Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Matkamittarin 299999km -> 0km -dilemman peruslogiikka hakusessa

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Matkamittarin 299999km -> 0km -dilemman peruslogiikka hakusessa

    Miksi matkamittareista osa nollaantuu juuri 299999km jälkeen? Joku digitaalipuolen juttu se on, mutta en keksi mikä. Tarkka tasalukema on varmaan vain valittu käyttösyistä, mutta mikä on se rajoite, että ei voi näyttää 999999 asti? Ei ole näytön pikseliongelma, koska 1 ja 2 pystytään kyllä näyttämään eli silloin myös 3:kin. Joku muistin bittirajoite? Varmaan jokin osa järjestelmästä jätetty "vajaaksi" valmistushinnan vuoksi, eikä siten järjestelmä taivu näytön rajaan asti (999 999), mutta mikä?

    Meille tunnetuin lieneen konsernin Golf3:sen mittarit, mutta onpahan samaa logiikka myös Toyotalla ja joillain jenkkimerkeilläkin. Tai no samalta valmistajalta varmaan tulevat kaikkien kyseiset mittarit. Golfin mittarit osaavat laskea 2x300000 asti sammuttamalla TOTAL-tekstin kertoimen muuttumisen merkiksi, mutta sitten tulee viivaa.

    En keksi, enkä löydä googlella :)

  • #2
    Tutun Seatista (Cordoba) nollaantui kanssa mittari 300tkm:ssa. Huoltamossa sanoivat, että ei ole suunniteltua autoa kestämään niin paljon kilometrejä, niin ei tarvitse matkamittarinkaan jaksaa pidemmälle. :)

    Comment


    • #3
      Juu, ihme homma. Kaverilla 3koppanen golf 1.8 ja 30tkm ajettu, siis 330tkm. Ei oo moni uskonu tuota juttua jos ei ois nähny ite mittarista lukemat.

      Comment


      • #4
        Sillä ei ole käytännön merkitystä nollaantuuko 300tkm vai ei, koska jos mittarissa on vaikka noin 200tkm, ostaja tajuaa lievällä järjenjuoksulla onko todellinen lukema 200tkm vai 500tkm. Suomi on yksi ainoista maista missä tällaisella kulkimilla rullataan 400tkm asti ja ylikin.

        Comment


        • #5
          Oisko se jotenkin lievä pakko;)
          (omassa 413000)

          Comment


          • #6
            Alkuperäinen kirjoittaja audiq Näytä viesti
            Tutun Seatista (Cordoba) nollaantui kanssa mittari 300tkm:ssa. Huoltamossa sanoivat, että ei ole suunniteltua autoa kestämään niin paljon kilometrejä, niin ei tarvitse matkamittarinkaan jaksaa pidemmälle. :)
            Naapurin cordobassa kävi sama homma. Lasku alkoi alusta 300tkm kohdalla mutta 600tkm kohdalla mittari jäi sitten lopullisesti nollille.
            Pari kertaa oon koittanu onkia todellisia km auton diagnostiikasta mutta tuloketta. Autolla ajettu tällä hetkellä n.900tkm, koneena 1.9tdi koodilla AHU.

            Comment


            • #7
              No jos sillä on ajettu 900tkm niin kohtahan se kuitenkin kääntyis ympäri :)

              Aiheeseen liittyen kertonee jotain valmistajan laadusta ja odotuksista jos mittari menee vain 100tkm asti kuten Fordeissa pitkälle 90-luvun puolelle asti.

              Comment


              • #8
                Toisaalta turhaa optimismia laittaa Fordiin miljoonamittari. :D

                Cordobaan vielä palatakseni, niin lievää hämmennystä aiheutti jakohihnan vaihto kyseiseen ajoneuvoon, koska mittarilukema oli nollautunut välissä, eikä nollautumisen ajankohta/syy ollut heti tiedossa. Näille vehkeille kun en niin harvinaista olisi vaihdettu mittaristokaan.

                Comment


                • #9
                  Tollanen mittariratkasuhan olisi ollut audin maineen luoneessa mallissa vallan loistava innovaatio. Aina kun mittari pyörähtää nollaan niin lisäilisi vain nesteet ja jatkaisi matkaa.

                  Comment


                  • #10
                    Mk3 golffissahan nollaantuu vain tietyn valmistajan mittarit, eli osa nollaantuu ja osa ei, mitään logiikkaa tässäkään ei ole. Cordobassa sama juttu kun golffissakin. Vaihtomittareita en kyllä ihan ensimmäisenä usko noihin hankitun, kun mitään tiedossa olevia vikojakaan ole.

                    Comment


                    • #11
                      Oulussa ajelee limusiini mersu taksina jolla on rullattu n. 1 700 000km. Mittari oli näemmä pysähtynyt lukemaan 999 999km. Tuo matkamittarin nollaantuminen 300 000km kohdalla tuntuu kyllä kummalliselta, varmaan jonkin valeinsinöörin keksintöjä.

                      Comment


                      • #12
                        Ei kai FIN-8:lla vielä ole noin paljon mittarissa, vai onko niitä muitakin? Vastahan tuohon viime vuonna tuli miljoona täyteen.

                        Vanhassa foordissa sain mittarin pyöräytettyä nollille kolmannen kerran ilman isompia remontteja, niin ei ne nyt niiiin huonoja ole. ;)

                        Comment


                        • #13
                          Oliko siinä vielä 4 numeroinen matkamittari? :)

                          Comment


                          • #14
                            Olikos se niin että mittaristosta häviää se "total" teksti ku 300 tkm on täynnä? Meillä tapahtu ventos muistaakseni niin.

                            Comment


                            • #15
                              Häipyy TOTAL

                              [ame="http://www.youtube.com/watch?v=5DEj-jfYYHU"]http://www.youtube.com/watch?v=5DEj-jfYYHU[/ame]

                              Isäukon Golffin kans katsastin joskus. Pari kuukautta aiemmin oli ostettu 297tkm ajettuna ja sit siellä olikin vaan 300km kun leimalla merkattiin kilometrejä.

                              Comment


                              • #16
                                Ainakin -95 TDI Golffi3:ssa on 99999km mittari. Mulla on nyt jotain 30tkm mittarissa, eli siis 430tkm. Mikä tommonen Total on? Ei mulla semmosia ole näkyny.

                                Comment


                                • #17
                                  Mun -95 TDi-golffissa oli kyllä ihan perus 6-numeroinen mittari.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Total tarkoittaa kokonaismatkaa eli <300tkm ajetussa mittarilukema on todellinen kokonaismatka ja >300tkm ajetussa sitten 300tkm + mittari.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Diesel-Golfien mittaristoissa ei kait tuota ominaisuutta ole. Bensapuolella on ja ei.

                                      Mutta kellään ideaa, miksi se logiikka on tehty noin?

                                      Comment


                                      • #20
                                        Jännä juttu kyllä. Netistä kaivelin tietoa, kun alkoi vaivaamaan, niin osa sanoi, että näyttö ei pysty näyttämään nelosella alkavia lukuja. No mikä logiikka sitten olisi jättää kolmonenkin näyttämättä? :) Ja noissa Golfeissa nähtävästi kun tuon 300tkm saavuttaa uudelleen, ei mittari pyörähäkkään enää nollille vaan näyttää vain "-----". Ei jummarra.

                                        Comment


                                        • #21
                                          äkkiä tulisi mieleen että saattaa olla eri valmistajilta noita näyttöjä, kun kerran saman mallisissa autoissa toimii eritavalla.

                                          Comment


                                          • #22
                                            Pitääkin kysästä naapurilta jäikö siihen sen näyttöön 0 vai nuo ------. Jännä sinänsä että esim. A3 tai Passatissa tuo lukema ei nollaannu 300000 kohdalla. A3 tosin on kuitenkin premium malli joten onhan lukemankin on siis mentävä pidemmälle

                                            Comment


                                            • #23
                                              A3 on tullut myyntiin huomattavasti noiden mallien jälkeen, aivan erilaisella mittaristolla ja muutenkin uuden sukupolven suunnittelulla, joten vertailua ei voi siihen tehdä.

                                              Comment


                                              • #24
                                                Alkuperäinen kirjoittaja Sound Näytä viesti
                                                Ei kai FIN-8:lla vielä ole noin paljon mittarissa, vai onko niitä muitakin? Vastahan tuohon viime vuonna tuli miljoona täyteen.
                                                Näin kuski jutteli kun joku viikko sitten kotiin sen kyydissä tulin. Miljoonan kohdillallahan siihen vaihdettiin uusi vaihdelaatikko joka ilmesesti on nyt mersun museossa. Tuosta tapahtumasta on jo jokunen vuosi aikaa.

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Alkuperäinen kirjoittaja oopee Näytä viesti
                                                  Näin kuski jutteli kun joku viikko sitten kotiin sen kyydissä tulin. Miljoonan kohdillallahan siihen vaihdettiin uusi vaihdelaatikko joka ilmesesti on nyt mersun museossa. Tuosta tapahtumasta on jo jokunen vuosi aikaa.
                                                  Iltalehden mukaan se miljoona tuli täyteen reilu vuos sitten..

                                                  http://www.iltalehti.fi/autot/2010080112093616_au.shtml

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Ja eikös jossain 7 buimurissa ollut kans, että mittari jäi 299999 vaikka kilsoja oli kuinka yli.

                                                    Eihän toi sinänsä ihme ole, kun miettii autojen vaihtotahtia jossain Saksassa tai vaikka Ruotsissa.
                                                    Se on vain näiden Suomen kaltasten maiden ongelma tuo +300tkm :)

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Alkuperäiseen aiheeseen: Saksalainen auton elinikähän tunnetusti on n. 200-300 tkm. Vrt. tippilaatikon laukeaminen "ikiöljyillä" :D


                                                      Ja Mersun tapaus:
                                                      Oulussa ajelee limusiini mersu taksina jolla on rullattu n. 1 700 000km.
                                                      Alkuperäinen kirjoittaja Iltalehti
                                                      Tarvainen aikoo ajaa autollaan aina miljoonaan mailiin eli 1 609 000 kilometriin saakka.

                                                      Sitten auto päätyy Mercedes-Benzin museon Stuttgartiin. Sen on museonjohtaja luvannut.

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Bemarissa E32:ssa ja E34:ssä se pysähtyi yleensä 299960:aan http://bmwe32.masscom.net/johan/299960/299960.html
                                                        Sielläkään ei oikein taidettu saada selville miksi tuo luku on mitä on.

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Eli periaatteessa kyseessä voisi olla jokin piirivalmistajan jonkin piirisarjan bugi. Golf 3:ssa sitten vain hotfixattu se siten, että ei kippaa ensimmäiseen kertaan, kun bugi osuu kohdalleen. Toisella kerralla ei sitten ole enää keksitty mitään tapaa purkkafixailla, joten laitettu viivaa.

                                                          Kerran sitä on noin monella, niin melkeinpä todennäköisintä, että tosissaan on joku rautapuolen bugi tyyliin poksuvat konkat. Siitä sitten kärsitty niin kauan, kunnes vialliset valmistesarjat poistuneet markkinoilta lopullisesti.

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Jotku tuolla hedelmäfoorumilla spekuloi että motometerin tekemät mittarit tekisi näin ja vdo:n eivät, mutta taitaa tuokin olla enempi-vähempi henkimaailman juttuja.
                                                            Käsittääkseni 94-> ja vdo mittaristo niin ei tällaista tapahdu - tutkimattomat ovat konsernin tiet vaan onneksi eivät audeihin noita mittaristoja tunkeneet.
                                                            Kysessä ovat luultavasti säästötoimenpiteet (4bittinen piiri tms.), joiden ansiosta digitaalisen mittaristo ei osaa esittää isompaa lukua kuin 300tkm.

                                                            Hauskaahan tulee vasta sitten jos ei ruoste lopullisesti nusase sitä kolmosmussukkaa ennen toista 300tkm:ää, silloin meinaan käy näin
                                                            http://www.youtube.com/watch?v=ueLQs...e=related#t=1m
                                                            :D
                                                            Viimeksi muokannut ee-2; 7.12.2011, 14:59.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X