Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Käyttääkö kukaan talvella viimasuojaa?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • #91
    Noihin uudempiin tuntuu olevan tarjolla muutamaa erilaista, mutta vanhempii ei mitään :/

    Comment


    • #92
      Näin on, no mutta eipä ole näillä etelän -10 ollut oman bensakoneen kanssa mitään lämpenemis ongelmia..
      Eri juttu tosiaan jos tuonne pohjoseen lähtee niin olisi hyvä olla varalta, mutta ei itse huvita rupee väkertää.
      Tilitantin itse värkkäämä on kyllä huomaamaton ja jopa "hieno" Siellä Tornion suunnilla on varmasti aikalailla kaikissa autossa viimasuojat. "pieni" ero pakkasissa ja -30 niin alkaa bensa-autokin jo huutamaan suojaa.

      Comment


      • #93
        Nyt löytyi sopiva Audilta, pitää olla sellainen "nahkainen" 3-osainen malli.
        Nykyisin on marmorilla tyrkyllä paljon solumuovisia. Vanhassa Paskatissani oli nahkainen versio, tosin ei sekään silmää hivellyt mutta mielestäni jumppapatjaa parempi kumminkin.

        Suurin osa ei halua autoonsa viimasuojaa laittaa oli keli mikä vain. Mutta mukava oli taas viikonloppuna ajella -25 kelissä keula tukossa. Pysyi kone ja kuski lämpöisenä. Kaupunkinopeuksissa tosin alkaa koneen lämmöt noissa pakkasissa äkkiä tippumaan, kun kierroksia on maantieajoa vähemmän ja valoissa seisomista ym.

        Comment


        • #94
          Niinkää huolissani olisi siitä veden lämpötilasta vaan ennemminkin siitä että saavuttaako öljy koskaan talven aikana yli 80 asteen lämpötilaa...
          Shell opettaa, jotta öljy toimii kuten se on suunniteltu toimivan tulee öljy olla vähintään 83 astetta. Samalla jotta saadaan öljyyn kertynyt kondenssivesi poistumaa tulee moottoria käyttää yhtäjaksoisesti tuossa lämpötilassa vähintään 30 min.
          Joten, koska öljynne on viimeksi ollut "lämmintä".

          Comment


          • #95
            Mites 8l :sta saa maskin irti? Tuntuu kovasti kylmälimaa tekevän korkkiin emännän ajoilla. Dieselin pohjamuovin jo laitoin joka auttoi hieman mutta jos syylarin sais osittain tukkoon myös niin kävis tuo 1.6 voimalaitos vähän lämpösempänä. Ajosuorite 98% maantieajoa n.90 nopeudella 20km siivuissa.

            Comment


              #96
              Kannattaako sitä maskia irrotella kun puskuri on siitä maskin takaa melkein kokonaan kumminkin ummessa. Josson orkkismaski niin se peittää tuon avoinna olevan kohdankin. Kuva

              Comment


              • #97
                Että sellanen homma.. ajatuksena oli siitä maskin reiästä saada jotain syylarin eteen. Täytyy perehtyä tarkemmin aiheeseen.

                Comment


                  #98
                  Kumimatosta tms. mustasta teet siihe alalipan reikiin sopivan levyn ja nippareilla kiinni.

                  Comment


                  • #99
                    Jos päätätte rakentaa suojan itse niin olen suunnitellut paremman näköisen version kuin laakkosen käyttämä nänniversio jos autosi ulkonäöllä on sinulle väliä. Asennuskuvia ja lisätietoja nippusiteen nastasta täältä: https://www.facebook.com/media/set/?...3642791&type=3

                    Comment


                    • Nyt kun taas se aika talvesta alkaa jolloin tälläistä taas tarvitaan niin millaisia kokemuksia viimasuojasta.

                      Riittääkä pelkästään jos peittää yläritilän vai pitääkö laittaa koko kennoumpeen ja millaisia virityksiä suojista noi patja suojat joita myydään on aikaruman näköisiä onko muita tarjolla
                      tai pitääkö askarrella itse tai jopa laittaa kennon sisäpuolelle esim nippusiteellä.

                      Comment


                        Tästä on aikaisemminkin jutusteltu täällä. Oma mielipide on, että koko maski umpeen. Eilen tein empiirisen tutkimuksen vain alaosan maskilla ja ei se oikein riitä ainakaan tuossa volkkarissa. Auttaa hieman, mutta öljyn lämmöt seilas 80-90 välissä -15 pakkasessa. Sinänsä varmaan riittävä, mutta kokonaan masku ummessa se on lähemmäs 100 astetta.
                        Tuossa Sharanissa ei tule ongelmia vaikka ulkona olisi sitten +5 astetta kokomaskilla, mutta silloin öljyjen lämmöt voi kiivetä 110 asteen luokkaan. Se on jo vähän siinä ja siinä. Toissa talvena olis paljon plussakelejä ja silloin teki mieli ottaa maskia auki. Ei sitä ihan nollassa vielä tarvi, vaikka auttaa se siinäkin sillä ettei webaston tartte käynnistyä ajonaikana niin usein.

                        Edit: eli yhden auton otannalla puolimaskilla öljyt ~90 astetta, täysmaskilla 100-110 astetta -15 pakkasessa.
                        Viimeksi muokannut Puuhapete; 29.11.2021, 16:18.

                        Comment


                        • Onkohan huuhata vai hyvä olla Dieselin nokalla näillä keleillä-20.

                          Comment


                            Noin yleisesti kannattaa kyllä käyttää.
                            Viimeksi muokannut Killeri; 5.12.2021, 17:55. Perustelu: Aiheet yhdistetty, kiitos vinkistä!

                            Comment


                            • Itse olen aina käyttänyt talvella "maskisuojuksia". Autot ovat toimineet moitteettomasti, lämminneet hyvin ja ihan kuin kulutuksetkin olisivat pysyneet alhaisempina... autoissa on aina käytetty myös eri lämmppäreitä. ( lohko/eberiä)

                              Comment


                                Passat 07 1.9 tdi unohtuu viime talvena koko keula peittoon +20c keleille asti. Ilmettelin miksi flektit huutaa niin kovasti, moottorin lämmöt ei nousseet mutta ilmastointi vaati ilmaa. Koko keula jäte säkillä ummessa. Täksi talveksi laitoin c6 audinkin keulan tukkoon, ei siitä haittaakaan ole :)

                                Comment


                                • Kannattaa laittaa molemmat maskinsuojat ehdottomasti. Matkanteko katkeaa, kun välijäähdytin jäätyy ja auto menee nilkutustilaan. Tapahtunut kerran itselle pohjoisista palatessa. Pakkasta lähtiessä Lapista -25C. Jyväskylän kohdalla (-15C) loppui matkanteko ja auto vietiin hinurilla paikalliselle marmorille sulamaan, jossa oli useampia VAG dieseleitä samassa jamassa. Oli vain toinen maskinsuoja paikoillaan, kun tämä tapahtui. Nyt laitan molemmat suojat 0-kelien alkaessa paikoilleen. Ei ole jäätynyt enää kertaakaan onneksi. Auto b8 3.0TDI.

                                  Comment


                                  • Ok, täytyy vaan ruveta pahvista tai telttapatjasta leikkeleen. Kaikki varastot myyty loppuun, ainaki A4 b9 mallisuojat kaikki eioota. Tack

                                    Comment


                                      Tuolta hyllystä tai pienellä toimitusajalla useampia:

                                      https://www.motormarket.fi/maskisuoj...6-ts607-5.html

                                      Comment


                                      • Jos jaksaa askarrella niin kaupoista saa solumuovia, josta voi itse leikata sopivan palan ja kiinnittää nippusiteillä. Yllättävän työlästä kylläkin jos haluaa päästä samankaltaiseen tulokseen kun noissa valmiissa tuotteissa

                                        Comment


                                          Riisseli-smartista teippasin just ritilät umpeen mustalla gorillateipillä. Sai siististi ja nopesti ilmatiet tukkoon. Ei oikein 0.8cdi lämpene -20c kelissä varsinkin kun EGR on pois pelistä. Bemarin munuaisiin olikin ihan tehtaan omat peitelätkät. Kyllä mä laitan keulan omista vehkeistä umpeen aina talveksi. Vähentää majoneesin syntymistä merkittävästi.

                                          Comment


                                            Omaan C4:seen tungen pahvin tai foamin palan puskurin ja syylarin väliin. Siinä on kätevästi paikka sille.

                                            Vaimon A4 B8:iin (meidän reissuauto) ostin vissiin tuolta motomarketista mallikohtaisen sarjan, koska siinä ei pysty laittamaan pahvia mihinkään väliin helpolla. On ollut ihan hyvä keksintö, kun käydään hiihtokeikoilla. Yksi talvi lähdettiin aamuyöstä Sallasta ajamaan alaspäin. Mittari näytti -35°C ja startti kuulosti aivan karmeelta. Lähti lopulta ja eikun matkaan. Oltiin ajettu 20-30km (keskellä ei mitään), kun moottorin lämpömittari rupesi putoamaan ja meni lopulta ~50 asteeseen ja matka alas jatkui, ulkolämpömittari näytti -37°C. Ikkunat alkoi jäätyä sisäpuolelta ja rööreistähän tuli pakkasilmaa. Pelättiin jo, että kohta jäädään tienpieleen jos ei jotain keksitä. En ollut koskaan lukenut Eberin käyttöohjetta, joten en tiennyt, että voiko sitä käyttää ajon aikana mutta en siinä muutakaan keksinyt ja tökkäsin vempeleen tulille. Ja avot, sisään alkoi tulla lämmintä ilmaa, moottorin lämpötila palasi normaaliksi eikä tullut enempiä ongelmia. Kotiin päästyämme tilasin ne maskisuojat ja ollaan käytetty niitä talvisin siitä lähtien. Vastaavia ongelmia ei olla sittemmin koettu - mutta ei kyllä -37° ole auton mittarikaan näyttänyt. ;-)
                                            Viimeksi muokannut ToniH; 21.12.2021, 10:50.

                                            Comment


                                              Tilasin myös toissa päivä Motormarketilta suojat omalle B8:lle, seurraavana päivänä tuli viesti että ovat lähetetty. Hyvä että löytyivät varastosta, ei vältämättä varastossa ole vaikka nettikaupat mainostavat että olisi.

                                              Comment


                                              • Kyselijöille tiedoksi, kuvassa näkyy Tammers-viimasuoja, joka on kaksiosainen, kiinnikkeet tulee mukaan ja istuu todella hyvin. Hinta Oulun Tarviketorilla 39 €, niin eipä viitsi alkaa itse leikkelemään. Vaikutus koneen lämpiämisnopeuteen todella merkittävä.
                                                Attached Files
                                                Viimeksi muokannut Killeri; 29.1.2022, 18:36. Perustelu: Viesti kopioutu tänne.

                                                Comment


                                                  Muutamasta paikasta A6 Allroadiin vm. 2010 etsinyt maskisuojaa, muttei ole ollut.
                                                  Pitääkin tuolta tilata, kiitos vinkistä

                                                  Comment


                                                    Onko kukaan löytänyt viimasuojia A8-malleihin ja vielä tarkemmin D3-koriin? Tuli juuri vaihdettua termostaatti autoon ja edelleenkään lämmöt eivät tahdo nousta edes 70 asteeseen maantieajossa. Onhan tuo mun auton moottori mopo/polttoainetehokas tuohon koriin, mutta olisi kiva saada se kulutus ns kesälukemiin ja vielä niin, ettei webasto pöhäjä kaiken aikaa itsekseen ajon aikana

                                                    Edit: Niin joo, ja varmaan pitäis vielä olla nimenomaan faceliftin maskisuoja, lienee eri, kuin alkupään autoissa
                                                    Viimeksi muokannut J-M Koopikka; 12.12.2023, 07:00.

                                                    Comment


                                                      Kannattaa tarkastella EGR- termari myös mikä on 3.0TDI:n perus ongelmia. Mulla pysyy D3 ASB -20c kelissä vielä tasaisena 90 asteessa ilman viimasuojia eli ehjänä ei pitäisi heti tarvita suojausta.

                                                      Comment


                                                        Mä oon nykyään tehnyt Gorilla-teipistä (mustaa) viimasuojat. Saa tosi siististi maskin umpeen ja helppo ottaa pois keväällä. Kauempaa sitä ei edes huomaa. Käytän kaikissa autoissani, koska en halua pätkäajosta tulevaa majoneesia huohotusjärjestelmään ja hyvin on kyllä pelannut. Ministä en viitinyt teipata puskurin alaosaa, koska siellä takana on iso cooleri ja se saisi kyllä pelata paikallaan. Se saattaa myös rajoittaa vähän sitä ilman läpivirtausta, mutta pääasia on, ettei pakkasilma puhaltele venakopan ja imusarjan ympäristöön.

                                                        Comment


                                                          Allekirjoittaneen kasi tuli kuntoon EGR-termarin vaihdolla, nyt näyttää pakkasten normalisoituessa lämmöt nousee helposti 90-asteeseen. Ei sinällään ihme, kun EGR-termari päästi kaiken täysin läpi

                                                          Comment


                                                            Lötkö 2.0 5-zyl bensa, -34c, lämpömittari rikki, mutta ei puhaltanut kuin haaleaa ilmaa. Ei kait näissä bensakoneisissa vanhoissa vehkeissä luulisi tarvitsevan mitään maskia? Tosin alin ritilä puuttuu puskurista kokonaan joten kaipa tuo tanan kylymä ilma + ajoviima voi vaikuttaa? Vai voiko?

                                                            Comment


                                                              Se ritilä tuskin siinä vaikuttaa mitään, mutta kyllä se bensakonekkin viimaa tottelee. Toisaalta onko lämppärin kennoon koskettu koskaan? Sekin voi olla huonossa hapessa tai tukossakin osittain. Sitä en tiedä oliko noissa lisäpumppua, mutta se ainakin voi hajotessaan vaikuttaa noin. Tuliko lämpösempää, jos ajoi lujempaa?

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X