Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Diiselin polttoaineveroon korotus 2011 alussa ...

Collapse
Tämä aihe on suljettu.
X
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Ollaanpa sitä nyt ahneita kun ei kerran riitä tämän yllämme leijuvan ilmakehän aiheuttama paine, joka suorastaan väijyy imuventtiilin takana josko se sattuisi avautumaan sallien sylinterin täyttymisen. Omakin käyttöautoni on tosin varustettu järjestelmällä, jonka avulla tätä painetta voidaan keinotekoisesti korottaa jopa yli puolitoistakertaiseksi, mutta aniharvoin siihen tulee tätä nykyä turvauduttua :)

    Asiaan: Eihän se korotus mukavalta tunnu mutta taidettiin siirtyä nyt lähemmäksi monia muita maita jossa edullisin bensiini ja diesel ovat about samanhintaisia. Kapinoisin ennemmin käyttövoimaveroa kuin polttoaineen hintaa vastaan.

    Comment


    • Juu, eipä onneksi ole sitä dieseliä tullut hankittua. Nuo 2.7Bit-q ja 1.8Tq tuntuu jo melkein edullisilta =)

      Comment


      • Juurikin näin. Polttoaineet sais olla samassa hinnassa, niin jäisi sitten kuluttajan päätettäväksi mitä ainetta tankkailee.

        Comment


        • Tuossa nopeasti laskeskelin että tuo oma tdi passatti tulee jo alle 1000km vuosittaisella ajomäärällä muutaman kympin halvemmaksi kuin A6 Bit :)

          Comment


          • Jossain on nyt jotain vikaa..

            Comment


            • Alkuperäinen kirjoittaja arto s Näytä viesti
              Jossain on nyt jotain vikaa..
              Tais Jereltä jäädä yksi nolla pois

              Comment


              • Puhumattakaan siitä, että mitä sitten jos pikkukiisselillä pääsee halvemmalla kuin biTillä. Onko Jerellä joku negatiivinen hauskuuskerroin vai?

                Comment


                • On järkiautoja ja on tunneautoja... jokainen voi päätellä kummalla ite ajan :)

                  Comment


                  • Ei tuo bitukka loppupelissä mikään posketon syöppö ole. Itse olen ajellut 10,5 litran keskikulutuksella, tosin vasta pari kk ja (jo) 8 tkm. Esim. V8:lla ei tahtonut päästä alle 14 vaikka kuinka yritti.

                    Yhtään jos ajaa isompaa latua ja sitä vastaavillä nopeuksilla, alkaa diesel menettää etumatkaansa kulutussäästössä. Kaupungissa iso koppa (painava) ja bensakone on janoisempi yhdistelmä. Väitänpä, ettei perinteisen mallin automaattiaski helpota asiaa.

                    Comment


                    • Noin periaatteessa maksan kyllä mieluummin verot litrakohtaisesti tankatessa kuin autokohtaisesti tallissa seisomisesta. Eli sinänsä suunta on hyvä, vaikka nyt ovelasti ujutettiin pieni korotus kokonaissummaan.

                      Comment


                      • Kyllähän tässä selkeä rahastuksen maku on, vaikka käyttövoimaveroa hiukan laskettiinkin. Koko ajan on kannustettu siirtymistä vähäkulutuksisempiin ja vähemmän saastuttaviin automalleihin ja kun näin on tehty, sitten paukaistaan reilu lisähinta näitten autojen käyttövoimalle. Omassa matkauluautoksi rekisteröidyssä bussissa verot vaatimattomasti tuplaantuivat viime keväänä, nyt sitten tämä.
                        Huolestuttaa tosiaan tuo dieselin hinnan nousun aiheuttama paine kaikkiin pyörillä liikkuvan infrastruktuurin kustannuksiin.

                        Comment


                        • Kyllä on Artolla kevyt jalka, mulla on 12,44 keskikulutus reilun kahden vuoden ajossa ...

                          Comment


                          • No, 2 kk ja 8 tkm. Ei niitä kerkeä kaupungissa ajella.. =)

                            Comment


                            • Mites käy kuljetus firmoille ja bussi yhtiöille kun diesel nousi varmaan nousee nafta kulut ja pienimmät kuljetus firmat menee konkurssii? Nyt nousee rahti kulutkin varmaan kivasti.

                              Comment


                              • Ei niille mitään ihmeitä, nehän nostaa hintoja polttoaineen hintojen mukana. Tutulla kuljetusyrittäjällä polttoaineen osuus kuluista on reilu 40%. Se on kuluttaja, jolle se lasku erääntyy maksettavaksi.

                                Pannaas lisää vettä myllyyn. Tommoset alkaa kyllä jo pikkuhiljaa haitata meikäläisenkin auton vaihtointoa. Taidan ajaa 'ttu tolla bitukalla, se on ainakin kunnossa. Ei tässä uskalla mihinkään vähäpäästöiseen vaihtaa.

                                Comment


                                • Se nyt on ihan oma moka jos kuljetusfirma kaatuu, mikäli ei ole sopimuksissa sidottu kuljetushintoja polttoaineenhintaan. Tavaroitten kuluttajahinnoissa on loppupeleissä aika yks hailee, maksaako se nafta 1 vai 2euroa litra.

                                  Ainakin entisaikaan ei herunut yhtään sympatiaa kuljetusyrittäjiä kohtaan, kun he itkivät lähes negatiivista katettaan. Itse ovat itsensä siihen ajaneet, jos ei rahaa tule sopimuksesta riittävästi, niin kaiken järjen mukaan sitten sitä ei kannattaisi tehdä.

                                  Comment


                                  • Polttoaineen hinnannousu tietenkin siirretään kuljetusten hintoihin. Ostovoimaa saadaan kätevästi vähennettyä näin, kun dieselautoilijalla nousee sekä henkilökohtaiset polttoainekulut että päivittäistavaroiden hinta.

                                    Comment


                                    • Onneksi tämä ei sitte ole sitä alv noston "tasaverotusta" jonka sijaan tämä nyt oli pakko tehdä.

                                      Diiseliä on takavuosina bensan tisleen jämänä tullu niin paljo ettei paikallinen kulutus ole riittäny ja niitä on ajettu pitkin poikin maailmaa, jotenkin maallikona kysynnän ja tarjonnan kun sais mätsäämään saisi kokonais päästöjä kivasti alas, mutta kuten kaikille on selvää, tällä ei ole mitään tekemistä päästöjen kanssa, ainoastaan verokertymän.

                                      Comment


                                      • Itsellä tuo dieseli vie varmasti edelleen karkeasti 2l / 100km = 3€ / 100km vähemmän kuin vastaava bensapeli, joten tuo polttoaineesta johtuva lisävero tulee kuitattu noin 10tkm:n kohdalla ja periaatteessa tästä eteenpäin kaikki on silkkaa säästöä. Ainakin kunhan muistaa vertailla bensapeliin, eikä enää vuoden 2011 polttoaineen hintoihin.

                                        Sitten toisaalta jos tuo ero polttoainelaskussa (jos nyt unohdetaan muut muuttujat, kuten ostohinta, huollot jne.) on luokkaa 300€ / 10tkm, niin aika turhaa kai jatkossa laskelmoida euron tarkkuudella kumpi konetyyppi mahtaapi tulla halvemmaksi. Sen verran pieneksi tuo bensan/dieselin tuoma hyöty taisi kuihtua. Asia tietty erikseen jos oikeasti ajaa useita kymmeniä tuhansia kilometrejä vuodessa.

                                        Comment


                                        • Alkuperäinen kirjoittaja AnLe
                                          Onneksi tämä ei sitte ole sitä alv noston "tasaverotusta" jonka sijaan tämä nyt oli pakko tehdä.

                                          Diiseliä on takavuosina bensan tisleen jämänä tullu niin paljo ettei paikallinen kulutus ole riittäny ja niitä on ajettu pitkin poikin maailmaa, jotenkin maallikona kysynnän ja tarjonnan kun sais mätsäämään saisi kokonais päästöjä kivasti alas, mutta kuten kaikille on selvää, tällä ei ole mitään tekemistä päästöjen kanssa, ainoastaan verokertymän.


                                          Tosta alvi asiasta ollaan vallan samaa mielipuolta, mutta tuo tislehomma on minusta tasan toisin päin. Moottoribensiini on kevyempi tisle, eli dieseliä joudutaan jalostamaan enemmän. Tästä syystä sen valmistus on kalliimpaa ja maissa, jossa verokäytäntö on tasaisempi, diesel myös maksaa enemmän kuin bensiini. Suomessa tuo verotus on hoidettu dieselin kevyemmällä polttoaineverolla ja lätkäisemällä siihen päälle kertaluontoinen käyttövoimavero, jottei tavan kansa siirtyisi kaikki dieseliin. Se onkin karsinut tehokkaasti keskivertoajosuoritteen ajettavaksi benssiini vehkehillä. Asiaan toki vaikuttaa myös dieselkoneisen korkeampi hankintahinta uutena.

                                          Tämä nykysuuntaus taitaa olla vaan verotuksen yhtenäistämistä muun Euroopan kanssa. Jostain syystä tuo halvatun käyttövoimavero vaan vieläkin kummittelee tuolla. Kappas..

                                          Comment


                                          • Ok eli muistin tuon tisleen määrän väärin, hyvä että korjasit. Olin siinä uskossa että "väkisinkin" tule diiseliä kun bensaa tehdään, pitää tutustua aiheeseen tarkemmin joskus.

                                            Comment


                                            • Tämä alkaa olla jokavuotinen kiusa: ensi vuoden alussa nousee sitten perusvero, omassa autossa 50€/vuosi. Pakuissa ja matkailuautoissahan se käyttövoimaverokaan ei laskenut 2012 alussa.
                                              Aika ikävän veronmaksuautomaatin ovat kehittäneet.

                                              Comment


                                              • Kyllä tää 280hv bensa vaan tuntuu sivistyneemmältä kuin 230hv diesel, tuli kyllä hyvään aikaan vaihdettua bensa v8 alle. :P

                                                Comment


                                                • Siis 10-13 sentin korotus dieseliin tarkottaa nyt, että kannattaa osta ennemmin bensa v8? :)

                                                  Ette te voi olla tosissanne. Toi 10 senttiä tekee mullakin vain about 30 egee kuussa lisää ja mä sentää ajan 6-7l kuluttavalla dieselillä sellasen 3000km kuussa

                                                  Edit: Joo ei ihan 3000000km kuussa :)
                                                  Viimeksi muokannut Puuhapete; 3.1.2012, 16:44.

                                                  Comment


                                                  • Kyllä, juuri näin. :D Nojoo, itellä tulee semmonen 10-15tkm vähemmän kilsoja vuodessa kuin sulla. Eipä ainakaan tipu ärsyttäviä dieselverolappuja laatikkoon...

                                                    Comment


                                                    • Bensa on niin halpaa, et semmoisella kannattaa ajaa. Rahamiehet ajaa diiselilla. :)

                                                      Comment


                                                      • Alkuperäinen kirjoittaja RistoEe Näytä viesti
                                                        On järkiautoja ja on tunneautoja... jokainen voi päätellä kummalla ite ajan :)
                                                        Mä ajan sit varmaan niillä molemmilla ;)
                                                        Jos totta puhutaan, ei valinta ois kyllä Audi, jos haluaisin pelkästään mahdollisimman pienillä kuluilla päästä, sen verran hintavia on jo noi vakuutuksetkin. Vai miltä kuulostaa noi bitin 3000€:n vuosimaksut täyskaskon kanssa ilman bonuksia? Tosin on mulla kyllä täydet bonukset, mutta silti.

                                                        Comment


                                                        • Kiisselillä tulee ajettua noin 1500km/kk. eli noin 20 euroa tulee kuussa lisälaskua tästä hyvästä (mikäli oikein laskin). Autokin tuli tuossa hetki sitten vaihdettua, mikä lisäsi kulutusta noin 2,5l/100km (B7 3.0tdi söi sen 8,5l ja nyt on keskikulutus ollut 11l). Viron puolella diesel on bensaa kalliimpaa, mutta siellä ei ole käyttövoimaveroa (Taisi olla diesel noin 10 senttiä kalliimpaa kuin bensa). Tähän suuntaa saataisiin mennä hyvin nopeasti, sillä tuo ylimääräinen vero tässä harmittaa.

                                                          [½OT] Typ89 on mukava harraste peli, mutta täytyy löytää pikkuhiljaa sille korvaaja. Emännys tarvitsee farmaria ja ..... Eli hakuseen on laitettu jo niin useasti keskustelussa esillä ollut V8. [½OT]

                                                          Ajetaan sellaisella autolla mikä mukavalta tuntuu. Antaa köyhien miettiä mitä se maksaa. Minä olen ainakin niin pe*saukinen, että ennemin tuhlaan 500€ enemmän vuodessa polttoaineeseen, kuin lennättäisin itseni johonkin lomahelvettiin. Mukavampi se on ajaa vuosi hymyssä suin, kuin 50 viikko naama norsunahterilla, jotta voi kaksi viikkoa makoilla palmun alla.

                                                          Comment


                                                          • Aika pieni osa se on koko potista tuo käyttövoimaveron osuus kuitenkin ja henkilöautoillahan se vieläpä laski tänä vuonna. Ensi vuonna nousee ajoneuvovero kaikilla.
                                                            Eipä ainakaan tipu ärsyttäviä dieselverolappuja laatikkoon
                                                            Ihan siinä samassa blanketissa ne ovat molemmat ja ajoneuvoron osuutta siunaillessaan käyttövoimaveron osuutta tuskin edes huomaa.

                                                            Comment


                                                            • Voi perhana!Kai se on revittävä omasta Audista se koko takalasin levyinen "Rahamiehet ei hehkuta"-tarra pois...

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X