Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Nelivedolla ajoon vinkkejä

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • #61
    Mun mielestä nelikko on lähempänä etuvetoa perus kääntöajossa ilman suurempaa kaasun antamista, eli tahtoo puskea. Mut poistumiset ja kaasulla tapahtuva liike onki sit eri asia. Ainaki mitä on ajannu lötköä, c5 a6 ja passattia. :)

    Comment


    • #62
      On näissä torsettivehkeissäkin vaan eroja. Nyt on parin talven ajalta kokemusta C4 S6 ja tämän talven ajalta C5 S6. Uudempi on paljon herkämmin tarjoamassa perää sivulle, liekö sitten jäykemmän korin ja alustan takia. Kaasuun tuo vanhempi kuitenkin vastaa terävämmin että ei ole siitä 14 hepan tehoerostakaan kiinni.

      Comment


      • #63
        Itsellä 6 talvea takana 4:lla eri haldex autolla ja nyt eka torsenilla, niin omasta mielestä tämä nykyinen on kyllä paljon helpompi ja jotenkin turvallisemman oloinen viedä kylki edellä. Vauhtia pystyy pitämään reilusti enemmin ja puskee vähemmin, eikä joudu yrittämään niin paljon. Tietenkin tuohon vaikuttaa alusta, ym asiat. Jopa joka lumisateisen yön jälkeisen työmatkan iso-heikkilän liikenneympyrän kierto meni ensimmäisellä yrityksellä putkeen. =)

        Comment


        • #64
          Alkuperäinen kirjoittaja Teemu M Näytä viesti
          Itsellä 6 talvea takana 4:lla eri haldex autolla ja nyt eka torsenilla, niin omasta mielestä tämä nykyinen on kyllä paljon helpompi ja jotenkin turvallisemman oloinen viedä kylki edellä.
          Oliko mikään haldex-laitos performance-boxilla? Itseäni kiinnostanut gen 2 boxi jo tovin mutten ole oikein löytänyt käyttökokemuksia.

          Comment


          • #65
            Ei ollut, ja kaikki kokemukset rajoittuu muutenkin gen1 laitteisiin, poislukien lyhyitä koeajoja uudemmilla.

            Comment


            • #66
              Mulla taas kokemukset on päinvastaset kuin Teemulla, tuota TT:tä voi viedä ihan miten haluaa kun taas tuota perhevankkuria joutuu kikkailemaan luistoon (paina kaasu,nosta kaasu,paina kaasu...).
              TT performance boksilla ja R32 takavakaajalla kääntyy poikittain sillä että kääntää etuset sinne minne keulan haluaa näyttävän ja polkasee lutua, voima karkaa taakse jolloin perän pito karkaa ja huvi taattu =).
              Hyvä esimerkki tuosta erosta on kun kääntää auton ns. ylikulmaan eli mennään jo perä edellä, torsen ei oikein halua enää kääntyä takas oikeeseen suuntaan mut haldex kääntyy mutisematta.

              Comment


              • #67
                Samaa huomiota kuin mikolla, verrokkeina S2 avant ja S4 B5 avant, niin B5 tarjoaa selvästi enemään perää sivulla ja välillä aika yllättäen.

                Comment


                • #68
                  Mun muistaakseni Tahkolla kouluttaja puhui että haldexilla vedon siirtymiseen taakse vaikuttaa kaasun painamisnopeus ja ratin kääntönopeus (tästä jälkimmäisestä en ole niin varma ). Ulkona on sellainen keli että jokuhan vois testata tota ihan käytännössä ;-) Eli kaasulle vaan rivakka painallus.

                  Comment


                  • #69
                    Alkuperäinen kirjoittaja hopsis Näytä viesti
                    On näissä torsettivehkeissäkin vaan eroja. Nyt on parin talven ajalta kokemusta C4 S6 ja tämän talven ajalta C5 S6. Uudempi on paljon herkämmin tarjoamassa perää sivulle, liekö sitten jäykemmän korin ja alustan takia. Kaasuun tuo vanhempi kuitenkin vastaa terävämmin että ei ole siitä 14 hepan tehoerostakaan kiinni.

                    Jaaa että vielä herkemmin? :) Mun mielestä urssi on välillä jo pelottavan tailhappy, enempää ei ainakaan normiajoon kaipais. Nimim. märässä Schwedencreutzissa spontaanin peräluiston kiinniottaminen on jännää.

                    Toki q-luisuttelun alkeet olen opiskellut typ44:llä, joka ainakin puskee raskaasti, kaikki sen jälkeen tuntuu kyllä melkoisen yliohjaavalta.

                    Comment


                    • #70
                      Näinkin laajalla kahden auton empiirisellä otannalla C5 puskee paljon vähemmän. Ihan turhahan tuo on sen syvemmin vertailla kun renkaatkin on toisessa 5 vuotta vanhat ja toisessa uudet.

                      Comment


                      • #71
                        Eipä tuo Passat minun mielestä puske, vaikka jotkut toista väittää.
                        Vaikuttaisiko kone keulalla sitten siihen?

                        Toki sitten puskee kun tie on todella liukas, esim. pakkaslumesta autot hiertäneet sen liukkaaksi.
                        Mutta silloin puskee auto kuin auto ja tässä se korjaantuu sitten ihan pienelläkin nilkan liikkeellä.

                        Aika perää tarjoava tuokin tuntuu olevan, mutta hanalla tosiaan korjaantuu.
                        Se tossa jo on tullut ainakin tämän torsenin kanssa opittua, että liukkaalla ei sitä kaasua tosiaan parane päästää pienessäkään vauhdissa. Meinaa mennä heti ympäri.

                        Liikaa tulee kyllä takavetoinen itsellä takaraivosta. Taidan korjata liikaa, kun luistoista meinaa tulla sellaisia edestakaisin heilahtelevia. Kyllä sekin tosin siitä korjaantuu, kun vaan uskaltaa pitää voimaa päällä.

                        Tarttis harjoittelemaan päästä jonnekin mutta kun ei Tahkollekaan ole itellä mahista päästä tänä vuonna :/

                        Comment


                        • #72
                          Itellä oli eka quattrokokemus kanttirapee 1.8 16v:llä - pyöräytin ekassa mutkassa kun säikähin luistoon lähtöä ja nostin kaasun. Pysyin kuitenkin tiellä ja kaistalla, auto vain oli väärinpäin. Oli kaverin auto.

                          Sittemmin hommasin junttilukkoisen lötkön. Se oli raskas heiteltävä kun kaasulla sai oikeastaan aikaan vain puskemista, tehoja kun ei ollut, mutta oppi sitäkin heittelemään.

                          Siihen verrattuna tuo profiilin q on erittäin notkea, lastutettuna voima riittää sopivalla kelillä kolmoselle, jopa neloselle asti. Autossa on takana vakaaja, ja alustana orkkis sporttialusta.

                          Itellä tapana tulla mutkaan hiukan ylikovaa vrt. vajaaveto, mutkan alussa kaasu pois jotta saa perän irtoamaan ja sitten kaasun asento määrää hymyn leveyden.

                          Kiusaa vaan kapeahko vetoalue (1800-4800) ja hieman kärsinyt kolmosen synkro. Tänään oli hiukkasen hieno q-keli, kovaksi polkeentunut, lumijäinen pohja ja 3-4cm uutta pakkaslunta =) 7km mutkaista soratietä tällaisella pinnalla = hauska työmatka.

                          Comment


                          • #73
                            Tuo veekasi-urssi on aika riemukas laite viedä liukkaalla. Se on tosiaan melko yliohjaava, mutta ennen kaikkea kone on aina alueella, ihan sama mikä vaihde on tuvassa. Vaparin reagointi on myös kokolailla viiveetön, välillä tuntuu, että lagi on miinusmerkkinen, kone potkaisee ennenkuin painan kaasua :)

                            Ensimmäiset q-kokemukset sain The Lötköllä, jonka ostin toukokuussa, enkä ihan siinä välittömästi keksinyt q:n "juttua". Ensilumet hieman tarkensivat käsitystä, mutta ei se hanskan lailla hetikään sopinut käteen. Rankasti puskeva vaunu kiukkuisesti laakista heräävällä turbokoneella vaati jonkin verran totuttelua, mutta tässä lajissa nimenomaan harjoitus tekee metsurin. Pikkuhiljaa on ruvennut kahdeksan talven jälkeen quattro pysymään hanskassa, mutten edelleenkään lähde jääradalle ilman lapiota...

                            Comment


                            • #74
                              b4q AAH, c4q AAH, 3b syncro ACK ja b6q ASN- kokemuksella tuo Passat oli hauskin vietävä talvella. Nykysessä tuo tiptronic hiukan hillitsee. Passatia oli mukava viedä pitkässä luisussa kun manuaalin välityksetkin sattui sopivasti kohdalleen. b4q oli hiukan äkkinäinen muistaakseni ja sitten c4q taas huomattavasti rauhallisempi. AAH:n tunnettu kierrosherkkyys rauhoitti menoa... Tosin tuolla 80:sellä vielä harjoiteltiin nelivedon niksejä...ja oppirahat maksettiin. 3b syncro oli hauska. Kun alkoi puskemaan niin rohkeasti kaasua ja perä irtosi. ACK oli huomattavasti kierrosherkempi kuin AAH ja kakkosvaihde oli just sopiva, ei päässyt vauhti karkaamaan liian kovaksi. Nykyisellä taas tuntuu tuo vauhti karkaavan kun tipin kakkonen on tolkuttoman pitkä ja ykkösellä on kierrokset tapissa ihan laakista. Muuten b6q on hyvin Audimainen ajaa, etenkin painavalla kutoskoneella varustettuna.

                              Comment


                              • #75
                                Kyllä itelle ainakin Haldex:n toiminta tuli viime tahkon reissulla hyvin selväksi, kun kaks päivää ajo jäällä. Ensin koulussa ja sen jälkeen vapaassa-ajossa. Enkä sitä mitenkään hankalana pitänyt, hyvin se meni luisussa kun vaan kaasua anto.

                                Kitkaympyrässähän auton luisua hallitaan täysin kaasulla, siinä sen huomas että kaasu se on joka määrää ja ratti on vaan oltava oikeessa asennossa. Mitä enemmän kaasua painoi, sitä kauemmas vetovoima veti autoa ympyrän keskeltä ja päinvastoin.

                                Tärkee kouluttajalta saatu neuvo oli myös että nelikossa ei tarvita mitään vastaohjausta, vaan vastaohjauksen vastaohjaus. Eli kun takavedolla teet vastaohjausta, pitää se nelikossa lopettaa tarpeeksi ajoissa ja kääntää jo päinvastaiseen suuntaan, koska auton massa tulee kohta vauhdilla ekasta vastaohjauksesta ja se vastaohjauksen vastaohjaus pitää huolen siitä että ei pyörähdellä satakasikymppisiä. Hieman ehkä hankala kertoo...

                                Parkkikselle vaan reenaan, kunhan tarkistaa että siellä ei oo korkokkeita.

                                Comment


                                • #76
                                  Joku fiksumpi voinee korjata, mut torsenis veto päällä kokoajan kun on vaihde silmässä? Mutkaan ajaes helpottaa elämää kummasti, haldexissa vastaavasti vain kaasutettaessa?

                                  Comment


                                  • #77
                                    ei se mihkään vedä jos et kaasua paina..

                                    Comment


                                    • #78
                                      Kyllähän toi aika etuvetomeiningillä menee ilman vetoa. Painava keula sen kait tekee. Toki pienikin veto poistaa ongelman nopeasti.

                                      Henkilökohtaisesti mulle on vieläkin vaikeinta taistella tuon vastaohjauksen kanssa. Tulee niin selkäytimestä se luiston suuntaan oikaisu, ettei sille tunnu mahtavan mitään. Katkeaa nätit luistot monesti siihen. Eipä siitä onneksi haittaa ole, jos ei liian isoa korjausta tee. No, pysyypä luistokulmat puskurin rikkoutumisrajan sisällä. :)

                                      Comment


                                      • #79
                                        Yleensäkin ottaen liian suurilla liikkeillä rattia ei tarvi riuhtoa, loppupeleissä kestoluistossa ratilla valitaan haluttu suunta ja kulma summittaisesti ja sitten nilkalla hallitaan luiston leveyttä. Ei näitä pysty selittämään, varsinkin kun autojen luonteissa, renkaissa, alustoissa, ladun pidossa yms on aina eroja.

                                        Comment


                                        • #80
                                          Pikkuhiljaa on ruvennut kahdeksan talven jälkeen quattro pysymään hanskassa, mutten edelleenkään lähde jääradalle ilman lapiota...
                                          Minä laitan lapion takakonttiin marraskuun alussa, kun nastat ruuvataan alle ja se lähtee sieltä pois huhtikuussa suvikumien vaihdon yhteydessä:) Viime talvena sitä sai moneen otteeseen käyttää. Matala quattro ilman mekaanisia lukkoja jää yllättävän helposti mahastaan kiinni hankeen.
                                          Viimeksi muokannut Ilkka L; 19.1.2012, 21:28. Perustelu: typoja korjailtu

                                          Comment


                                          • #81
                                            Ite hommasin sellasen armeijalapion, menee varapyörän sisään. Ei toki kovin vauhdilla kaiveta esiin, mutta parempi kuin ei mitään ja on kyydissä kokoajan.

                                            Comment


                                            • #82
                                              Itellä kanssa lapio talven ajan paksissa, sekä liinoja ja sakkeleita. Toppahaalari myös siltä varalta jos sattuu auto hyytymään, tai tarvitsee kaivella autoa syvemmältä ojasta. :)

                                              Comment


                                              • #83
                                                Täällä on ympäri vuoden Kungsin pikku-lapio takaboksissa. Muulloin ei toistaiseksi ole ollut tarvetta kuin Tahkolla viime vuonna :)

                                                Comment


                                                • #84
                                                  Jep varusteina kannattaa tosiaan pitää lapiota talvella, jos ei omaa tartte kaivaa nii joskus joutuu myös muita auttamaan. Viimekin talvena muutaman auton ''joutui'' kaivamaan ja nyppäsemän tuolla TT:llä pois penkan päältä, parin kaverin ilme olisi pitänyt saada ikusitettua kun nyppää tollasella kipolla isomman auton pois penkasta :D
                                                  Mulla on hinausköysi ja huomioliivit aina peräkontissa sekä talvinakkeja vaihtaessa lapio myös eksyy autoon kuten Ilkallakin.

                                                  Comment


                                                  • #85
                                                    Passatissa on nyt aika puuttellinen tuo talvivarustelu, kun vetoköydet, sakkelit, lapio, kirves, halot, sytytysneste, makuupussi ja pilkkihaalari siirtyivät pakun kyytiin. :) No, on siellä sentään semmoinen taistelulapio.

                                                    Comment


                                                    • #86
                                                      Kieltämättä lötkön vieminen vaatii vähän enemmän rattia. Alle 3,5k ei tapahdu mitään ja jotta siellä oltaisiin mutkaan tultaessa, pitää joko tulla saakelin kovaa tai sitten kytkimellä kikkailla kierrokset ylös. Jos ei laita jauhamaan riittävästi, puskee maailman tappiin. Ja tietysti vauhtia kertyy sen koko mutkan ajan, joten ulos tullaan vielä kovempaa. Ei mikään ideaalipeli ns. katuneppailuun.

                                                      Tai ainakin näin omien hyvin välttävien taitojen kautta katsottuna :)

                                                      Comment


                                                      • #87
                                                        Itellä on kokemusta omasta käytöstä diiselgolffeista haldexilla gen 1 ja gen 2 sekä torsen malleista v8, b7 tfsi ja b8 tdi. Ja pikayhteenvetona diiseli ei ole tehty quattrosladiin. Vetoalue on liian lyhyt. Oli neliveto toteutettu miten tahansa. Ehdottomasti hauskin oli tuo lastutettu b7. Jos veekasissa olisi ollut manuaaliaski se veisi voiton takapään lukon ansiosta.

                                                        Aika paljon tullut monennäköiselläkin quattrolla ajettua, ja kyllä uudemmat aaneloset ovat huomattavasti loogisempia ja vähemmän puskevia kun vanhemmat torseenipelit.

                                                        Haldeksien käytös on mielestäni loogisempaa kuin vanhojen (lue 2004 ja vanhemmat) quattrojen.

                                                        Comment


                                                        • #88
                                                          Juha-Pekan kanssa samaa mieltä dieselistä ja q-luisuista. Korkealle kiertävällä bensakoneella tuo on paljon helpompaa.

                                                          Comment


                                                          • #89
                                                            Joo, tuo nokilekan pidempi luisu on vähän erilainen bensavehkeeseen verrattuna. Ensin on momenttia niin perhanasti, että täytyy olla tarkkana kaasun kanssa, ettei mene yli. Sitten kun kestää täyden kaasun, loppuu vetoalue, ja kesken mutkaa pitää tarjota isompaa.

                                                            Helposti kyllä perä irtoaa, kun vaan kääntää kohti sisäpuolen penkkaa ja tarjoaa reippaasti kaasua.

                                                            Comment


                                                            • #90
                                                              Automaatti kummasti "pidentää" tota vetoaluetta, mutta en oo vielä kyllä oikein päässy sinuiksi ton AR:n kannssa siltikään. No ehkä sitten Tahkolla viimeistään.

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X