Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Autokatsastusyrityksen perustaminen

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Autokatsastusyrityksen perustaminen

    Tilasin juuri ajan määräaikaiskatsastukseen ja järkytyin hinnoista, jotka olivat selväsi yli kaksinkertaiset Joensuun vastaaviin. Vaikka kustannukset täällä vuokrien ja työvoiman vuoksi ovat suuremmat, panee vaan miettimään. Olisiko autokatsastusfirman perustaminen kuitenkin miettimisen arvoinen juttu?

    Onko täällä foorumilla muita, jotka ovat miettineet tätä? Onko teillä autokatsastusalan kokemusta? Olisitteko halukkaita miettimään firman perustamista Keski-Uusimaalle?

    jarkko.pietarinen@elisanet.fi

  • #2
    Vielä kait pitää järjestää jotenkin myös raskaankaluston katsastus joko ulkoistamalla tai itse. Vissiin suurin jarru perustamiseen.

    Comment


    • #3
      Eikös tuo raskasvaatimus ole poistumassa, sellaista olin lukevinani jossain.

      Asiakkaana otan ainakin osaa.

      Comment


      • #4
        Luvan myöntämisen ehtona on, että on pystyttävä hoitamaan kevyt ja raskas kalusto. Näin se on. Tuo tosiaankin rajoittaa innokkuutta, mutta siitähän selviäisi kun kimppaan tulisi raskaan kaluston osaaja!

        Comment


        • #5
          Mieti viell..

          Raskaankaluston vaatimus ja koeajoradan vaatimus on poistumassa. Tulee jo voimaan kuulemma tänä vuonna... Hintataso lähenee Joensuun hintoja kokoajan. Joensuussa toiminta ei ole kovinkaan kannattavaa, jos osaa laskea.

          Comment


            #6
            Me tehtiin kaverin kanssa jotain laskelmia päissämme, paljonko tulisi maksamaan pk-seudulle aseman perustaminen, raskaan kaluston laitteiston kanssa.
            Summaksi saatiin tontteineen, halleineen, laitteineen ja parilla normaalilla katsurilla ja yhdellä oikealla inssillä ( joka siis pitää olla asemalla) sekä toimistotytöllä summaksi n. yksi miljoona.
            Jos normikatsastus on nyt 70-90e pk-seudulla hiluineen, niin tuosta kun tiputtaa hintaa kympillä, voitte kuvitella mitkä jonot on oven takana.

            En nyt löytänyt mitä esim. A-Katsastus teki voittoa pelkästään Suomessa viime vuonna, summa oli kuitenkin luokkaa 1.5 miljoonaa jos en väärin muista.

            Mitähän Nordeassa tykätään kun menisi miltsiä pyytämään?

            Comment


            • #7
              Mitähän Nordeassa tykätään kun menisi miltsiä pyytämään?
              Saattaa olla että saisit murhasyytteen kun tapoit pankinjohtajan nauruun.

              Voisi muuten olla aika vekkulin kokoiset korot tuomosessa lainassa. Pakko kyllä myöntää että tuommoinen on elinkeinona houkutellut jo moneen kertaan, mutta mistä tuommoisen käynnistämiseen rahoja normi duunari voi mitenkään kaivaa.
              Viimeksi muokannut LauriJT; 9.1.2010, 12:57.

              Comment


              • #8
                Miettisin järkevyyttä toisenkin kerran. On totta että tällä hetkellä alalla "vuollaan kultaa", mutta markkinatilanteen ylilyöntiä ollaan oikaisemassa ja ylilyönti toiseen suuntaan on hyvin todennäköinen. Asemien perustamista on tarkoitus helpottaa tuntuvasti, alalle varmasti riittää uusia yrittäjiä samaan aikaan kun myös ajoneuvojen katsastusvaatimuksia on tarkoitus muuttaa kahden vuoden välein tapahtuviksi. Ja kohtuuttoman moni ajaa täysin katsastamattomallakin autolla tätä nykyä. :)

                Eli kohta alalle mahd. syntyy huomattavasti lisää tarjontaa samalla kun kysyntä vähenisi radikaalisti. Varsinkin suurella velkaosuudella pyörivän pienen toimijan asema voi käydä todella nopeasti tukalaksi jos/kun tilanne alalla muuttuu.

                Comment


                • #9
                  Yksi tuttu perusti firman äskettäin Jyväskylään, ja jonoa on riittänyt. Hinta on selvästi halvempi kuin näillä "monopoleilla".

                  Comment


                  • #10
                    Tuo A-katsastus muuten tekee 71MEUR liikevaihdolla 23MEUR tuloksen!!! Ja huomatkaa lakisääteisillä palveluilla!

                    http://www.yritystele.fi/i/A-Katsastus%20Oy/1341236/

                    Ja kyllä ne Joensuussakin tulosta tekee noilla 19,90eur hinnoilla. Samat yrittäjät siellä on toimintaa pyörittäneet ilman konkursseja sen 15-20 vuotta. Joensuussa oli muuten ennen joulua kampiksia vuosikatsastuksista hintan 9,90eur ja päästömittaus samanverran päälle.

                    Ruotsissa ollaan myös avaamassa katsastustoimintaa julkisesta palvelusta yksityiseksi ja siellä on tarkoitus asettaa kattohinnat katsastuksille viranomaisten toimesta Suomen katsastuksien hintojen kovuudesta oppia ottaneena. Ruotsissa taitaa maksaa about 15-20 eur nykyjään vuosikatsastus joka kyllä tehdään vain parin vuoden välein uudehkoihin autoihin.
                    Viimeksi muokannut Monster; 9.1.2010, 13:53.

                    Comment


                    • #11
                      A-katsastus lienee Brittien omistuksessa ja K1 Espanjalaisten. Kumpikin ovat sijoitusyhtiöitä. A-Katastus tosiaan tahkoaa rahaa hurjalla liikevoittoprosentilla ja se on juuri se syy, että ulkomaisia sijoittajia ala kiinnostaa.

                      tuossa joku kirjoitteli, että tähän ylihinnoitteluun voi tulla käänne ja olen siinä samaa mieltä. Hinnat tulevat laskemaan, mutta tapahtuuko se vuoden, kahden vai viiden vuoden päästä? Viime aikoina on ollut keskustelua myös prätkien katsastuksesta. Sieltä tulisi hurjasti uutta volyymiä.

                      En usko, että investointimeno nousevat miljoonaan, jos saisi sopivan tilan vuokrattua.

                      Itselläni ei ole alan kokemusta ja se tässä yritysintoa eniten hillitsee. Talous- ja rahoituspuoleen itseltäni löytyis ajatusta, samoin markkinointiin. Se ei vain yksin riitä.

                      Comment


                      • #12
                        Okkim onko se "Meidän katsastus" niminen minkä sun tuttu perusti? Onko kaverisi "autoharrastajamyönteinen", vai samaa kategoriaa kuin Äänekosken vanhat jyyrät, jotka meinasi edellisestä autosta penkinpäällisistä laittaa prosentteja otteeseen ym ym? Sillä kyselen kun on semmonen projekti suunnitteilla, johon tarviis saada moneen kysymykseen vastaus ennen kuin aloittaa, saati ostaa aihiota. Lain tulkinta kun tahtoo olla aina vähän eri riippuen katsastusasemasta.

                        Comment


                        • #13
                          Iisalmessa on jo 5 asemaa ja Laakkonen rakentaa kuudetta.??
                          Voisko omat merkit olla etulyönti asemassa?

                          Lakisääteiset touhut menee aivan älyttömiksi rahastus touhuiksi ja vielä ulkomaalaisten omistuksessa.
                          Kusessa ollaan pitemmän päälle maksamalla ylihintaa ja voitot huitsin nevadaan.

                          Comment


                          • #14
                            Kyllä se on Meidän katsastus. Se tuttu ainakin on järkevä, eikä niuhota turhasta.

                            Comment


                            • #15
                              http://www.meidankatsastus.fi/etusivu.aspx

                              Lahteen pitäisi saada myös.

                              Comment


                              • #16
                                kyl kaikkien katsureiden tarttee olla inssi/teknikko pohjalta. Ja aika kova on koulutus vaatimus ylläpitoasioissa, eli ne varmaankin puuttuu vielä tosta kustannusarviosta.

                                Comment


                                • #17
                                  Nautseri, Missä se 5 asema on?

                                  pitkälahden a1
                                  kivirannan a1
                                  teollisuuskylän k1
                                  marjahaan autokatsastus

                                  ja tulossa laakkoselle, mutta eikös se ole tuo kivirannan k1 joka muuttuu tuohon laakkoselle? eli edelleenkin 4 konttoria?'

                                  Iisalmessahan tuntuu tosiaan katsastus hinta olevan tuossa vähän reilu 20€+päästö

                                  Comment


                                    #18
                                    Alkuperäinen kirjoittaja AnLe Näytä viesti
                                    kyl kaikkien katsureiden tarttee olla inssi/teknikko pohjalta. Ja aika kova on koulutus vaatimus ylläpitoasioissa, eli ne varmaankin puuttuu vielä tosta kustannusarviosta.
                                    Eipä tarvitse.
                                    Perus katsastusmies hommaan voi mennä "kuka vain". Duunikaveri on entinen katsuri, tausta on ammattikoulu ja keskeytetty ammattikorkea.

                                    Muutoskatsastuksiin yms. vaaditaan vahän kouluja.

                                    Comment


                                    • #19
                                      "Kesähommiin" pääsee 6kk korjaamokokemuksella ja parin vuoden amk opiskeluilla.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Alkuperäinen kirjoittaja pulla Näytä viesti
                                        Eipä tarvitse.
                                        Perus katsastusmies hommaan voi mennä "kuka vain". Duunikaveri on entinen katsuri, tausta on ammattikoulu ja keskeytetty ammattikorkea.

                                        Muutoskatsastuksiin yms. vaaditaan vahän kouluja.
                                        Niiin noh, koulutusvaatimukset esim tuolta.

                                        http://www.autokatsastus-ykl.fi/cont...501/95/95.html

                                        Esimerkki ilmoitus katsastajahausta:

                                        Koulutusvaatimukset: Autoinsinöörin koulutus + 6 kk autokorjaamokokemusta tai
                                        koneteknikko/insinööri ja 12 kk autokorjaamokokemusta.

                                        Tuota insinöörin koulutusvaatimusta ilmeisesti aiotaan laskea, mitä lehdistä lukenut..

                                        Comment


                                        • #21
                                          En kyllä itse tiedä noista.. mutta voisi kuvitella, että tuollaista vaatimustakin käytännössä voidaan kiertää siten, että "harjoittelijat" tarkistaa ja yksi pätevä vain allekirjoittaa ja hyväksyy.. ja tuon linkin takana olevista vaatimuksista jäi sellainen olo, että kuka tahansa pääsee, kunhan vain perustelee asiansa riittävän hyvin AKE:lle, koska AKE voi antaa luvan riippumatta onko tutkintoja tai ei.

                                          Comment


                                          • #22
                                            Niin, mutta tällä hetkellä vaatimus teknikko tai inssi. Ake tai trafik nykyään on tosin esittänyt seuraavaa (ei vielä tietoa tuleeko ja jos niin milloin tulee).:

                                            "Katsastuksen koulutusvaatimuksia lievennetään
                                            Katsastajien peruskoulutusvaatimuksia esitetään muutettavaksi siten, että insinööritutkinnon lisäksi myös autoalan tehtävään soveltuva ammattitutkinto antaisi mahdollisuuden päästä alalle. Ammattitutkinnon suorittanut saisi oikeuden osallistua alalletulokoulutukseen ja suorittaa kevyen kaluston määräaikaiskatsastuksia. " Tuohon vielä lisäksi 6kk (koneteknikko 12kk) korjaamokokemus + kurssit..

                                            Lähde: http://www.ake.fi/AKE/Ajankohtaista/...alenemista.htm

                                            Korjatkaa jos olen väärässä..
                                            Viimeksi muokannut Too slow; 21.1.2010, 09:51. Perustelu: Tarkennus

                                            Comment


                                            • #23
                                              Tekstissä myös kohta: "Säädöksissä on Ajoneuvohallintokeskukselle annettu oikeus erityisestä syystä poiketa koulutus- ja tutkintovaatimuksista."

                                              ts. tutkintovaatimuksia ei tarvitse, jos "pystyy" perustelemaan olevansa pätevä ilman niitä. Eriasia onko se mahdollista missä määrin.

                                              Comment


                                                #24
                                                Ilmeisesti joustoa löytyy, koska ilman inssin koulutusta pääsi hommiin. Taustalla myös korjaamo kokemusta muutama vuosi.

                                                Ihmettelen vain mihin sitä inssin koulutusta tarvitaan?
                                                Sen mitä olen insinöörioppilaita nähnyt korjaamo toimissa, siis haalarit päällä, niin ei kovin hyvää kuvaa anna. Joukossa on paljon sellaisia, jotka ovat vain ajaneet autoa, ymmärrystä teknisistä asioista on vain se, mitä koulussa on kerrottu. Toki on myös niitä jotka osaavat ja ymmärtävät asioista jotain. Ne ovat niitä, jotka eivät jää huoltoneuvojiksi tiskille vaan jatkavat oikeisiin insinöörin hommiin.
                                                Eihän väljien pallonivelten tai ruostepaikkojen etsiminen paljoa taitoa vaadi eikä ymmärrystä teknisistä asioista. Siksi tuo insinööri vaatimus ihmetyttääkin.

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Teknikko osaa kaiken, muttei tiedä mitään. Diplomi-insinööri tietää kaiken, muttei osaa mitään. Insinööri on sitten siinä välissä ...

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Juuri sitä insinöörin koulutusta tarvitsisi siihen että katsastusmies osaisi arvioida muuttaako esim. välijäähdyttimen siirtäminen keulaan päästöjä tai tehoja olennaisesti. Nykyisellään se on ihan sama vaikka se toimiston tyttö katsastaisi auton joissain paikoissa joissa jokaisesta vaihdetusta osasta pitää olla joku lippulappu ja keltainen vilkkuva valokaan ei ole suuntamerkki jos siinä ei ole hyväksyntämerkintää.

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Noh, pitäähän lastenhoitajankin olla maisteri, päästäkseen töihin...

                                                      Aika höpöähän nämä koulutusvaatimukset nykyään on kaikilla aloilla. Minnekään ei pääse ilman koulutusta ja jos on koulutusta kunnolla, todetaan olevan ylikoulutettu työhön, et pääse :)

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Ja töihin et pääse ilman työkokemusta->työkemusta et saa ilman töitä... (paitti suoraan koulunpenkiltä, jos isi sattuu olla jossain kivassa firmassa töissä/johtajana) ja kiva ketunpyörä valmis :)

                                                        Comment


                                                        • #29
                                                          Tällä viikolla taisi tullakin hyviä uutisia katsastusrintamalta. Vähän ajan kuluttua voi ehkä autohuoltoliike suorittaa katsastuksen. Tällä tavalla kilpailu varmasti lisääntyy ja hinnat tulevat alas!

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Tiedä noista hinnoista, mikä on liikaa ja mikä ei, voi tietysti johtua ja varmaan johtuukin siitä, että täällä nyt saa valita aseman siihen 29 erkin hintaan+päästömittaus.

                                                            Valinnan tuolla hinnalla tekee vaikeaksi ainoastaan se missä tarjotaan parhaat pullakahvit ja muutenkin mukavaa palvelua.

                                                            Kyllä kohtuuhinta pitäisi mielestäni olla 25-35 erkkiä paikkakunnasta riipumatta, koska kyseessä on kuitenkin pakollinen vuosittainen suoritus. Ei sillä kukaan saisi ratsastaa. No mielipide tämäkin.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X