Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Ensimmäinen Audi

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Ensimmäinen Audi

    Tervehdys Audi-tuntijat. Monen merkin jälkeen on tullut aika kokeilla Audia, ja mielessä oli että täältä saisi varmaan kommentteja auton hankintaan.

    Uudesta autosta ei ole kyse, mutta toivottavasti menee tämän aiheen alla.

    Olen päätynyt Audi A4-malliin, 1.8T. Farkku tai sedan. Käsivaihteisto, mielellään koko historia Suomessa. Tässä pari ehdokasta:

    Audi

    Toinen

    Hopeanvärinen on itseasiassa rekisteröity 2003. Lisäksi olisi tällainen, nelivetoinen:

    Quattro

    Autojen hinnat ovat itseasiassa noin kolmen tonnin sisällä. Ilmeisesti tuo Quattro malli on parhaiten varusteltu kolmikosta. Mitä mieltä olette tästä kolmikosta?

    Onko Xenon valoissa kuinka eroja maakohtaisesti? Mitä käytetyn Audi A4 ostajan kannattaa katsoa? Vinkkejä otetaan mielellään vastaan...

    Laittelen tuonne ostetaan palstalle jossain vaiheessa myös viestiä jos näistä ei kauppaa tule.. Hankinnalla ei ole mitään kiirettä, mutta jos oikea yksilö kohdalle osuu niin saa kauppa tulla vaikka samantein.

  • #2
    Tervetuloa foorumille Pekka. Tämän topikin kautta saat hieman lisätietoa B6 korimallisista A4:sista. http://www.audiclub.fi/audifinns/showthread.php?t=44083 Ja jotta totuus ei pääsisi unohtumaan niin itse kävisin hakemassa tuon 2004 vuosimallisen quattron. Hyvät varusteet, pienet kilometrit ja quattro.

    Comment


    • #3
      Varmaan joku osaa paremmin kommentoida hintatasoa, mutta oma kuppi kääntyisi quattron suuntaan. Audin ostaa, niin kyllä siinä quattro pitää olla. Pitää arvonsakin paremmin tallessa. Kilometrien osalta tuossa taitaa olla touhutonnille tarvetta, ellei huoltoja ole juuri tehty.

      Comment


      • #4
        Tuo toinen vaihtoehto on ainakin foorumilaisen auto ja ollut täälläkin myynnissä. Mikäli yhtään vanhat merkit paikkaansa pitää (ostin muutama vuosi sitten kasikympin kys. henkilöltä), on auto ollut hyvällä pidolla.

        Comment


        • #5
          Täältä kanssa ääni quattrolle. Itse kanssa hankin ensimmäisen quattron tuossa loppuvuodesta, enkä ole katunut hetkeäkään (varsinkaan kun on tuota lunta tullut =)). Tosin tuossa quattron hankinnassa voipi olla se "ongelma" että sen jälkeen ei enää kelpaa kuin quattrot. Itse ainakin olen jo tullut siihen tulokseen, että jatkossakin autot tulee olemaan quattroja.

          Hinnoista en oikein osaa sanoa, kun en ole seurannut Suomen hintoja tarkemmin.

          Comment


          • #6
            Ehdottomasti quattro. Mikää rahamies en todellakaan oo mutta ei ikänä oo tarvinnu kauhistella kulutusta. Ajettavuuski näinki vanhas on omasta mielestä mainio. Takapään osat on toki kalliimpia mitä etuvedon. Koiranluun jouduin vaihtaan taakse pari vuotta sitte ja muovinen kepakko makso 70€.

            Comment


            • #7
              Tuossa olisi myynnissä minun vanha/edellinen auto: http://www.nettiauto.com/audi/a4/2870843. Olisi uudempaa mallia ja quattro.

              Comment


              • #8
                Alkuperäinen kirjoittaja yinx Näytä viesti
                Tuo toinen vaihtoehto on ainakin foorumilaisen auto ja ollut täälläkin myynnissä. Mikäli yhtään vanhat merkit paikkaansa pitää (ostin muutama vuosi sitten kasikympin kys. henkilöltä), on auto ollut hyvällä pidolla.
                "Tuo toinen vaihtoehto on ainakin foorumilaisen auto ja ollut täälläkin myynnissä. Mikäli yhtään vanhat merkit paikkaansa pitää (ostin muutama vuosi sitten kasikympin kys. henkilöltä), on auto ollut hyvällä pidolla."

                Yinx: Tämä auto on ollut vielä paremmalla pidolla. Myös edellinen omistaja oli hyvin tarkka. Itseasiassa ylivoimaisesti paras audi mitä taloudessa ollut. Ja onhan noita audeja jo muutama kerennyt olla...

                Comment


                • #9
                  Nimimerkki Tetk:in kanssa olinkin postiyhteydessä ja auto kyllä tuntuu kiinostavalta. Jos olisi ollut vaikkapa uudesta asti hänen perheessään olisi varmaan tohtinut varata jo sähköpostikeskustelun perusteella.

                  Tässä on nyt työ ja harrasteet haitannut perehtymistä enemmän tämänpäivän hintatasoon ja selvittää ehkä omaa tuontia. Itselläni on jonkinlaisia kytköksiä Saksaan; nuorempana asuin siellä melkein kaksi vuotta. En tiedä onko Ruotsissa mittareiden ruuvaus niin yleistä kuin Saksassa. Vaikka tänäpäivänä se Saksassa on iso rikos, on mittarilukemien ruuvaus todella yleistä. Erittäin paha lama ei varmaankaan sitä ole vähentänyt. Uskon että viisaampaa on auto tuoda Ruotsista; mutu tuntumalla se ei siellä ole koskaan saanut niitä mittasuhtetia mitä Saksassa. Tällä en tarkoita sitä, etteikö suurinosa autoista ole ihan oikeilla lukemilla myynnissä, mutta voin sanoa että kantapään kautta näitäkin olen nähnyt monen opiskelevan. Ammattiväki osaa varmaan sitten paremmin nämä jutut katsoa, mutta itsellä ei niin kovaa teknistä osaamista asiaan ole.

                  Toinen asia on se, että pitää päättää ostanko kerralla huomattavasti uudemman. Ajan todella vähän. Ajot tulee ihan harraste- vapaajan matkoista ja siksi pärjäisin sen noin kolme - viisi vuotta mitä autoa pitäisin varmaan näillä vaihtoehdoilla mitä tuonne ylös listasin. Kilometrit pyörii nykyisin enää noin 10-12000 km haarukassa. Toista se oli ennen...Vanhuus ei tule yksin.

                  Mukava oli vastaanotto foorumilla, täällä käy mielellään uudestaankin. Ehkä voin seuraavan kerran tosiaan itse vähän tuolla hakutoiminnolla hakea tietoja, mutta sitä yrittää mennä siitä mistä aita on matalin ja kysellä ; )
                  Viimeksi muokannut Hannover; 12.2.2010, 18:39.

                  Comment


                  • #10
                    En usko että Ruotsissa sen enempää ruuvataan kuin kotimaassakaan, jos vain ymmärtää pitää järjen mukana. Jos se vaikuttaa liian hyvältä, niin se on.

                    q vai ei; ehdottomasti q. Parempiakin etuvetareita on olemassa kuin rinkulakeulat, IMO. q on se syy miksi ne rinkulat sinne keulalle tahdotaan. :)

                    Comment


                    • #11
                      Morjens Pekka ja tervetuloa foorumille! Kukaan ainakaan tällä foorumilla ei tule moittimaan quattroa, syystä jonka täysin ymmärtää vain toinen q-kuljettaja. Ilman henk.koht. kokemusta asiasta quattron lyttääminen on puhumista ilman hampaita. Eli ehdottomasti ääni täältäkin nelivedolle.

                      Vaikka hakusessa onkin A4, älä jätä laskuista tyystin pois kuutostakaan. Nimimerkillä suunnilleen samalla hinnalla enemmän autoa. On kuitenkin tiloiltaan kertaluokkaa isompi, nelkku kun ei varsinkaan takajalkatiloiltaan ja tavaratilaltaan kovin paljon esim. Golfista erotu. Pidä kuitenkin nelivedosta kiinni. Huono puoli on, että sen jälkeen ei vajaaveto ole enää vaihtoehto...

                      Comment


                      • #12
                        No,no Kyllä se vajaavetokin aito Audi on.

                        Comment


                        • #13
                          On toki, sitähän ei kyseenalaisteta. Vetotavoissa on vaan iso ero. Ex-naapuri aikoinaan totesi, että etuvetoisella pääsee liikkeelle siinä missä nelivedollakin, tekniikka ratkaisee. Juurikin näin, vastasin.
                          q on se syy miksi ne rinkulat sinne keulalle tahdotaan.

                          Comment


                          • #14
                            Jep, rikastuis joskus senverran että sais nykyisen uudempaan q-kulkijaan vaihettua...

                            Comment


                            • #15
                              Vaikka hakusessa onkin A4, älä jätä laskuista tyystin pois kuutostakaan. Nimimerkillä suunnilleen samalla hinnalla enemmän autoa. On kuitenkin tiloiltaan kertaluokkaa isompi, nelkku kun ei varsinkaan takajalkatiloiltaan ja tavaratilaltaan kovin paljon esim. Golfista erotu. Pidä kuitenkin nelivedosta kiinni.
                              Jaria kompaten, A4 ei ole mikään tilanihme, itsekkin himoitsen jonkin veerran a6:sta juuri tilojen takia. Nelkussa kun tuntuu olevan ahdasta jos on enemmän kuin 2 ihmistä kyydissä.
                              Ja q:ta voi ainoastaan suositella :D

                              Comment


                              • #16
                                Quattro on kyllä pop, mutta sen tarve rajoittuu aika pitkälti talveen. Kaupungeissa risteyksistä ja mäistä lähdöt on tietysti vaivattomia, koska neljä pyörää vetää aika paljon paremmin kuin kaksi.

                                Mutta miksi katsoa B6 korisia, jos rahaa on käyttää ~20te? B7 koriset kun ei maksa tuota enempää.
                                Tässä yksi vaihtoehto http://www.nettiauto.com/audi/a4/2897363

                                Quattrona B7:t menee muutaman tonnin sitten kalliimmaksi.

                                Comment


                                • #17
                                  Meilläkin puntaroitiin B7:n jälkeen että nelonen vai kutonen, mutta nelonen farkkuna riitti edelleen meidän tarpeisiin (2 aik. 1 lapsi), viittä aikuista tuohon on turha tukkia. Kuitenkin nelonen hieman kevyempänä on jotenkin liukkaamman ja notkeamman tuntuinen liikenteessä. Ehkä sitten kun nykyinen- ja tulevat lapset kasvavat, saa hyvillä mielin hankkia sen a6 3.0tdiq:n. Alkuperäiseen aiheeseen palatakseni, osta ihmeessä quattro ihan tämänpäiväisen kelinkin perusteella (lunta pyryttää ja -10 pakkasta). Q on myös halutumpi/helpompi myydä sitten joskus, itellä kokemusta 9:stä audista joista neljä viimeistä quattroja enkä etuvetoon palaa jos ei ole pakko.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Q on myös halutumpi/helpompi myydä sitten joskus,
                                    Ei välttämättä, koska valtaosa suomalaisista autonostajista ei ymmärrä quattron päälle. Heille quattro tyypillisesti merkitsee "monimutkaista ja kalliisti ylläpidettävää tekniikkaa sekä hirveitä polttoainekuluja". Näinhän asia ei todellisuudessa ole, mutta minkäs teet.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Hyviä ja ajatuksen arvoisia neuvoja kyllä tuli.Kiitos myös Teille jotka laitoitte omista autoistanne kuvia ja tietoja. A6 on varmasti hieno auto mutta minulla ei ole tarvetta kuin kahdenhengen tarpeeseen soveltuvalle ajoneuvolle jossa jonkinsortin tavaratila. Takapenkin tiloilla ei ole merkitystä.

                                      Nämä seuraavat ajatukset on nyt omia mielipiteitä ja niillä ei ole mitään tekemistä sen kanssa onko jokin parempi tai huonompi. Eli jostain syystä en pidä oikein isoista autoista. Syytä en osaa selittää mutta juuri tämän kokoluokan auto kuin Audi A4 on, on minulle todella sopiva. Jotkin puhuu termillä käteen sopiva ja minusta sellainen A4 on.

                                      Jos auton käyttöni olisi jokapäiväistä ja kilometrejä tulisi paljon ostaisin todennäköisesti korkeintaan vuoden-parin ikäisen auton tai uuden. Mutta nyt tarvitsen autoa vain; voisiko sanoa, vapaa-ajan käyttöä varten.

                                      Juuri talvi on sellainen aika että en käytä autoa kuin hiihtoladun viereen menoa varten. Talvikuukauksina minulle ei varmaan tule kuin tuhat tai pari auton mittariin. Kesällä huristelen joka viikonloppu synnyinmaisemiin ja silloin kilometrejä tuleekin se noin kymppitonni. Eli järkisyytä Quattrolle ei ole, mutta kun autot kiinostaa niin ei sille voi mitään että juuri tuo neliveto on se kirsikka Audissa ja kun omat arvostukset on tuonne takavetoon enempi kuin etuvetoon niin ymmärrän hyvin nelivedon ystäviä. Mutta Quattro ei ole listalla se tärkein ominaisuus minulle. Ei myöskään ole elämän tai kuoleman kysymys mistä päästä auto raapii.

                                      Olen tähän ikääni myynyt suoraan kaikki entiset autoni yhtä lukuunottamatta. Merkkien valinta on ollut onnistunutta jos Mercedes kokeilua ei lasketa. Eli kun ostan seuraavan auton mielessä on se että auto pitää pystyä myymään kolmen-viiden vuoden jälkeen eteenpäin niin että voi katsoa ostajaa silmiin myynnin jälkeekin. Eli ei hirveän vanhaa, kilometrejä mielellään alle satatuhatta niin se lähtee minulta korkeintaan 150 tkm ajettuna eteenpäin.

                                      Mielessä on ollut tuota kaksilitraista turboa, mutta en ole siitä aina kuullut niin hyvää kuin tästä konsernin vanhasta sotaratsusta;1.8T koneesta.
                                      Ominaisuudet on todella mallissaan, mutta onko luotettavuus samaa tasoa? Minulla ei tietoa, ehkä omistajat joilla on jo kilometrejä takana jaksaisi ottaa kantaa. Joissakin ulkolaisissa testeissä moitittiin ainakin öljynkulutusta ja siitä on ollut varmaan puhetta täällä palstallakin.

                                      Audi A4 on se ykkösvaihtoehto, sopiva A3 menisi myös ja Golf GTI on jossain takaraivossa kummitellut. Nimenomaan viitoskoppainen.

                                      Tässä ajatuksia tällä kertaa, ja aikataulua ei onneksi auton ostoon ole. Mutta kyllähän kuume aina syntyy jo kuvista kun nettiä selailee..

                                      Comment


                                      • #20
                                        Mulla ei ainakaan ole huonoa sanottavaa A3 SB 2.0T quattrosta. Niiden hinnat on about 10 % alle vastaavan A4:n joten ihan hyvä vaihtoehto jos samaan rahaan haluaa uudemman / vähemmän ajetun. Ok, rengasmelu on nelkkua kovempi ja muovilaadut hiukan heikompia mutta vastaavasti käteensopivuudessa A3 on ainakin mun makuun just passeli. A3 ei ole sellainen raskassoutuisen ja puskevan tuntuinen kuten mun ex A4 (B5) oli.

                                        Koneena 2.0T on hieno ja joustava. Ei tosin mikään taloudellisuusihme mutta osin johtuu hiukan turhan lyhyistä välityksistäkin. Kone kestäisi pidemmänkin välityssuhteen mutta jostain syystä laatikko on välitetty melko lyhyeksi.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Ja on noissa 1.8t:ssä omat lastentautinsa myös.
                                          B7:aa ehdottelin sikäli, että sen arvo ei laske samaa tahtia kuin B6:n. Perustaltaan autot on samoja ja B7 ei ole kuin isohko facelift audimyyjän mukaan. B8 on seuraava täysin uusi malli.

                                          Tietysti jos haluaisi uuden "Audin" edullisesti niin Seat Exeo on käytännössä Audi A4 B7 :)

                                          Comment


                                          • #22
                                            Quattro on kyllä pop, mutta sen tarve rajoittuu aika pitkälti talveen.
                                            Ilmastointi on kyllä pop, mutta sen tarve rajoittuu aika pitkälti kesään.

                                            :) Ja mitä näitä on...

                                            Comment


                                            • #23
                                              Ihan asiaa puhut Pete, aivan sopii B7 mikäli hinta/laatu on kohdallaan. Eräästä yksityisen autosta on ollutkin kauppaa, joka vapautuu häneltä keväällä. Auto on 1.8 turbo ja se olisi myös melko hyvin varusteltu. Lisäksi siinä oli vetokoukku jota sillointällöin tarvin. Muistaakseni A4 malliin koukku oli suolaisen hintainen.

                                              Comment


                                              • #24
                                                Alkuperäisen kaltainen irrotettava koukku ebaystä ~300 eur plus rahti, asennus pitkän illan homma.

                                                Ja kuten tuossa muutama edellinenkin kirjoittaja jo totesi, kun ostat quattron niin ei rupea jälkikäteen harmittamaan. Ja sinne hiihtoladullekin tulee lähdettyä useammin :D

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Paras oli perustelu Quattron ostoon...; )

                                                  No koukku ei paljon maksa, itse sitä tuskin alan ruuvaamaan. Väylätekniikka asettaa tieten omat haasteensa? Jonkinmoinen oma liitin? En tiedä, mutta ystävän C-mersun koukunlaitto oli mielenkiintoinen tarina kun ns. nyrkkipajassa asennutti sen autoonsa. Valot toimi siihen malliin että nauratti kaikkia muita paitsi ei omistajaa..Eikä varmaan enää huoltomiestäkään.

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Kahden hengen liikutteluun nelkku on oikein hyvä ja tarvittaessa se takapenkkikin ja takaovet löytyvät. Toin tuon tila-asian esille omien kokemusten perusteella. Tuskin olisi tullut itsekään kuutoseen vaihdettua, mutta kaksi kasvavaa lasta alkoi jo tarvita isompia takatiloja. Eli eikun vaan nelosta metsästämään! Kyllä minustakin nelkku sopii käpälään hyvin, kuutosessa on jo pientä laivan tuntua.

                                                    Ja vielä kerran toitotan q-kirjaimen perään ;-D

                                                    Lisäys: Pekka, isolla Q:lla tarkoitetaan sitä alkuperäistä "ralliautoa", mallinimenä. Pienellä kirjoittelemme kun se tarkoittaa mallin vetotapaa.

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Ok...Aina oppii uutta. Yllättävän kovaa on kyllä tämä quattro suositukset...Ainakin itse olen yllättynyt. Yllätys on myös se että käytettynä tuota "quattro lisää" hinnassa ei näyttäisi pahemmin olevan.
                                                      (Vrt. ensimmäisen viestin vaihdokit.)

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Alkuperäinen kirjoittaja Hannover Näytä viesti
                                                        Paras oli perustelu Quattron ostoon...; )

                                                        No koukku ei paljon maksa, itse sitä tuskin alan ruuvaamaan. Väylätekniikka asettaa tieten omat haasteensa? Jonkinmoinen oma liitin? En tiedä, mutta ystävän C-mersun koukunlaitto oli mielenkiintoinen tarina kun ns. nyrkkipajassa asennutti sen autoonsa. Valot toimi siihen malliin että nauratti kaikkia muita paitsi ei omistajaa..Eikä varmaan enää huoltomiestäkään.
                                                        Itse asentelin b7 malliin neljässä tunnissa koukun ja johdot. Kovilin irroitettava malli. Maksoi marmorilla reippaan 300?.

                                                        Johdoissa hankalinta oli viedä takaata eteen tuo piuha, mutta siitäkin selvisi puolessa tunnissa. Itse kytkentä kesti sitten ~20 min kun piti vähän pähkäillä miten se kytketään alkuperäiseen sulakepaikkaan. Ryöstäjillä can väylästä valojen ohjaus ja hyvin on toiminut.

                                                        Taisi Laakkonen tarjota koukkua asennettuna noin 650?.

                                                        Summa summarum. Enemmän meni aikaa ihmettelyyn kuin itse työhön. Ihan sopiva lomapäivän ajanviete.

                                                        Mikäli meinaa isompaa tavaraa perässään kuljettaa (esim. vene). Suosittelen kyllä taipumaan sen reippaan touhutonnin verran tuohon Qn suuntaan. tasapainottaa menoa mukavasti hiekkateillä ja veneen laskussa ja nostossa (varsinkin hiekkarannasta).

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Yllätys on myös se että käytettynä tuota "quattro lisää" hinnassa ei näyttäisi pahemmin olevan.
                                                          Reaalihinnoissa on. Osaltaan etuvetoiset Audit ratsastavat nelivetomaineella, suuttukoon joku tästä jos on suuttuakseen. Jos noita Pekan esimerkkiautoja ajattelee, niin noilla hintaeroilla quattro on vissiin ihan turha...

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Noinkin voi olla, ja ehkä tämänpäivän ekoilussa ajatellaan suurempaa kulutusta. Itselleni ei ole merkitystä litran-parin?? suuremmasta kulutuksesta koska kilometrimäärät on niin vähäisiä. Autoilun kulut tulee minulle suuremmalta osalta muusta kuin pienestä kulutuslisästä. Tiedä sitten miten eteenpäin myytäessä quattro käyttääntyy.
                                                            Eräs tuttavani sanoi kerran, omisti vähän reilusti kuluttavan auton, että pienemmällä kulutuksella tankkaaminen hymyilyttäisi mutta nyt hän hymyilee kun ajaa...

                                                            Itse arvostan suuresti ihan näin mutu-tuntumalla. Lisäksi Quattron historia on mielenkiintoinen. Audihan oli vielä -70 luvun lopussa Saksassa reilusti MB:n ja BMW:n varjossa. Quattrosta ja dieseleistä alkoi mielestäni menestys; ja nyt Audi on kolmantena noiden merkkien rinnalla. Eli siinä mielessä Jarin kommentti on oikeaan osuva. Eikä se tee etuveto Audista huonoa autoa.

                                                            Jollaintapaa olen quattron tekniikkaan perehtynyt ja jos käytte TM keskustelupalstalla niin siellä käydään tämän tiimoilta monesti vääntöä. Kaivelen täältä tuon hakutoiminnon kautta lisää quattro aiheeseen liittyvää juttua kun uskon että täällä on kokemusta ko. autoista enemmän kuin TM-palstalaisilla.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X