Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

a6 jarrulevyjen vaihto?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • a6 jarrulevyjen vaihto?

    Profiilini kärry kävi 80 tkm "talvitarjous" huollossa ja on siellä vielä: takajarrulevyt kuulemma loppu ja pitäisi vaihtaa paloineen: kustannusarvio 275,-, jarruneste myös vaihtoon hintaan 75,-. Mitähän nuo levyt ja palat kustantaa itsehommattuina jos hakee suht. laadukasta osaa ja onko tuo kovinkin työläs homma?

  • #2
    Itse totesin, että Englannista sai EBC:n punaset palat ja ultimax (?) levyt halvemmalla kuin marmorilta orgikset. Ainakin tuohon omaan biturboon.

    Comment


    • #3
      Ei tuo mahottoman paha ole jos sisältää palat, levyt ja työt. Mut tuo nesteen vaihto kuulostaa vähän kovalta.

      Comment


      • #4
        Suosittelen orkkislevyjä. Niissä kun taitaa olla sinkityt (vain onko ne maalatut) hatut ja levyn ulkokehät ja tämän vuoksi eivät ruostu ekassa talvessa siivottoman näköisiksi, kuten tekee tarvikelevyt.

        Makuasia toki joka ei vaikuta auton toimivuuteen.

        Motonetista muuten saa ihan hyvälaatuisia & kohtuu hintaisia Boschin tekemiä jarrupaloja Audeihin. Itsellä moiset nyt orkkislevyjen kaverina ja ei ole ollut valittamista.

        Comment


        • #5
          Brembon MAXit kestää myös korroosiota suhteellisen hyvin, joku pinnoitus/maalaus löytyy myös.

          Ite löin tuommoiset ja Ferodon palat eteen, oli aika tasan saman hintaiset kuin orkkikset olis ollu.

          Comment


          • #6
            Suosittelen orkkislevyjä. Niissä kun taitaa olla sinkityt (vain onko ne maalatut) hatut ja levyn ulkokehät ja tämän vuoksi eivät ruostu ekassa talvessa siivottoman näköisiksi, kuten tekee tarvikelevyt.
            Itse en kovinkaan suuresti hehkuta orggis levyjä, mun audiin oli edellisen omistajan toimesta vaihdettu orggis levyt vuonna -06, itse vaihdoin uudet viime vuonna kun oli orggikset turvonnut sisä kehältä todella pahasti. Siis nimenomaan ruoste oli turvottanut etulevyt.

            Comment


            • #7
              Nuo EBC:n ultimax-levyt ovat myös käyneet maalauksessa, ovat siis mustat kun paketista otti ulos.

              Comment


              • #8
                Mulla on dieselissä saksassa vaihdetut levyt ja palat joka nurkassa (oli jarrut rempattu täysin juuri ennen kuin ostin auton) Paloissa on muistaakseni ATE:n ja Lucaksen merkinnöt (levyistä ei havaintoa)- ja ovat loska/nollakeleillä aivan järkyttävän tehottomat jos ei nyt ihan juuri ole jarrutellut. Bensa-audissa toinen setti motonetin paloja ja levyjä. Ekat kesti 110 tkm ja minkään sorttisia ongelmia jarrutehon kanssa ei ole ollut koko aikana. Noissahan on samat jarrujärjestelmät poislukien se että dieselissä alipaine tuotetaan pumpulla (joka oikeinkovilla pakkasilla hieman takertelee)
                Eli mielestäni omalta osaltani voin todeta että Motonetin jarruosat ovat osoittautuneet hyviksi

                Comment


                • #9
                  Tuo Ristoen Ebc jarrulevy viesti herätti minulle kysymyksen, kun itse ostin juuri Ebc levyt joissa on koloja ja uria, ja levyt ovat kiiltävän kellertävän/vihertävän väriset. Niin mikä pinnoite tuo on?
                  E:Niin, ja jos ratapäivillä meinaa käydä ja oikeasti koittaa auton rajoja, niin Ecb/Ferodo on varmasti orkkiksia parempia. Tarvikepaloilla ei tässä hommassa tee yleensä oikeen mitään kun kuluvat pois. Mulla on ollut Ebc greenstuffit käytössä ratapelissä vuosia ja edelleen pintaa riittää!

                  Comment


                  • #10
                    Audalfa, tilasin ne pelkästään uritetut levyt, jotka ovat sivujen mukaankin mustat.

                    Comment


                    • #11
                      Keltapassivoinniksi kutsutaan tuota kellertävää pinnoitusta.

                      Comment


                      • #12
                        Keltapassivoinniksi kutsutaan tuota kellertävää pinnoitusta.
                        Juuri näin. Tuo keltapassivointi ei vaan suojaa levyä juuri lainkaan korroosiolta. Keltapassiovoitu pinta näyttää hyvältä uutena, mutta kiilto häviää ekan suolatulla tiellä ajetun reissun jälkeen.

                        Eli mielestäni omalta osaltani voin todeta että Motonetin jarruosat ovat osoittautuneet hyviksi
                        Motonetissa vaan pitää olla tarkkana minkä valmistajan tuote tulee. Esim. edelliseen Ässään sain sieltä Remsa -merkkiset jarrupalat, jotka olivat aivan kamalat. No eipä ne paljoa maksaneetkaan. Nykyisessä autossa taas noi Boschilaiset on toimineet hyvin.

                        Comment


                        • #13
                          Kannattaako jarrujen kanssa oikeasti hifistellä, jos ihan normiajossa olevaan autoon tulee?
                          Ihan hyvin on Motonetin levyt ja palat pelannu tähän asti. Palat ja levyt kantsii ottaa OEM:nä, niin saa edes jotain tunnettua merkkiä.
                          C4:een vaihdoin syksyllä taakse levyt ja palat. Motonetin levyt oli maalattu mustaksi, eli eivät ole ainakaan vielä ruostuneet.

                          Comment


                          • #14
                            Mikähän tuo maahantuojan huollon levyjenvaihtamiskynnys on kun autolla on kuitenkin ajettu vai reilut 80 tkm eikä katsastuksessa n. parituhatta kilsaa sitten mitään noista levyistä huomautettu vaikka muuten auto syynättiin tarkasti?

                            Comment


                            • #15
                              Mikähän tuo maahantuojan huollon levyjenvaihtamiskynnys on kun autolla on kuitenkin ajettu vai reilut 80 tkm eikä katsastuksessa n. parituhatta kilsaa sitten mitään noista levyistä huomautettu vaikka muuten auto syynättiin tarkasti?
                              Se on auton huolto-ohjelmassa määritelty milloin levy on niin kulunut, jotta pitää vaihtaa. Yleensä vaihdon aika alkaa olemaan käsillä, kun levystä kadonnut pintaa ~1,5-2mm verran. Merkkihuolto saattaa olla hanakka vaihtamaan levyt, jos ollaan lähellä kulumisrajaa ja ovat sitä mieltä, että levy kuluu yli rajan ennen seuraavaa huoltoa.

                              Comment


                              • #16
                                Alkuperäinen kirjoittaja Ilkka L Näytä viesti
                                Motonetissa vaan pitää olla tarkkana minkä valmistajan tuote tulee. Esim. edelliseen Ässään sain sieltä Remsa -merkkiset jarrupalat, jotka olivat aivan kamalat.
                                Mitä vikaa Remsa-paloissa sitten oli? Kahdessa autossa on noita ollut ja en itse keksi pahaa sanottavaa. En tosin ole ajanut radalla.

                                Comment


                                • #17
                                  Tilasin just Tepolta profiilin kotteroon levyt ja palat rapiat 200€ kierros. Kulumirajahan on katsastuksessa 2mm ohjearvosta jos sattuvat mittaamaan.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Huollon perustelu vaihdolle, kun kysyin: "levyt ovat sisäpuolelta aivan ruosteessa. Seuraavassa katsastuksessa ei tule menemään läpi."

                                    Comment


                                    • #19
                                      Itse olen ymmärtänyt ettei katsastusta kiinnosta joku ruoste jarrulevyssä jos jarrut muuten toimii vaadittavasti.
                                      Tuossa taannoin käytin yhtä muutaman kuukauden liikennekäytöstä poistettua A6 Audia ja luonnollisesti ulkona seisoneena sen levyt jos mitkä oli ruosteessa jopa edellisenkin seisonnan jäljiltä. Tokihan vedättelin katsastukseen mennessä, kun ei sillä juuri ole pidemmälle reissulle lupaa lähteäkään, kässäri päällä ja muutenkin levyt lähes punaiseksi että edes pitäisivät ja hyvinhän ne pitivät, ei mitään moitetta vaikka olivat ruosteesta mustana ulkopuoleltakin.
                                      Eli, mitähän se ns. ruoste sitten haittaa kun jarrut toimii....

                                      Comment


                                      • #20
                                        Alkuperäinen kirjoittaja Late1.8t Näytä viesti
                                        Mikähän tuo maahantuojan huollon levyjenvaihtamiskynnys on kun autolla on kuitenkin ajettu vai reilut 80 tkm eikä katsastuksessa n. parituhatta kilsaa sitten mitään noista levyistä huomautettu vaikka muuten auto syynättiin tarkasti?
                                        Saa takalevyjä välillä vaihtaa 30tkm:kin välein. Vähällä ja kevyellä ajolla ne ruostuvat herkästi pilalle, vaikka olisi paksuutta kuinka ja satulat herkät.
                                        Ja kun tuo on ihan yleinen vaiva, niin katsastuksessakaan niihin ei välttämättä kovin herkästi puututa.
                                        Itsekin ihmetellyt ruosteisia levyjä katsimiehen kanssa ja ei niistä huomautusta edes tullut, vaikka olivat melko ruosteiset. -Ja pari vuotta vasta vanhat.
                                        Jos satula vähänkään jumittelee käsijarruvivuista, niin sekin vaikuttaa ruostumiseen. Säädön sekoittava jumitus lisää ruostumista ja laahaava jarru pitää sitten taas levyn puhtaampana.
                                        Viimeksi muokannut audiq; 25.2.2011, 22:25.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Minullakin käväisi kyllä mielessä keltapassivointi kun on jokseenkin tuttu sana. Tulipa nyt googlattua se ja sen pitäisi olla kestävämpi kuin normaali sinkitys koska on sen jälkikäsittely.

                                          Comment


                                          • #22
                                            Itse olen ymmärtänyt ettei katsastusta kiinnosta joku ruoste jarrulevyssä jos jarrut muuten toimii vaadittavasti.
                                            Ei mene ihan noin, tarpeeksi ruostetta niin tulee hylsy. Liitteenä Screenshot aken "katsastuksen arvosteluperusteet" pdf:stä

                                            Click image for larger version

Name:	ScreenShot013.jpg
Views:	1
Size:	11,0 Kt
ID:	1600241

                                            Comment


                                            • #23
                                              No, sitten se varmaan hyväksyi ihan vain säälistä Audin omistajaa kohtaan, ei ainakaan näytellyt mitään kirjaa, sanoi vain että nähdään sitten vuoden päästä. Mitä lie sitten murto-osissa sellainen levy josta ei näy pilkahdustakaan kirkasta rautaa, sen enempää edestä kuin takaakaan, jarrutehot ja tasaisuus oli kyllä ihan kiitettävät.
                                              Mitäpä tässä silti kiistelemään, toisilta menee läpi ja kolmansilta ei, eräs sukulais-katsastusmies joskus sanoikin että kyllä se joskus tuppaa sääli-pykälä työntymään mieleen kun näkee oiva-kitillä viritellyn pirssin pukilla, tosin tämä ei nyt vielä ollut oiva-kitattu, 2004 mallin Audi.
                                              Toivonkin kaikille ettei hylsyä tulisi ja aina parempi jos ei tarvitsisi edes katsastaa, mutta sehän on sitten vain vuosimallista kiinni...

                                              Comment


                                              • #24
                                                Kyllä ne jotku leimamiehet käyttävät sitä järkeäkin ajoittain, itsekin leimasin viime vuonna vuoden päivät seisoneen ooppelin. Jarrut olivat melko hirveän näköiset, mutta vinkkasin inssille että auton seissyt pitkään, niin leima tuli. Mittasi kylläkin levyn paksuuden ja ilmoitti että rajoilla mennään.

                                                Tämäkin on sitten tapaus kohtaista, kaverille inssi rupesi kitisemään pintaruosteessa olevista levyistä. Kaveri ilmoitti että auto on seissyt, niin leima mies mutisi "nämä levyt kyllä yleensä kiillotetaan ennen leimalle tuloa" tjsp.

                                                Comment


                                                • #25
                                                  No sain minäkin huomautuksen entisen kulkineen (vanha rouva c4 satku) takajarrulevyistä, kun olivat hieman ruosteiset.

                                                  Vein uusintaan, koska toinen etujousi oli poikki.

                                                  Kävi katsastaja siinä pihalla kurkkaamassa etulokarin alle ja sanoi ok lisäs vielä, että ei noita levyjä taakse olis tarvinnu vaihtaa, kehotus oli vaan jarrutella enemmän, että levyt pysyis kunnossa.

                                                  Eipä nuo töineenkään niin kalliita olleet, että tulipahan sitten vaihdatettua.

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Mitä vikaa Remsa-paloissa sitten oli? Kahdessa autossa on noita ollut ja en itse keksi pahaa sanottavaa. En tosin ole ajanut radalla.
                                                    Ne oli huonot :)

                                                    Paloissa ei tuntunut olevan pitoa nimeksikään. Jarrua sai polkea ihan tosissaan, mutta vauhtia se ei tuntunut vähentävän. Tosin nuo ässän G60:set olivat muutenkin jarrut, jotka ei hirveästi kehuja ansaitse. Ei niitä esim. voi hyvällä tahdollakaan verrata B6:sen vakiojarruihin vaikka olisivatkin niitä pienempiä malleja.

                                                    Edit: Piti ihan mielenkiinnosta käydä tutkimassa oman auton takalevyjen ruostuneisuus. Siellä siis viime syksynä vaihdetut orkkislevyt. Toistaiseksi ovat täysin ruostevapaat, siis levyn hattu & ulkokehä. Kitkapinnat myöskin aivan puhtaat, joskin ESP-auttanee niiden puhtaana pitämisessä näin talviaikaan :)
                                                    Viimeksi muokannut Ilkka L; 26.2.2011, 16:46.

                                                    Comment

                                                    Working...
                                                    X