Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Kitkarenkaiden ikä?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Kitkarenkaiden ikä?

    Pitääkös kokemustenne perusteella paikkansa että kitkat/talvirenkaat kai yleensäkin ovat loppu kulutuspinnasta riippumatta, kun niillä on ikää yli viisi vuotta?

  • #2
    Kyllä se juuri noin menee.

    Comment


      #3
      Olen kyllä tuota mieltä itse että 5 kautta alla olleet talvirenkaat ovat "loppu" kulutuspinnasta riippumatta.
      Tokihan niillä pystyy ajamaan ihan hyvin tyhjillä teillä ja ennakoiden tarpeeksi, mutta tosipaikan tullen ovat riski.

      Comment


        #4
        Talvikumin ominaisuudet loppuu jo aika hyvin parin vuoden jälkeen, jos ajaa kuivalla ja lämpösellä asfaltilla.

        Comment


        • #5
          kolme vuotta siitä kun ekan kerran ajossa ollut, sen jälkeen pito kyky alkaa olee suhteellisen heikko, itse en sen vanhemmilla renkailla aja, koska se on aika edullinen henkivakuutus.

          sormella voi myös kokeilla jos tuntuu samanlaiselta kun sormella vetää molempiin suuntiin, niin silloin lamellit ovat ns. liimautunut yhteen eli paras pito on menetetty.

          Comment


          • #6
            Kyllä.

            Comment


              #7
              Nastat vähemmän, koska metalli on metallia myös viiden vuoden päästä. Ainakin siis jääpidon kannalta.

              Comment


              • #8
                Nastat vähemmän, koska metalli on metallia myös viiden vuoden päästä. Ainakin siis jääpidon kannalta.
                Niin, jos niitä nastoja on enää sitten viiden vuoden päästä jäljellä...

                Comment


                  #9
                  Toki, mutta nyt oli kyse lähes ajamattomista renkaista, jotka eivät ole kuluneet.

                  Omasta kokemuksesta vanhoilla nastoilla voi vielä hyvin ajaa, jos vain nastat jäljellä, mutta kitkat kovettuu superliukkaiksi, vaikka pintaa vielä jäljellä.

                  Comment


                  • #10
                    No sitten. Kyllä niillä nastojen ansiosta vielä ajaa, mutta eihän se pito enää uutta vastaa. Kitkat ovatkin sitten ainakin omien kokemusten perusteella vanhemmiten niin tappovehkeet, ettei ainakaan kokematonta kuskia kannata päästää rattiin. Ei auta edes q, kun jarrutusmatkat ovat mitä ovat.
                    Viimeksi muokannut jannes; 24.3.2010, 09:59. Perustelu: Kirotusvirhe

                    Comment


                    • #11
                      Itsellä on nyt 2. talvea hyvät kitkarenkaat alla, ajettu reilu 10Mm per talvi. 3. talvea en näillä enää rullaa, sen verran liukkaat ovat jo nyt.

                      Comment


                        #12
                        Pahimman niistä tekee sellainen veitsellä leikaten loppuva pito. Ne ikään kuin pitävät jotenkin, mutta sitten raja tulee hyvin nopeasti vastaan ja pito palaa oikeastaan vasta, kun auto pysähtyy seuraavan kerran.

                        Comment


                        • #13
                          Alkuperäinen kirjoittaja liki Näytä viesti
                          Itsellä on nyt 2. talvea hyvät kitkarenkaat alla, ajettu reilu 10Mm per talvi. 3. talvea en näillä enää rullaa, sen verran liukkaat ovat jo nyt.
                          Omilla on menossa 3. talvi, ja jää viimeiseksi.

                          Varsinkin sohjossa ja märällä asfaltilla pito on sitä luokkaa että melkein säikähdin kun ei pitoa löytynytkään äkkijarrutuksessa reilun satkun vauhdista ja ABS alkoi rutisemaan.

                          Comment


                          • #14
                            Omissani on n 7mm pintaa, mutta valmistusvuosimerkintä 3004 eli viikko 30 2004, siksi kyselen. Kerran moottoritiellä auto alkoi niin oudosti heijaamaan että apukuski epäili minun kaivelevan ahteriani vaikka molemmat kädet oli ratissa.

                            Comment


                              #15
                              Heijaus tuskin riippuu pinnan kovettumisesta tai renkaiden iästä mitenkään tai ylipäätänsäkään renkaan pinnasta. Tuon aikakauden kitkat olivat uutenakin enemmän heijaavia kuin tarkkoja ajettavia. Ja tietysti rengaspaineet vaikuttavat reilusti.

                              Comment


                              • #16
                                Joo, tuo heijaus voi olla muusta johtuva ilmiö, ehkä uuden keskustelun paikka.

                                Comment


                                • #17
                                  Olisiko ollut vain outo tuulenpuuska tai vastaava?

                                  Comment


                                  • #18
                                    Ei muuten mahdoton ajatus tuokaan. Tosin oli sellaista edestakas tyyppistä, ei ihan tuulelle tyypillistä nykäisyä.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Kova puuskittainen tuuli saattaa antaa sen mielikuvan että heijaisi molempiin suuntiin.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Näin varsinkin liukkaalla. Joskus kun tässä talvella on ollut tuulista ja liukasta, on itsestäkin melkein tuntunut, että renkaissa on pakko olla jotain vikaa, kun auto tuntuu koko ajan hakevan.

                                        Melkein sanoisin, että kannattaa tässä vaiheessa vain seurata tilannetta.

                                        Comment


                                          #21
                                          Mulla on Caddyssä tuollaset -04 asennetut talvipyörät ja pintaa niissä on vielä ihan kivasti. Nastat on edestä lähes kaikki poikki.
                                          Ja pito noissa on jäällä muutenkin aika olematon nykyään. Luistonesto vilkuttelee jatkuvasti.

                                          Heijaus voi tulla kyllä, jos renkaan rungossa on vikaa tms, mutta kyllä se muutenkin tärytyksenä tms esiintyisi sitten.
                                          urat+musta jää voi tehdä jänniä juttuna. Alkuviikosta lumet suli tienvarsilla joissain paikoissa ja muodosti lätäköitä. Noiden alla tosin oli välillä jäätä tai sitten märkien kohtien jälkeen vesi oli jäätyny uriin. Tuo aiheutti kyllä jännää heijaamista ja eräässä mutkassa vähän säikäyttikin.

                                          Comment


                                          • #22
                                            Pari kautta vanhemmilla, edellisen sukupolven kitkoilla ei kannata juuri ajella, vaan ne kannattaa vaihtaa uusiin malleihin. Sen lisäksi, että rengas kuluu ja vanhenee, rengasteknologia kehittyy sen verran paljon, että ainakin oman kokemuksen mukaan uuden sukupolven kitkat ovat aina olleet paremmat kuin vanhat.
                                            Lisäksi maltillisesti ajetuista, ei-niin-vanhoista renkaista saa vielä käytettyjenkin markkinoilla jotain.

                                            Comment


                                              #23
                                              Omissa leima muistaakseni -07 eli vois olettaa kolmannen talven olevan menossa. Pintaa oli syksyllä 5mm ja en kyllä ens talvena aja enää.

                                              Comment


                                                #24
                                                Itsellä "välikeli"-renkaina auton mukana tulleet -06 leimatut Noksun Rsi:t joilla ajetaan syksyllä ennen keliä ja keväällä kelien jälkeen. Mitään eivät enää pidä muualla kuin lumessa, vaikka pintaa runsaasti jäljellä. Eli pari vuotta on toimintajakso kuten olen jo monilla kitkoilla ennenkin havainnut. Kesäkäyttöön eivät sovi ollenkaan. Jos joku meinaa ajaa vanhat kitkat pois kesällä, kannattaa varautua yllätyksiin aivan kuin talvikeleillä. Pitoa ei ole yhtään lämpimällä märällä ja kuivallakin varsin nuljuva ote.

                                                Comment


                                                  #25
                                                  Kaikki on suhteellista, itsellä on 2003 leimoilla olevat Nokian Wr:t ja hyvin meni tämäkin talvi jääratapäivät mukaan lukien. Pintaa jonkun millin yli sakkorajan.

                                                  Ensi talveksi jos uusia miettisi...

                                                  Comment


                                                    #26
                                                    Kaikki on suhteellista
                                                    Totta, olen aikanaan pari talvea ajellut kesäkumeillakin ilman suurempia murheita puhumattakaan ammattiajeluista isoilla autoilla. Kaikki on asenteesta ja aikataulusta kiinni.

                                                    Comment


                                                      #27
                                                      Joo meillä ajoi töissä kanssa yksi duunari kesäkumeilla espoosta keravalle aina talvisin töihin kesärenkailla :)

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Niin, se kun vaan ei aina ole siitä omasta ajamisesta kiinni... Mutta kukin toki tyylillään.

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Kyllähän niitä tiietään jotka ajaa nelivedolla kesärenkailla läpi talven.

                                                          Oma tuntuma kitkoista on että pidon kannalta pari talvea korkeintaan kolme riittää ei ne sen jälkeen huomattavasti huonone. Yks kesä kitkoilla tappaa kyllä kyllä pidon yhtä hyvin. Tietysti tämä on vaan oma mielipide ajoa talvessa tulee noin 10000-15000km. Nastarenkaita en oo ajanu yksiäkään alusta loppuun eli niistä ei oo kunnon kokemusta. Tälläki hetkellä on vanhat nokian q renkaat alla ja melkeen vois jo kesärenkaat laittaa en tiiä huomaisko paljoa eroa :) vaikka kitkat ne taitaa olla seuraavatki talvirenkaat...

                                                          Comment


                                                            #30
                                                            Etelässähän on voinut päästellä viime vuosina aika surutta kesärenkailla läpi vuoden, jos pysyttelee pääteillä, sulia kun ovat varinkin leutoina talvina lähes aina.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X