Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Testihuijausta - cycle beating

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Testihuijausta - cycle beating

    Etsin netistä löytyisikö autojen todellisia kulutuslukuja ja päästölukuja, törmäsin sanaan cycle beating. On aika röyhkeää autojen valmistajilta huijata testejä . Huijaus voi olla jopa niin, että Ecu huomaa ylimääräistä dataa otettavan ulos ja menee tällöin testimodeen, jolloin tietysti tulee pienemmät päästöt. Tämä on yksi keino, millä uusiin autohin on saatu niin pieni polttoaineenkulutus ja pienet päästöt, todellisuus on kuitenkin jotain ihan muuta.
    Tässä jo -98 Ruotsissa tehty testi, jossa voi katsoa esim. Toyotan ja Volvon systeemiä, no ei Audikaan ole ihan pulmunen.
    http://www.transportenvironment.org/...and_out/lid/17

    Tässä pidempi juttu, josta nähdään esim. dieseleiden todellisia typpioksidipäästöjä (esim.sivu 12).
    http://www.climnet.org/index.php?opt...nload&gid=1163

    Todettakoon vielä, että EU:ssa on annettu eri autonvalmistajille poikkeuksia päästöjen diagnostiikkaan koskien nimenomaan 2000-luvun alkua. Bosch-moottorinohjauksella olevat autot ovat kärsineet siitä, sillä niissä diagnostiikka oli toimiva (jopa liian herkkä). Sensijaan esim. monessa japsimallissa oli systeemi vain nimellisenä eikä se monitoroinut päästöjen ylityksiä esim. esikatin toimintaa yhtä herkästi kuin Bosch.

  • #2
    Mulla on pöydällä yhen Volvon EU4 Henkilödieselin mittauspaperit jossa ennen softausta auto ei läpäissyt Euro 4-normien mukaisia päästöjä ja CO2 oli luokkaa 60gr/km korkeammat kuin ilmoitetut.

    Comment


      #3
      No totahan on nyt tehty maaaailman sivu, kaikki nämä 90 luvun keksinnöt jossa pakokaasun joukkoon tuoretta ilmaa tavalla tai toisella sekoitetaan, on juurkin vastaavanlaista huijaamista, päästöjen määrähän ei muutu mutta seos laimenee...

      Comment


      • #4
        En tiedä, onko huijausta ilman työntäminen pakoputkeen, koska se samalla tehostaa katin toimintaa varsinkin kylmällä koneella. EGR:ssä taas työnnetään jäljelle jäänyttä HC:ta uudelleen poltettavaksi. Homman järkevyydestä voi sitten olla montaa mieltä.

        Comment


          #5
          no jos lamdan, eli hapen määrä pitää olla joku vakio pakokaasun seassa, niin kyllä se vaan muuttuu kun tuoretta ilmaa pumpataan joukkoon. Sikäli kun pakoputken päästä asiaa mitataan.

          Comment


          • #6
            Kyllä tuo egr on mielestäni melkoinen kusetus. Pakokaasuja takaisin imusarjaan --> osa palaa, osa jää karstana imusarjaan --> uudelleenpoltettua pakokaasua taas takaisin imusarjaan --> enemmän karstaa imusarjaan, yms.. Eli periaatteessa se haitallinen pakokaasu ei häviä mihinkään, se vaan kerääntyy egr-venaan, imusarjaan ja venttiileihin. Mutta putkesta ehkä sitten tulee puhtaampaa --> ekoilijat tyytyväisiä...

            Comment


              #7
              EGR on kylläkin sitä varten, että sillä vähennetään palotapahtuman lämpötilaa ja sitä kautta typen oksidien muodostumista. Moottorin karstoittuminen on vain valitettava sivutuote.

              http://en.wikipedia.org/wiki/Exhaust_gas_recirculation

              Mitä tuohon happiarvoon tulee, niin eihän sillä mitään merkitystä olekaan viedäänkö se happi moottorin läpi vai suoraan pakosarjaan. Kattihan sitä lambdaykköstä on vailla eikä mikään muu.

              Mitä itse aiheeseen tulee, niin olen jo jonkun aikaa omissa päissäni arvellut että ilmoitettujen päästöjen/ilmoitetun kulutuksen ja todellisuuden välillä ei välttämättä ole ihan suoraa korrelaatiota. Mutta onhan se kiva että saadaan mainoksiin hyviä lukemia. :)

              Comment


              • #8
                Alkuperäinen kirjoittaja AnLe Näytä viesti
                no jos lamdan, eli hapen määrä pitää olla joku vakio pakokaasun seassa, niin kyllä se vaan muuttuu kun tuoretta ilmaa pumpataan joukkoon. Sikäli kun pakoputken päästä asiaa mitataan.
                Höpsistä.

                Sitä tuoretta ilmaa pumpataan vain kylmäkäynnistyksessä että saadaan katalyyttinen prosessi käyntiin nopeammin.

                Comment

                Working...
                X