Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Nelivedolla ajoon vinkkejä

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • #91
    Komppaan Kööpikkää, tomaatin kanssa kyllä vääntävällä dieselilläkin luisuttelee. Tarkkana saa tietty olla, ettei nosta kaasua liikaa, pahimmassa tapauksessa olit D-asennossa, loota päättää vaihtaa ylös ja turboviiveet päälle, eli luisto tökkäsee kun vääntöä ei saakaan takaisin nopeasti. Tip-asennossa kyllä sujuu.

    Comment


    • #92
      kuinka laajalla vetoalueella jengi oikein näit luisuja vetää? kyl luulis nyt vakioveheis riittävän aluetta ku hieman vireistetyssäki on täyttä vetoaluetta se 3000kierrosta ja sinä aikana vauhti tuplaantuu aika tehokkaasti.

      Comment


      • #93
        Ongelmahan on se, että luistossa kaasulla sutiessa tuppaa kierrokset nousemaan, ja lyö rajoittimeen. Tai menee vaan pois tehoalueelta. Vauhtihan ei tuossa tuplaannu, kun pyörä luistaa. Tipillä se on helppoa, kun loota latoo isompaa vaihdetta automaattisesti.

        Comment


        • #94
          Kyllä tuon biturbon kanssa pärjää aika pitkälle kakkosella vaikka tomaatti onkin. D:llä ei oo tullu ees kokeiltua.

          Comment


          • #95
            Kyllä tollasella lastutetulla avf torsenilla ainakin pääsee hyvin menee luisussa. Pitää olla nopeet kädet vaihtaa uutta tupaa että pysyy sladissa. :)
            Viimeksi muokannut Samii-; 19.1.2012, 16:18.

            Comment


            • #96
              kuinka laajalla vetoalueella jengi oikein näit luisuja vetää? kyl luulis nyt vakioveheis riittävän aluetta ku hieman vireistetyssäki on täyttä vetoaluetta se 3000kierrosta ja sinä aikana vauhti tuplaantuu aika tehokkaasti.
              Sepä se, vauhtia alkaa olla. Itse vetelen ainakin kakkosella sinne yli 6krpm saakka.
              Vaihtaa siinä ei uskalla ja kolmosella luisuttelu alkaa olla jo turhan vaarallista.
              Toki silläkin pienet luisut menee mutta en kyllä ala tappiin kierrättämään, vaikka olis suljettu tie, radalla sitten eri juttu.

              Comment


              • #97
                Kolmosella on tosiaan nopeudet helposti siinä 80km/h nurkilla niin ei enää hirveästi ole varaa nostattaa.

                Kaikkein paras on oikeastaan jäinen pinta, jossa ei ole tarpeeksi pitoa nopeudennostoon. Tuollaisella pinnalla mennään kivasti kylkimyyryä kakkosella sellaista 30-40km/h ja vaikka tasakaasulla. Haldexilla jos hakee isompaa pesään kesken luiston niin tulee herkästi melkoisia heittoja kun veto katkeaa. Täytyy olla nopea!

                Comment


                • #98
                  Kolmonen tosiaan piisaa siihe 120kmph-> Eipä se bensan kakkonen hirveen paljo vähemmän vedä.
                  Vois kuvitella et kakkonen olis diisselissaki hyvä, niin ei vauhdit nouse juuri yli 80. Kaipa tuo on enempi
                  välitystekninen asia kuis kierroslaajuus.

                  Comment


                  • #99
                    Sepä se, vauhtia alkaa olla. Itse vetelen ainakin kakkosella sinne yli 6krpm saakka.
                    Vaihtaa siinä ei uskalla ja kolmosella luisuttelu alkaa olla jo turhan vaarallista.
                    mulla alkaa olla noilla kierroksilla kakkosella vedättäessä jo toistasataa mittarissa.. ;)

                    Comment


                    • Enpä minäkään ole havainnut dieselin "kapeaa vetoaluetta" ongelmaksi kahva edellä etenemisen suhteen, 3k riittää siihen tosiaan vallan mainiosti. En itseasiassa ole mitenkään edes huomioinut tuota, ennen tämän threadin lukemista.

                      Comment


                      • Hyvä tuo meikäläisen B6 AVF on viedä luisussa kun voimaa on vielä 4500 kiekan tuntumassakin tarjolla. 3 vaihteella alkaa vauhtia jo piisata toistasataa,joskus vinottaa vielä 4 vaihteellakin.

                        Comment


                        • Mitä ihmettä täällä puhutaan kaasulla pumppaamisista ja luisun lisäämisestä?
                          Nelivedolla ajetaan rauhallisesti ja harkitusti ja juuri sitä luistoa tulee välttää viimeiseen asti. Joskus tosin lappu lattiassa auttaa etenemisessä, mutta silloin siellä konehuoneessa on oltava vastinettakin.

                          Laitan vielä pari kuvaa neliveto tilanteista:
                          Kuvaa viikonlopulta Kuortaneelta

                          Kuvaa viikonlopulta Kuortaneelta

                          Kuvaa viikonlopulta Kuortaneelta

                          Ja oma tyylinäyte:
                          kuvaa viikonlopulta Kuortaneelta

                          Sutimalla ei etene minnekkään, "power is nothing whitout traction".
                          Tosin yhtään Audia ei kyllä näkynyt kisamassa, miksi?

                          Comment


                          • Alkuperäinen kirjoittaja Nelioviveto Näytä viesti
                            Mitä ihmettä täällä puhutaan kaasulla pumppaamisista ja luisun lisäämisestä?
                            Parkkipaikkapyöritystä?

                            Ei täällä mitään raliajoakaan neuvota. Kuitenkin tiellä pyritään ajamaan.

                            Comment


                            • Itse olen pyrkinyt Audilla välttämään paikkoja, joissa tarvitaan vinssiä edessä tai takana. Mursu on niitä paikkoja varten. Hienoja vinkkejä kyllä tullut paljon, lisää kaivataan.

                              Comment




                              • Vastaheittoa kannattaa harjotella jos tuntuu että vauhdit kasvaa kurveissa liikaa kun pelkällä kaasulla saadaan se auto luisuun.

                                Comment


                                • Muinulla Audi B5 1.8 tq karala maustein.Olen ajellut noita maanteitä täällä savossa melko lujaakin.Parhaaksi nelipyörä luisun KATKAISEMISEKSI ON:kun auto on nelipyörä luisussa menossa ojaan tiellä. Paina vas. (1-3 sek.) jalalla jarrua.Auto painuu tiehen koko painolla. Käännä ratti jarrun aikana menosuuntaan ja pykällä neloselle (alkuvauhti noin 140km/h).Paina heti kaasu pohjaan, Jarrutus antaa pitoja ja auto alkaa vetää luisua pois ja auto jatkaa eteenpäin lumi pöllyten.

                                  Comment


                                  • Juu. Ensin näkyy ne jarruvalot, sitten auto on katollaan ojan pohjalla, josta kuluu neloselle pykältäminen ja kaasun painallus :)

                                    Comment


                                    • Erittäin hyvä neuvo kaukolta. Jokainen painaa mieleensä ja muistaa, ettei missään nimessä mene tekemään noin, ellei halua poistua suoraan tangentin suuntaan.

                                      Comment


                                      • 140kmh vauhdissa auto kulkee n. 39m/s. Tarkkana saa olla jarrun kanssa. Jos kuitenkin sovitaan silleen, että ei ajettaisi 140kmh maantiellä, ettei satu mitään.

                                        Comment


                                        • 3 sekunnin aikana on jo soitettu hinuri paikalle, ja kaverille on puhelu auki valittaen "miten tässä nyt näin kävi, tiessä on jotain vikaa"

                                          Oletan, että tämä ketju liittyy rata-ajoon nelivedolla. Muutoin mainittu 140kmh vauhdin ajo hypoteettisilla savolaisilla maanteillä (80kmh rajoitus) on melkoista tyhmyyttä, ja toisten vaarantamista.

                                          Ps. Rata-ajosta tuttu sisäänkäntyvyyden lisäys jarrun lyhyellä "liimaamisella" ei toimi sladin aikana. Ken väittää auttavan, ei ole kokeillut.

                                          Comment


                                          • Mitä ihmettä täällä puhutaan kaasulla pumppaamisista ja luisun lisäämisestä?
                                            Nelivedolla ajetaan rauhallisesti ja harkitusti ja juuri sitä luistoa tulee välttää viimeiseen asti. Joskus tosin lappu lattiassa auttaa etenemisessä, mutta silloin siellä konehuoneessa on oltava vastinettakin.
                                            Ei ole torsen-laitteita, ei siis ole hyviä nelivetoja. :p

                                            Sutimalla ei etene minnekkään, "power is nothing whitout traction".
                                            Tosin yhtään Audia ei kyllä näkynyt kisamassa, miksi?
                                            Eikös sitä tietyissä maastoissa tarvita vähän sutimistakin että renkaan kuvio tyhjenee kunnolla?

                                            Comment


                                            • Miksi ei jarrulla sitominen toimi ja mitä Paavuli tarkoitat sladilla? Kakkosvaihteella poikittain rajoitinta vasten kun kolmosvaihteella on liian jännää? Jarrulla auton tasapainoon ja kulkusuuntaan vaikuttaminen on vaan yksi keino kääntää autoa, luiston määrästä ja käytössä olevasta pidosta riippuu sitten mikä tapa tai tapojen yhdistelmä milloinkin toimii.

                                              Ei tällä ketjulla paljon taida olla rata-ajon kanssa tekemistä, enemmänkin nakkikioskin ympäri kävelyvauhdissa sutimista. Selittää senkin miksi peruspuskevat quattrot ovat yllättäen muuttuneet pelkiksi driftikuninkaiksi.

                                              Comment


                                              • Täytyy olla rautaset hermot jos 140kmh vauhdeissa tulee tarve sitoa jarrulla ja pykältää isompaa. Kuulostaa enemmän rallitouhuilta kun maantieajolta.

                                                Comment


                                                • Itseä kiinnostaa esim. miten toimitte kun huomaatte kohtalaisen jyrkässä kurvissa, että tien pinta onkin aivan peili ja pidon äärirajoilla? tai jos esim. suuret urat nappaavat auton hallittavuutta..

                                                  Comment


                                                  • Jos ei ole tarkoitus porsastella vaan pysyä pois ongelmista niin kaikki polkimet ylös ja etupyörät siihen suuntaan mihin tahtoo auton menevän. Kyllä sitä pitoa viimeistään siinä vaiheessa löytyy kun pyörät nousevat kiillotetuista urista pois ja sillä hetkellä lähdetään siihen suuntaan johon etupyörät osoittavat.

                                                    Comment


                                                    • Joo kannattaa samalla laittaa silmät kiinni ja alkaa kirkumaan. Kaasun nosto se on nyt kuitenkin vihoviimeinen idea, jos on ns tilanne päällä. Oletan nyt siis että ei ole mikään 10kmh nakkikioskin ympärillä vaan esim 50+ vauhtia.

                                                      Comment


                                                      • Ei se veto niin nopeasti mihinkään lopu moottorijarrutuksella. Ideana nyt oli että kytkimen ja/tai jarrupedaalin painaminen vie turmioon.

                                                        Comment


                                                        • Keveällä kaasun-nostolla, ei välttämättä moottorijarrutuksen puolelle niin olen huomannut että tilanne yleensä vähän rauhoittuu. Vaikka en kyllä väitä osaavani nelivedon niksit vieläkään. Kirjoitinkin tuonne videot-ketjuun tästä.

                                                          Miten oppisi ajamaan nelikkoa tarkemmin mutkissa? Takatuupparilla (mk1 esco, B-ascona) pystyi jo kurvin lähestyessä valitsemaan noin 10 cm tarkkuudella mihin sisempi etupyörä asetetaan. Kaasulla sitten säädettiin kääntyvyys ja tämä oli melko helppoa.

                                                          Nelikolla kun painetaan kaasua vauhti kasvaa, ja väkisinkin luistot on enemmän tai vähemmän nelipyöräluisuja. Säteen säätö on hiukan epätarkkaa omasta mielestäni. Ja mutkasta ulostullessa on vauhti kasvanut melkoisesti. Hyvä syy kyllä pitää nämä leikkimiset kokonaan liikenteen ulkopuolella.

                                                          Kai se on niin, että jos haluaa "leikkiä" liikenteessä pitäisi hankkia joku mk1 escort ja suditella sillä. Vauhti lähiön mutkissa ei koskaan nouse juoksunopeutta kovemmaksi :)

                                                          Comment


                                                          • 4 vedolla ajaessa homman täytyy tulla selkäytimestä. ei yhtä yksi oikoista kun vajaa vetoisissa:)

                                                            Comment


                                                            • No ehkei sit kuiteskaan mitn...
                                                              Viimeksi muokannut Kenda; 22.1.2012, 14:22.

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X