Aluksi vähän taustaa. Nykyisellä C4-dieselillä on tullut ajettua seitsemän vuoden ajan (140tkm) Saksasta tuottamisen jälkeen. Toki vanhaan ja reippaasti ajettuun autoon on jotain kuluvia osia saanut vaihtaa, mutta muuten auto pelaa edelleen hyvin: ei ole jättänyt tielle ja aina lähtee käyntiin kunhan akussa on virtaa. Nyt on alkanut kiinnostaa hommata uudempi auto hintaluokassa 15-20ke. Aluksi päädyin tutkimaan Passatia ja Mondeota, joita saa dieseleinäkin (1.9TDI/1.8TDCi) melko uusia ja kohtuullisesti ajettuja tuohon hintaan (2007-2008, 80-120tkm). Koeajoilta odotin tunnetta, että ovatpa nämä nykyautot mukavia jne., mutta eipä sellaista tunnetta tullut.
Molemmissa sisämelua on subjektiivisesti ainakin samaa luokkaa kuin nykyisessä ja täytyy sanoa, että C4 2.5 TDI on etenkin maantiellä sivistyneempi laitos moottorin/moottoriäänien osalta etenkin kun 1.9TDI-pumppari Passatiin vertaa. Fordin 1.8TDCi on mielestäni vähän nykyaikaisempi, mutta alakierroksilla kone on aivan kuollut. Toki sekä tuon Passatin että Mondeon penkit, turvallisuus, jousitus ja ajo-ominaisuudet ovat eri luokkaa kuin C4:ssa (peruspenkit), mutta ei kummankaan suhteen tullut suurta omistamisenhalua, etenkin kun rahaa pitäisi lyödä kunnon nippu pöytään.
VAG:n 2.0TDI on teoriassa houkutteleva laitos, mutta eri foorumien juttuja lukeneena lienee parempi jättää väliin. Tärkein hakemani ominaisuus on luotettavuus siinä mielessä, että ei kiinnosta jäädä tien päälle ja auton pitää lähteä käyntiin käskettäessä. Jos 17 vuotta vanha auto pelaa siinä mielessä hyvin, niin ei kiinnostaisi siirtyä huonompaan kun ostaa uudemman auton. Kokeilin sitten myös B7 2.0TDI:tä, ja täytyy sanoa, että siinä tuli jo sitä omistamisen halua. Jostain syystä se oli selvästi hiljaisempikin kuin Passat/Mondeo. Voiko tuo johtua vain renkaista, koska olen kuvitellut A4:n ja Passatin olevan melupuolella samaa kertaluokkaa. 2.0TDI (103kW) tuntui pumppusuuttimillakin paljon mukavammalta ja nykyaikaisemmalta kuin 1.9TDI Passatissa.
Nyt on sitten tullut mietittyä olisiko loppupuolen C5:t yksi vaihtoehto, eli lähinnä 1.9TDI koneella. V6 2.5TDI ei taida olla niitä ykkösvaihtoehtoja jos luotettavuutta haluaa. Olisiko foorumilaisten mielestä järkeä siirtyä C4 2.5TDI:stä C5:een ja 1.9:ään, eli onko kokemuksen tuomia mielipiteitä? Kohtuullisesti ajettuja C5:a tuolla koneella tosin ei ole häävisti saatavilla. A4 B6/B7 voisi olla myös vaihtoehto, koska tilaa ei meillä varsinaisesti paljoa tarvita.
Onko kokemuksia samanlaisista pohdinnoista ja mihin päädyitte? Tai onko suosituksia mitä kannattaisi harkita? Mun mielestä uudempaa ja selvästi kalliimpaa saman kokoluokan autoa ostaessa pitää tulla ajaessa tunne:"On tämä niin paljon mukavampi ja parempi kuin entinen".
Molemmissa sisämelua on subjektiivisesti ainakin samaa luokkaa kuin nykyisessä ja täytyy sanoa, että C4 2.5 TDI on etenkin maantiellä sivistyneempi laitos moottorin/moottoriäänien osalta etenkin kun 1.9TDI-pumppari Passatiin vertaa. Fordin 1.8TDCi on mielestäni vähän nykyaikaisempi, mutta alakierroksilla kone on aivan kuollut. Toki sekä tuon Passatin että Mondeon penkit, turvallisuus, jousitus ja ajo-ominaisuudet ovat eri luokkaa kuin C4:ssa (peruspenkit), mutta ei kummankaan suhteen tullut suurta omistamisenhalua, etenkin kun rahaa pitäisi lyödä kunnon nippu pöytään.
VAG:n 2.0TDI on teoriassa houkutteleva laitos, mutta eri foorumien juttuja lukeneena lienee parempi jättää väliin. Tärkein hakemani ominaisuus on luotettavuus siinä mielessä, että ei kiinnosta jäädä tien päälle ja auton pitää lähteä käyntiin käskettäessä. Jos 17 vuotta vanha auto pelaa siinä mielessä hyvin, niin ei kiinnostaisi siirtyä huonompaan kun ostaa uudemman auton. Kokeilin sitten myös B7 2.0TDI:tä, ja täytyy sanoa, että siinä tuli jo sitä omistamisen halua. Jostain syystä se oli selvästi hiljaisempikin kuin Passat/Mondeo. Voiko tuo johtua vain renkaista, koska olen kuvitellut A4:n ja Passatin olevan melupuolella samaa kertaluokkaa. 2.0TDI (103kW) tuntui pumppusuuttimillakin paljon mukavammalta ja nykyaikaisemmalta kuin 1.9TDI Passatissa.
Nyt on sitten tullut mietittyä olisiko loppupuolen C5:t yksi vaihtoehto, eli lähinnä 1.9TDI koneella. V6 2.5TDI ei taida olla niitä ykkösvaihtoehtoja jos luotettavuutta haluaa. Olisiko foorumilaisten mielestä järkeä siirtyä C4 2.5TDI:stä C5:een ja 1.9:ään, eli onko kokemuksen tuomia mielipiteitä? Kohtuullisesti ajettuja C5:a tuolla koneella tosin ei ole häävisti saatavilla. A4 B6/B7 voisi olla myös vaihtoehto, koska tilaa ei meillä varsinaisesti paljoa tarvita.
Onko kokemuksia samanlaisista pohdinnoista ja mihin päädyitte? Tai onko suosituksia mitä kannattaisi harkita? Mun mielestä uudempaa ja selvästi kalliimpaa saman kokoluokan autoa ostaessa pitää tulla ajaessa tunne:"On tämä niin paljon mukavampi ja parempi kuin entinen".
Comment