Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Helsingin bussikaistat ympärivuorokautisiksi

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Helsingin bussikaistat ympärivuorokautisiksi

    En vielä huomannut keskustelua. Mitäs muut pk-seudun kulkijat on mieltä? Mielestäni koko bussikaistajuttu on hölmö tämän kokosessa kylässä. Jos bussikaistat otettais käyttöön myös muulle liikenteelle, vähenis varmasti ruuhkatkin. Esim Hämeenlinnanväylältä tulee yksi (1) kaista keskustaan, toinen on bussikaista. Kyseessä kuitenkin yks Suomen vilkkaimmista paikoista.

    Ruuhka-aikojen ulkopuolella liikennettä ei kuitenkaan niin paljon ole, ettäkö se haittais busseja oleellisesti, henkilöautoja se voi jopa haitata varsinkin paikoissa jossa on nyt sitten kahden kaistan sijaan vaan se yksi. Ilmeisesti Helsingistä tehdään kovaa vauhtia yksityisautoton kaupunki.

    Lähde: http://www.iltasanomat.fi/uutiset/ko...asp?id=2266408

  • #2
    Jep, kadut on kuitenkin sen verran kuolleita klo 21 jälkeen, että ihan sama millä kaistalla ajaa, eikä haittaa bussiliikennettä.

    Comment


    • #3
      Bussikaistat on hyvä juttu ruuhka-aikoina. Liikkuu edes bussit, jos muut seisoo jonossa. Bussit muutenkin pysähtelee koko ajan, joten oma kaista on senkin suhteen ihan ok.

      Hiljaisina aikoina aivan naurettavaa touhua alkaa kyttäämään. Ei hyödytä ketään eikä mitään mihinkään suuntaan. Korkeintaan vain haittaa. Hesan kaduillakin on tosiaan täysin hiljaista myöhäisillasta aamuun.

      Comment


      • #4
        Lainaus Hesarin uutisesta:

        Uusia liikennemerkkejä aletaan asentaa lokakuun lopussa Mannerheimintiellä, Vihdintiellä ja Hämeenlinnanväylällä. Syksyn aikana uudet merkit tulevat myös Rautatientorilta Tuusulanväylälle ja Lahdenväylälle johtaville bussikaistoille. Kaistoille tulee myös pysäyttämiskiellot.
        Eipä sitten laillisesti jätetä matkustajaa pois henkilöauton tai taksinkaan kyydistä, edes yöaikaan, muualla kuin bussipysäkin kohdassa..

        Comment


        • #5
          Alkuperäinen kirjoittaja TeroPee Näytä viesti
          Lainaus Hesarin uutisesta:



          Eipä sitten laillisesti jätetä matkustajaa pois henkilöauton tai taksinkaan kyydistä, edes yöaikaan, muualla kuin bussipysäkin kohdassa..
          Taksithan saavat ajaa bussikaistoilla...

          Mutta itse aiheeseen, omasta mielestä tämä on taas aivan turha. Se nyt vielä tästä puuttuu että rupeavat kyttäämään illalla/yöllä bussikaistoja. Ruuhka-aikoina ymmärrän tämän kyllä täysin, mutta että 24h. Ei vain pieni pää ymmärrä.

          Edit: eipä aamurähmä silmillä huomannut tuota pysähtymiskieltoa.
          Viimeksi muokannut RistoEe; 21.10.2010, 07:11. Perustelu: lisäys

          Comment


          • #6
            Jos siellä niin hiljaista on ruuhka-aikojen ulkopuolella, niin miksi sitten tarvitsisi päästä ajamaan sitä bussikaistaa...? :D

            Ei vaan, aika pelleilyähän tuo on, pysähtymiskieltoineen kaikkineen. Muistuu taas elävästi mieleen se muutaman vuoden takainen tapaus, jossa kadunpätkälle, missä oli pysäköintikielto lumen aurauksen vuoksi, parkkeeratut autot hinattiin varikolle... Lumestahan ei tuolloin ollut tietoakaan.

            edit: Panu, et tainnut huomata hymiötä? Niin maalainen kuin olenkin, olen jopa kerran-kaksi ajanut ihan itse Helsingissä.
            Viimeksi muokannut taski; 21.10.2010, 11:09.

            Comment


            • #7
              Jos siellä niin hiljaista on ruuhka-aikojen ulkopuolella, niin miksi sitten tarvitsisi päästä ajamaan sitä bussikaistaa...?
              Helpottaa oikealle kääntymistä, kun voi ottaa oikeanpuoleisen kaistan hyvissä ajoin eikä tarvitse kytätä minkä risteyksen jälkeen voi ryhmittyä.
              Varsinkin Mäkelänkadulla (3 samaan suuntaan, joista 1 busseille) pahimmat tumpelot matelee keskimmäistä kaistaa "mummolähtöineen". Jos näitä ohittelee vasemmalta, kaistanvaihtoja tuleekin jo 2 kpl. Bussikaista helpottaa kummasti voimassaoloajan ulkopuolella, jolloin henkilöautoja tms. on vielä kohtalaisesti.

              Comment


              • #8
                Juu, bussikaistat on loistavia eksyneiden maalaisten väistelyyn iltasella :)

                Comment


                • #9
                  Kunnon aivopieru taas päättäjiltä.

                  Comment


                  • #10
                    Alkuperäinen kirjoittaja amalin Näytä viesti
                    Juu, bussikaistat on loistavia eksyneiden maalaisten väistelyyn iltasella :)
                    Voikos tuota enää paremmin sanoa =)

                    Comment


                    • #11
                      Ei nuo ole koskaan kauheasti minua häirinneet. Toki keskustassa on pari "mielenkiintoista" paikkaa, kuten vaikka Mannerheimintiellä siinä rokki-mäkkärin kohdalla. Varsinkin nyt kun muuttivat kaistoja.

                      Eipähän tarvitse tiirailla yläilmoihin ja arvailla, että voiko tässä ajaa vai ei.

                      Iltaisin kun keskustassa ei ole liikennettä, niin tilaa riittää ihan hyvin. Mutta ehkä tämmöistä ei täällä saa kirjoittaa ;)

                      Enemmän olisin huolissani siitä mahdollisesta ruuhkamaksusta. Se se vasta tulee olemaan hauska... Ruuhkamaksujatkot ilmeisesti tuonne: http://www.audiclub.fi/audifinns/showthread.php?t=72636

                      Comment


                      • #12
                        Tilaa riittää joo ihan hyvin, useimmiten. Eilen illalla oli manskulla kahdella kaistalla ehkä yhteensä 15 autoa. Hyvin mahtuivat kahdelle kaistalle ja pääsivät kaikki yksillä valoilla. Jatkossa jono tuplaantuu kun ängetään samalle kaistalle, kaikki ei pääse valoista kerralla jne. Tai sitten kun joku jäähalli purkaa, messukeskus purkaa tms. Onhan helsingissä autoja ruuhka-aikojen ulkopuolellakin, niihin ei vaan välttämättä kiinnitä huomiota kun jakautuvat parille kaistalle.

                        Rupean uskomaan että tällä pedataan ruuhkat helsinkiin, sen jälkeen on hyvä sitten iskeä ruuhkamaksut, "kun on noita ruuhkia niin paljon."

                        Comment


                        • #13
                          3v. sitten kun asuttiin pari vuotta Helsingissä, kyllä sitä aina katseli kaiholla bussikaistaa meneviä busseja kun itse seisoi ruuhkassa...tuon takia siirryin käyttämään yleisiä ja polkupyörää työmatkoihin ja johan nopeutu töihintulo. Nyttemmin kun asustellaan The Keravalla, niin tulee käytettyä työmatkaan tuota aina niin arvaamatonta VR:ää, koska se on nopeampi kuin seistä ruuhkissa...oletuksena, että ei ole junat niin kauheasti myöhässä.

                          Olisko tässä koko hommassa takana tuo, että pakotetaan autoilijoita siirtymään julkisiin...sama pakotus mikä oli takana tuossa ehdotuksessa nopeusrajoitusta alentamisesta.

                          Toisaalta 18 jälkeen ei ole niin paljon liikennettä, että välttämättä tarvisi ajaa bussikaistaa. Tuohon kääntymistä varten bussikaistalle ryhmittymiseen saisivat samassa yhteydessä tehdä muutoksen, että saisi ryhmittyä hieman aiemmin jo...olisi joustoa autoilijoita kohtaan.

                          Juu, bussikaistat on loistavia eksyneiden maalaisten väistelyyn iltasella
                          Tai toisin päin...Sori, mutta pohjosemmasta pk-seudulle muuttaneena tuo maalaisten mollaus aina kiehahdutaa!;)

                          Comment


                          • #14
                            Omasta mielestäni aivan älytön idea, ainoastaan lisää ns. ammattiautoilijoiden sikailua ja kaistanomistamista. Ruuhka-aikana ymmärrän hyvin kaistanvaraamisen julkiselle liikenteelle mutta valitettavan usein, kun on esimerkiksi kääntymässä oikealle mannerheimin tiellä ei todellakaan meinaa moni ns. ammattikuski antaa tilaa.

                            Yksi raivostuttavimmista tapauksista oli, kun olin hääpäivänä menossa hakemaan manskulta pukua vuokraamosta juuri ennen vihkitilaisuutta. En muistanut tarkalleen missä kohtaa vuokraamo oli ja kun haikailin oikean puoleiselle kaistalle eräs taksi kuski ei millään päästänyt vaihtamaan kaistaa. Pieni kaasutus ja pääsin edelle, sitten alkoi torvet soimaan ja vilkut heilua. Käännyin vuokraamon kohdalla manskulta pois ja parkkeerasin tien sivuun niin eikö taksikuski kääntynyt perässä ja ikkunasta alkoi huudella. Oli viittä vaille ettei kaveri joutunu teholle ja hyvä ettei vihkitilaisuus menny pilalle moisen takia.

                            Yksittäistapaus toki mutta suomalaiset tuppaa keskimäärin olemaan itsekkäitä ääliöitä liikenteessä.

                            Comment


                            • #15
                              Lainaus:
                              Juu, bussikaistat on loistavia eksyneiden maalaisten väistelyyn iltasella

                              Tai toisin päin...Sori, mutta pohjosemmasta pk-seudulle muuttaneena tuo maalaisten mollaus aina kiehahdutaa!;)
                              Noh, olen itse Kuopiosta, ->Kerava->HKI, että ehkä mulla ei ois mitää varaa sanoo kehä I ulkopuolisia maalaisiks.

                              Mutta kyllä ne on noi kehä I ulkopuolella asuvat maalaiset, jotka tukkii nää keskustan kadut :) . Aamulla hirvee ruuhka kaupunkiinpäin ja illalla vastakkaiseen suuntaan. Omat reitit sattuu olemaan silleen sopivasti ettei oikeen ikinä joudu ruuhkaan vaikka suht ytimessä nykyään asunkin.

                              Comment


                              • #16
                                Noh, olen itse Kuopiosta, ->Kerava->HKI, että ehkä mulla ei ois mitää varaa sanoo kehä I ulkopuolisia maalaisiks.
                                Itse alunperin Suomen pienimmästä kaupungista ja ensimmäiset kerrat Helsingin ruuhkissa olin todellakin tukkeena...tai paremminkin vaarana ruuhkassa kun ei tiennyt mihin on menossa ja mistä tulossa!:) Vilkulla saa todella hyvin tilaa...

                                Jos julkinen liikenne varaa jatkossa yhden kaistan niin toivotaan, että silloin löytyy tilanantokykyä myös sieltä puolelta.

                                Mutta kyllä ne on noi kehä I ulkopuolella asuvat maalaiset, jotka tukkii nää keskustan kadut
                                Aki on tuossa melkos oikeassa, koska porukka muuttaa koko ajan kauemmas Helsingistä halvempien asuntojen perässä ja työpaikka säilyy kuitenkin Helsingistä. Tästä johtopäätöksenä ei muuta kuin pk-seudun asuntojen hinnat alas, niin säästytään suurenevilta ruuhkilta jatkossa.

                                Comment


                                • #17
                                  Mutta kyllä ne on noi kehä I ulkopuolella asuvat maalaiset, jotka tukkii nää keskustan kadut :) . Aamulla hirvee ruuhka kaupunkiinpäin ja illalla vastakkaiseen suuntaan. Omat reitit sattuu olemaan silleen sopivasti ettei oikeen ikinä joudu ruuhkaan vaikka suht ytimessä nykyään asunkin.
                                  Minkä takia lahden motari on tukossa lomakauden alussa...?


                                  No helsinikikläiset lähtevät lomaksi kotiin :)



                                  Vaikka en paljoa tuolla suuren kaapungin keskustassa liikukkaan, niin tämä "viisas" idea on taas niin typerä idea kuin voi olla...

                                  Comment


                                  • #18
                                    Eipä toi mun maailmaa mullista, mutta periaatteena typerää. Julkiselle liikenteelle marginaalinen hyöty ja muille autoilijoille ainoastaan haittaa.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Syö taas vain kyseisen määräyksen noudattamista silloin, kun se on tarpeellista. Jotain hyödyllistä pitäisi jonkin määräyksen noudattamisessa olla. Pelkkä lain noudattaminen vain lain tähden on typerintä mitä tiedän.
                                      Viimeksi muokannut jasso; 22.10.2010, 12:10. Perustelu: err

                                      Comment


                                      • #20
                                        Sori, mutta tää jasson kirjoitus meni vähän yli minulta. Ei kai tämän asian eteen mitään lakeja tarvi säätää? ;)

                                        Muuten olen samaa mieltä siitä, että nykykäytäntö oli hyvä. Ärsyttää, kun koko ajan pitää keksiä jotain uutta autoilijoiden pään menoksi. Nytkin jo kyykytetään ja verotetaan ihan riittävästi autokansaa. Saisi pikkuhiljaa loppua moinen.

                                        [OT] Tulipa vielä mieleen: Automainoksissa viljeltävät mielikuvat autoilun vapaudesta yms. ovat aika kaukana arkiautoilusta täällä pääkaupunkiseudulla. Eipä ihme, jos ihmisillä on pinna kireällä, kun ensin mainosmiehet ovat luvanneet kuun taivaalta, mutta todellisuudessa työmatka onkin pelkkää stressiajoa tapporuuhkassa. Onneksi oma työmatka on siedettävä, tai oikeastaan ihan mukava, eli yleensä ei pääse ruuhkat stressaamaan työmatkalla, kun pikkuteitä köröttelen hissunkissun. Kestää vähän kauemmin, mutta on sitäkin mukavampaa. Turunväylälle ajaminen ruuhka-aikana on ihan hullun hommaa; sinne en enää mene vahingossakaan. [/OT]

                                        Comment


                                        • #21
                                          Ymmärretävää, sillä lakihössötys oli virhebitti vuossa :)

                                          Comment

                                          Working...
                                          X