Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

urS4:n osto

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • urS4:n osto

    Haavena olisi lähiaikoina urS4 ostaa ja siihen liittyen kysymyksiä olisi liuta.
    Mihin kannattaa kiinnittää huomio ostaessa?
    Mitkä mahtaa olla kyseisen laitteen käyttökustannukset?
    Toimiiko urS4 käyttöautona n.12tkm/vuosi ?
    Kuinka paljon pitää kuukautta kohti varata rahaa osien uusimiseen?

    Näitä siis olen katsellut:
    http://www.nettiauto.com/audi/s4/3055564
    http://www.nettiauto.com/audi/s4/3190840

    Vinkkejä tulemaan, kiitos!

  • #2
    http://www.audiclub.fi/audifinns/showthread.php?t=39144

    Hakuun urS4 ja löytyy kyllä reilusti tietoa.

    Comment


    • #3
      Kaikkea kyllä haulla löytyy, muttei juurikaan käyttökustannuksista tai siitä mihin ostossa kannattaisi kiinnittää huomiota.

      Comment


        #4
        Kannattaa koittaa etsiä yksilö, johon on jo tehty edes osa niistä remonteista, joita noihin väistämättä tulee. Vaihtoehtoisesti remontoimattomuus pitää näkyä hankintahinnassa. Kaikilla ursseilla alkaa nykyään olla aika paljon kilometrejä takana, joten ne alkavat näkyä huoltotarpeena

        Kalliita korjauskohteita riittää ympäri autoa viljalti ja huonolla tsägällä niitä osuu samalle vuodelle useampia. Silloin 2-4 tonttua / vuosi jää helposti lyhyeksi (btdt). Toisaalta jos autoa on huollettu säännöllisesti ja pidetty ns. siististi, ei käyttökulut välttämättä poikkea kauheesti muista tuon ikäisistä. Itse jos pystyy perushuollot tekemään, säästää pitkän sentin...

        Ufojarrujen päivitys, alustan päivitys, ilmastointilaitteen käyttökunnossa pitäminen, mittaristojumppa ja sytytyspuolen osat ja turbo ovat ainakin sellaisia kohteita joita kannattaa tsekata. Katit yms pakoputkiston osatkaan ei taida ihan ilmaisia olla, mutta nehän vaihdetaan kuitenkin, kun ruvetaan autoa virittämään :)

        Ja bensastahan tuo tietysti tykkää. Alle kympin kulutuksiin ei pääse, kuin hautajaissaatossa, no okei jos ajaa pelkkää matka-ajoa, ehkä sitten. Talvella pätkäajossa saa helposti menemään 14-15 litraa satasella.

        Comment


          #5
          Osta niin hyvä mihin rahat riittävät. Viidellä tonnilla voi ostaa urssin, mutta se on aika äkkiä sen kalleimman hintainen, jos haluat fiksata ja 100% ehjän auton.

          Jos ei ole tiloja ja välineitä ja taitoa ja intoa ylläpitää itse, muodostuu vanhasta ässästä kallis auto joka tapauksessa. Harrasteena sangen ok.

          Comment


            #6
            Käyttökustannuksista:

            - Bensaa palaa keskimäärin 12-14l/100km
            - Varaosiin menee helposti tonni/vuosi, enemmänkin saa menemään mikäli haluaa pitää tiptop kunnossa. Osat joitain erikoisosia lukuunottamatta "normaaleja" audi hintoja. Jos ei ole työkaluja ja paikkaa missä laitella, niin kalliiksi tulee viedä korjaamoille.
            - Vakuutukset normaalihintaisia
            - Normaalit autoilun kustannukset, renkaat, öljyt ja jne...

            Comment


            • #7
              Juuri uudet jarrupalat ässään ostaneena, voisin sanoa, että on melko edukasta, ja löytyy normi varaosaliikkeestä.

              Etupalat 40e/srj. Taakse taisi olla kokonaista 25e/srj.

              Ja nuo mitä tuossa edellä lueteltiin, pitää varsin hyvin paikkansa. Halvinta ei kannata ostaa. Ellei sitten tosiaan halua koko ajan autoa ruuvata ja siihen rahaa laittaa.

              Comment


              • #8
                Hydraulipiirin kanssa piirileikkejä itse leikkineenä sanoisin, että kannattaa testata pommin kunto(sammuttaa siis auto ja laskea montako kertaa voi polkaista jarrua ennen kuin poltin menee tunnottomaksi, vähintään kymmenen, uudella pommilla jopa 40+ pitäisi mennä). Ohjaustehostimelle hytikka pumpulta menevä letkukin maksaa uutena sen 300€, eli tarkista ettei tihku päistä/matkalta. Samoin itse hydraulipumppu on reilun satasen, mutta jollei ole runko halki, eipä se usein rikki muutoin ole. Taka ja etujarrujen kunto kannattaa tarkistaa, eteen uusia hiluja ei ufo malliin saa alle tonnin ja taaksekin satulat maksaa sen 170€ kappale ja käsijarrun vaijerit ovat muuten vain haista paskamaiset vaihdettavat, ellei ole monttua.
                Hydraulipuolesta vielä ohjaustehostin kannattaa tarkastaa, on paskamaisessa paikassa ja ennemmin tai myöhemmin vaatii uusintaa. Suojakumit on itsellä jo menneet ja pelottaa milloin sen joutuu kaivamaan sieltä ulos :)
                Kaikenlaista nippeliä välillä menee, mutta ei mitään, mikä käyttöä akuutisti olisi häirinnyt. Itselle tuon syksyllä hankin kakkosautoksi, mutta kertaakaan ei ole jättänyt lähtemättä(okei, kerran oli vanha akku antautunut, mutta sen kunto oli jo silloin tiedossa, pihiyttäni en ollut uusinut).

                Comment


                • #9
                  Alkuperäinen kirjoittaja freed
                  käyttökustannuksista tai siitä mihin ostossa kannattaisi kiinnittää huomiota.
                  Käyttökustannukset riippu melko paljon vuotuisesta ajomäärästä, ajotavasta, sekä yksilöstä. 7tkm vuoteen matka-ajoa niin eihän sitä tarvi kuin tankkailla pariin ensimmäiseen vuoteen. Vähän rata-ajoa niin saattaa joutua tekeen jotain muutakin.

                  Ostettaessa suosittelisin ainakin seuraavia;
                  - Koeajolla kunnolla happea, nykiikö / juriseeko / jymiseekö kardaani / luistaako kytkin. Koeajolla myös ympyröiden ajelu, paukkuuko nivelet. Soralla perälukko kiinni ja ympyrää, pitäis vänkätä vastaan jos toimii. Sekä myös kunnon jarruttelut, miten vatkaa rattia / pyrkiikö ojaan. Jos ravistaa ja ufo-jarrut niin toi yllä mainittu tonni hinnasta oitis. Vaikka vakuuttelis että halvalla saa ebaystä.
                  - Moottorin nestevuodot, letkujen yleiskunnon arviointi, vasta uusituista plussaa.
                  - Ahtoputkisto, onko vielä orkkis vai jo vaihdettu.
                  - Ilmastoinnin toimivuus ja vikakoodit (linkki ohjeisiin).
                  - Edellisen katsastusraportin tarkistus, miten rimaa hipoen mennyt päästöistä läpi.
                  - Tietty kaikkien varusteiden toimiminen, kruise, sähkölasit/luukku, keskuslukko (myös kontin lukko) yms heebelit.
                  - Yleiskunto, listojen repsottaminen, ovien istuvuus jne peruskaura. Plus noi kaikki yllä aikaisemmin mainitut kohteet&jutut.
                  Viimeksi muokannut karppa; 9.5.2010, 16:50. Perustelu: quote paikattu

                  Comment


                    #10
                    Mä olen jo sitä mieltä, että Urs4 alkaa olla niin vanha ettei sitä kannata käyttöautoksi enää ostaa. Harrastepelinä mitä mainioin =) Ei tarvitse laske paljonko siihen on nyt rahaa mennyt jne. Varsinkin jos mennään pienellä budjetilla...(tuo pieni budjetti ei enää kuulu samaan lauseeseen UrS4:n kanssa)

                    Helmet alkaa olla vähissä näissä vehkeissä...

                    Käyttöautoksi suoraan uudempaa kalustoa...

                    Comment


                    • #11
                      Täysin samaa mieltä jarin kanssa. Itse ostin käyttö/harraste autoksi -> ensiviikolla auto seisontaan ja täysi läpikäynti moottoriin ja voimansiirtoon ajan kanssa :) tilalle diiseli paku jolla pääsee töihin ja takaisin

                      Comment


                      • #12
                        Kyllähän se urssi käyttöautonakin menee jos asennoituu oikein. Kieltämättä herännyt tässä näitten romujen kanssa touhutessa ajatus, että josko olis järkevää hankkia joku kauppakassi käyttöautoksi. Muutama vuosi sitten tein sen virheen, että hankin italiantuontiurssin jonka korjaamiseen meni sitten aika monta touhutonnia. Nykyisestä näkee heti, että on ollut paljon tarkemmalla pidolla. Eli enää en niitä halvimpia suostuis ottaan. Toisaalta hinnat alkaa olla sen verran alhaalla jo muutenkin että ei hyvästäkään yksilöstä hirveitä summia saa.

                        Comment


                        • #13
                          Itsellä on urssi toiminut käyttöautona pari vuotta. Hyvin se menee, mutta tosiaan työkalujen pitää jotenkin sopia käsiin, muuten tulee turhan kallis ajokki. Melko perustekniikkaahan nuo lopulta ovat, ja täältä löytyy apua melkein kaikkeen.

                          Comment


                            #14
                            Käyttöautoksi kannattaa valita mahdollisimman virikelvoton aihio btdt, lopputuloksen voi lukea profiilin autolistasta ;)

                            Kyllähän kunnossa oleva urssi mistä on käyty läpi letkut, letkunipat, jarrut ym on ihan soiva peli jokapäiväisessä käytössä, vaan jos jotain isompaa sanoo itsensä irti on kustannukset varsinkin ilman omaa työtä aikasta suuret.

                            Comment


                              #15
                              Veekasi-urssi menee hyvin käyttöautona, sikäli kun bensakulut ei haittaa, mutta turbokoneisen kanssa lähtee helposti mopedi keulimaan. Tästä on esimerkkejä tämäkin foorumi täynnä... :)

                              Urssi on kyllä bang for buck-suhteeltaan katulaillisten autojen eliittiä, varsinkin jos tosiaan löytää sen paremman pään yksilön.

                              Comment


                                #16
                                Minulla oli S2 2005-2009. Auto oli mielestäni aika tiptop kunnossa ostohetkellä paitsi ilmastoinnin osalta, jonka toimintaa en silloin osannut tyhmyyttäni tarkastaa hyytävässä kevätviimassa. Enivei, auton ylläpitoon (huollot/korjaukset/yms. päivitykset) meni tuona aika n. 10k?, mutta auto lähtikin käsistäni paremmassa kunnossa ja paremmin varusteltuna, kuin oli minulle tullessa. Tuohon voi todeta, elämä on ja erityisesti harrasteautojen kanssa. Rahalle sai kuitenkin vastinetta :-)

                                Comment


                                • #17
                                  Joka kerta kun näkee hyväkuntoisen ur-S6:n tai ur-S4:n tai sitten S2 sedanin, urkeistä puhumattakaan alkaa mielessä polttelemaan josko sellaisen hankkisi. Mutta 15 v kokemus merkistä, vaikkakaan ei suuremmin turbokoneista pistää hyvin äkkiä ne haaveet jäihin. Omilla tuloilla ei olisi yksinkertaisesti varaa pitää tuollaisia autoja arvoisessaan kunnossa.
                                  Puolikuntoisia käyttölinttoja on maa puolillaan enkä sellaista itselleni haluaisi. Se on kuitenkin uhkakuvana jos köyhä hankkii tuollaisen vanhemman tekniikaltaan hieman erikoisen auton käyttöautoksi.

                                  Comment


                                  • #18
                                    käyttöautoksi melko tyhmä valinta tämmöinen vana audi. harrastepeliksi taas ihan ok, tekniikka simppeliä ja osia saa uutena melkein mistä vaan.

                                    talvella erityisen kiva peli.

                                    muista kuitenkin hankkia japanilainen pieni auto käyttöpeliksi, urs ei ole siihen paras / luotettavin mahdollinen.

                                    Comment


                                      #19
                                      On tässä itsekkin tullut monta kertaa edellistä autoa ikävä (Mb 190e -88), sen jälkeen kun tuli urssi hommattua. Marsussa ollut ns. ikinä mitään vikaa, öljyä kun muisti lisäili niin tappovarma laite oli ja ilmaiset varaosat :)

                                      Kaiken maailman pikku kiusaa tuntunut urssissa olevan, ei silti viikkoa pitemmäksi aikaa ole koskaan jäänyt vikojen takia seisomaan. Pieniä säkhövikoja edellisen omistajan radiokytkennöiden takia ja hydrauliikka pumpun o-rengas ruvennut vuotamaan kaksi kertaa viikon aikana, tosin sekin jo korjattu. Auton ostohetkellä kone vuoti öljyä aika kivasti, mutta se korjaantui venttiilikopan tiivisteen vaihdolla.

                                      Jos olisin ostohetkellä tämän tiennyt, olisi auto silloin jäänyt ostamatta.
                                      Konepellin ekaa kertaa avattuani "rakastuin" autoon, ulkokuoresta mitään välittämättä. Koeajo ei auttanut asiaan. Kyseisen yksilön tekniikan moitteettomuus ja halpa hinta viimeistelivät kaupat.

                                      Nyt kun auto on vuoden verran ollut ja sillä 30tkm ajanut, en sitä silti vaihtaisi pois. Vuoden aikana autoon sijoitettu: 3x öljyt ja suodatin, Pa- ja ilmansuodatin, tulpat, vent. kopan tiiviste, erinäisiä lamppuja mittaristoon ja lyhkäset eteen, taakse vasemmalle jarruletku. Eli ei mitään suurta vielä(kop kop). Öljyä menee 1l/4tkm

                                      Listaan tuli uutta katsastuksen myötä: vetarien kumit eteen, iskarit eteen, taakse oikealle jarruletku.



                                      En käyttöautoksi suosittele, vaikka itselläni sellainen onkin. Kyllä tässä autossa sitä jotain on, tuskin kovin äkkiä itse luovun :)

                                      Comment


                                        #20
                                        Aika perusnormaalia juttuahan nuo. Mihin vaan yli 10v vanhaan kippoon voi joutua tuollaisia vaihtamaan. Oma c4-koppaiseni on ns. "järkevä diesel-käyttöauto" vahvasti sulkumerkeissä. Auto on ollut aikalailla nyt vuoden ja sinä aikana on vaihdettu:

                                        -Sisusta (ei välttämätön homma, mutta en tykännyt nahkasta)
                                        -Jarrut ympäri
                                        -Alusta eli jouset + iskarit (kaippa noillakin olis vielä ajellut, mutta tuli merisairaaksi)
                                        -Etupäähän kaikki puslat, tukivarret sekä molemmat raidetangon päät
                                        -Pakoputkisto (ihan tuuninkimielessä)
                                        -Suuttimet (fiftisiksti, isommat joo mutta vanhat oli alkuperäiset)
                                        -Hehkut
                                        -Ajovaloumpiot, jotain polttimoita yms.
                                        -Etupyörän laakeri
                                        -Vaihdekepin nuppi, ratti on sitten seuraavana menossa vaihtoon. Olivat siis puhki ja riekaleina molemmat.
                                        -Öljyjä ja suodattimia tietenkin, mutta se nyt on pakollista kaikissa autoissa

                                        Aina on kuitenkin lähtenyt käyntiin ja vienyt perille asti. Ilmastointikin on toiminut kivasti. :)
                                        Vaihtolistalla on vielä vaikka mitä, ja pitäisi tuo varmaan jossain vaiheessa maalatakin.
                                        Asioita pitää mielestäni osata suhteuttaa. Jos autoilu ei saa maksaa mitään, ei voi myöskään olettaa että autossa olisi tehoa tai varusteita. Jos pitää olla tehoa ja varusteita niin tottakai se maksaa. Tai jos auton pitää olla uusi, se vasta maksaakin. Käytetyt on aina yksilöitä, jos ostaa huonon niin saapi katsella peiliin.

                                        Comment

                                        Working...
                                        X