisesti, toki kaikkiin myyjiin ja kaupankohteisiin niitä huonojakin yksilöitä voi sattua.

        Comment


        • #5
          Ei ollut tarkoitus pelotella ketään vaan jakaa tietoutta kanssa-audisteille, että osaatte olla tarpeeksi tarkkana ja varmistaa selustaanne. Nämä asiat eivät todellakaan olleet minulle selviä ja uskon ettei ole läheskään kaikille foorumilaisillekaan.

          Comment

          Working...
          X