Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Audi, laatua?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Lueskelin tässä eilen että jarrupalat ovat kuluvia osia ja että niiden vinkumista ei tulisi laittaa viaksi, mutta miten sitten jos on vinkunut uudesta lähtien? Pörhöllä sanottiin että ominaisuus joka johtuu kestävistä jarrupaloista, mutta itseäni tuo ääni kyllä häiritsee varsinkin talvisin. Sanottiin että jos palat vaihdettaisiin, niin erilaiset palat kuluisivat sitten todella nopeasti.

    Olen pari kertaa tehnyt sen jarrujen sisäänajon jossa kiihdytettiin ja tehtii puoli- sekä täysjarrutuksia, mutta ei tuosta ole apua kuin ehkä viikoksi. Kesäisin vinkumista tapahtuu noin 50% vähemmän ja on hiljasempi ääni, mutta silti. Tänä talvena ärsyttäny aika melkoisesti kun pakko pitää musaa lujalla ettei vahingossakaan kuulisi tuota ääntä.

    Ajattelin tässä vielä käydä ennen takuuajan umpeutumista kyselemässä että onko tosiaan ominaisuus jota Audi ei suostu korjaamaan, vai olisiko viimein tullut jotain mullistavaa jarrupalaa joka ei vinkuisi joka hemmetin jarrutuksessa. Asiasta olen huoltoon reklamoinut heti ekana talvena kun alkoi tuota tekemään.

    Onko muilla vastaavanlaisia ongelmia, sillä huollossa sanottiin että ihan yleinen ominaisuus -09-> A3/A4 ja 1.8TFSI/2.0TFSI + jotain random malleja? Onko raadin mielestä ominaisuus joka tulisi hyväksyä, vai onko tässä nyt jotain mätää?

    Comment


    • Ei kyllä kuulu jarrujen vinkua, eikä ainakaan noin uudessa autossa! Kuuluu kyllä mielestäni myyjän korjata tuommoinen ihan yhdellä sanomisella!!! Ihan höpö-höpöä väittää, että palat vinkumattomiin vaihtamalla ne sitten kuluvat tosi nopeasti! Kai ne jarrut sitten vinkuisi kaikissa uusissa rinkelipusseissa, jos tuo olisi ominaisuus. Tai vastaavasti sitten huollossa jarrupalaremontteja tehtäisiin sitten urakalla "vinkumattomiin"

      Comment


      • Mitenkäs paljon ongelmia Audilla muuten on noiden paljon hehkutettujen nelivetojen kanssa? Vai onko täysin viatonta tekniikkaa? Yhtään paikkaa ei ole vielä tullu eteen, josta ois jalan pitäny matkaa jatkaa, koska "vajaavetoinen" auto ei kulje enää eteenpäin. Tietysti eri asia, jos vetää hevosia tai asuntovaunua koko talven ympäri Suomea. Silloin hyötyä on muussakin kuin liikennevaloista lähtiessä. Minä pidän paljon hyödyllisempänä talvivarusteena kauko-ohjattua webastoa, jota ilman ei yhtään autoa enää mulle tule.

        Comment


          Torsen on täysin viaton tekniikka. En tunne ketään kellä olisi ollut ikinä mitään vikaa torsenissa. Kardaanin tukikumeja ja tiivisteitä joutunut ainoastaan vaihtamaan.

          Haldexissa ongelmia taas taitaa olla aika iloseen. Pumput hajoilee ja kytkennät hapettuu.

          Itelleni ei tule enää ikinä yhtään käyttöautoa ilman quattroa/torsenia. Webastolla ei tee mitään verrattuna tuohon. :)
          Antaahan tuo kokoajan hyötyä muutenkin kuin liikennevaloissa esim. ihan normaalisti tiellä ajaessa. Mutkiin voi ajaa melko paljon kovempaa ja tiellä isommissa nopeuksissa huomattavasti paremmin kääntyy, ei lähde talvella tien uriin... listaa voi jatkaa aika pitkälle hyödyistä.

          Comment


          • Alkuperäinen kirjoittaja msuomal
            Yhtään paikkaa ei ole vielä tullu eteen, josta ois jalan pitäny matkaa jatkaa, koska "vajaavetoinen" auto ei kulje enää eteenpäin.
            No saa ainakin hyvän mielen itselle.

            Itsellä on vetoköysi aina takakontissa mukana, viimetalvena vedin kaksi autoa jumista pois. Toisenkerran oli loskainen keli ja roska-auto oli möyhinyt parkkipaikan jää/loska sekoitukseksi ja eräs viaton naisihminen oli tähän mennyt ajamaan. Auto oli mahastaan kiinni ja nainen levitteli käsiään ympärillä. Kyllä silloin kiiteltiin teiden ritaria, kun rinkelikeulan ajoin taakse ja niinhän se tuli auto pois sieltä.

            Sitten oli eräästä autosta loppunut akku ja parkkipaikalla oli auto jumissa, kun aura-auto oli kerännyt nietokset ympärille. Noh autoin kanssa-autoilijan lapiotöistä, kun laitettiin taas vetoköysi takakoukkuun kiinni ja vetästiin auto lumikuorestaan pois. Samalla sitten vedettiin tuo kosla käyntiin ja mies pääsi akku ostoksille.

            Tänätalvena taas yhdenkerran vedin tienvarresta erään miehen pois, kun aura-auto oli kolannut sellaiset nietokset ympärille, että auto ei liikkunut.

            Ei sitä itselläkään vajaavetoinen koskaan jättänyt etenemiskykynsä puolesta tielle, mutta kyllä sen eron vaan huomaa esim. auton käyttäytymisessä liukkaalla/lumella, miten rauhallisesti se nelikko menee verrattuna etu/takavetoon. Varsinkin emännälle on mukava antaa auto käyttöön kun tietää, että todennäköisesti ei tule ongelmia, vaikka vähän pyryttäisikin. Viimetalvena oli emännällä lainassa vanhempiensa Pasuuna ja oli ajanut sen sitten vanhasta tottumuksesta vähän huonosti rinteeseen. Eipä päässyt siitä pois, mutta onneksi oli hiekka-auto lähellä ja avulias mies antoi lapiolla vähän hiekkaa renkaille, että pääsi jatkamaan matkaa. Sanoi emäntä, että ei toistakertaa aja vajaavetoista keula ylöspäin talvella.

            Comment


            • Jos nyt jostakin syystä webasto ja neliveto eivät mahtuisi samaan autoon, valinta olisi silti äärettömän helppo. Neliveto menee kaiken muun edelle. Muuta voi väittää vain sellainen, jolta puuttuu talvikokemus quattrolla.

              Torsen-quattro on täysin ongelmaton nelivetotekniikkansa osalta. Tietysti kaiken saa rikki, kun särkee, mutta silloin puhutaan tahallisuudesta jo. Poikittaiskoneiden Haldexeissa on joitakin pumppumurheita ollut, mutta tässäkin lie se totuus, että vain ongelmista mainitaan, se moitteitta toimiva enemmistö toimii sen enempiä hehkuttelematta.

              Comment


              • Tiedetäämpä näillä joskus vartillakin käydyn eikä ilman monsterivirityksiä oo mitään mennyt rikki. Vaikea äkkiä keksiä rankempaa paikkaa voimansiirrolle.

                Comment


                • jarrupaloista ja pörhöstä...

                  Käytin joskus 60tkm kohdalla "long life= no life" huollossa ja entuudestani pörhöllä asionnista viisastuneena kielsin tekemästä pieniä ns. lisätöitä kuten lasinpyhkijöiden vaihto, lasinpesunesteen täyttö jne "tarvittaessa". Kun sain listan lueteltua niin huollon vastaanottaja kysyy, että entäs jarrupalat...vaihdetaanko? Katsoin hyvin hämmentyneenä kaveria ja kysyin, että oletko tosissasi? Ajoin kahdella edelliselläkin autolla uudesta sinne 110-120tkm paikkeille ilman palojen vaihtoa niin kai ne nyt tässäkin sen verran kestää? "Kyllä niitä jouduttu vaihtaan useinkin jo noilla kilometreillä".....no reilun 100tkm ne kuitenkin meni takapalat ja edelleen oli n. 3mm pintaa. Edessä on vielä paljon pintaa.

                  Palojen vinkumisesta...ei kyllä vingu minulla ja vaikka vaihdoin taakse 17€ tarvikepalat niin nekään ei vingu (ainakaan vielä...vasta 1000km ajettu tosin)

                  Comment


                    Alkuperäinen kirjoittaja Petri R Näytä viesti
                    jarrupaloista ja pörhöstä...

                    Käytin joskus 60tkm kohdalla "long life= no life" huollossa ja entuudestani pörhöllä asionnista viisastuneena kielsin tekemästä pieniä ns. lisätöitä kuten lasinpyhkijöiden vaihto, lasinpesunesteen täyttö jne "tarvittaessa". Kun sain listan lueteltua niin huollon vastaanottaja kysyy, että entäs jarrupalat...vaihdetaanko? Katsoin hyvin hämmentyneenä kaveria ja kysyin, että oletko tosissasi? Ajoin kahdella edelliselläkin autolla uudesta sinne 110-120tkm paikkeille ilman palojen vaihtoa niin kai ne nyt tässäkin sen verran kestää? "Kyllä niitä jouduttu vaihtaan useinkin jo noilla kilometreillä".....no reilun 100tkm ne kuitenkin meni takapalat ja edelleen oli n. 3mm pintaa. Edessä on vielä paljon pintaa.

                    Palojen vinkumisesta...ei kyllä vingu minulla ja vaikka vaihdoin taakse 17€ tarvikepalat niin nekään ei vingu (ainakaan vielä...vasta 1000km ajettu tosin)
                    Pörhöllä on ongelmat melko pieniä ja niitä on todella harvoin.

                    Kokeileppa Autotalo Laakkosta Kuopiossa. Voi herrajumala mitä sontaa koko niiden huolto/palveluketju on. Siellä ei saa autoa huollettua ettei tulisi jotain ongelmia vastaan.

                    Comment


                    • Alkuperäinen kirjoittaja Artsi1 Näytä viesti
                      Lueskelin tässä eilen että jarrupalat ovat kuluvia osia ja että niiden vinkumista ei tulisi laittaa viaksi, mutta miten sitten jos on vinkunut uudesta lähtien?
                      ...

                      Onko muilla vastaavanlaisia ongelmia, sillä huollossa sanottiin että ihan yleinen ominaisuus -09-> A3/A4 ja 1.8TFSI/2.0TFSI + jotain random malleja? Onko raadin mielestä ominaisuus joka tulisi hyväksyä, vai onko tässä nyt jotain mätää?
                      Hep täällä. Eli pakkasella vinkuu nuo palat. Kun on alta -5 astetta, niin hiljaisessa nopeudessa vinkuu niin että hävettää. Ja vajaa 13 tkm ajettu 2010 A6 TDIq.

                      Comment


                      • Aika hauskaa lukea näitä provoja ettei muka nelivedolla tee mitään jos ei ole vaaraa jäädä kiinni tai vedä hevoskärryjä. Jopa vaimoni tai tyttäreni tuntee eron nelivedon ja säästömallin välillä myös kesällä, ei se nelivetoisuus mikään pelkkä talviominaisuus ole. Kaikilla autoillahan me suomalaiset pärjätään kun ollaan totuttu keleihin mutta jokaisella on omat tarpeensa ajettavuuden suhteen, en ole kuullut että kukaan kokeneempi pitäisi oikeasti nelivetoa turhana ominaisuutena.

                        Nakuttimessa toki pitää ollakin Webasto että saa konttorin lämpöiseksi edes ajaessa mutta aika mitätön ominaisuus nelivetoon verrattuna joka vaikuttaa ajamiseen ympäri vuoden. Itseäni arsyttää suunnattomasti lähteä vajaavetoisella kaartaen liikennevaloista liikkeelle kun joutuu himmamaan jotain sutivaa tai pompottavaa pyörää.

                        Comment


                        • Alkuperäinen kirjoittaja sami Näytä viesti
                          Aika hauskaa lukea näitä provoja ettei muka nelivedolla tee mitään jos ei ole vaaraa jäädä kiinni tai vedä hevoskärryjä. Jopa vaimoni tai tyttäreni tuntee eron nelivedon ja säästömallin välillä myös kesällä, ei se nelivetoisuus mikään pelkkä talviominaisuus ole. Kaikilla autoillahan me suomalaiset pärjätään kun ollaan totuttu keleihin mutta jokaisella on omat tarpeensa ajettavuuden suhteen, en ole kuullut että kukaan kokeneempi pitäisi oikeasti nelivetoa turhana ominaisuutena.

                          Nakuttimessa toki pitää ollakin Webasto että saa konttorin lämpöiseksi edes ajaessa mutta aika mitätön ominaisuus nelivetoon verrattuna joka vaikuttaa ajamiseen ympäri vuoden. Itseäni arsyttää suunnattomasti lähteä vajaavetoisella kaartaen liikennevaloista liikkeelle kun joutuu himmamaan jotain sutivaa tai pompottavaa pyörää.
                          Minusta taas hauskaa lukea noita nelivetohehkutuksia :). Varsinkin, kun yleinen ajatus on, että liukkaalla ne ylimääräiset vetävät pyörät lisäävät vauhdissakin kitkaa renkaiden ja tien pinnan välille. Sillä kait niitä kitkarenkailla varustettuja CR-V:itä näkyy jäisillä keleillä penkoilla ihan yhtä paljon kuin muitakin autoja.

                          Mutta ihan laatumielessä tosiaan kysyin noista vioista... eli yhtään nelivetoon liittyvää vikaa Quattroissa ei siis ole? Vähän mietityttää nyt näillä keleillä, että oisko sittenkin pitäny... pääsis niistä valoista :). Ehkä seuraavassa sitten.

                          Comment


                          • Haldex nelivedoissa on ollut kai sitä pumppu ongelmaa jossain vaiheessa, mutta ei torsen nelivedoissa ole sellasta heikkoa paikkaa, joka vakio autoissa normi käytöllä hajoaisi. Tai en ainakaa minä tiedä moista.

                            Comment


                            • Minusta taas hauskaa lukea noita nelivetohehkutuksia :). Varsinkin, kun yleinen ajatus on, että liukkaalla ne ylimääräiset vetävät pyörät lisäävät vauhdissakin kitkaa renkaiden ja tien pinnan välille. Sillä kait niitä kitkarenkailla varustettuja CR-V:itä näkyy jäisillä keleillä penkoilla ihan yhtä paljon kuin muitakin autoja.
                              Totuushan on se että jos pyörä ei vedä se jarruttaa, tuo on helppo huomata kun menee takavetoisella pitkittäin aurausvallin yli niin auto pyrkii kääntymään poikittain etupyörien jarruttaessa. Siinä mielessä lipsuminen kaikkien vetäessä vähenee mutta ei tietenkään vaikuta jarrutusmatkaan, onko vielä muuta hampaankolossa nelivetoa vastaan?

                              Honda CRV jää penkalle siitä syystä että niitä sattuu olemaan paljon etuvetoisina, eipä tuollainen korkea koppi lyhyellä akselivälillä muutenkaan ole kovin vakaa ajettava.

                              eli yhtään nelivetoon liittyvää vikaa Quattroissa ei siis ole
                              Mitäs vikaa niihin pyöriviin hammaspyöriin sitten voisi tulla (Torsen)? Eri asia jos puhutaan vanhoista levy/palalukoista tai Haldexista jossa aletaan leikkimään sähköillä.

                              Comment


                              • Alkuperäinen kirjoittaja sami Näytä viesti
                                Totuushan on se että jos pyörä ei vedä se jarruttaa, tuo on helppo huomata kun menee takavetoisella pitkittäin aurausvallin yli niin auto pyrkii kääntymään poikittain etupyörien jarruttaessa. Siinä mielessä lipsuminen kaikkien vetäessä vähenee mutta ei tietenkään vaikuta jarrutusmatkaan, onko vielä muuta hampaankolossa nelivetoa vastaan?
                                Ei mulla ole mitään nelivetoa vastaan. Käytän hammastikkuja.

                                Onko kaikki Audin nelivedot toteutettu tuolla Torsen tekniikalla? Kuulostaa kyllä uskomattomalta, että nykyautossa olisi olemassa jokin ominaisuus, jossa ei ole koskaan vikoja. Hyvä kuitenkin niin.

                                Comment


                                • Alkuperäinen kirjoittaja mremonen Näytä viesti
                                  Hep täällä. Eli pakkasella vinkuu nuo palat. Kun on alta -5 astetta, niin hiljaisessa nopeudessa vinkuu niin että hävettää. Ja vajaa 13 tkm ajettu 2010 A6 TDIq.
                                  Oletko jaksanut sanoa asiasta huoltoon? Kyllä tässä itelläkin meinaa hävettää kun keskustassa ajelee ja porukka kattelee kun auto vinkuu minkä ehtii.

                                  Alkuperäinen kirjoittaja msuomal Näytä viesti
                                  Onko kaikki Audin nelivedot toteutettu tuolla Torsen tekniikalla? Kuulostaa kyllä uskomattomalta, että nykyautossa olisi olemassa jokin ominaisuus, jossa ei ole koskaan vikoja. Hyvä kuitenkin niin.
                                  Haldex on toinen. Itselläni toimii hyvin. Varmaan hajoaa tässä joskus, kuten esim. moottori tai vaihdelaatikko.

                                  Comment


                                  • A3/S3/TT ainakin haldexilla, isommat valtaosin torsenilla poislukien nämä viimeisimmät erikoisuudet.

                                    Kun puhutaan nelivetoautoista niin joku CR-V nelikkona vastaa lähinnä samaa kuin olisi etuvetoista kaveri työntämässä liikkeellelähtöavustimena, mitään muuta apua siitä ei ole kuin parempi liikkeellelähtökyky. Esim. kaikenlainen possuttaminen ja quuluisuttelu on syytä unohtaa ihan heti.

                                    Comment


                                    • Alkuperäinen kirjoittaja msuomal Näytä viesti
                                      Kuulostaa kyllä uskomattomalta, että nykyautossa olisi olemassa jokin ominaisuus, jossa ei ole koskaan vikoja. Hyvä kuitenkin niin.
                                      Yhtä paljon niitä varmaan hajoaa kuin takavetoisten tasauspyörästöjäkin. Periaatteessa samaa tekniikkaa. Huoltamattomana ja repimällä kaikki hajoaa.

                                      Nelivedoista sen verran, että Haldexia minulle ei kovin helposti enää tule, on tämä sen verran erilainen verrattuna AWD-Volvoon. Kokemusta siitä on viime talvelta, jolloin kelit olivat koko lailla samat kuin nyt. Ja Haldex koulutti minua vielä sen verran, että kun ensin menee paineanturi, niin sitten se rikkoo pumpun ja sitten on etuveto. Toisaalta tietysti jos Torsen porsii, niin ei ole mitään vetoa.

                                      Nelivedon hehkutuksesta vielä sen verran, että q-kelit ja leikkiminen on yksi asia, mutta näillä keleillä nelivedosta on ihan oikeaa hyötyä joka ainoassa liikkeellelähdössä. Ja niitä täällä pk-seudulla tulee normi-työmatkaliikenteessä kymmeniä per kerta. Eikä kyse ole mistään superkiihdytyksestä, vaan siitä että voi olla varma, että auto lähtee silloin kun haluaa ja siihen suuntaan kun haluaa.

                                      Alkuperäinen kirjoittaja Artsi1 Näytä viesti
                                      Oletko jaksanut sanoa asiasta huoltoon? Kyllä tässä itelläkin meinaa hävettää kun keskustassa ajelee ja porukka kattelee kun auto vinkuu minkä ehtii.
                                      En ole jaksanut tuon takia lähteä huollossa käymään. Täytyy katsoa tuossa joulun välipäivinä, josko jaksaisi. Silloin tulee kakkosautokin, joten tuon voisi jättää huoltoon.

                                      Comment


                                      • Nelivedon hehkutuksesta vielä sen verran, että q-kelit ja leikkiminen on yksi asia, mutta näillä keleillä nelivedosta on ihan oikeaa hyötyä joka ainoassa liikkeellelähdössä. Ja niitä täällä pk-seudulla tulee normi-työmatkaliikenteessä kymmeniä per kerta. Eikä kyse ole mistään superkiihdytyksestä, vaan siitä että voi olla varma, että auto lähtee silloin kun haluaa ja siihen suuntaan kun haluaa.
                                        Pitää kyllä sanoa, että ei ole etuvetoinen vielä koskaan jäänyt lähtemättä tai lähtenyt väärään suuntaan vaikka on tässä muutama paha talvi jo tullut pk-seudulla työmatkaa joka arkipäivä ajeltua :) Nelivetoa on kaivannut lähinnä pari kertaa vuodessa kun on ollut hieman hankalaa tuolla auraamattomalla työpaikan parkkiksella. Kerran tarvitsi jopa tuuppaus apua kun jäi niin pahasti kiinni.

                                        En sitä toista vetävää pyöräparia mitenkään turhana pidä mutta kuulosti vain oudolta, jos ei tosiaan liikkeelle pääse tai auto meinaa lähteä lapasesta ihan normi työmatkaliikenteessä :) Itselle maistuisi itseasiassa tuollainen jatkuva neliveto vallan mainiosti mutta haldexista on tuttavile ollut niin paljon harmia, että en ole nähnyt kolmosessa tarpeelliseksi.

                                        Comment


                                        • Kyllähän sitä etuvedolla pärjää, niinkuin pärjää kesärenkaillakin ympäri vuoden. Pärjättiin sitä naavapartojen mukaan ennenkin.

                                          Nämä on taas niitä juttuja joita ei osaa kaivata ennenkuin itse kokeilee. Kyllä paha tekee kun välillä ajaa tuolla etuvetoisella kakkosautolla. On se vaan näillä keleillä niin kiikkerä eikä silti mene mihinkään vaikka kuinka aktiiviselta näyttää kabiinissa.

                                          Comment


                                          • Kyllähän se neliveto liukkaammin valoista lähtee, mutta kun 9 kertaa 10:stä siinä edessä joku raapii kuitenkin etu- tai takavedolla, niin ei se matkan tekoa juurikaan jouduta.

                                            Comment


                                            • No se että veto jakautuu neljään pyörään vakauttaa kyllä menon ihan jo kuivallakin. Jos pitäisi valita lähdenkö ajamaan turkuun edestakaisin nelarilla vai etu/takavedolla niin valinta on varma. Ellei muuten niin perille jaksaisi jotain tehdäkin, eikä kädet tärisisi.

                                              Comment


                                              • Alkuperäinen kirjoittaja msuomal Näytä viesti
                                                Mitenkäs paljon ongelmia Audilla muuten on noiden paljon hehkutettujen nelivetojen kanssa? Vai onko täysin viatonta tekniikkaa? Yhtään paikkaa ei ole vielä tullu eteen, josta ois jalan pitäny matkaa jatkaa, koska "vajaavetoinen" auto ei kulje enää eteenpäin. Tietysti eri asia, jos vetää hevosia tai asuntovaunua koko talven ympäri Suomea. Silloin hyötyä on muussakin kuin liikennevaloista lähtiessä. Minä pidän paljon hyödyllisempänä talvivarusteena kauko-ohjattua webastoa, jota ilman ei yhtään autoa enää mulle tule.
                                                Neliveto/voimansiirtopaketti alkaa ainakin omassa Diudissa olla ainoa paikka missä ei ole ollut mitään vikaa *kopkop* ja suoraan sanottuna se on myös ainoa syy miksi vielä tuolla suostun ajamaan, ainakin kevääseen saakka. Ja rahapula tietysti.

                                                On tullut jo monta kertaa paikka, että ei ole nelivedosta huolimatta päässyt eteenpäin - muuten kuin uutta vauhtia/ajolinjaa hakemalla. Osasyy jäykällä alustalla, joka aiheuttaa helposti ristiriipuntatilanteen ja ehkä hiukan myös tontin keskimääräisellä 18% kaltevuudella. Meidän pihaan ainakin talvella kaikki vajaavetoiset ajavat 1,5 km ylimääräisen lenkin. Osa kesälläkin.

                                                Itselläni ehdottomat kriteerit autohankinnassa olivat neliveto, automaatti ja ilmastointi. Ja kun en "maasturia" halunnut, niin aika vähissä on muut kuin Audit alle 5 ke hintaluokassa.

                                                Comment


                                                • Kahta en vaihda, nelivetoa ja automaattista ilmastointia.

                                                  Comment


                                                  • Torsen neliveto on pääsääntösesti sen verran ylimitoitettu kestoltaan, että se ei vain hajoa. Siinä ei ole sellaista heikkoa kohtaa, jonka voi sanoa pettävän jossain vaiheessa.
                                                    Haldex taas on erillainen ja sehän on vain tarvittaessa neliveto? Eli tasasella ajaessa se on etuveto. Näin ainakin oletan.

                                                    Kulumisen johdosta torsenikin tietysti pettää ennen tai myöhemmin, mutta harva ajaa sellasia kilsoja, että moiset riskit kasvaa.

                                                    No okei, kardaaniin tukilaakeri on sellanen kuluva osa, mikä voi hajota. Se aiheuttaa klopinaa yms.

                                                    Näistä ihan uusista systeemeistä ei olekkaan sitten tietämystä

                                                    Comment


                                                    • Pientä pohdintaa tuosta neliveto "provoilusta".

                                                      Ihan hauska lukea etuveto miesten "provoiluja", tulee vahva kuva etteivät kunnolla tiedä mitä vastaan "provoilevat". Siis se on täysin totta että etu- tai takavetoisella pärjää suomen talvessa, mutta kun ruvetaan miettimään muita vastaavia esimerkkejä niin aika turhan päivästä tekstiä "provoilla", suuntaan taikka toiseen.

                                                      Vastaavia esimerkkejä on ilmastointi, kyllä ilman ilmastointia pärjää kesät talvet, ikkuna aukeaa joka autosta joten silläkin pärjää. Tai automaatti loota, kyllähän manuaalillakin pääsee eteen päin, eikö vain?

                                                      Vajaaveto miehen "provoilut" nelivetoa vastaan on vähän samaa luokkaa kuin chevy van miehen hölinät renkaista. Monissa vaneissa on nimittäin M+S renkaat ja kuski väittää että kyllä niillä pärjää. Varmasti pärjää, mutta nastat kun olisi alla niin pärjäisi varmasti paremmin. Oli melko surkuhupaisaa kun yksi vani mies rupesi selittämään ajan jaksosta kun ei ollut talvirengas pakkoa ja silloinkin autot liikkuivat..

                                                      Ja samointein voisi väittää, että ei kannata audia ostaa, kyllä Toyota kuljettaa myös eteen päin. Prius miehet menevät jopa kovempaa kuin audi miehet :D

                                                      Tämä vetotapa "provoilut" suuntaan taikka toiseen on ikuinen kiistan aihe, ei siinä mitään saavuteta. Etuveto mies ajaa etuvedolla ja pärjää, q-mies menee joka pyörällä ja pärjää paremmin.

                                                      Eli sama se mikä merkki ja vetotapa, kyllä sillä pärjää (kunhan on audi ja quattro :)

                                                      Sori, meni OT:n puolelle :)

                                                      Comment


                                                      • No se että veto jakautuu neljään pyörään vakauttaa kyllä menon ihan jo kuivallakin. Jos pitäisi valita lähdenkö ajamaan turkuun edestakaisin nelarilla vai etu/takavedolla niin valinta on varma. Ellei muuten niin perille jaksaisi jotain tehdäkin, eikä kädet tärisisi.
                                                        No en mä nyt tiedä, tolla etuvedolla kaksi kertaa ajanut putkeen etelä-saksasta tukholmaan 1600km, enkä huomannut mitään ihmeempää vapinaa.

                                                        Mutta ei mulla quattroakaan vastaan mitään ole.

                                                        Comment


                                                        • Ei kai A8 saakaan vapista...

                                                          ...Mutta, jos siinä kasissa olisi vaikka joku voimamoottori nokalla niin jopas alkaa rystyset valkeneen kun lähdet ohituksiin +250hp etuvedolla.

                                                          Comment


                                                          • Eli jos ei ole tehoa, etuvedollakin pärjää :)

                                                            Mutta laadusta kun tässä keskustelussa on tarkoitus puhua, mikä oikein sitten nykyään on oikeasti laadukas auto.
                                                            Joskus kauppiksessa Laatu käsitteen määritelmän opettelin, mutta en nyt sitä muista.
                                                            Mitä se laatu oikeasti on?
                                                            Laadun muodostus lähtee ensisijaisesti henkilön odotuksista tuotetta kohtaan. Tämä siis tarkottaa sitä, että me nähdään laatu eri tavalla jokainen. Joillekkin laatua on se, että autossa ei ole vikoja. Toiselle laadun ensisijainen määre on kokemus. Jne.
                                                            Tietysti premium tuo mukanaan tietyt odotukset.
                                                            Viimeksi muokannut Puuhapete; 14.12.2010, 13:58.

                                                            Comment


                                                            • Jäi laittamatta että "tässä kelissä", mutta ei tuo vaadi kuin sadetta niin quattro-mies on kyllä vähemmän väsynyt perille päästyään.

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X