Mulla on ollut ns. mökkiautona Audi 100 Avant 2,2 turbo n. 15 vuotta. Mittarissa n. 400 tkm. Ajattelin nuorentaa kalustoa tavoitteena taas se 15 vuotta. Onko v6 kone luja? Tuoko neliveto paljon lisämurhetta ym. Kilometrejä tulee vuodessa vajaa 10 tkm. Eli mikä olisi lujin pitoaudi..mielipiteitä. 15 vuoden aikana olen laittanut em. audin korjaukseen n. 5000 ekeä, joka ei ole mielestäni paha, varsinkin kun koppa kestää. Tietysti öljynvaihdot, renkaat ym. päälle..
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Teknisesti paras Audi 1991-2000
Collapse
X
-
Itse en kyllä panostaisi, jos nimenomaan luotettavuutta haetaan. C5 on murheena tukivarsihässäkät ja 1.8t koneessa puolat, ahtopaineensäätövenat, bypassit ja muut härvelit. C4 on tekniikastaan paljon yksinkertaisempi -> vikaantuvia kohteita vähemmän. Nelos- tai vitoskoneella varmaan mieluusti, vaikka kaippa tuollainen kutoskonekin siinä kestää missä muutkin.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja Mr.Crossfire Näytä viestiItse en kyllä panostaisi, jos nimenomaan luotettavuutta haetaan. C5 on murheena tukivarsihässäkät ja 1.8t koneessa puolat, ahtopaineensäätövenat, bypassit ja muut härvelit. C4 on tekniikastaan paljon yksinkertaisempi -> vikaantuvia kohteita vähemmän. Nelos- tai vitoskoneella varmaan mieluusti, vaikka kaippa tuollainen kutoskonekin siinä kestää missä muutkin.
C5:lla on nyt ajettu liki 200 tkm, yhtään tukivartta ei ole tarvinnut uusia. Toki mallivuosi on 2002, johon tukivarret ovat jo lähtiessään tukevampaa tekoa. Samoin kone on 1.8T (AWT), yhtään puolaa, ahtopaineensäätöventtiiliä, bypassia tai muutakaan härveliä ei ole tarvinnut uusia. CVT:n kanssa on ollut ainoat murheet, joten jos vaikka kovalla askilla ottaa, niin eipä tarvi murehtia siitäkään.
Comment
-
Onhan herr Salonen esittämässäkin tietty vinha perä. Nuo by-pass yms. viat ei ole kuitenkaan ihan vuosihuollon piiriin kuuluvia juttuja ja nuo päivitetyt osat taitavat olla jo vähän kestävämpää tekoa kuin ne alkuperäiset. Tukivarsiakaan ei tarvi ihan joka vuosi olla vaihtamassa, kun vaan älyää kiertää ne kaikkein halvimmat, 'vahvistetut' sarjat. C4 alkaa tuoreimmillaankin olla jo viittävaille rippikouluikäinen, joskin kokolailla robusti laite. C4 on käytännössä pikkuisen päivitetty lötkö, joka siis tunnetaan kokolailla kovana laitoksena. Jos sillä on päästelty yli 20 vuotta ilman isompia murheita, en näy mitään syytä miksei menisi evolötkölläkin vielä ainakin 10.
Comment
-
Janne, aja vielä 300tkm siihen päälle niin katsellaan tilannetta. :) Eipä silti, en tiedä monestiko omaani on tukivarret vaihdettu. Itse olen vaihtanut kertaalleen. I5 tdi lienee orkkiskuosissa pl. suuttimet mitkä vaihdoin viritysmielessä isompiin. Valitettavasti se ei oikein noilla kilometreilla ole vaihtoehto mikäli ei tee pakettiautoksi.
Comment
-
Ilman tekniikan varmuuttakin C4:sen ikä tekee sen, että 10v sisällä saa vaihtaa jo yhtä sun toista. Ellet pidä UV-suojatussa tasalämpöisessä kopissa, ikä syö vaikket ajaisi.
Itse auton kestävyyten liittymättä, C4:stä ei huonolla tuurilla kohta tankata ihan mistä vain, jos etanolibensat todella tulevat korvaamaan nykyisiä.Viimeksi muokannut jasso; 3.10.2010, 21:31.
Comment
-
Hetkinen - nyt hieman valistusta; C4,C5,B jotain? Mistä löytyvät nuo mallisarjat ja niiden tiedot. Ja ilman muuta näihin vanhoihin vehkeisiin pitää perusremppaa tehdä, mutta mielellään selviäisi kohtuudella. Lötköön olen laittanut 15 vuoden aikana remontteihin n. 6000 ekeä + tietysti huollot ja renkaat - ei mun mielestä kohtuutonta.
Comment
-
Kasa linkkihirviöitä, katsotaan toimiiko ne:
Eli nykyinen peli lienee tuo 100 C3 http://en.wikipedia.org/wiki/Audi_100#C3
Sen jatkaja oli 100/A6 C4 http://en.wikipedia.org/wiki/Audi_100#C4 / http://en.wikipedia.org/wiki/Audi_A6...C_1994-1997.29
A6 C5 http://en.wikipedia.org/wiki/Audi_A6...2.80.932004.29
B5 puolestaan on kutosta hiukan pienempi A4 http://en.wikipedia.org/wiki/Audi_A4...2.80.932001.29
Comment
-
Nyt kai oli kyse mahdollisimman huolettomasta 150tkm suoritteesta seuraavien 15 vuoden aikana. Varmaan siis suht sama miten 500tkm ajettu mikään toimii, koska se ei missään korissa ole huoleton lähtökohta.
Sen verran olen jäärä että preferoisin varmaan b4 koristakin b5 edelle, sikäli kun luotettavuudesta puhutaan.
Comment
-
Tämä valaisee asiaa - mulla on nyt tuo C3 tyyppi. Täytyy perehtyä tarkemmin noihin tyyppeihin, mutta näin yhtäkkiä tuntuisi mielenkiintoisimmalta tuo tyyppi C4. Siinä on vielä näköjään saatavissa tämä vanha kunnon viispyttyinen. C5:ssa sitä ei ilmeisesti ole tarjolla. Lisäksi paikallisessa Esson baarissa jouku ´asiantuntija` tiesi kertoa, että A6:n alustarekennetta muutettiin -97 vika-alttiimpaan suuntaan.
Comment
-
Tuli palattua C5:sesta C4:seen luotettavuuden/käyttövarmuuden perässä. Yllättävän vähän olen miinuksia siirtymästä löytänyt ja nekin kaikki pieniä, tyyliin että avain vie enemmän tilaa taskussa ja on kantamaltaan heikompi, säädettävä tihkukin puuttunee. (Tuli tätä kirjoittaessa tosin mieleen että tämän ikäluokan laitteessa se taisi olla toiminnaltaan poikkeava, joten pitääkin kokeilla vielä...)
Ajettavuudesta en osaa sanoa onko jompikumpi parempi, kuukauden persdynon nollaus 190e mersulla ja Audiin istuessa tuntui kuin olisi kotiinsa istunut.
C5 2.5tdi yhdistelmä työllisti muuten 2 vuoden/ 70tkm:n ajalla hinausyrittäjää viidesti, plus kaksi kolarihinausta. Kytkimen työsylinteri, ilmavuodot polttoainepuolella, väärä polttoainemittarin näyttämä, hiiri moniurahihnojen välissä.
Comment
-
Itse en ainakaan tällä koulutuksella ole vielä ymmärtänyt että mitä iloa monivarsituennasta on ihan tavalliselle kuluttajalle. Mukavuutta säätelee pääosin muut tekijät, kuten jousten ja iskunvaimentimien mitoitus. Periaatteessa monivarsituennan avulla alustageometrian muutokset pysyvät paremmin hanskassa eri tilanteissa, mutta näkyykö/tuntuuko se ihan oikeasti sitten ns. missään on toinen juttu.
Comment
-
Moro Pertti! Laita C5 koppanen 2.4 V6. Niin että miksikö ? Ei raketti mutta automaattina herrasmiesmäiset kyydit, ei ehkä teknisesti paras mutta tyyppiviat on täällä moneen kertaan kerrottu -> helppo tsekata ostaessa, ei pikkuruokaisin mutta alle 10000km ajoille tuskin niin kauheaa merkitystä. Ja aika asiallisiin hintoihin rupeaa nyt löytymään kun kaikki haluaa dieseliä ja 5l/100km kulutusta. Niin ja neljästä nurkasta raapivanakin löytyy.
Comment
-
En lämpene B5 tai C5 korimalleille ja varsinkaan niiden kuutoskoneille. Ekoissa A4:ssa on aika huono tuntuma ajamiseen, toki parantui faceliftin myötä pikkuisen.
B4 tai C4 2.3 quattro, näissä on vanhan ajan laaduntuntua ja kiihdytyksissä ei nouse karvat pystyyn järkyttävän kuuloisen neloskoneen kurnuutuksessa. B4 quattro on seuraava käyttöauto jos ja kun 90:stä aika jättää. Ei vaan tunnu loppua tulevan kovin helpolla kun tuollaisen auton on kerran kunnolla läpikäynyt ja vaihtanut kaikki vähänkin epäilyttävät alustan kulutusosat.
Comment
-
Alkuperäinen kirjoittaja perttil Näytä viestimökkiautona Audi 100 Avant 2,2 turbo
Ajattelinpa vaan, että jos tämä 100 Avant on toiminut hyvin edelliset 15 vuotta, niin se voisi hyvinkin toimia myös seuraavat 15 vuotta, olettaen että autoa huolletaan hyvin ja korjataan tarvittaessa.
Jos vanha mökkiauto rokkaa vielä, niin ylimääräiset rahat voisi käyttää johonkin muuhun.
Comment
-
Tämä on tullut mieleen. Eli mennään vuosi eteenpäin ja pidetään peli kunnossa. Auton arvohan ei enää muutu, joten vaihtoarvo pysyy samana tai olemattomana. Vaihtopelit vanhenevat ja aina vain nuorempaa löytyy edulliseen hintaan.
Ihminen ja varsinkin mies on sen verran pöllö, että pitäisi nyt jotain uutta mielenkiintoista värkkiä saada alle (tarkoitan nyt tässä kontestissa autoa en vaimoa). Ja voisihan sitä ostella vanhoja esim. Renaultin Meganeja tms. mutta kun on Audiin oppinut, niin se on vähän niinkuin sairaus...
Työautoksi hankin aikoinaan Mersun e-typen kun en sopivaa audia löytänyt. Tämä mese on nyt ykkösauto ja sen ruosteongelmien kanssa taistellaan vuosittain - väsyttää.
Sen takia etsin pitoautoksi (endlösung) audin 100/a6 peliä, johon olen valmis satsaamaan tarvittavat tekniikkaan liittyvät ylläpitokulut.
Comment
-
Olisko C4 -koppainen A6 2,5TDI quattro manuaalivaihteistolla?
Itse jotenkin karsastan noita 1997 -uudempia missä edes kaasuläpälle ei mene vaijeria, ja peräkoukun johtosarjakin täytyy aktivoda että kaikki toimii.
Ei siinä, hyviäkin puolia tuossa CAN -väylässä on, mutta jotenkin luotan enemmän noihiin rautalankaviritteisiin...
Tietysti jos se "kuluminen" ei olisi se kriteeri, niin esim. 1,8T quattrolla, mutta ei ne turbotkaan ilmaisia ole.
Elikkäs... Jos tuossa 2,2T -laitteessa ei ole kummempia vikoja, niin itse jatkaisin sillä.
Se kuitenkin on melko vääntävä moottori verrattuna tuohon 1,8T -starttimoottoriin.
Comment
-
-
12 venaset 2.8:t on aika yksinkertaista ja halpaa tekniikka korjata :) enemmin semmonen kuin ahtovuoto-fobiasta kärsivälle vuotavat ahtoletkut :)
Comment
-
Faceliftissä parannettiin B5:ssa ajontuntumaa, ekat mallit oli aika tunnottomia ja ohjaus ei juurikaan välittänyt tietoa tienpinnan muutoksista. Siitä en tiedä oliko servotronic jo saatavana ihan ekoihin malleihin, mut olen ajanut muutamilla 2.6 ja turbomalleilla jotka oli aika ohuen makuisia ohjailla. Eipä silti, profiilin passattikin kärsii hieman samasta vaivasta.
Vähäisen ajomäärän takia monet tutut ajavat vanhoilla bensasyöppö 740 ja 960 Volvoilla. Kun tekniikka on "pomminkestävää" niin kulutus on heille aika epäoleellinen asia. Uudemmat volvot on sitten heillekin suunnilleen kirosana.
Comment
-
Faceliftissä parannettiin B5:ssa ajontuntumaa, ekat mallit oli aika tunnottomia ja ohjaus ei juurikaan välittänyt tietoa tienpinnan muutoksista. Siitä en tiedä oliko servotronic jo saatavana ihan ekoihin malleihin, mut olen ajanut muutamilla 2.6 ja turbomalleilla jotka oli aika ohuen makuisia ohjailla. Eipä silti, profiilin passattikin kärsii hieman samasta vaivasta.
Comment
Comment