Pellolla sitä autolla opetellaan ajaan, ei liikenteessä.
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Tytär täyttää ensi vuonna 18 v. Mikä ensiautoksi?
Collapse
X
-
Käytännössä aika vaikea löytää täältä Helsingistä peltoa missä voi harjoitella, siis ihan oikeasti. Ei-kaupallisten harjoituspaikkojen puutteesta on turha edes puhua, aina on joku tappamassa ajoharjoittelun kun sen tärkeyttä ei ymmärretä. Kuinka nuori nainen voi oppia tuntemaan auton käyttäytymistä jos ei ole koskaan ajanut itse autoa vaan elektroniikka korjaa koko ajan, kun sitten lähtee jonkun kaverin auton puikkoihin on ekassa mutkassa kanttarissa. Hyvät renkaat ja loogisesti käyttäytyvä auto on omasta mielestäni nuorelle tärkeämpää kuin elektroniikka jos puhutaan kohtuuhintaisesta ensiautosta, näin tulee pakosti mietittyä sitä ajamista ja oppiikin jotain. Ehkä tulee vähemmän meikattua ajaessa tai naputeltua Facebookia kun pitää keskittyä ajamiseen ja se jää myös toivottavasti selkäytimeen loppuiäksi.
-
Ei saa irrottaa lausetta tuolleen.
Minä tarkotin, että ei liikenteeseen mennä opettelemaan rajoja.
Eipä "peltoa" ole monella täällä periferioissakaan tarjolla. Omatkin kokemukset peltoautoilussa oli positiivisia. Vajaatehoisen etuveto rellun saa kumman helposti pyörähtään.
Nykyautot ei edes olisi kovin hyviä peltoautoiksi.
Liukkaankelin harjotukset ajelin omalla 127 fiiatilla aikoinaan ja olihan se kokemus kans. Enemmän sais olla noita rataosuuksia. Maantiellä kerkee ajella kyllä, mutta hirvenväistöä yms ei tule niin usein toivottavasti vastaan, että sen voi jo kokemuksella jatkossa hoitaa.
Comment
-
Sorry, näin sen kuitenkin ymmärsin. Kun miettii omia kokemuksia nuoruudesta oli ne autot aika hirveitä ajaa, voi sanoa että oli onni ajaa etu- ja takavetoisilla vuorotellen ja ihan riittävästi tuli vedettyä, renkaatkin tosi surkeita joten pakostihan tuli tuntumaa. Tien pintaa oppii lukemaan ja ennakointia tulee kokemuksen kautta, silti en ole koskaan itse väittänyt olevani mikään hyvä kuljettaja vaikka on ollut aika värikäs ja pitkä autoiluhistoria monenlaisella kalustolla ja baanalla. Vaikeaa on pelkästään kaupunkiliikenteessä oppia ajamaan kun mennään koko ajan jonossa tasaisella nopeudella, etäisyydet edelläajavaan ovat menneet naurettavan lyhyiksi ja oppi tulee monille vasta kun jarrutusmatka ei yllättäen riitäkään.
Kyllähän ajokortti oikeuttaa ajamaan kaikenlaisella varustuksella olevia autoja joten perustaidot pitää hallita, se missä ne oppii onkin haastellista. Omasta mielestäni on passiivista turvallisuutta tärkeämpää oppia hallitsemaan autoa ja saada pelisilmää jolla vältetään vaaratilanteita, näin otetaan myös muiden tielläliikkujien turvallisuus huomioon eikä paineta puoliunessa "kun on niin paljon airbagejä ympärillä".
Comment
-
-
Ei ne talkoovoimat tuntematon käsite ole vieläkään, on vaan nämä viherkiellot, jotka rajoittaa.Njoo, tarkotin lähinnä sitä et ennen oli noita ajoharjottelupaikkoja hippasen lyhkäsemmän matkan päässä(riippuu tietty et mis asustelee) ja useemminki ku kerran vuodessa, ihan talkoovoimin(nykyisin tuntematon käsite) tehtynä.
Ennen aurattiin jäärata vaikka mökkirantaan ja ajeltiin naama hikisenä, mutta ei enää. Sehän on suorastaan rikollista touhua ympäristöä kohtaan.
Ihmettele enää yhtään, että valtatiet alkaa olla muovipuskureiden palasilla kyllästettyjä.
Comment
-
Niinpä . Meilläkin ua:n toimesta järjestettiin jokkiskisoja jäällä , mutta pilkkijät rupesivat valittamaan , ett jokkisautoista vuotaa öljyä ja kalat kuolee. No minun mielestäni , kun siihen aikaan vielä työkseni korjasin 24/7 autoja , niin pilkkijöiden ns kala autoista vuosi kyllä varmaan enemmän pihalle öljyä, polttoainetta , jarrunestettä ja kaikkea muuta kuin jokkis kärryistä.
Sitten erehdyin pilkkijöiden puhemiehelle asiasta ilmoittamaan , kun toi autonsa korjattavaksi . Että mistäs sitä tällaista öljyy saisi mitä sinä käytät ,kun kerta tämä ei tapa kaloja . Ilme oli kyllä vertaansa vailla ja selitykset myös , oli yön aikana ruennut vuotamaan .
Mutta meni hieman ot:n . Kävin konttorilla leimaamassa tuon oman koslan ja kysyin tutulta katsurilta tytön opetuslupa asioista , niin yllätyksekseni (en siis tiennyt ) jos opetan automaattivaihteisella autolla ajamaan tytön , niin se ei saa ajaa muulla kuin automaattivaihteisella .Jos opetan ajamaan keppivaihteisella , niin saa ajaa myös automaatilla . Kiitos EU.
Eli vaitoehtona on vain ja ainoastaan manuaali auto.
Comment
-
OTSitten erehdyin pilkkijöiden puhemiehelle asiasta ilmoittamaan , kun toi autonsa korjattavaksi . Että mistäs sitä tällaista öljyy saisi mitä sinä käytät ,kun kerta tämä ei tapa kaloja . Ilme oli kyllä vertaansa vailla ja selitykset myös , oli yön aikana ruennut vuotamaan .
Nuo ovat noita elämän pieniä iloja :)
Comment
-
Mulla on hieman erilainen suhtautuminen. Eli kunnioitus toisen omaisuutta kohtaan rajoittaa kyllä kikkailua. Varsinkin jos on tutun auto. Autoliikkeen auton kohdalla ei ehkä ihan yhtä vahvasti.Alkuperäinen kirjoittaja -Maukka- Näytä viestiJa kiinnostaa vielä vähemmin jos "ei oo penniäkään kiinni". Autoa arvostaa kummasti enemmän jos sen on itse maksanut. Näin ainakin omalla kohdalla.
Comment
-
Minäkin uskoisin nuoren kuljettajan arvostavan omaa autoaan huomattavasti enemmän, jos se on ostettu omilla rahoilla eikä isukin/äidin rahoilla.Alkuperäinen kirjoittaja -Maukka- Näytä viestiJa kiinnostaa vielä vähemmin jos "ei oo penniäkään kiinni". Autoa arvostaa kummasti enemmän jos sen on itse maksanut. Näin ainakin omalla kohdalla.
Comment
-
Täällä onkin jo käyty hyviä keskusteluja eri autojen puolesta ja vastaan. Niin, uudet ovat turvallisia, mutta vanhempia pystyy itse huoltamaan ja korjaamaan... kumpikohan merkitsee tulevalle omistajalle enemmän?
Itse aikoinani ajokortin saatuani ajelin melko uusilla autoilla, kun olivat vanhempien, mutta nyt vanhemmalla iällä hommaillu ensimmäisiä omia autoja, jotka ovat luonnollisesti näitä noin 20 vuotta vanhoja.
Audi 80 on hyvä perusauto, joka huollettuna toimii kuten pitääkin. Varaosat ovat halpoja ja pystyy itse korjaamaan... suosittelen! Tää B4 päihittää ajettavuudessa mennen tullen jotku 90-luvun Civicit ja on jo melko lähellä B5 A4. Ruosteenkestosta puhumattakaan (verrattuna japanilaisiin). Toisaalta 80 B4:n hinnalla alkaa jo saada ensimmäisiä A4:ia, joten miksi ostaa tuolla budjetilla vanhentunut auto, kun voi saada uudemman? Tyttärelle tuskin tarvii mitään hirveetä ohjusta olla, joten 1.6 tai 1.8 vapaasti hengittävä riittänee mainiosti. Tuossa ois esimerkiksi söpön punainen myynnissä, joka vois miellyttää nuoren naisen silmää: http://www.nettiauto.com/audi/a4/4462774 :)
Audi 90:n suosittelen unohtamaan käyttöautoksi, sillä on melko harvinainen malli, joten varaosia voi olla vaikea saada ja voi olla löytyessään melko hintavia. Golffeista ei ole mulla kokemuksia, mutta luotettavia autojahan nekin taitaa olla.
Zemppiä ensiauton hankintaan ja turvallisia kilometrejä tytölle!
Ps. Kaverilla ois myynnissä Audi 80 -92 2.8 E V6 kattoluukulla, sähkövermeillä ja poppivehkeillä. Laita viestiä, jos kiinnostaa! :)
Comment
-
Öö, miksi, kun muutamaa koriosaa lukuunottamatta 90:n osat on satasesta tai kasikybästä.Audi 90:n suosittelen unohtamaan käyttöautoksi, sillä on melko harvinainen malli, joten varaosia voi olla vaikea saada ja voi olla löytyessään melko hintavia
Comment
-
Melkeimpä yleisempiä nuo ysikympit tuntuu nykyisin olevan kuin (B3) kasikympit, ainakin harrastekäytössä (vitoskone, tehostettu ohjaus yms houkuttelee enempi vs. kasikymppinen). Koppa on kummassakin sen verran vanha et sellasella käyttiksenä ajelu vaatii kyl jonkin verran harrastushenkisyyttä. Itellä ollu 90q about 5v käyttiksenä eikä ylläpito nyt ihan maltaita oo maksanu, tekniikkaa pitää kyl jonnin verran tuntea. Sillon ku ongelmat ylittää oman teknisen ymmärryksen ni foorumin kautta löytyy noppaan apuja :)Viimeksi muokannut Kenda; 30.12.2011, 22:03.
Comment
-
Audi 90
Mie arvasin, että joku tähän takertui. Mistä lähtien Kasikympissä ja Satkussa on ollu vakiona kiertävä kromilista ja koko takaluukun leveydelle ulottuvat valot? Onhan tuo Audi 90 lisäksi paremmin varusteltu, joten kuten huomaat eroavaisuuksia löytyy vaikka tekniikka pohjautuukin toisiin malleihin.Öö, miksi, kun muutamaa koriosaa lukuunottamatta 90:n osat on satasesta tai kasikybästä
Ehkä se 90 on enempi harrasteauto ja vihkiytyneen Audi-ihmisen ostos kuin jonkun ensiauto. Kuten Kendakin tuossa kirjoitti, että tekniikka pitää kyl jonnin verran tuntea jne.
En tiedä, mikä on tilanne siellä sun kotipaikkakunnalla, mutta tuota en kyllä aivan allekirjoita, että olisivat Kasikymppejä yleisimpiä (paitsi tosiaan ehkä harrastekäytössä). Oon tainnu nähdä liikenteessä tasan yhden Ysikympin kerran Oulun reissulla, kun taas noita 80 B3:ia tulee vastaan lähes päivittäin.Melkeimpä yleisempiä nuo ysikympit tuntuu nykyisin olevan kuin (B3) kasikympit, ainakin harrastekäytössä (vitoskone, tehostettu ohjaus yms houkuttelee enempi vs. kasikymppinen).
Jos vaan tuon Audi 90 sais B4-korilla niin kyllähän tuo itsellä houkuttelis, vaikka käyttöautoksi hankkia. Sähköherkut ja vitoskone kiinnostais... Nyt vaan kun on viimeiset 10 kk ajanu 80 B4:llä niin ei enää mielellään palais "vanhaan" B3:een... sen verran paljon on tykänny tuolla viimeisimmällä 80 ajaa
Comment
-
Siksi että :Koodi:Toisaalta 80 B4:n hinnalla alkaa jo saada ensimmäisiä A4:ia, joten miksi ostaa tuolla budjetilla vanhentunut auto, kun voi saada uudemman?
- 80:essä ei ole vielä toteutettu etupään ripustusta siten kuin A4:ssa että joutuu jonkun nivelen joka katsastukseen vaihtamaan.
- 80:essä on parempi ruostesuojaus kuin a4:issa
- 80:ssä on helpompi tekniikka huoltaa, osat eivät ole niin hankalissa paikoissa
- 80:essä on väljemmät sisätilat
Eli mitä tuossa a4:ssa on parempaa on uudempi korin muotoilu ja kolariturvallisuus.Etupäässä on mm. kokoonpainuvat puskurin
kiinnikkeet / runkoaisojen päät jotka ottavat enimmän törmäysenergian vastaan.
Comment
-
Nykyään tuntuu että ihmiset tienpäällä luottavan hyvin autoihinsa, lumimyrskyssä jossa ei näe eteensä ja ylämäkeen josta ei aina tiedä tuleeko vastaan ketään ainakin Volvo kuskit tuntuu ohittelevan hyvin mielellään! Itselleni on sattunut monesti eikä auta muuta kuin jättää heti kunnon välimatkan jos pelti alkaa rytiseen.
Comment
-
Onhan sitä B4-koppaista tehty 2.3 koneella ja asianmukaisilla varusteilla. Ulkonäkö ei tosin eroa karvalakkimalleista isommin.Alkuperäinen kirjoittaja Nolimiz Näytä viesti
Jos vaan tuon Audi 90 sais B4-korilla niin kyllähän tuo itsellä houkuttelis, vaikka käyttöautoksi hankkia. Sähköherkut ja vitoskone kiinnostais... Nyt vaan kun on viimeiset 10 kk ajanu 80 B4:llä niin ei enää mielellään palais "vanhaan" B3:een... sen verran paljon on tykänny tuolla viimeisimmällä 80 ajaa
Comment
-
Saisiko näihin väitteisiin perusteluja?Alkuperäinen kirjoittaja Coupevesqu Näytä viestiSiksi että :Koodi:Toisaalta 80 B4:n hinnalla alkaa jo saada ensimmäisiä A4:ia, joten miksi ostaa tuolla budjetilla vanhentunut auto, kun voi saada uudemman?
- 80:essä ei ole vielä toteutettu etupään ripustusta siten kuin A4:ssa että joutuu jonkun nivelen joka katsastukseen vaihtamaan.
- 80:essä on parempi ruostesuojaus kuin a4:issa
- 80:ssä on helpompi tekniikka huoltaa, osat eivät ole niin hankalissa paikoissa
- 80:essä on väljemmät sisätilat
Eli mitä tuossa a4:ssa on parempaa on uudempi korin muotoilu ja kolariturvallisuus.Etupäässä on mm. kokoonpainuvat puskurin
kiinnikkeet / runkoaisojen päät jotka ottavat enimmän törmäysenergian vastaan.
Itse olen ajellut noin kuusi vuotta B5 ässällä, ja kerran olen joutunut vaihtamaan yhden tukivarren. Ja renkailla on kuitenkin paljon enemmän leveyttä kuin vakioaanelosella (265), joten kuormaa osille on varmasti tullut enemmän.
Ruostesuojauksesta ei ole 80 kohdalta tietoa, mutta eipä tuo ongelma ole aanelosessakaan.
Comment
-
Ei nuo etupään nivelet enää ole A sarjoissa ongelma, alkuunhan ne oli luvattoman heikkoja kestävyydeltään. Mut ekoissa A4.ssa oli tunnottomuusongelmaa ohjauksessa ja tietynlaista laaduttomuudentunnetta verrattuna vaikkapa t89:iin josta itsekin jotain tiedän. Faceliftin myötä moni asia parantui A4:ssa.
Tosiaan B4 löytyy vitoskoneella ja nelikkona. Myös farkkuna, mut tuntuvat olevan suhteellisen harvinaisia. B4:ssa on t 89:iä parempaa bensatankin siirtyminen kontin alle ja läpilastausmahdollisuus kontista kabiiniin. Muuta niin ihmeellistä B4 ei sitten tarjoa, verhoilut ja varustelu perusmalleissa jatkaa samaa karua linjaa kuin edeltäjissä. Ja se tehostamaton ohjaus type 89 malleissa on hitaudessaan luokkaa hengenvaarallinen, ihan oikeasti.
Comment
-
Eihän mulla ole muuta perustelua kuin se mitä olen omin silmin nähnyt ja omin käsin korjannut. Yksi A4:en ja yksi 80 b4 on tullut kolarikorjattua ja useampaa korjannut muutoin niin on tutustunut noiden sielunelämään enemmän kuin tarpeeksi. Valittavasti vain näin kotiasentajan näkökulmasta se menee jatkossakin niin että mitä uudempi auto sen enemmän purkamista.Koodi:Saisiko näihin väitteisiin perusteluja? Itse olen ajellut noin kuusi vuotta B5 ässällä, ja kerran olen joutunut vaihtamaan yhden tukivarren. Ja renkailla on kuitenkin paljon enemmän leveyttä kuin vakioaanelosella (265), joten kuormaa osille on varmasti tullut enemmän. Ruostesuojauksesta ei ole 80 kohdalta tietoa, mutta eipä tuo ongelma ole aanelosessakaan.
A4:essa on yleisesti tunnettua tuo tukivarsiongelma, vahvistettua sarjaakin saa jonka kestävyydestä on montaa eri mielipidettä.
Ruostesuojauksesta, aika monessa vastaan tulleessa A4:ssa on maalivikaa eli maali kupruilee sieltä täältä ei niinkään saumojen vierestä vaan muulta kuten ovista. Helmoissa alkaa olla myös sanomista.
Oma arvelu on että johtuisi siitä että siirryttiin maalauksessa ns. vesiväreihin ja ensimmäisissä olisi enemmän ongelmia, tiedä sitten...
Comment
-
Tämä mulla olikin jo tiedossa. Eikö näihin kumminkin saa niitä vahvistettuja tukivarsisarjoja, jotka pitäs kestää paremmin? Onko jollain kokemuksia?- 80:essä ei ole vielä toteutettu etupään ripustusta siten kuin A4:ssa että joutuu jonkun nivelen joka katsastukseen vaihtamaan.
En osaa ottaa kantaa. Sen melkein seitsemän vuotta ku oon 80 ajellu, ikinä ole tarvinu mitään hitsailla. Pintaruostetta on maalipinnassa ollu ja siinä kaikki. Edellisessä B3:ssa tosin oli kuskinpuolen etulokasuoja jo melko laho, liekö nykyinen omistaja vaihtanu uuteen, en tiedä. En tosin ole kyllä ikinä kuullu, että A4:sta olisi tarvinu hitsailla.- 80:essä on parempi ruostesuojaus kuin a4:issa.
Pitänee paikkaansa lukuunottamassa B4:n polttoaineensuodatinta.- 80:ssä on helpompi tekniikka huoltaa, osat eivät ole niin hankalissa paikoissa.
Paha mennä sanomaan, kun ei ole A4:sta kokemuksia. Luulis vaan, että kun on isompi auto, niin myös sisätilat olisivat suuremmat... vai onko peräkontti vaan suurentunut kuten B3 vs. B4.- 80:essä on väljemmät sisätilat.
Vähän tuossa jo asiaa sivuutettiinkin, mutta B4:ssä isompi takakontti. Lisäksi parempi ajettavuus ja hiukan suuremmat sisätilat.B4:ssa on t 89:iä parempaa bensatankin siirtyminen kontin alle ja läpilastausmahdollisuus kontista kabiiniin. Muuta niin ihmeellistä B4 ei sitten tarjoa
Niin, no karua ja karua. Sellaista perussaksalaista, jossa kaikki tarpeellinen on käden ulottuvilla javerhoilut ja varustelu perusmalleissa jatkaa samaa karua linjaa kuin edeltäjissä.
se mitä ei ole, on turhaa :)
Summa summarum, jos isä haluaa tytölleen turvallisen, mutta vähän työläämmän auton, kannattaa ostaa Audi A4. Jos taas vaivaton huoltaminen ja korjaaminen painavat vaakakupissa enemmän, kannatta ostaa Audi 80. Jäähän siinä vielä rahaa enemmän huoltoihin, korjauksiin, autovakuutuksiin ja veroihin, kun viimeksi mainitun valitsee :)
Comment
-
Joskus aiemmin oli vielä rajoitus manuaalivaihteistossakin että autokoulu piti käydä syncronoimattomalla laatikolla, ja taisi hetken olla joku abs-rajoituskin - autokouluautossa ei saanut olla abs:siä.
Ehkäpä siksi autokouluautona oli joku '64 puulava-Volvo, ei abssiä, ei syncroja. =)
Comment

Comment