Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Nopeusrajoitusten nollatoleranssi

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    #61
    Alkuperäinen kirjoittaja terroristiristo Näytä viesti
    Illalla räpsähti kamera tuossa 54 tiellä, mitä gps:ään on luottamista niin 81km/h oli vauhtia. Postia odotellessa...
    Oletan että ajoit 80-tiellä? Tervetuloa joukkoon :D

    Comment


    • #62
      Poliisi sedät tänää kempeleen tiellä sillan päällä hiustenkuivaaja kädessä ja seuraavan mutkan takana partio iloisesti vastaanottamassa autoja. Eipä onneks pysäytetty mua, mutta tais sit 700-sarjan pukumies bemaria kuskia vituttaa ku ohitti mut just ennen siltaa. Ite ajelin jotain 64-67km/h 60km/h alueella. Ei taida olla oulussa tätä nollatoleransia XD

      Comment


      • #63
        Onko joku oikeasti yrittänyt ajaa esim. 50 rajoituksella viittäkymppiä, no on.
        Mutta se vauhti varmasti heittelee siinä 47- 52 km/h.
        Tästäkö pitäisi rankaista, ihmettelee hän?

        Vanha totuushan on jotta, kun valtiolla on vähän rahaa, niin aloitetaan aakkosten alkupäästä eli A:sta niinkuin auto ja jotta ei menisi liian yksipuoleiseksi, niin aakosten loppupäästä eli Ö, niinkuin öljy.

        Kompromissiksi tähän on keksitty ns. nollatolerannsi A: autoilijoille, Ö: örveltäville,(jotka kaahavat viidenkympinalueella jopa 51 km/h)

        En nyt tässä tarkoita, että aina pitäis niitä rajoitusten loppupäätä noudattaa, mutta tilanteen mukaan.

        Hölmölässä kannettiin pimeään tupaan valoa säkissä, mutta tässä nyt ei ole sitäkään "järkeä" mukana.

        Comment


        • #64
          Kyllähän se poliisi aina sen vähintään 3km vähentää, ns. varmuusvähennys lukemasta.

          Comment


            #65
            Tarkoittaa sitä että jos ajat esim 50 alueella 61, saat joka tapauksessa sakot, mutta itse sakkolapussa lukee -3kmh vähemmän eli 58. Käytännössä ainoastaan numero siinä loppulappusessa.

            Kaikista huvittavinta kun poliisi puolustelee tätä nollatoleranssia sillä, että suurin osa liikenneonnettomuuksista tapahtuu ylinopeuden takia.
            Eikait se saakeli ole väliä ajaako sitä 50kmh vai 51kmh siihen seinään. Eiköhän ne kuolonkolarit ole lähinnä niitä joissa lukema hipoo toistasataa.

            Comment


            • #66
              Ei ole yhtään poliisia vielä näkynyt, jospa huomenna näkys 9 tiellä niin ei joutus pettyy vai onkohan ne talvilomilla?

              Comment


              • #67
                Alkuperäinen kirjoittaja pipo_esa Näytä viesti
                Ei ole yhtään poliisia vielä näkynyt, jospa huomenna näkys 9 tiellä niin ei joutus pettyy vai onkohan ne talvilomilla?
                Mä oon kanssa vähän pettyny. Tänäänkin reissannut ympäri Pirkanmaata, ja etelässäkin tein reissun, eikä yhden yhtä sinivuokkoa näkynyt matkalla...

                Comment


                • #68
                  Alkuperäinen kirjoittaja sv Näytä viesti
                  Oletan että ajoit 80-tiellä? Tervetuloa joukkoon :D
                  Ihan 54-tiellä räpsyi, kuten viestissäni kirjoitinkin :D


                  Ja tehovalvonnan pääsin nyt todistamaan matkustajan ominaisuudessa.
                  60 alueella tasan 80km/h, meistä ei kumpikaan huomannut missään 60 kylttiä. Mutta ainakin siinä oli sellainen missä poliisitkin pysäytti :(

                  115? " tsi-tsing! "

                  Comment


                  • #69
                    60 alueella tasan 80km/h, meistä ei kumpikaan huomannut missään 60 kylttiä. Mutta ainakin siinä oli sellainen missä poliisitkin pysäytti :(

                    115? " tsi-tsing! "
                    Onko se noin halpaa?? Kannattaa näköjään nostaa ajonopeuksia... ;)

                    Comment


                    • #70
                      Kaupungista kotiin ajellessa ehdin jo pelästyä ensimmäistä sakkoa, kun perässä tuleva skoda laittoi siniset vilkkumaan. No ohitse vaan halusivat päästä ja jatkoivatkin melkoisella vauhdilla. Pikkusen piti nopeutta vielä nostaa, kun oikea kaista tukossa ja jonossa ja niin sinnikkäästi ohitse halusivat. Piti ensiksi hetki odotella, että syttyykö punainen, että kärsiikö kiihdyttää letkan ohi ja sitten vaihtaa kaistaa vai tunkeeko liian ahtaaseen rakoon sekaan.

                      Comment


                      • #71
                        Eikös tuo juuri ja juuri mene rike/päiväsakko rajalla tuolle rikkeen puolelle.
                        Ja Veskuh, niinhän sitä sanotaan, että halpaa se on kun rahalla selviää :)

                        Comment


                        • #72
                          Alkuperäinen kirjoittaja Veskuh Näytä viesti
                          Onko se noin halpaa?? Kannattaa näköjään nostaa ajonopeuksia... ;)
                          Opiskelija ratissa, itse kanssa olin varma et tulee kalliiksi tai et se on kortti pois.

                          Itse elämäni ainoan sakon ottanut Keravalle mennessä tolpasta. 92km/h oli kellotettu. Alla täyslastissa oleva iän vanha KA ja ylämäki, missä pönttö.
                          Mahdoton yhtälö, mutta 85€ lappu siitä tuli.

                          Comment


                          • #73
                            Alkuperäinen kirjoittaja sv Näytä viesti
                            Tarkoittaa sitä että jos ajat esim 50 alueella 61, saat joka tapauksessa sakot, mutta itse sakkolapussa lukee -3kmh vähemmän eli 58.

                            Kaikista huvittavinta kun poliisi puolustelee tätä nollatoleranssia sillä, että suurin osa liikenneonnettomuuksista tapahtuu ylinopeuden takia.
                            Eikait se saakeli ole väliä ajaako sitä 50kmh vai 51kmh siihen seinään.
                            Eiköhän tuo ole aika selvä asia, että ylinopeus on suurin yksittäinen onnettomuuksien aiheuttaja.

                            Ja tuosta seinään ajosta, niin 50 ja 61 nopeuksilla voi olla suurikin ero lopulliseen törmäysnopeuteen. 50 ja 51 nopeuksilla ei, mutta eiköhän tässä yritetä saada suuremmat ylinopeudet karsittua pois. Eihän noista 3km/h ylityksistä ole taidettu kuitenkaan sakkoja jakaa.

                            Comment


                            • #74
                              Se kolmen vähennys tehdään sen takia, että niissä tutkissa voi olla senverran virhettä. Jos Gps sanoo 108, poliisin tutka sanoo jotain väliltä 105 ja 111.

                              Comment


                                #75
                                Alkuperäinen kirjoittaja audiq Näytä viesti
                                Eiköhän tuo ole aika selvä asia, että ylinopeus on suurin yksittäinen onnettomuuksien aiheuttaja.

                                Ja tuosta seinään ajosta, niin 50 ja 61 nopeuksilla voi olla suurikin ero lopulliseen törmäysnopeuteen. 50 ja 51 nopeuksilla ei, mutta eiköhän tässä yritetä saada suuremmat ylinopeudet karsittua pois. Eihän noista 3km/h ylityksistä ole taidettu kuitenkaan sakkoja jakaa.
                                Jos ne yrittävät saada suuremmat ylinopeudet pois niin miks ihmeessä pitää laittaa nollatoleranssi ja säätää kamerat räpsähtelemään 1kmh ylityksestä.

                                10kmh ylitys tietenkin vaikuttaa jo, mutta nyt tässä koko ketjussa on pointti tuosta nollatoleranssista ja max parin kilsan ylityksistä.

                                Comment


                                • #76
                                  Alkuperäinen kirjoittaja audiq Näytä viesti
                                  Eiköhän tuo ole aika selvä asia, että ylinopeus on suurin yksittäinen onnettomuuksien aiheuttaja.

                                  Ja tuosta seinään ajosta, niin 50 ja 61 nopeuksilla voi olla suurikin ero lopulliseen törmäysnopeuteen. 50 ja 51 nopeuksilla ei, mutta eiköhän tässä yritetä saada suuremmat ylinopeudet karsittua pois. Eihän noista 3km/h ylityksistä ole taidettu kuitenkaan sakkoja jakaa.
                                  Ylinopeus ei ole syy suurin onnettomuuksiin, se on liikennepoliittista propagandaa. Kyllä se on suurin syy kuljettaja, ja ajoneuvon hallinnan menetys. Tästä asiasta saatiin erittäin hyvää ja tuoretta tilastodataa kerhon viikko sitten järjestämässä ajokoulutuksessa (teoriaosiossa).

                                  Nollatoleranssista en jaksa ruveta tässä hirveästi peistä taittamaan. Se toimii juuri niin hyvin kuin muutkin ismit, eli teoriassa loistavasti ja käytännössä ei ollenkaan.

                                  Comment


                                  • #77
                                    Outoa paapomista kyllä.

                                    Kun lukee autolehdistä näistä kuolemaan johtaneista onnettomuuksista, niin esille tulee aina nuori ikä, turvavyöttömyys, humala ja 180 km/h:n nopeus neljänkympin alueella taajamassa. Lisäksi alla on yleensä 80-luvun lopun / 90-luvun alun pimppamagneetti.

                                    Ymmärrän kyllä, että ylinopeudella on vakavia seurauksia, mutta 1-20Km/h:n ylinopeutta ajavat ei mielestäni ole sitä suurinta riskiryhmää.

                                    Comment


                                    • #78
                                      En ole juuri nähnyt raportteja, missä olisi todettu alle 15-20km/h nopeusrajoituksen ylityksen olleen ensisijainen tai edes toissijainen syy onnettomuuteen. Sairaalloinen kaauhaus täysin tilanteeseen sopimattomalla nopeudella on toki eri asia, jolloin voidaan katsoa onnettomuuden tapahtuneen oikeasti nimenomaan sen nopeuden vuoksi.

                                      Taisi olla Peltopuro joka totesi joskus aikaisemmin samasta aiheesta, että tänne meidän liikenteeseen kaivattaisiin ennen kaikkea joustavuutta ja toleranssia kaikilta osapuolilta. Minusta se on erittäin hyvin kiteytetty.

                                      Muutenkin tuntuu kaikenlainen tilanteisiin sopeutuminen ja joustavuus katoavan kaikkialta. Pidän sitä pelottavana, eritoten lainsäädännön kohdalla. Tiukempi valvonta ja laki ei lisää turvallisuutta ja vakautta, päinvastoin. Kun raippaa tulee kuitenkin, niin miksi edes yrittää? Totalitarismia löytyy historian sivu ja kaikissa lopputulos on ollut jokseenkin katastrofaalinen.

                                      Comment


                                        #79
                                        Tahkolta tullessa 80-alueella räpsyi tolppa ennen hankasalmea, nopeus 83km/h seisoo huomautus lapussa, mitä hel..tin järkeä tämmöisissä on. Pelkkää rahan ja resurssien tuhlausta.
                                        Ja tämä siis viime lauantaina, silloinhan tätä tehovalvonta ei pitänyt edes vielä olla.

                                        Comment


                                        • #80
                                          Riistavedellä, Pelonniemen risteyksen kohdalla 80 alueella 84 ja huomautus tipahti tänään postissa.

                                          Comment


                                          • #81
                                            Alkuperäinen kirjoittaja jasso Näytä viesti
                                            En ole juuri nähnyt raportteja, missä olisi todettu alle 15-20km/h nopeusrajoituksen ylityksen olleen ensisijainen tai edes toissijainen syy onnettomuuteen.
                                            Se 20km/h ylitys tarkoittaa esim. usein kaksinkertaista pysähtymismatkaa. Ei kai kukaan voi väittää, ettei sellainen näkyisi onnettomuustilastoissa.
                                            Siinä ei paljon ennakoinnit auta, jos 20km/h ylinopeutta ajavalla on noin 75km/h vauhtia siinä kohdin, missä rajoituksia noudattava on autonsa saanut pysäytettyä.

                                            Kannattaa mennä vaikka liukkaankelinradalle kokeilemaan, miten ne asiat tulevat jo 10km/h kovemmassa vauhdissa paljon nopeammin eteen ja kuinka paljon vähemmän silloin on tehtävissä.

                                            Comment


                                            • #82
                                              Ei kai kukaan voi väittää, ettei sellainen näkyisi onnettomuustilastoissa.
                                              Ei kai kukaan väitäkään, mutta onkin eri asia onko se suurin vai kymmenenneksi suurin syy. Näin insinöörilogiikalla ajatellen resurssit tulisi kohdentaa siten, että niistä olisi eniten hyötyä.

                                              Comment


                                              • #83
                                                Nopeus vaikuttaa toki pysähtymismatkaan, etenkin viranmiesten ja teoreetikkojen laskelmissa. Vielä enemmän siihen vaikuttaa se kuski, etenkin oikeassa elämässä. Eli 80 km/h nopeudella laillisesti rajoituksen mukaan ajatuksissaan nenää kaiveleva "keskivertoa parempi" kuski törmää kovempaa seinään kuin se 100 km/h "kaahaava" hereillä ollut kuski, joka väistää sen seinän.

                                                Ja juu, juuri viikko sitten treenailtiin ihan oikealla jääradalla ja todettiin niitä tilannenopeuksia. Jos sitä on liikaa, tila ei riitä, olipa vaikka mikä vatanen. Ja siksi ensimmäinen reaktio pitää tapahtua nopeasti, ja sen pitää olla nopeuden hidastaminen, ei vaikkapa se autokoulussa opittu kytkimen pohjaan painaminen, kirkuminen tai paniikki.

                                                Joka tapauksessa itse koitan jatkossakin keskittyä turvallisesti liikkumiseen, en nopeusmittariin.

                                                Comment


                                                • #84
                                                  Onkos mulla mennyt nyt jotain ohi vai onko ne kuuluisat uudet poliisin puuttumiskynnykset jotain muuta kuin:

                                                  - 0-6km/h ylinopeutta -> ei toimenpiteitä
                                                  - 6-11 km/h ylinopeutta -> huomautus
                                                  - 11-20 km/h ylinopeutta -> rikesakko
                                                  - 20 -> km/h ylinopeutta -> päiväsakko

                                                  Comment


                                                  • #85
                                                    Alkuperäinen kirjoittaja jpeltopuro Näytä viesti
                                                    Nopeus vaikuttaa toki pysähtymismatkaan, etenkin viranmiesten ja teoreetikkojen laskelmissa. Vielä enemmän siihen vaikuttaa se kuski, etenkin oikeassa elämässä. Eli 80 km/h nopeudella laillisesti rajoituksen mukaan ajatuksissaan nenää kaiveleva "keskivertoa parempi" kuski törmää kovempaa seinään kuin se 100 km/h "kaahaava" hereillä ollut kuski, joka väistää sen seinän.
                                                    100 km/h ajeleva ei kerkeä sormea nenästään ottamaan, kun jo rytisee, koska on ylinopeudellaan ulosmitannut itseltään kaiken pelivaran.

                                                    80 km/h ajeleva taas laittaa rauhassa sen räkäpalleron kojetaululle ja tekee hallitun väistön.
                                                    Varsinaista läheltä piti tilannetta ei edes synny, koska rajoitusten mukaan ajava on pystynyt tarkkailemaan paremmin tilanteiden kehittymistä. Joten sen lisäksi, että hänellä on enemmän aikaa reagoida, hän myös voi tehdä havainnot aiemmin. Sen mahdollistaa mm. laajempi näkökenttä.

                                                    Comment


                                                    • #86
                                                      100 km/h ajeleva ei kerkeä sormea nenästään ottamaan, kun jo rytisee, koska on ylinopeudellaan ulosmitannut itseltään kaiken pelivaran.

                                                      80 km/h ajeleva taas laittaa rauhassa sen räkäpalleron kojetaululle ja tekee hallitun väistön.
                                                      Varsinaista läheltä piti tilannetta ei edes synny, koska rajoitusten mukaan ajava on pystynyt tarkkailemaan paremmin tilanteiden kehittymistä. Joten sen lisäksi, että hänellä on enemmän aikaa reagoida, hän myös voi tehdä havainnot aiemmin. Sen mahdollistaa mm. laajempi näkökenttä.
                                                      Totta kai merkitys on pienissäkin nopeuksissa. Mutta etelä suomessa ketjukolarit aiheutuu turvaväleistä ei niinkään kuka ajaa 80 kuka 85 ja kuka 75. Joka puolella suomea teinit kokeilee rajojaa yksin ja porukalla. Täällä päin yksi civic typerä ajoi porukalla ja vauhti tais olla lähempänä 3x sallittua kuin 2x. Tuohon ei minkäänlaiset toleranssi kyttäykset olisi auttaneet sillä tuskin siinä takaraivossa kutkutti et ai nyt mentiin huomautuksen rajan yli, nyt rikesakon, auts nyt tulee jo päivä sakkoja ja jaiks nyt lähti kortti. Lopputulos tais ollakkin et lähti henki.

                                                      Moniko meistä pystyy ajamaan tarkasti sallittua nopeutta? Ilman vakkaria/ilman nopeusmittariin tuijottamatta. Täällä päin, kun alkaa olemaan vielä mäkiä mitä ei esim pohojanmaan lakeuksilla ole. Nykyäänkin jo moni vetää kilarit jos auto ajaa vähäänkään alle nopeuden. Ja harvassa on ne autot joissa nopeusmittari näyttää kilometrin tarkkuudella oikein, eli edessä joku ajaa 77km/h mittarinsa mukaan (henkilö noudattaa nollatoleranssia), takana tuleva ajaa 80km/h mittarinsa mukaan (henkilö noudattaa nollatoleranssia) väistämättäkin täytyis ohi alkaa päästä jossain vaiheessa.
                                                      Ja siis jos täytyisi jäädä kyttäämään aina edessä ajavan taakse oli nopeus mikä vain, miksi me ihmiset emme sitten kulkisi pelkästään julkisilla?

                                                      Entäs miten saataisiin nämä nykyajan nopeudet nykyajan mukaisiksi? Täällä päin on muuttuvilla nopeusrajoitus alueilla kesät talvet 100km/h ellei taivaalta sada ihan mummoja tai ruuhka-aika. Eli tienpinta luminen ja 10 astetta pakkanen ja nopeusrajoitus 100km/h silti lähempänä juhannusta tienpinta kuiva yötön yö ja lämpöä sen 25 astetta ja rajoitus sama. Kuinka paljon jarrutusmatka eroaa 100km/h pimeässä lumisella tiellä pakkasessa, kuin kirkkaalla kuivalla lämpöisessä? Voisin veikata et eroa on enemmän kuin esim 20km/h kesällä samalla tiellä verrattaessa.

                                                      Sitten tuosta väistöasiasta, monestihan väistöt johtuu toisen osapuolen piittaamattomuudesta (varoituskolmion jättäminen, hätävilkut, pysäköinti paikan miettiminen jos vain mahdollista). Mielestäni pienempi paha on se joka ajaa 20km/h yli nopeuden, kuin se joka on jättänyt autonsa pimeään mäen taakse ilman kolmiota ja ilman hätävilkkuja.

                                                      Ja täysin ajokunnossa oleva rajoituksia ja säännöksiä noudattava kansalainen tuskin kolaroi elämänsä aikana kertaakaan. Ajokunto on varmasti isompi syy, kuin ylinopeus. Aamulla jos vähänkään väsyttää niin sehän on jo ajokuntoa huonontava asia.

                                                      Comment


                                                      • #87
                                                        Vastalauseeksi voisi kaikki audit ruveta ajelemaan esim 60 km/h länsiväylällä missä on 80 km/h rajoitus mutta vakio-asiakkaat päästelevät 100 km/h mittarinopeutta. Tulisi aika nopeasti kysymyksiä että miksi näin, johon sitten iso ilmoitus hesariin että koska on nolla-toleranssi käytössä emme uskalla ajaa kovempaa.

                                                        Uskon että aika nopsaan eduskuntaankin sukkuloivat kypsyisivät tuohon nolla-toleranssiin. Saisivat keskittyä päiväajovaloihin ja energian säästöön, eiku <prkl>.

                                                        Comment


                                                          #88
                                                          Onkos mulla mennyt nyt jotain ohi vai onko ne kuuluisat uudet poliisin puuttumiskynnykset jotain muuta kuin:

                                                          - 0-5km/h ylinopeutta -> ei toimenpiteitä
                                                          - 6-10 km/h ylinopeutta -> huomautus
                                                          - 11-20 km/h ylinopeutta -> rikesakko
                                                          - 21 -> km/h ylinopeutta -> päiväsakko
                                                          Juuri noinhan ne on ilmoitettu, siksi ihmettelinkin kovasti kun huomautus lapussa seisoo 83km/h, 80-alueella.

                                                          Comment


                                                          • #89
                                                            Alkuperäinen kirjoittaja Cid Näytä viesti
                                                            Juuri noinhan ne on ilmoitettu, siksi ihmettelinkin kovasti kun huomautus lapussa seisoo 83km/h, 80-alueella.
                                                            Olen joskus kuullut, että tolpissa olevat tutkat olisivat tarkempia, kuin ne hiustenkuivaajat millä poliisit osoittelevat. Tästä johtuen sitä 3km/h toleranssivähennystä ei olisi käytössä tolpissa. Nykyään huomautusrajahan on 3km/h ylinopeus, plus 3km/h mittatoleranssia, käytännössä siis 6km/h.

                                                            Comment


                                                              #90
                                                              Alkuperäinen kirjoittaja Jondetski Näytä viesti
                                                              Olen joskus kuullut, että tolpissa olevat tutkat olisivat tarkempia, kuin ne hiustenkuivaajat millä poliisit osoittelevat. Tästä johtuen sitä 3km/h toleranssivähennystä ei olisi käytössä tolpissa. Nykyään huomautusrajahan on 3km/h ylinopeus, plus 3km/h mittatoleranssia, käytännössä siis 6km/h.
                                                              Ennen tolpissa vähennys oli 5km/h.

                                                              Itse ainakin selvittäisin onko tuo 3km/h huomautus niitä mitä lasketaan kertyviin huomautuksiin vai vaan "tehostetun valvonnan huomautus".

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X