Alkuperäinen kirjoittaja jounii
Näytä viesti
Kuulutus
Collapse
No announcement yet.
Mikä olisi hyvä ensiauto.
Collapse
X
-
En ymmärrä mistä tämä Fiatin mollaus on peräisin. Fiat on aina osannut tehdä menestyksekkäästi nimenomaan pikkuautoja (600, 127, Uno, Punto), ja uusi 500 on ollut hyvä veto hieman eri ostajakunnalle. Kestävyys ei ole ikinä ollut Audi-luokkaa, mutta eipä ole hintakaan.
Auton vika..?Meinasin jäädä yhdistelmän ja vastaantulevan auton väliin kun punto ei sitten kiihtynytkään...
Comment
-
Suurin osa täällä morkkaa autoja, joilla ei ole elämän päivänä ajanut varmaan metriäkään.
Itsekin olen aika usein siihen myös syyllistynyt.
Nykyisin on muutenkin ihmeellistä, että väitetään auton olevan huono.
Nykyään ei taida oikeastaan mikään auto olla huono. Ennen pärjättiin vaan 20-80 hv autoilla täysiään, ja kukaan ei valittanut. Liekkö nykyiset kuskit sitten huonompia:-)
Omassa nuoruudessani ei auto ollut koskaan huono, vaan vika oli kuskissa, jos autolla ei pystynyt ajamaan.
Ajoin itse muuten viime viikonloppuna ensimmäistä kertaa eläessäni Ford Ka:lla, vm -98.
Ja voin sanoa että se on oikeasti helvetin hyvä auto ajaa pikkuautoksi. Ainoastaan rengasäänet olivat takana häiritsevät. Ohjaustuntuma pieksee ainakin saman ikäisen A4:sen mennen tullen. Niitä on ollut itselläni kolme kappaletta, ja niissä aina ollut alkuperäinen rengaskoko.
Muistaakseni Ka menestyi aika hyvin törmäystestissäkin aikoinaan, joten ei kait se nyt niin huono ole.
Ainakin siinä vähemmän vikoja, ja jos on, niin ne korjaa helpommin kuin samanikäisen audin viat.
Ruostuuhan se huomattavasti herkemmin kuin esim. Audi, mutta ei siinä ainakaan pääomat seiso.
Unohtakaa joskus se keulamerkki autosta, ja käykää rohkeasti ajamassa muillakin kulkuneuvoilla, niin saatatte hämmästyä.
Esim. Fiat ja Ford ovat tehneet autoja ennenkuin meistä kukaan on edes syntynytkään.
Kumpikaan noista ei maksa mulle mitään sponssirahaa, enkä hehkuta kumpaakaa kyseisistä automerkeistä.
Comment
-
Se on tosi, että paljon on ilmassa autojen morkkaamista ilman niiden ajamista.
Itselläni tuo primäärikehonsiirrin (Micra 1.0i -98) on vain ja ainoastaan kamala auto. Ainoat mitkä tuon pitämistä perheessä puoltavat ovat järjestyksessä: Olematon pääoman sitominen, halvat vakuutukset ja pieni kulutus. Hankintahinta oli 500e, vakuutukset osakaskolla on jotain naurettavan ja huvittavan väliltä halpuudessaan ja kulutus on kehä1/kaupunkikönnäyksessä alle 6l/100km minun ajotavalla (Urssilla talvikelissä ilman leikkimistä yli 20l/100km on todellisuutta). Kuskin paikalle en tahdo mahtu, kun säädöt loppuu kesken ihan kaikkiin suuntiin, ja onhan tuo vielä saanut ns -1 tähteä EuroNCAP testissä...
Comment
-
mulla on ollu uno vm. 94, ostin 60tkm ajettuna 2000?, hyvä ja edukas peli ei pahaa sanaa, ja punto vm. 2001, ostin 38tkm ajettuna 2003? ja hyvin pelas sekin. Ilmeisesti sattu sitte hyvät yksilöt mene ja tiedä
Comment
-
Mulla oli joskus kolme Fiat 850:stä pihassa. Yksi AS-kilpurina ja samalla käyttöautona, yksi tavallaan toimivana käyttöautona ja yksi puhtaasti varaosiksi. Vähän niinkuin Terhoilua huomattavan pienessä mittakaavassa. :-p
Ihan kiva peli, mutta suhteellisen tyhjän keulan omaavana ei niin turvallinen. Pikkuveli mun autoa armeijassa ollessani lyhensi puoli metriä. Itse paikkailtiin, mutta se keula jäi viitisen senttiä vinoon. Sillä kyllä pystyi elämään.
Comment
-
Mulla ois myynnissä A3 -98 1.6 n. 260 000km ajettu, ajallaa huollettu, jokin aika sit starttikin vaihdettu ja hyvin toimii muutenkin, mulla ei oo mtn vikoja ollu. Kesärenkaatki ois uuden karheet ja talvirenkaatki ajaa asiansa vielä. Popitki löytyy, mut ei mtn näyttelytasoa kumminkaa, mut on moni poika hiljaseks jääny.. :) täl hetkel seisonnassa, ku on uus audi jo alla.
Comment
-
Meillä on aloittajan tilanne edessä ensi keväänä. Ajo-opetusluvilla aloitetaan lokakuussa ja siitä sitten treeniä keväseen.
Auton valinnassa ratkaisee paljon, kenen budjettiin menevät vakuutukset ja huollot? Jos 18v saa ne hoidettavakseen, niin töissä pitää olla.
Taukoa ei saisi ajamiseen alussa tulla, joten jokin kulkine on pikku pakko hommata, eikä tuolla maalla muuten siirtymiset luonnistu muutenkaan, julkinen liikenne on liki täysin kadonnut...
Omassa Unossa ei ole abseja ja sitä en kyllä anna edes lainaan, on liian suuri ero opetusauton (a4, -00) ja ajoauton välillä.
Comment
-
Vakuutuksista voisi sopia kullannupun kanssa niin, että hän maksaa bonusmenetykset itse. Näin menetellen voisi ostaa vähän paremmankin auton, josta hän toivottavasti sitten pitää huoltakin. Voisin hyvin kuvitella itseni ostamassa tai luovuttamassa nykyistä B6:sta kullannuppujen käyttöön kun se aika tulee, ja itse maksaisin vakuutukset täysillä kaskoilla jne. Mutta jos sitä vakuutusta pitää käyttää saa kyllä kullannuput itse maksaa sen osan ja tietenkin omavastuunkin.
Comment
-
Itse kun olin tulossa ajokortti-ikään, päätti äitini ostaa auton (faijan rahoilla kylläkin). Kortin kun sain oli sitten alla 5v vanha Saabi, manuaalina toki (tuo oli ehdoton vaatimus äidin puolelta, että opitaan lapset ajamaan myös manuaalilla).
Ainoa ohje itsenäiseen ajamiseen oli, että peltiä saa uutta, ihmisiä ei. Tulihan sillä hölmöiltyä, sitä en kiellä, kukaan ei kyllä ole jälkeenpäin kysellyt laskujen perään.
Vastaavan tempauksen aion tehdä omien lasten kohdalla sitten 11v kuluttua, kun ensimmäinen tulee ajokortti-ikään. Aja, aja, aja, jos turhia hölmöilee, niin sitten omista rahoista menee, ilman vakuutuksia. Niin meni itsellänikin kun etuvilkun teloin rakennustelinekasaan. Jos vakuutuksiin jouduttiin turvautumaan, omavastuun maksoin omistani, menetetyistä bonuksista ei kyselty. Jos tuli korjaamokeikka töpeksinnästä, jouduin itse hoitamaan asiat korjaamon kanssa, samoin vakuutusyhtiön kanssa. Toki noihin aina liittyi se, että vahinkoilmoitushan kiersi omistajan, eli äitini kautta, eli en yhdestäkään auton telomisesta päässyt kuin koira veräjästä. (No okei, yhdestä pääsin, siitä ei jäänyt jälkiä koriin, eikä ajettavuuteen. Tulin 90-luvulla siis Saabilla messukeskuksen parkkipaikalla pohjoispäädyn rinteen alas ;))
Comment
-
Ensimmäinen auto kolmikymppiselle naishenkilölle. Matkaajoa enemmän, kuin kaupunkipyöritystä. Ajokilometrejä ei välttämättä paljoa tule.
Haastavampi aihe, kun speksit ovat 5000e-9000e, alle 100th/km, ei farkku.
Käteisellä, ei vaihtoautoa. Bensa, automaatti, (oma suositus) etuveto, mielellään 4wd.
A3 ja A4 mallit ehkä? Mitä huomioitavaa. Vikoja/kalliita huoltoja on näissä malleissa?Viimeksi muokannut 8866; 31.3.2013, 21:49. Perustelu: Pilkut, pisteet ja välilyönnit ensikerralla itse.
Comment
-
Usein naiset arvostavat eniten luotettavuutta, minkä vuoksi premium-merkki ei ole välttämättä se paras vaihtoehto. Itse olin vuosi sitten makutuomarina ja teknisenä asiantuntijana, kun piti saada tutulle uudempi auto. Lopullinen valinta oli Jari's Tojota (eli Toyota Yaris). Ja on ollut siihen tyytyväinen vielä. Kyseinen Yaris on ollut hyvin samantyylisessä käytössä: kaupunkiajoa vähän jos ollenkaan, pidempiä maantiematkoja silloin tällöin (sukuloimassa tai kaverien luona kylässä maalla). Hyvin on toiminut. Pyöränlaakeri siihen vaihdettiin, mutta se meni vaihtoautotakuun piikkiin.
-
-
A4 2.8 quattro menee kivasti noihin spekseihin, ehkä B6 3.0 q (siis kaikki muut menee, paitsi noi kilometrit, niihin pitää oikeesti sitten avata kuvetta). Sieltä löytyy helposti automaatti&quattro yhdistelmä. A3-korista tuo ei taida löytyä kuin 3.2 dsg-versioista ja ovat kalliita huoltaa.
Nelikko, automaatti ja ESP on oiva yhdistelmä naisen käyttöön, varsinkin jos pelkää hieman ajamista. Kaupunkikäyttöön ehkä yrittäisin löytää parkkitutkallisen, mutta voi olla haastava rasti pikkukorisissa.
Comment
-
Haulla löytyy keskustelua ja vinkkejä noihin hankintahommiin, kun tietää ensin, mitä koppaa ollaan katselemassa.
Kilometrejä itsessään ei kannata säikkyä. Itse ottaisin ehkä ennemmin sen lähes 300 tkm ja tod. näk. maantiellä kilometrinsä keränneen, kuin 100 tkm ajetun, noin kaksi kilometriä kerrallaan ajetun. Älä siis katso kilometrejä, katso kuntoa.
Öö, anteeksi maalaisuuteni, mutta matka-ajoa, muttei kilometrejä? Lyhyitä matkoja, mutta isoilla teillä ja sen mukaisilla nopeuksilla?Alkuperäinen kirjoittaja Q-car..Matkaajoa enemmän, kuin kaupunkipyöritystä. Ajokilometrejä ei välttämättä paljoa tule..
Niin, siis kumpi? Käyttäjä haluaa nelikon, mutta suosittelet etuvetoa? Etuveto on toki lähtökohtaisesti edullisempi hankkia, mutta varsinkin syrjemmässä neliveto on talvella "ihan ehdoton".Alkuperäinen kirjoittaja Q-car..Bensa, automaatti, (oma suositus) etuveto, mielellään 4wd..
Comment
-
Parkkitutkien jälkiasennus ei ole mikään mahdoton homma edes orggismallisena. Kufatecilta löytyy isolla rahalla kaikki tarvittava OEM-palikka. Itse tosin ratkaisin asian niin, että A3:een tuli eteen ja taakse Bilteman ilman näyttöä oleva tutkasarja. Hintaa taisi olla vajaat 40 euroa. Eteen laitoin erillisellä katkaisimella jotta tutkan saa esim. sadekelissä pois päältä piipittämästä.
Ensimmäistä autoa kun on hankkimassa niin välttämättä isomoottorinen Audi ei ole se paras vaihtoehto. Vaikka hienoja autoja ovatkin niin B6 3.0 kuin 8P 3.2 niin jos ei ole tuntumaa autoilun kuluista niin kulut saattavat yllättää negatiivisesti. Varmin valinta on tietenkin 1.9 TDI manuaalina noin luotettavuuden kannalta ajateltuna mutta esim. korjatulla laatikolla oleva B6 2.0 tai 1.8T multikroonikko voi viehättää naisihmistä miellyttävyydellään. Neliveto siitä toki jää puuttumaan mutta toisaalta jos ensiauton hankkija on myös kokematon kuljettajana niin neliveto saattaa tuoda vain turhaa turvallisuuden tunnetta, koska ei niin helposti aisti tien pinnan liukkautta.
Comment
-
Toisaalta heikompi/huonompi auto voi saada aikaan lähtemättömiä traumoja ja lopputols on "keski-ikänen micra-plösö", eli pelkää ajaa autolla sekä on vaarallinen tien päällä.Ensimmäistä autoa kun on hankkimassa niin välttämättä isomoottorinen Audi ei ole se paras vaihtoehto.
Yks kova vaihtoehto, jos ei tarvi nelikko olla, on New Beetle, pitäis olla hameväen mieleen, todella hyvä/mukava ajaa ja eivät ole niin kalliitakaan (eikä kalliita huoltaa).
Comment
-
Luotettavuuden nimissä suosittelin anoppikokelaalle Toyota Yaris Hybridiä ja puolen vuoden käytön jälkeen ei sanomista ole tullut. Jarppa on tosin vähän kevyt ratkaisu maantielle mutta esim. Auris tai jopa Prius Hybrid voisi olla hyvä vaihtoehto luotettavuuden ja käyttökulujen nimissä.
Comment
-
Täältä tulisi ääni Suzuki Swiftille. 9000 euron budjettiin saa helposti 2007-2008 vuosimallia ja reilusti alle 100 tkm ajettuja, jopa nelivetoina. Uskaltaisin myös väittää, että päihittävät ajo-ominaisuuksiltaan monta kalliimpaakin autoa. Omat kokemukseni autosta perustuu Ringillä ajettuihin kierroksiin. Riemastuttavan mukava pikkuauto ajaa ja kestää melkein mitä vain.
Comment
-
Vaimolla oli tällainen ja kieltämättä aika namu ajettava VTS:nä urheilullisemmalla alustalla ja kohtalaisen ripeäkin, 0-100 km/h hieman päälle kahdeksaan.
Ainoa miinus kova rengasmelu moottoritienopeuksilla. Ulkonäkökin siedettävä...automaattina tuota ei tosin taida saada.
http://www.nettiauto.com/citroen/c2/5455538Viimeksi muokannut wonderer; 3.4.2013, 09:08.
Comment
-
Vaimolla meni hermot ranskalaiseen ja vaihdettiin se automaattivaihteiseen saab 9-3:seen. Todella hyvä talviauto ja rahoille vastinetta viimosen päälle. Toisena vaihtoehtona oli corolla, mutta ei tarvinu paljon miettiä ku ovat samanhintaisia käytettynä ja saabbi on ollu kuitenki melkein puolet corollaa kalliimpi uutena. Yaris oli ennen tuota ranskalaista paskaa ja se oli iha ok, mutta pienuus tuli vastaan toisen lapsen synnyttyä. Tuo saabbi on vaimon mielestä ensimmäinen auto jolla se lähtee mielellään oikeen reissuunki. 2005vm. bensa automaatilla inhimillisillä kilsoilla maksaa just 9000 euron molemmin puolin..
Comment

Comment