Sattupa silmään Karjalaisen nettiuutisissa tutkimus, jossa tutkijaryhmä on hakkeroinut auton tietokoneen ulkopuolelta. Ei passaa kateelliselle naapurille kehuskella uutta autoaan, sattuu olemaan vaikka nörtti. Ottaa ja tekasee autostasi ns, maanantaipäivän valmisteen. Niin ja joskus taisin kirjottaakin, että voi vain arvailla kuinka paljon korjaamot hankkii tietokoneen avulla.
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Onko auto ja tietokone hyvä yhdistelmä?
Collapse
X
-
Avainsanat: Ei mitään
-
Toinen yhdistelmä on nämä OBD väylään laitettavat bluetooth härpäkkeet.
Ite sellasta vähän käyttäneenä mietin jos sattuu ajamaan sellasen auton rinnalle jossa tämä palikka on kiinni ja autossa virrat päällä, ottaa siihen yhteyden itse kun lähes kaikissa sama pinkoodi(merkkikohtasesti).
Sieltähän saa sitten rukattua vaikka mitä ja kaikkea. Ja koskaan ei löydä vahingon tekijää jos sattumoisin sitä kautta vaikka aiheuttaa vahinkoa toisen autolle. Tosin en niin pitkälle oo niihin perehtyny että pystyykö niillä ihan vakiona muuttamaan mitään arvoja, vai onko se vain "lukuoikeuksin" varustettu.
-
Alkuperäinen kirjoittaja amalin Näytä viestiAika kaukaa haettua nuo autonhakkerointijutut. Vaatis, että todellakin olis joku bluetooth adapteri kiinni ja autossa virrat päällä.
Comment
-
Vaikuttaa että ainoa tarkoitus on saada pienoinen myyntipiikki lehdelle. Onhan näitä kokeilussa jo että auto on koko ajan netissä ja kyselee sitä sun tätä tarpeisiinsa, mutta tuskin on mieltä että esim moottorin ECU olisi enempää w-lanin kuin bt kautta jatkuvasti yhteydessä ulos.
No, onhan meitä moneen junaan jos on autoonkin, onhan se hienoa elvistellä kuinka "kone" on reaaliajassa hallinnassa, sivuvaikutuksena voisi mainita että tuskin kovin kauan on pelit kunnossa vaikka vain "isäntä" itse räpeltää sitä.
Notta ehkäpä sen auton hakkerointi jää meille itsellemme, tokihan voimme mokamme sitten laittaa sen "tunkeutujan" piikkiin...
Comment
-
http://www.mtv3.fi/uutiset/talous.sh...oilta-helposti
Kyllä tuossa ainakin sanotaan, että nimenomaan auton oman nettiliitynnän kautta olis hakkeroitu?
Comment
-
http://www.mtv3.fi/uutiset/talous.sh...oilta-helposti
Kyllä tuossa ainakin sanotaan, että nimenomaan auton oman nettiliitynnän kautta olis hakkeroitu?
Myöhemmin mainitaan, että nettiyhteydet yleistyvät.
Eivät siis ole yhteydessä toisiinsa.
Itsekin saisin helposti koodattua jarrujärjestelmän langattomasti, ei mikään ongelma.
Audillekin on saatavissa wlan AMI, eli multimedia adapteri, mutta ei sen kautta kyllä auton muihin järjestelmiin pääse.
Voisin sanoa, että tunnen autoelektroniikan varsin hyvin ja nämä jutut on vaan turhaa tietämättömien pelottelua.Viimeksi muokannut amalin; 26.7.2013, 22:23.
Comment
-
Auton järjestelmiä voisi verrata sisäverkkoihin. Nykyäänkin autoissa on usein tavallaan kaksi eri verkkoa, toinen on auton ohjainjärjestelmä ja toinen viihdejärjestelmä (niitä CAN väyliä tai MOST vai miksi sitä viihdejuttua Audilla kutsutaan). Jos tehdään kaksi täysin toisistaan irrallaan olevaa sisäverkkoa, joista ei ole yhteyttä toisiinsa ja toisella ei ole yhteyttä ulospäin kuin reitittimen pistokkeesta ja toiseen on mahdollisuus päästä WLANin kautta, niin kyllä se toinen verkko on siellä ihan turvassa kaikilta ulkopuolisilta WLANin kautta tulevilta "hyökkäyksiltä".
Jos autoissa yleistyisi joku langaton kommunikaatio esim. keliolosuhteista, tietulleista jne jne, niin ne kyllä aivan varmasti rakennettaisiin omaan "sisäverkkoonsa", jolloin ulkopuolisella murtautujalla olisi mahdollista päästä käsiksi vain tasan niihin komponentteihin. Ei sieltä mitään täyskaasua tai käsijarrua päälle saisi vaikka ne sähköisiä onkin :).
Comment
-
Tämä on vähän samaa luokkaa, kuin että ostat olohuoneeseen tv:n, jossa on internetselain ja varas pääsee koodaamaan pakastimesi lämpimälle.
Jos saat datayhteyden CAN-väylään, niin sitten on ovet auki. Olettaen, että hallitset auton koodiin rakenteen. Jos ELMissä on datan suorasyöttö mahdollista, niin sillä pääsee kyllä osaaja kaikkeen käsiksi. Mutta taitaa toimia vain OBD-koodin konvertterina.Viimeksi muokannut jasso; 27.7.2013, 15:15.
Comment
-
Ja ei ole niin yksiselitteistä toi CAN-väylänkään kanssa, riippuen ihan kuinka on Gatewayt-tehty kyseisessä autossa. Joissakin varmasti pystyy.
Comment
-
Ei ole ihan niin yksiselittäistä ei, asia ei vain meille täällä Euroopassa ole niin tuttua. Pohjoisamerikassa on esim OnStar palvelu ollut jo vuosikymmenen toiminassa. Sillä voi uudemissa GM:n autoissa tehdä ihan mitä vaan etänä, itse kännykällä tai sitten keskuksen tyttö pyynnöstä.
Jos auto varastetaan, niin pystytään estämään moottorin käynnistys. Mikäli auto on käynnissä niin pystytään vähentämään tehoa.
Mikäli avaimet on hukassa, niin puhelinsoitolla keskuksen tyttö voi avata ovet ja käynnistää auton, tai sammuttaa ja lukita ovet.
Jos Airbag järjestelmän kiihtyvyysantureista huomataan normaali käyttöä rajumpia kiihtyvyysarvoja (vaikkei bägit ole edes lauennut), keskus ottaa puheyhteyden autoon ja kysyy onko kaikki ok vai läheteäänkö apua.
Yms yms, eli ihan kaikki auton ohjainyksiköt ovat käytettävissä.
Comment
-
Noissa lehtijutuissa häiritsee se, että ne on tehty niin, että perustallaaja pelästyy. Noista erikoispalveluista ei ole kerrottu mitään ja niidenkin hakkerointi lienee sen verran hankalaa, että "naapurin nörtti" ei niihin pääse käsiksi.
Suomessa yleensä se peruspena ostaa kuitenkin sen peruskarvalakki suomiauton, jossa ei ole mitään interfacea, josta hakkeri pääsee sisään, saatika kenelläkään olisi mielenkiintoa sellaista hakkeroida.
Comment
-
No, onneksi ei ole GM- autoa, mutta itse asiasta, herää kymysys, miksi joku näkisi niin paljon vaivaa kiusanteon vuoksi että yrittäisi murtautua toisen auton elektroniikkaan?
Taloudellinen hyöty siitä jäisi samalle tasolle kuin se FBI-virus kaikkine muunnelmineen, eli kinuta lunnasta jolla saisi koneet käyntiin, jota tosin ei maintitussa viruksessa tapahtunut vaan koneen "pelastus" jäi silti "kiusatun" asiaksi, jos nyt erehtyi sen satasen maksamaankin, sillä olen yhden koneen senkin jäljiltä pelastanut.
Mainitun tyylisessä "avoimmuudesta" on järjestelmän suojaus kohtuullisella vaivalla helpohko suorittaa niin ettei ihan pelkät kiusantekijät pääse sisälle ja olettaisin ettei amattilaiset näkisi moista vaivan arvoiseksi.
Tietämättä enempää mainituista ameuriikkalaisista sydeemeistä, liekö asiallista ihan kaikkea kytkeä verkkoon, onhan euroopassakin ainakin kokeilun asteella tuo törmäys hälytyksen lähtö automaattisesti koordinaatteineen. Ajoneston joku imeikoodi lienee myös toteutettavissa ilman isompaa avoimmuutta verkossa, eli valmistajien kautta koska sellainen jo vaatii viranomaiskäytäntöjä otettaessa käyttöön...
Comment
-
Olis kiva tietää, että mitä esivalmisteluita esim tässä on tehy:
[ame]http://www.youtube.com/watch?v=oqe6S6m73Zw[/ame]
Comment
Comment