Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Keväisiä audi ajatuksia

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Keväisiä audi ajatuksia

    Moi,

    En parempaakaan paikkaa tälle keksinyt niin tuumataan nyt tässä sitten.

    Nykyinen jo monta kuukautta hyvin palvellut 4f mallinen kutonen alkaa tappaa tylsyydellä.

    Ensiavuksi hommasin isoja vanteita ja muuta roskaa mutta tuon 3.0tdin tehottomuudesta ei vaan taida päästä eroon.

    Yön pimeinä tunteina mieleen tullut seuraavanlaisia ratkaisuja:

    1. Lastuttaminen, liekö tuokaan muuttaa tiptronicin ja diisselin kuminauhamaista luonnetta?

    2. Diisseli lihoiksi ja tilalle vähän tuoreempi sama kori 3.0tfsi koneella jossa taitaa olla parhaiten potentiaalia tällä hetkellä? Tohon saisi vielä rattivaihteet ja voisi olla hyvä vaihtoehto sporttiseksi käyttikseksi ja lastun kera jopa hauska? Tappaako tiptronicin tämänkin hauskan?

    3. Se kuningasjatus; S6 jonka sitten jälkikäteen turbottaisi rs6seksi? Onko tämä täysin tuhoon tuomittu ajatus, löysin saksasta muutaman moisen ja märässä unessa tämä toimisi niin että maksaisin veroa S6:sta paperien mukaan ja ajaisin RS:lla?

    Mitään kivikautisia 5L vapareita on ole hankkimassa joten sen polun voi unohtaa.

    Kuten rivien välistä selvisikin rahaa ei ole läheskään riittävästi kunnollisen auton hankintaan kerralla mutta mielellään kuulisin ajatuksia tämä tutkielman ympäriltä.
    Tuo B8 S4 olisi ihan hilkulla mutta mielestäni jo turhan kallis tehoisekseen eikä tilaakaan ole kovinkaan paljoa tyrkyllä.
    Viimeksi muokannut 8866; 16.4.2011, 02:44. Perustelu: Ei tarvita allekirjoituksia, nimi näkyy profiilissa.

  • #2
    Jos liika raha tuntuu polttavan taskussa hanki jokin kesälelu. Tai moottoripyörä.

    A6 on iso auto ja ei se ihan pienellä väännöllä tai teholla ala liikkumaan.

    Comment


    • #3
      Eikös sillä lastuttamisella kuitenkin saisi hetken helpotuksen tuskaan. Tarinat kertovat, että muuttuu 3,0 ihan "mukavaksi", eikä maksa silti paljookaan (riippuu tietysti missä ohjelmoidaan).

      Comment


      • #4
        Onkohan kerholaisilla noita pk-seudulla lastutettuna jos pääsisi koeistumaan? Tämä olisi se selvästi halvin tie ulos ja helposti tehtävissä niin lienee ihan tutkittava vaihtoehto.

        Nuo kesälelut ei mene johtokunnasta läpi vaikka tallissa olisi ihan oikea mp parkkikin kun ovat kuulemma niin pirun vaarallisia :)

        Autoina muutama jo ollut, enimmäkseen datsuneita eli 350hp 200sx ja Skyline r34 mutta eivät sovi käyttiksiksi oikein millään tapaa ja rahat ei meinaa riittää molempien pitämiseen.

        Eli liiasta rahasta ei ole kyse, aikalailla päinvastastoin..

        Oliko muuten kerhossa kenelläkään tuota 3.0tfsitä A6 kopassa kiinni?

        Comment


        • #5
          Eipä onnistu suomen asetuksien mukaan RS6 koneen istutus A6 tai S6 koppaan, ne kun on tulkittu eri mallisarjoiksi, ja onpahan valmistenumeron mukaan eri valmistajakin.

          Comment


          • #6
            On kompurakoneitakin jo. Minäkin yhden olen Suomeen tuonut. Tylsääkin tylsempi vakiona, hajuton mauton rasvaton - täysin lineaarinen veto. Siihen verrattuna jopa oma V10 pappa-vaparikin on mielenkiintoinen vaikkei kovasti karkuun pääsekään. Lastutettua en ole vielä kokeillut. S4 on aika hyvä ihan vakionakin.

            Comment


            • #7
              ok, jotain tälläistä vähän pelkäsinkin..osaako joku kommentoida miten paljon nuo 3.0tfsit eroavat s4 ja A6:sen välillä muuten kuin askin osalta? Luulisi olevan melkolailla sama aihio vähän eri viritysasteella?

              Tuo S6->RS6 modi oli jo melkein arvattavissa, onnistuvat estämään kaiken harrastamisen täällä poikkeuksetta.. :(

              Comment


              • #8
                Voin tuoda esiin hieman omia kokemuksia softaboksilla varustetusta 4F A6 3.0TFSI Quattrosta.

                Autossa kiinni vakio ECU:n rinnalle asennettava MTM:n valmistama ohjainboksi, jossa on itse virityssofta.

                Vakiona mekaanisesti ahdettu 3.0TFSI tuottaa 290hv (uusi korimalli 300hv) ja MTM lupaa ohjelmallaan 360hv.

                Tykkäsin moottorin luonteesta jo vakiona, vääntää alhaalta tasaisesti (mutta eleettömästi) aina lähes rajoittajaan asti. Pian mieleen tuli moottorin "optimointi". Lastua ei ollut silloin saatavilla softa-työkalujen puuttuessa hyvin suojattuun Siemensin SIMOS-boksiin, joten erillinen boksi oli ainoa vaihtoehto. MTM ja ABT valmistajina olivat tuolloin, joista päädyin yllä mainittuun.

                Auto on vuosimalliltaan 2009 ja MTM:n boksin siihen laitoin tammikuussa 2011. Tämän jälkeen kilometrejä kertynyt n. 7000km. Kaikki on toiminut hienosti.

                Numerot on numeroita, ja en odottanut, että se juuri nuo teho- ja vääntölukemat moottorista tuo ulos, vaan hommasin softan saadakseni koneesta ja autostani jotain uutta irti. Dynossa en ole käynyt, koska käyttöautossa mielestäni oleellisempi on "persdyno".

                Moottori muuttui mukavammaksi ajettavaksi. Vääntää selkeästi alempaa ja vedoissa erittäin selkeästi erotettava alue korostuu kierroslukualueelle 3500-5500rpm. Jokapäiväiseen ajamiseen tuli paljon mukavuutta, kevyissä kiihdytyksissä ei vaihda pienemmälle niin herkästi, mutta moottoritievauhdeistakin vielä ampaisee kivasti vakiota ripeämmin. Tarkkoja suoritusarvoja en ole kellottanut, mutta mittarinopeutta 280 otti pitkällä suoralla (suljettu alue).

                Summasummarum, softa on suhteellisen kallis. Mutta tuo mielestäni kuitenkin tavalliseen A6:een mukavasti piristystä ja erilaisuutta. Tuo oli yksi syy miksi päädyin kyseiseen moottorivaihtoehtoon kutosessani, selkeästi vähäpäästöisempi ja halvempi kuin S6 tai RS6, sekä moottorin hyötysuhde hyvä ja mielestäni kone on teknisesti erittäin onnistunut tuotos.

                Tämän kokemuksen pohjalta uskallan kannustaa "optimoimaan" myös 3.0TDI koneen, varmasti tulee samankaltaisia uusia ilmiöitä esiin siitäkin. On kuitenkin kokeiluna halvempi, kuin lähteä koko autoa vaihtamaan. Jos auto siis muuten miellyttää, mutta kaipaa vain jotakin uutta.

                Tipistä mainittakoon sen verran, että sama vanha 6-lovinen laatikko tuossa tosiaan on. Vaihtaa huomaamattomasti, mutta S-troniciin verrattaessa on voimalinjalla tehohäviö selkeästi suurempi vanhalla tipillä, ja kyllä laatikko vie myös "luonnetta". Ratista saa kivasti naputeltua vaihteita, ja laatikko voisi olla parempi, mutta ajaa asiansa. Tosin auto on muutenkin iso ja raskas perheauto, niin en näe sillä niin suurta merkitystä tässä tapauksessa.

                Jos herää lisää kysymyksiä niin pyrin vastaamaan. Auto liikkuu pk-seudulla ja koeistumaan saa tulla.
                Viimeksi muokannut Avalanche; 18.4.2011, 15:57.

                Comment


                • #9
                  Kiitokset asiallisesta palautteesta! Laitan vaikka privalla tarkemmin viestiä, luulen että toi bensakone olisi kuitenkin se mun juttu kun kilometrejä tulee se alle 10K vuodessa ja onhan toi facelift 4f omaan silmään ainakin pirun hyvännäköinenkin :)
                  Jollain AWEn tai Milltekin pärinäputkella tuo saattaa kertomasi perusteella olla ihan semiseksikäs perheauto!

                  Comment

                  Working...
                  X