Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Vaikeuksia valita (C5/B6/B7/Passat 3C/Mondeo mk4)

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Vaikeuksia valita (C5/B6/B7/Passat 3C/Mondeo mk4)

    Aluksi vähän taustaa. Nykyisellä C4-dieselillä on tullut ajettua seitsemän vuoden ajan (140tkm) Saksasta tuottamisen jälkeen. Toki vanhaan ja reippaasti ajettuun autoon on jotain kuluvia osia saanut vaihtaa, mutta muuten auto pelaa edelleen hyvin: ei ole jättänyt tielle ja aina lähtee käyntiin kunhan akussa on virtaa. Nyt on alkanut kiinnostaa hommata uudempi auto hintaluokassa 15-20ke. Aluksi päädyin tutkimaan Passatia ja Mondeota, joita saa dieseleinäkin (1.9TDI/1.8TDCi) melko uusia ja kohtuullisesti ajettuja tuohon hintaan (2007-2008, 80-120tkm). Koeajoilta odotin tunnetta, että ovatpa nämä nykyautot mukavia jne., mutta eipä sellaista tunnetta tullut.

    Molemmissa sisämelua on subjektiivisesti ainakin samaa luokkaa kuin nykyisessä ja täytyy sanoa, että C4 2.5 TDI on etenkin maantiellä sivistyneempi laitos moottorin/moottoriäänien osalta etenkin kun 1.9TDI-pumppari Passatiin vertaa. Fordin 1.8TDCi on mielestäni vähän nykyaikaisempi, mutta alakierroksilla kone on aivan kuollut. Toki sekä tuon Passatin että Mondeon penkit, turvallisuus, jousitus ja ajo-ominaisuudet ovat eri luokkaa kuin C4:ssa (peruspenkit), mutta ei kummankaan suhteen tullut suurta omistamisenhalua, etenkin kun rahaa pitäisi lyödä kunnon nippu pöytään.

    VAG:n 2.0TDI on teoriassa houkutteleva laitos, mutta eri foorumien juttuja lukeneena lienee parempi jättää väliin. Tärkein hakemani ominaisuus on luotettavuus siinä mielessä, että ei kiinnosta jäädä tien päälle ja auton pitää lähteä käyntiin käskettäessä. Jos 17 vuotta vanha auto pelaa siinä mielessä hyvin, niin ei kiinnostaisi siirtyä huonompaan kun ostaa uudemman auton. Kokeilin sitten myös B7 2.0TDI:tä, ja täytyy sanoa, että siinä tuli jo sitä omistamisen halua. Jostain syystä se oli selvästi hiljaisempikin kuin Passat/Mondeo. Voiko tuo johtua vain renkaista, koska olen kuvitellut A4:n ja Passatin olevan melupuolella samaa kertaluokkaa. 2.0TDI (103kW) tuntui pumppusuuttimillakin paljon mukavammalta ja nykyaikaisemmalta kuin 1.9TDI Passatissa.

    Nyt on sitten tullut mietittyä olisiko loppupuolen C5:t yksi vaihtoehto, eli lähinnä 1.9TDI koneella. V6 2.5TDI ei taida olla niitä ykkösvaihtoehtoja jos luotettavuutta haluaa. Olisiko foorumilaisten mielestä järkeä siirtyä C4 2.5TDI:stä C5:een ja 1.9:ään, eli onko kokemuksen tuomia mielipiteitä? Kohtuullisesti ajettuja C5:a tuolla koneella tosin ei ole häävisti saatavilla. A4 B6/B7 voisi olla myös vaihtoehto, koska tilaa ei meillä varsinaisesti paljoa tarvita.

    Onko kokemuksia samanlaisista pohdinnoista ja mihin päädyitte? Tai onko suosituksia mitä kannattaisi harkita? Mun mielestä uudempaa ja selvästi kalliimpaa saman kokoluokan autoa ostaessa pitää tulla ajaessa tunne:"On tämä niin paljon mukavampi ja parempi kuin entinen".
    Viimeksi muokannut irk; 4.9.2011, 14:29.

  • #2
    Alkuperäinen kirjoittaja irk Näytä viesti
    Nyt on sitten tullut mietittyä olisiko loppupuolen C5:t yksi vaihtoehto, eli lähinnä 1.9TDI koneella. V6 2.5TDI ei taida olla niitä ykkösvaihtoehtoja jos luotettavuutta haluaa. Olisiko foorumilaisten mielestä järkeä siirtyä C4 2.5TDI:stä C5:een ja 1.9:ään, eli onko kokemuksen tuomia mielipiteitä? Kohtuullisesti ajettuja C5:a tuolla koneella tosin ei ole häävisti saatavilla. A4 B6/B7 voisi olla myös vaihtoehto, koska tilaa ei meillä varsinaisesti paljoa tarvita.

    Onko kokemuksia samanlaisista pohdinnoista ja mihin päädyitte? Tai onko suosituksia mitä kannattaisi harkita? Mun mielestä uudempaa ja selvästi kalliimpaa saman kokoluokan autoa ostaessa pitää tulla ajaessa tunne:"On tämä niin paljon mukavampi ja parempi kuin entinen".
    Kokemusta löytyy C5 2.5tdiq:sta ja C4 2.5tdiq:sta. Siirryin siis luotettavuuden perässä vanhempaan korimalliin enkä ole katunut. Lähipiiristä löytyy 2kpl C5:sta varustettuna 1.9tdi:llä ja onhan se aika hengetön yhdistelmä verrattuna edellä mainittuihin, käyntiäänikin on jotenkin puistattava. Tasan kahta asiaa jäin kaipaamaan uudemmasta, säädettävä tihkukytkin ja mukiteline. Reilusti parantunut luotettavuus korvannee ne :)

    En siis näe järkeä siirtyä C5 korimalliin, vaan tarkastelisin muita vaihtoehtoja.

    Melkoinen autokuume tässä itsellänikin on päällänsä ja tällä hetkellä näyttää siltä että joutuu jopa merkkiä vaihtamaan. Konsernin sisällä on toki tarkoitus pysyä. Uudemmista audeista oikeastaan ainoastaan A5 miellyttää silmää. Skoda on tällä hetkellä hyvin vahvoilla.

    Comment


    • #3
      Kaverin rimpuiluja seuranneena olen tullut siihen tulokseen, että siihen on syynsä että muutaman vuoden ikäiset Fordit ovat edullisempia kuin muut saksalaiset merkit. Eli kannattaa kiertää kaukaa.

      Comment


      • #4
        Itsellä viimeisimpiä kolmoskorin -07 mondeo, kk ja 7tkm takana eikä valittamista. 2.0tdci 131hp ja 330nm kuljettaa mukavasti tuota farkkukoria.

        Comment


        • #5
          Kun tuon mahdollisuuden annoit ja tunnut kumartavan enemmänkin klassisemman tyylin ja varman 'vanhan' tekniikan suuntaan niin ääni B7:lle ja 3.O TDI-myllyllä, samalla kun kori- ja muu tekniikka on enimmäkseen 90-l peruja (tai ainakin silloin olleet suunnittelupöydällä aka. B6) ja moottorin hieman uudempaa niin siinä olisi oiva peli kilometrin nielijäksi.

          edit:alle 20 te noi ei kumminkaan taida vaihtaa omistajaa.

          Comment


          • #6
            Ja siihenkin on syynsä miksi 3C passatit ovat halpoja.

            Comment


            • #7
              Alkuperäinen kirjoittaja Jartsake Näytä viesti
              Ja siihenkin on syynsä miksi 3C passatit ovat halpoja.
              Voisitko täsmentää miksi?

              Comment


              • #8
                Mulla oli aikanaan C4 AEL q, joka oli kaikin puolin mainio peli. BiT ässästä luovuttuani hankin tilalle 3.0 tdi B7:n. Molemmat oli muutaman kuukauden samaan aikaan omistuksessa ja on myönnettävä, että tuo tuoreempi on kyllä C4:ään verrattuna Ihan Eri Luokkaa. Luotettavuus on ainakin oman subjektiivisen kokemuksen mukaan vähintään yhtä hyvä, ajomukavuus ja yleisfiilis on ihan eri planeetalta, kuten olettaisikin 9 vuotta tuoreemmasta autosta. Ainoat missä tuo B7 3.0 häviää AEL:lle on kulutus noin litran erolla ja tilat vähän isommalla erolla.

                Comment


                  #9
                  Kiitos kommenteista. Murheellisia yksittäistapauksia aina löytyy joka merkistä ja mallista. Minulla vastaavasti on yksi kollega, joka on ollut hyvin tyytyväinen mk4 diesel-Mondeoonsa. Ei noissa mitään kovin selviä ja pahoja tyyppivikoja tunnu olevan. Passat 3C 1.9TDI Luxlinea myytiin 28 tuhannella eurolla, eli se selittää osaltaan sitä miksi niitä on paljon myynnissä ja suht kohtuulliseen hintaan. Sekä Mondeo että Passat olivat fiksuja pelejä ja samantyyppisiäkin, mutta kumpaakaan ei erityisesti tullut ikävä kun koeajon jälkeen hyppäsi takaisin tuon nykyisen kyytiin. Ehkä jos niillä ajaisi kauemmin, niin sitten voisi hyvinkin olla vaikea vaihtaa takaisin tuohon vanhukseen.

                  B7-tutkintalinjaa pitää katsoa vähän pidemmälle, mutta ehkä se kolmilitrainen on hiukan liian järeä vehje (vaikkakin houkutteleva). Accord 2.2-dieseliäkin (2008) tuli kokeiltua: moottori tuntui aivan asialliselta, mutta ajettavuudeltaan/mukavuudeltaan jäi aiemmin mainituista saksalaisista. BMW:n 320d E90 oli aivan ok, mutta ehkä lievä pettymys odotuksiin nähden. Vastaava B7 miellytti enemmän. Yksi syy on se, että parimetrisen kuskin on vähän hankalaa kammeta itsensä E90:stä kun penkki on takana ja ala-asennossa.
                  Viimeksi muokannut irk; 6.9.2011, 20:37.

                  Comment


                  • #10
                    B7 on ainakin parhaan näköinen noista vaihtoehdoista.

                    Comment


                    • #11
                      Mulla oli reilun vuoden verran -06 accordin dieseli ja sitä vieläkin kaipaan, ääni sille! Vaihdoin pois kun ostettiin kalliimpi kämppä.
                      Isälläni ollut vastavaava uudesta asti nyt ajettu 180tkm eikä ole kuin jarrut kertaalleen tehty + määräaikaishuollot.
                      Itse niitä vielä katselen kaiholla välillä. Rengasmelu on hiukan liian suuri mielestäni tuon kokoiseen autoon muuta pahaa mainittavaa en autosta läytänyt, konekin kuulostaa enemmän bensakoneelta kuin dieseliltä.

                      Comment


                      • #12
                        Itse 3c 07 2.0 4 motionin tdin omistajana voen kyllä kehuu autoo...melu sisällä johtuu vain renkaista..mitä leveemmät sen enempi melua..loistava autona ..kulutukset pieniä..plus paljon muuta hyvää..tietysti varustelusta riippuen...enpä kiertäisi kovinkaa paljon kauempaa..taitaapi diudi maksaakkin jonkin verran enemmän..ja turha sanoo et audi on parempi...paskan latvat..eri kori samat osat..toi ei oo enää muuta ku ulkonäkö kysymys...ja entisenä audin omistajana voes sanoa et oppirahat tuli maksettua turhankii paljon...halvemmallakii saa hyvää

                        Comment


                        • #13
                          B6 tq s-line -04 versus 3C 3.2 dsg 4-motion highline -07 täytyy sanoa, että audi oli laadukkaammin kokoonpantu. Ei nitise eikä narise edes vanhana. Rengasmelu häiritsee molemmissa mutta audissa karvan verran vähemmän. Volsussa tilaa selvästi enemmän.

                          Comment


                          • #14
                            no mutta..eipä tuo natise itelläkää..auto 07 ja ajettu 208 tkm...joten siinäkii voidaan laadusta keskustella

                            Comment


                            • #15
                              Eri kori, eri osat. Kyllä se niin menee, että mitään osia et voi ristiin naittaa.
                              Volkkarilla ja Skodalla on ollut oikeastikin hyviä malleja aikanaan.
                              3B/G ja Superb. Nämäkin koska voimalinja+monivarsituenta ja taka-akseli Audilta.

                              Eli näistä B7 tai jos Fordillakin ajo onnistuu, niin miksei Seat Exeo? Oikeaoppinen moottorin sijoitus(pitkittäin). Auton juuret tietäen voisi sanoa, että tuotetta on testattu todella monet vuodet ja hyväksi todettu.

                              Seatissa kiipee näköjään jokusella tonnilla yli budjetin, sen verran tuoreita, varsinkin dieseleissä mennään näköjään 23-24k euroon.
                              Viimeksi muokannut janskuman; 12.9.2011, 21:43. Perustelu: Hinta lisäystä

                              Comment


                                #16
                                Nyt tällä hetkellä B7 on kärjessä, eli niihin liittyviä asioita on tullut tutkisteltua. 1.9TDI ei oikein houkuttele, vaikka olisi toki varmatoiminen ja ylläpitokuluiltaan varma valinta. 2.0TDI ei taas houkuttele luotettavuuden osalta. 2.7/3.0TDI lienevät melko luotettavia, vaikka näyttää niissäkin olevan keskustelujen perusteella omia murheitaan (ketjunkiristin, käyntiongelmat, suuttimet(?)). Toisaalta kun näitä keskusteluja lukee, niin tuo nykyinen R5 2.5TDI:kin on ongelmapesä, vaikka mulla se on toiminut varsin hyvin.

                                B7 2.7TDI:tä alkaa olla jo hankala sovittaa budjettiin 3.0:sta puhumattakaan, mutta kieltämättä esim. tuollainen 2.7 vähän houkuttelisi.

                                Comment


                                  #17
                                  Tällä viikolla tuli kokeiltua A6 4F 2.0TDI:tä, ja se vähän selkeytti suunnitelmia. Kuvittelin, että vm 2008 A6 olisi erityisen hieno peli, mutta ei se nyt kuitenkaan niin ihmeellinen ollut, vaikka toki parempi kuin Passat/Mondeo.

                                  Johtopäätös oli se, että mitä jos kokeilisi Passatia ja katsoo sitten tuleeko mielihaluja johonkin muuhun suuntaan. Tuli sitten tänään haettua -08 Passat 1.9TDI. Ekan muutaman sadan kilsan jälkeen 1.9TDI tuntuu yllättävän kelvolta tuohon koriin, eli liikahtaa riittävästi normitarpeisiin. Sisämelun ja moottorin äänien suhteen ei tullut ainakaan edistystä A6 C4:ään verrattuna, mutta on tuossa paljon muuta edistyksellistä verrattuna C4:n 80/90-luvun tekniikkaan (esim. turvallisuus).

                                  A6 jää kakkosautoksi talvikäyttöön. Kesäkaudella on käytössä prätkät, joten kakkosauton voi laittaa vaikka seisontaan siksi aikaa. Ei ole suurta intoa alata myymään sitä, koska 320tkm ajetusta 17-vuotiaasta autosta saa niin vähän rahaa, että sillä ei hääviä pienempää bensa-autoa saisi. Toki jos joku on vailla tuollaista kestävää, kokoisekseen pieniruokaista ja halpaa dieselautoa, niin voi koittaa ehdottaa vaihtoa pienempään bensa-autoon.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Viikonloppuna tuli myös käytyä läpi kaikenmoisia vaihtoehtoja, mutta V70 Volvo nosti osakkeita.
                                    Uusista hyuindai I40 oli ihan miellyttävä kokemus.
                                    Eemeli Mesessä oli isoin takatila, mikä oli isoin yllätys.

                                    Farkuista siis on kyse.
                                    Mimmonen tollanen Mondeo oikeasti on. Onko niissä jotain isoa tyyppivikaa?

                                    Comment


                                      #19
                                      Nuo mk4 Mondeot (2007-) ovat mielestäni hyvin Passatin kaltaisia: ajo-ominaisuudet hyvät, varusteita mukavasti, melutasoltaan vähän keskiarvon yläpuolella (minun asteikon mukaan) ja kokoluokassaan suht pienet ylläpitokulut. Passatiin verrattuna viistoperä-Mondeon takakontti on oikeasti todella iso, eli Mondeon tapauksessa farkun kuljetuskapasiteetti ei ole juuri parempi. Ulko- ja sisämitoiltaankin Mondeo lienee Passatia isompi.

                                      Mondeossa ei taida olla pahempia tyyppivikojakaan. 1.8TDCi kone on aika luotettava, joskin CR-tekniikastaan huolimatta vanhahtava ja pienillä kierroksillä täysin kuollut tai jyristää. 2-litraiset lienevät käyttöominaisuuksiltaan parempia, mutta muuta en niistä juuri tiedä.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Mimmonen tollanen Mondeo oikeasti on. Onko niissä jotain isoa tyyppivikaa?
                                        On, alkaen merkistä.. ;)

                                        Comment


                                        • #21
                                          Tuossa männä viikolla eräs IT-tukihlö manasi, että taitaa mennä auto vaihtoon, kun eivät saaneet paikallisella merkkipajalla sitä kuntoon. Olivat vaihtaneet CR-paineen säätimen (ilmeisesti, puheista päätellen), jonka jälkeen oli päässyt 30 km ja auto taas lavetilla Fordille. Sieltä matka jatkui kuulemma paikalliselle Bosch-ketjun dieselpajalle. Auton ikä ei tullut esiin, joten tästä otannasta tuskin kannattaa suunnattomia johtopäätöksiä vetää. Mainitsin kuitenkin, kun aihetta sivuaa.

                                          Toisaalta, antoihan ne Kouvolan Berneriltä äitimuorille taannoin muutaman sivun Googlen hakutuloksia mukaan, kun olivat etsineet syytä 1.6:n käynnistys häiröihin. Ei niitä kukaan keksinyt selittääkään, ennen kuin auto vaihtui uuteen Civickiin.

                                          Comment


                                          • #22
                                            Jos Audi tekisi tilavia autoja tavaratilan osalta, niin sitten en muuta paljon miettisikään.
                                            Mutta kun ei tee niin käydään testaamassa esim Pösön 508:ia.

                                            Comment


                                            • #23
                                              Jos tilaa tarvitsee niin Puuhapeten mainitsemalle V70:lle pisteet. Isäukko osti pari viikkoa sitten tuollaisen ja jonkun verran on tullut ajeltua. Auto on -01 2.4t, jo melkein 400 tuhatta ajettu. Ei kolise eikä nuljua ajaessa, sisältä penkkejä myöten melkein uudenveroinen ja on hiljainen. Ja olisi varmaan vielä hiljaisempi jos alla olisi jotkut laatumerkin renkaat. Ja tilaa riittää useimman tarpeisiin. Ainoa puute on vetotavassa.
                                              Samoin on tullut tuolla Matti83:n tuoreemmalla v70 AWD dieselillä ajeltua. Vähän painavamman kärryn vedossa oiva valinta.

                                              Comment


                                              • #24
                                                Alkuperäinen kirjoittaja Puuhapete Näytä viesti
                                                Mimmonen tollanen Mondeo oikeasti on. Onko niissä jotain isoa tyyppivikaa?
                                                Se on Ford.
                                                Minulla on Mondeo mk2. Paskin auto, mitä minulla on koskaan ollut. Aivan kertakäyttökamaa. Alustan rakenteita katsellessa lähinnä naurattaa. Jos olisi 20000e kiinni Fordissa, niin naurattaisi luultavasti paljon vähemmän.
                                                Vertaa saman ikäisiin Audeihin tai Volkkareihin, niin Audeista ja Volkkareista saa vielä rahaakin. Mondeo on paalikunnossa reilu kymmenen vuotiaana ja 200tkm mittarissa. Kallis kärsimysten tie on Ford.

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Itsellä on samaa koppaa, tosin 04- mallia, desin isommalla koneella ja n.275000km vähemmän ajettuna.
                                                  Jos pitkää matkaa (ja miksi ei lyhyttäkin) ajaa ja hiljaisuutta ja vakautta hakee, niin V70 on kyllä oiva valinta.

                                                  Turbokone liikuttaa pakastinta suht rivakasti, jos niin haluaa (suoralla tiellä, kts. alusta-kohta) ;)
                                                  Pienenä miinuksena Geartronic, verrattuna entiseen b6 multiin luonnollisesti kulmikkaampi ja tuntuu luistavan pienillä vaihteilla suht reippaasti. Tämä taitaa olla ihan ominaisuus.
                                                  Toinen asia on alustan lievä löysyys, tähän kyllä saa lääkettä rahalla. Kulutus nyt on mitä on, se ei ollut autoa ostaessa perusteena. (Viimeinen 1000km keskinopeudella 44km/h 11.3L .
                                                  Renkaista vielä sen verran, noilla tuoreilla 225/45/17 CSC3: lla kulkee kuin sukkasillaan vaikka nekään ei varmasti ole hiljaisimmasta päästä.

                                                  E: Niin vastaushan oli käyttäjä japi:lle.
                                                  Viimeksi muokannut wilbert; 3.10.2011, 18:09.

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Puuhapete, n.2kk ja 9tkm takana prof. mondeolla eikä moitteen sanaa. Menee ku juna maantiellä, kuluttaa vähä ja helppo/mukava ajaa. Luotettavuuteen en sano mitään kun ollu vasta hetken tuo auto. Rockilaitteet vois olla paremmat..

                                                    Edit, tuo on tosiaan mk3 mondeo.

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Olen kattelu näitä 08 ja tuoreempia lähes jokaselta oman listan merkiltä.
                                                      V70:stä tuota 2.0d versiota lähinnä.

                                                      Comment

                                                      Working...
                                                      X