Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

AKT:n lakko

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • #31
    Diffas: Mietippä mitä ne jaloissapyörijät kuskaa? Sinunkin päivittäistavaraostoksia kauppaan ;)

    Itseasiassa lakko (ei vielä) kovin paljoa vaikuta elintarvikekuljetuksiin. Kiitolinjan ja Kaukokiidon osuus päivittäistavarakaupan kuljetuksista ei ole dominoiva. Tilannehan tietysti muuttuu jos lakko laajenee mutta niin moni asia loppuu kerrasta teollisuudelta ettei mitään loppuvalmisteita olisi edes kuskattavana.

    Toivottavasti tämä lakko ei kestä pitkään...

    Comment


    • #32
      http://yle.fi/uutiset/kotimaa/2010/0...tml?origin=rss

      hohhoijaa...

      Comment


      • #33
        Kyllä työajat satamassa on 06.00-14.30 ja 14.30-22.00 ainakin kotkan satamissa + viisi vuoro ahtaajat. joten palvelua on kyllä jossain määrin ympäri vuorokauden ilman ylitöitä.
        Ahtaajat ei tee 8-16 työpäiviä.

        Comment


        • #34
          Alkuperäinen kirjoittaja Maikki Näytä viesti
          Diffas: Mietippä mitä ne jaloissapyörijät kuskaa? Sinunkin päivittäistavaraostoksia kauppaan ;)
          En tunne termia päivittäistavaraostokset. :)

          Comment


          • #35
            Alkuperäinen kirjoittaja diffas Näytä viesti
            Se on vaan ikävämpi liikkua tyhjällä tankilla rajan taakse. :)
            Tää on tätä perus paniikin lietsomista. Loppupelissa mikään muu ei muutu, kuin et rekat ei o pyörimässä jaloissa niin paljoa liikenteessa. :)
            Aina voi sen verran käyttää järkeä että käy tankkaamassa ennen kuin tankki on tyhjä. :)

            Comment


            • #36
              Alkuperäinen kirjoittaja Hannu Kulju
              Ahaa, tosta puhuttiin jossain. Työajan joustamattomuutena otsikoitu. Työaika jotain 8-16 oli satamassa laivoja tai ei. Sitten kun laiva tulee klo 16 laituriin, niin hommat tehdään ylitöinä. Työntekijälle varmaan kannattavaa vaikka minä en kovin pitkään jaksaisi hampaita kaivella päivittäin kahdeksaa tuntia töitä odotellessa. Ymmärrän tuon osalta kyllä kumpaakin osapuolta. Laivojen kulku (nimimerkillä merikapteenin poika) kun ei aina ole kovin säännöllistä, niin sitä on vaikea määritellä miten tuon työajan määrittelee.
              Tuo työaika pätee ehkä varastoilla, mutta laivojen purkuun ja lastaukseen ei, niinkuin lucander tuossa jo vihjasi. Kyllä niitä kontteja pinotaan vuorossa ja jos tavaraliikennettä riittää, ei aikaa jää hampaiden kaiveluun. Joskus on toki hiljaista.

              Itse joskus tilapäisenä satamassa lempanneena tiedän kertoa, ettei se ole herkkua odotella illalla, soittaako joku huomiselksi töihin vai ei. Perheelliselle ihan mahdoton paikka, jos ei tiedä miten on töitä. Ei sillä, jousto on hieno asia puolisn jos toisin. Sitä varten on esim. pekkaset, joustavat työajat jne. Mikä nyt sattuu millekin alalle sopimaan.

              Comment


              • #37
                Pitäiskö otsikkoa muuttaa, kun keskustelun painopiste on vähintäänkin puoliksi ahtaajien työehdoissa...

                No nyt ymmärrän, miksi eräissä kuljetusliikkeissä on sellainen määrä pomoja; riittää melkein täysi miehitys ajoon, vaikka kuskit makaa uuninpankolla :D Ei kuulemma paljoa pitäisi AKT:n lakon vaikuttaa meidän pajaan, em. syystä.

                Comment


                • #38
                  Alkuperäinen kirjoittaja taski Näytä viesti
                  Pitäiskö otsikkoa muuttaa, kun keskustelun painopiste on vähintäänkin puoliksi ahtaajien työehdoissa...
                  Otsikkohan kattaa jo nyt myös ahtaajat.

                  Comment


                  • #39
                    arto_s: Tuollaisen kirjoittamani kuvan minä siitä artikkelista sain. Tiedän kyllä, että toimittaja saa jutusta juuri sen näköisen kuin itse haluaa ja senkin, että tällaisissa neuvotteluissa ollaan aina kovasti eri mieltä varsinkin väitteiden osalta ja totuus kuten sopukin löytyy sitten jostain välimaastosta.

                    Comment


                    • #40
                      Eipä tuo vaikuta mitenkään vaikka bussikuski olen. Hämeen Linjan autot liikkuu toistaiseksi normaalisti. Tuskin meidän firma lakkoon osallistuu ollenkaan ja vaikka osallistuisi niin mä ajaisin silti kun ei ole edes työsopimusta vaan olen vain työharhoittelija. Sitä en tiedä että kuinka suuri löpösäiliö firmalla on.

                      Comment


                      • #41
                        Öljyalan ihmisethän jo sanoivat että polttoaine ei tule loppumaan autolakon takia, ahtaajalakko on se joka pitkittyessään siihen vaikuttaa. 40% pystyvät ainakin ajamaan (vai oliko jopa että vain 40% jää ajamatta) ja voivat hätäkuljetukseen vedoten rikkoa vielä jonkun verran työaikasäännöksiä.

                        Comment


                        • #42
                          Alkuperäinen kirjoittaja mjkr
                          Otsikkohan kattaa jo nyt myös ahtaajat.
                          Sitä se univaje teettää :D

                          Hannu, Arto: eipä tuo mitenkään poikkeuksellista ole, että lehtijutuista ja uutisista saattaa saada yksipuolisen kuvan... Hyvin mm. tuota 12 kk irtisanomissuojaa on esille tuotu mediassa, mutta aika katveeseen on jäänyt asian viitekehys. Minullekin tarkentui vasta täällä, mistä oli kyse.

                          Comment


                          • #43
                            Ai että objektiivinen media Suomessa? Mitä se on? :)

                            Comment


                            • #44
                              Ja autonkuljettajien lakko loppui nyt.
                              Sitten Räty voi keskittyä tuohon ahtaajien ongelman setvimiseen..

                              (hah olin jopa iltasanomia nopeampi..)

                              Comment


                              • #45
                                Toivottavasti lennot pelaa niin kuin Finncomm, ja osin Finnairkin, on lupaillut
                                Kyllä pitäis pääosin toimia pitkänkin aikaa. Maakuntakentillä pystyy tankkaamaan niin kauan kuin menovettä säiliöissä on, sitten tietysti voi napata Tallinnassa niin paljon lientä kuin koneen performanssit antaa myöden ja lentää sitten sillä liemellä pari meno- paluuta perään.

                                Comment


                                • #46
                                  Nyt täytyy myöntää että tämä lakko oli ihan yhtä tyhjän kanssa. Molempien osapuolten kannalta täyttä perseilyä. Jos se vajaan vuorokauden lakosta oli kiinni niin aika lailla syö uskottavuutta.

                                  Comment


                                    #47
                                    Jaahas, milloinhan bensan hinta tulee alas (niillä asemilla jotka korottivat jo ennakkoon)...

                                    Comment


                                    • #48
                                      Työmatkan varrella oleva Tebari oli korottanut hintaa eilisestä sentin, joten kai siihen alastulon odotteluun voi varata aikaa.

                                      Comment


                                      • #49
                                        Dieseli nousi ainakin Lommilan Neste Expressillä 1,049 -> 1,079 maanantain ja tiistain välissä. Onneksi tuli tankattua täyteen tuolla halvemmalla hinnalla, niin kestää odottaa... Ai mut niin, tankillisessa toi kolmen sentin nousu tekee kokonaisen 1,95e. Jätän sen yhden saunaoluen juomatta, niin tuo on kuitattu.

                                        Comment


                                        • #50
                                          En tiedä, mutta uskallan väittää, että lakon pituus on aika verrannollinen tulotasoon. Jos on tulotaso keskitasoa tai aavistuksen alle, on uskallettu ottaa velkaa ja muitakin kuluja on eikä käteen jää ylimääräistä. Silloin ei kauhean kauaa voi lakkoilla, oli lakon syy mikä tahansa. Elintason ylläpitoon loppuu äkkiä varat.

                                          Jos on köyhyysrajan tulotaso, ei ole suuria velkoja otettu ja muutenkin kituuttamista koko ajan. Elintaso on alhainen jo muutenkin, joten lakossa voi olla vaikka kuinka, ei muuta mitään. Ja samoin sitten hieman yli keskitason, jolloin menoja on, mutta käteenkin jää kuukausittain jotain ylimääräistä, joten lakkoiluun on pidempään varaa ennen kuin tuntuu elintasossa.

                                          Isommilla ansioilla ollaakin sitten jo pöydän toisella puolella :)
                                          Viimeksi muokannut jasso; 3.3.2010, 23:23.

                                          Comment


                                          • #51
                                            Eipä tää ny kauheesti hymyillytä, ku työt loppuu työnantajasta riippumattomista syistä, ku rupee tehtaat menee kiinni eikä ota haketta vastaan varastojen jo ollessa täysiä. vienti ulkomaille on seis ja sahatkin ajetaan alas... Rupee hakeautot seisomaan tallin pihassa..
                                            nimimerkillä Hakeautonkuljettaja

                                            Comment


                                            • #52
                                              Nyt alkaa mullakin olemaan "jännät tilanne" lakon suhteen. Yhden keikan osat menivät ilmeisesti ruotsin tilaukseen joten saas nähdä milloinka tulee... Ei siinä muuta mutta kun joutuu seisottamaan asiakkaan autoa pajalla.

                                              Comment


                                              • #53
                                                Taitaa ebayn sumarit ja vilkut jumittaa satamassa, kun ei ole vielä kuulunut mitään. Tuleekos nuo tavarat yleensä saksasta laivalla?

                                                Comment


                                                • #54
                                                  Nyt alkaa mullakin olemaan "jännät tilanne" lakon suhteen. Yhden keikan osat menivät ilmeisesti ruotsin tilaukseen joten saas nähdä milloinka tulee...
                                                  http://fi.wikipedia.org/wiki/Ahtaaja

                                                  Ajattelitko että ahtaaja ajaa trukilla 20cm x 20cm paketti OSSCA:n osia haarukoiden päällä Ruotsin päässä laivaan ja toinen samalla lailla Suomen päässä ulos? :) Epäilenpä suuresti ettei vaikuta yhtään millään lailla pikkurahdin kulkuun, jos nyt et ole merikontillista osia tilannut.

                                                  Saa korjata jos jollain on faktaa.

                                                  Comment


                                                  • #55
                                                    Lakko-oikeus on perustuslaissa. Sitä oikeutta ei pidä kiistää. Elinkeinonvapaus on myös tosiasia, ja se on yhtä vähän kiistettävissä.

                                                    Elinkeinonharjoittajien vapauksia tietenkin rajoitetaan säännöksillä, sanotaan nyt vaikka muutosturvalla, samoin kuin työläistenkin oikeuksia esimerkiksi sopimuksilla sitoutua työnantajan direktio-oikeuden alaiseksi sopimuskaudella. Toisen vapaus on toisen velvollisuus ja päinvastoin. Tätä rajaa noilla työtaisteluilla haetaan koko ajan.

                                                    Mutta tietenkään elinkeinopakkoa ei ole, eli tasapainotilan järkkyessä työläisen vapauksien ja oikeuksien korostamisen puolelle, työllistäminen vähenee, vaikka kuka sanoisi, ettei sillä mitään merkitystä ole. Syy se on sekin elinkeinonharjoittajalle, ettei pidä työehtosopimusten jostakin lauseesta, ettei otakaan töihin, vaan jarruttelee ja hakee itsekin palkkatöitä, ja antaa vaan olla.

                                                    Miksi haikailisimme tänne lisää yksityisiä työnantajia, jotka kuitenkin vain riistävät työläisiään ? Parempi olisikin, jos vaihtaisivat maisemaa.

                                                    -SS-
                                                    Nimimerkki SS tiivisti masinistifoorumilla tuon lakon ja vaatimusten problematiikan onnistuneesti. En osaa pukea sitä sanoiksi yhtä onnistuneesti, siksipä lainaan.

                                                    Comment


                                                      #56
                                                      Ajattelitko että ahtaaja ajaa trukilla 20cm x 20cm paketti OSSCA:n osia haarukoiden päällä Ruotsin päässä laivaan ja toinen samalla lailla Suomen päässä ulos? :) Epäilenpä suuresti ettei vaikuta yhtään millään lailla pikkurahdin kulkuun, jos nyt et ole merikontillista osia tilannut.

                                                      Saa korjata jos jollain on faktaa.
                                                      Kyllä kumipyöräkuljetukset pääasiallisesti kulkevat, huolintaliikkeestä riippuen näillekkin saattaa nyt vain räpsähtää lakkolisä...

                                                      Comment


                                                      • #57
                                                        He. Joku terminaali on kerännyt Facebookissa rikkuriryhmän (tms), joka on menossa huomenna Mussalon satamaan töihin. Ahtaajilta odotettavissa tervetuloa töihin -tilaisuus.

                                                        Pitänee katsoa uutisia tänään ja huomenna. =)

                                                        Comment


                                                        • #58
                                                          Mitä virkaa lakolla on, jos työnantaja voi kiertää homman tuolla tavalla?

                                                          Voiko matti meikäläinen tosiaan hoitaa ahtaajien hommaa pienellä perehdytyksellä?
                                                          Kyse ei liene rikkuriryhmästä, vaan ihan ihmisistä jotka haluaa osoittaa mieltä ahtaajien lakkoa kohtaan tekemällä heidän työt.

                                                          Comment


                                                          • #59
                                                            http://www.kansanuutiset.fi/uutiset/...kkoivat-laivan

                                                            Se siitä rikkurien pätevyydestä. En usko että rikkuri ihan äkkiä oppii peruuttelemaan vetomestaria ja lauttavaunua laivaan. Saatikka sitten nosturilla ajamista.

                                                            Comment


                                                            • #60
                                                              Ajattelitko että ahtaaja ajaa trukilla 20cm x 20cm paketti OSSCA:n osia haarukoiden päällä Ruotsin päässä laivaan ja toinen samalla lailla Suomen päässä ulos? :) Epäilenpä suuresti ettei vaikuta yhtään millään lailla pikkurahdin kulkuun, jos nyt et ole merikontillista osia tilannut.

                                                              Saa korjata jos jollain on faktaa.
                                                              Faktaa kun mulla ei ole mitä kautta tukkuri saa tavarat ruotsista, niin sen takia oli heittomerkeissä tuo jännä tilanne. Uskoisin/toivon ettei lakkoilu haittaa mutta jos mun tilaamat osat tulee isommassa kuormassa muiden osien kanssa niin silloinhan saattaa mennä hetki jos toinen.

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X