Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

S4 B5 FATS aikoja

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    No katoin 2,69s FATSin kanssa laskurilla että 7,05-7,20s menisi vaihtaen mutta otin huomioon, että vaihtoon menee 0,6s. Ajotilalaskurissa oli esiasetuksena 0,2s. Mun loota ei vissiin tykkää nopeista vaihdoista ja osin varmaan kuskistakin kiinni mutta ECUx:n logista gps:llä "kalibroituna" 4:lla 7,11s. Pitää yrittää ottaa jossain vaiheessa vaihdon kanssa.

    edit: kokelin eri kierrosalueita 3-4 vaihdolle niin teoreettinen aika olisi parhaimmillaan 6,9s. Vaihto 6500-6750rpm. Tuon yli tai alle niin aika huononee.
    Viimeksi muokannut Mikse; 3.11.2012, 09:14. Perustelu: lisäys/tarkennus

    Comment


      Ok itse käytän 0.3-0.4 s arvoa, minkä olen kellottanut logista. 3-4 vaihteen voi vaihtaa kaasupohjassa ilman flattiäkin, sukkelin vaihto tuossa laatikossa.

      Itselle tulee laskurissa myös 4-vaihteelle selkeästi hitaampi aika, kuin todellisuudessa. 3-4 vaihteella aika täsmää, joten 4-vaihteen vedossa voi olla alkupäässä enemmän ahtoa/vääntöä käytössä (ehkä lopussakin), kuin tehokäyrän vedossa kolmosella (oma ahtopaineen säädin ei ole vaihteittain ja kuorman lisääntyessä ahdot snadisti nousee vaihteittain). Tämä selittäisi todellisuudessa paremman 4-vaihteella vedon, kun tehokäyrä tehty 3-vaihteella.

      Miksellä on kuitenkin 3-vaihteella selkeästi enemmän kiihtyvyyttä koko vedon ajan verrattuna nelosvaihteeseen, joten vaihdetekniikka ainoa syy vaihtaa ajoissa. Itsellä 6000 pinnassa menee käyrät tasan loppuun asti, joten siinä on sama missä vaihtaa, toki vaihtotekniikka määrää sen lopulta.
      Viimeksi muokannut vayne; 3.11.2012, 09:56.

      Comment


        aika

        itsellä ainakin kun kokeilin aamulla uutta ohjelmaa ja 100-200 väliä takapihalla, niin suoraan nelosella vaan ja mieli tekis raapasta vielä 5 sisään ja mennä mörköväännöllä kun kerta menee. testisessio 100-200 vaan loppu prötäämiseen, taas meni tulppa, kova nielemään kynttilöitä tämä laitos :) 6.3s näytti vbox ekaa kertaa kun kokeilin koko masiinaa. prötät pois ja mörkökummit pois alta niin eiköhän se siitä.

        Comment


          Ettei sulla nyt vaan naulaa se laite, kerran kynttilöitä syö ?

          Onko aina sama pytty ?

          Comment


            naula

            joo en mä ainakaan muuta keksi. viereinen oli viimeksi joka meni. noo pitää tutkia ja käskeä maestron katsoa logeja tarkemmin.

            Comment


              Juu suuttimet vois tarkastaa ainakin, jos ei nakulogeissa näy sylintereittäin poikkeamia. Jos vaikka joku pytty jää laihalle yms.

              Comment


                Täälläpäin tutustuttu omaan Risaan ja harjoiteltu vähän VCDS:n käyttöä ja ensimmäiset fatsit kärrystä otettu, tietenkin suljetulla alueella. Käytin tuota viestiketjun valmista Excel-pohjaa. Kolmesta vedosta sain seuraavia arvoja: 3,16 , 3,23 ja 3,24. Ahtoja kärryssä pitäisi olla se 1,2 (MRC failsafe), joten vaikuttaako ihan normi ajoilta, eli löytyykö kulkineesta mitään potenttiaalia softan parantamiseen/ahtojen nostoon?

                Comment


                  Laitetaan nyt vihdoin oma panos tähän kun auto toimii aika hyvin. Vähän vertailua mm. vaynelle ja Mikselle. Tuli tuossa viilenevässä +9C kesäillassa vedettyä FATSit ja 2,77 sekuntia on pohjat.

                  Click image for larger version

Name:	fats.jpg
Views:	1
Size:	23,2 Kt
ID:	1613691

                  Auto on siis facelift avant eli painoa jonkun verran. Ahtimet on siis RS6 ja ahdot noin 1,85 bar. Vakiokannet sekä imu- ja pakosarjat. Renkaina hifistelijöille tiedoksi vakiot 225/45/17.:)

                  Tässä syksyn aikana olisi tarkoitus tehdä sitten vertailua että mihin suuntaan FATSit kehittyy bensalla ensin pienillä imupuolen muutoksilla (RS4 kaasuläppä ja modattu RS4 imusarja + 630cc dekat vaihtuu nykyaikasempiin EV14 957cc). Sen jälkeen aletaan hieromaan E85 softaa.

                  Comment


                    Hienosti menee Antillakin! Saatko tehtyä käyrää tuohon virtual dynoon tuosta 2,77s vedosta? Rengas/vannekoko vaikuttaa mutta vayne tietänee paremmin monta kymppää/satasta :)

                    Comment


                      Hyvin kulkee, kuten noilla modeilla pitääkin ;)

                      Hifistelijöille tiedoksi, että nuo kumit ovat todella pienet. Vaikka 235/35 19" kumeihin luokkaa 0.3 s eroa mutta en väitä että mulla noilla 19" kumeilla menee tuota eroa kovempaa yhtään, samat kun on modit :)

                      Comment


                        Joo kumit on pienet eli eihän se kulje mihinkään. No ei vaiskaan.:) Mutta mikäli tätä topikkia tarkasti selaillessani näin, että sun FATSit oli pakkasessa talvirenkailla (225/40/18) ~0,1 sekuntia nopeampi kuin sun aika isoilla kesärenkailla lämpimämmällä kelillä? Eli teoria ei kohdannut käytäntöä. Tuo 225/40/18 on aika lähellä 225/45/17 ja nuo halkaisijaerot muuttuu helposti toisinpäin ihan vain renkaan kulutuspinnan eroilla, esim. sakkorajalla olevat vs. bränikät nakit. Tietty renkaan ilmanpainekin vaikuttaa. Eli tästä lähtien ilmoitetaan FATSien yhteydessä myös renkaan kulutuspinta sekä rengaspaineet.;)

                        No joo, mielenkiintoista nähdä sitten pakkasella talvella mitä on fats talvinakeilla 205/55/16 jotka on vielä pienemmät.

                        Comment


                          225/40 18" ja 235/35 19" sentin ero halkaisijassa. Ja 225/45 17" on 3mm pienempi kuin 225/40 18".
                          Kun ilmoittaa fatsia niin kannattaa varmaan myös ilmoittaa vanne/rengas paketin paino. :D

                          Comment


                            Mulla kesä-talvirengas ero ollut keskimäärin +0.2 s joka vuosi, säätöhommien tai eri lämpötiloissa ajoissa toki vertailu kelpoisuus häviää mutta jos suoraan vaihtaa renkaat.

                            Fats kun ei ota välityksiä huomioon, vaan lukee kierroksia vaan, niin selväähän tuo on ja suurin muuttujavyhdessä rs4 laatikon kanssa. Toki painossakin täällä toista sataa kiloa eroa näissäkin autoissa ollut.

                            Mulla talvi vs kesäkumeilla tuo mainittu 1 cm ero, nuo 17 tuumaiset tosiaan tuostakin pienemmät ja Pyrhösen legendaariset 245x30 19 vieläkin pienemmät :)

                            talvikumeilla pääsen 2.8x s mutta en nyt. Eli kyllä sulla hyvin liikkuu auto ;)

                            Comment


                              Joo Pyrhösella on kyllä pieni nakki. :) Mutta tosiaan renkaan kulutuspinta vaikuttaa teoriassa paljon, esim jos Pyrhösen 245/30/19 olisi bränikät ja sun 235/35/19 olisi sakkorajalla niin ne olisi vain parin millin sisällä samankokoiset, sulla kuitenkin hiukan isommat siis.

                              Heh, Pyrhösen nakeista vielä, itse asiassa nyt kun muistelin niin tarkistin Audisrs:ltä niin sillä on nykyään vielä pienemmät nakit, nyt sillä on 245/35/18. :)

                              Tosta auton painosta puheenollen, en tiedä mitä mun auto nyt painaa mutta eikös se tarra varapyöräkotelossa ja huoltokirjassa kerro että mikä on alotuspaino? Tästä sitten modien tuomia lisäyksiä tai vähennyksiä voi jokainen laskeskella. Mulla lukee 1656kg, mitäs lukee esim. vaynellä tai Miksellä? Mulla ei oo kattoluukkua. Tuossa ETKAsta kattelin kaikki osat mitä kattoluukkuun hiluineen kuuluu ja katoin niiden painot niin kattoluukku tuo ~15kg lisää (eli 1/4 tankillinen bensaa).:)

                              Comment


                                Juu Pyrhönen osaa virittää :)

                                Mulla taisi lukea kontissa 1710 kg, piti vakioahtimilla hyvin paikkansa aikoinaan nelipistepunnituksessa. Nyt lienee tavaraa hiukan enemmän tekniikassa.

                                Mutta liikaa muuttujia, katotaan vaan niitä aikoja, kertonee jotain kulkupuolesta ;)

                                Comment


                                  Vähän kesti mutta kontissa 1686kg ja rekisteriotteessa 1714kg. Tuo varapyöräkotelon tarrassa pitäisi olla auton henk.koht. ajopaino eli nesteet koneessa ja tankki täynnä. Mikä tuo otteen paino sitten on? Kattokaas muut miten teillä noi painot täsmää keskenään.

                                  Meillä on vaynen kanssa tietääkseni identtinen varustelutaso (sähkörecaro, kattoluukku, navi) niin katos onko tosiaan noin paljon eroa painoissa.

                                  Comment


                                    Itsellä siis tarrassa 1656 kg ja rekisteriotteessa 1716 kg. Mulla ei oo kattoluukkua, sähkörecaroita eikä navia.

                                    Laitetaan nyt samalla FATSit tähän. Tämä siis bensalla ajettu +1C kelissä kesärenkailla. Talvinakeilla pakkasessa pitäis mennä "helposti" 2,5x sekunnin puolelle. Ehkä myös kesänakeilla olisi saattanut mennä pakkasessa.
                                    Attached Files

                                    Comment


                                      Hyvinhän se kulkee, millä spekseillä nyt auto on ?

                                      Comment


                                        Tuolla viestissä 248 kerrotut rautamuutokset.


                                        Edit. Eli vaikka RS4 imusarja-S4 kansi väliin tulee aika jyrkkä kavennus (034 transition phenolic spacer) ja teoriassa ei tee virtaukselle hyvää, niin ei se ainakaan hidastanut autoa. :) eli viritys oli onnistunut kun teho ei laskenut yli 20%.

                                        Comment


                                          Eli onko viinalla ?

                                          Comment


                                            Siis bensalla niin kuin annoin itseni kertoa viestissä 257. Omasta laiskuudesta ja muista asioista johtuen E85 säätö päästään aloittamaan vasta tässä ihan lähiaikoina.

                                            Comment


                                              No hyvinpä kulkee sillä setillä, mitäs ilmamassoja menee koneeseen ?

                                              Aika lailla painoissa eroja samoissa autoissa, jos reilun apukuskin verran jo. Liitteenä oma paino jo aikaa sitten, tuohon tullut lisää rautaa autoon toista kymmentä kiloa päivitysten myötä.
                                              Attached Files

                                              Comment


                                                No mitäs vaynen tarrassa lukee tarkalleen, entä rekisteriotteessa?

                                                Ilmamassoja menee max 480g. Suuttimien (Ev14 957cc/3bar) duty cycle 70%/7000rpm AFR:n ollessa ~11.0@7000rpm, FPR siis oem 4bar. Meturuisku päällä. Niin tulihan mulle 95mm maf runko (ei LOBAn vaan 1/3 hintainen alumiininen) myös jossa siis RS4 sensori.
                                                Viimeksi muokannut Lupe-81; 12.1.2014, 11:45.

                                                Comment


                                                  En nyt saa tarkastettua, kun ei ole autoa.

                                                  Nuo maffit ei ole sitten vertailukelpoisia, nuo isomaffit muutokset kun lisää lukemia jo itsestään eli ei ole kalibrointi vakiomaffin tasolla.

                                                  Mutta Auto kyllä liikkuu ;) mä en yli 450 grammaa ikinä saanut ulos, tosin ei pitäisikään kompurakartan perusteella olla mahdollista.

                                                  Comment


                                                    Joo mut oli mulla samat ilmamassat myös RS4 83mm maf-rungolla. Ilmassoja ei tullut logien mukaan lisää yhtään tuon imupuolen rautamuutoksen sekä maf-rungon vaihtumisen jälkeen.

                                                    Mutta joo, nuo ilmamassat ei oo vertailukelposia autojen välillä eikä sitä muutenkaan kannata tuijotella.

                                                    Comment


                                                      Mikä muutos massat sitten nosti ja kulkupuolen paransi ?

                                                      Mä pääsin 450 grammalla max 2.8 s.

                                                      Comment


                                                        Alkuperäinen kirjoittaja Lupe-81 Näytä viesti
                                                        Joo mut oli mulla samat ilmamassat myös RS4 83mm maf-rungolla. Ilmassoja ei tullut logien mukaan lisää yhtään tuon imupuolen rautamuutoksen sekä maf-rungon vaihtumisen jälkeen.
                                                        Eli tarkoitat RS4 K-läppä/imusarja ei tuonut grammoja lisää. Eikös MAF rungon kasvattaminen pienennä lukemia eli jos grammat on samat 83mm ja 95mm rungolla niin enemmän menee tavaraa läpi.

                                                        Comment


                                                          Joo eli mun maf-grammojen historia. Kesällä 2012 Viper-dynossa tulos oli ~520hv. Silloin mulla meni massoja 435g. Dynossa MoTestin mies unohti laittaa ahtopainemittauksen mun vetojen ajaksi, joten ahtopainetieto jäi saamatta.

                                                          Syksyllä 2012 ja talvella 2013 massoja meni edelleen ~435g, näihin aikoihin sain hommattua VEMS ahtopaineanturin joka näytti että punarajalla ahdot noin 1,65 bar. Tarkoittaa että dynossa oli siis samaiset 1,65 bar ahdot, tämän pystyin päättelemään ihan ahtopainemittarista, joka näytti samaa ahtoa kuin Viper-sessiossa.

                                                          Keväällä 2013 ahtojen nosto ~1,75 bar punarajalle ja massat nousi 475 grammaan. Kesällä 2013 ahdot nostettiin 1,85 bar punarajalla ja massat nousi max 490 grammaan.

                                                          Sen jälkeen tehtiin siis noita pieniä rautapuolen muutoksia sekä suuttimet ja maf-runko vaihdettiin samalla kertaa kaikki. Hierottiin taas softa ja ahdot sinne 1,85 bar punarajalle ja grammat on sen max 480g.

                                                          Comment


                                                            Joo 1.85 bar rajoittajalle tuli mulla noin 450-460 grammaa.

                                                            Tarkoitin noita softallisesti muutettuja isomaffeja, niistä on kokemuksia positiivisesta tuloksesta mutta eipä noilla niin väliä, pääasia että kulkee.

                                                            Lataa nyt sitten loputkin infot eli ennakot ja seokset. Mulla oli 12.0 pinnassa seokset ja ennakot 10-22 4000-6500 rpm.

                                                            Mulla muuten meni tuolla 1.65 bar rajoittajaan säädöllä 3 s fatsi.
                                                            Viimeksi muokannut vayne; 12.1.2014, 14:13.

                                                            Comment


                                                              Joo mulla oli kans 1,65 bar punarajalla jotain nippa nappa 2,9x sekunnin puolella fatsit.

                                                              AFR on nyt meturuiskun kans siinä 11.5 hujakoilla ja punarajaa kohden lähestyy 11.0:aa.

                                                              Ennakkoja mulla ei tykkää ottaa jostain syystä, jos vertaa esim sun ennakoihin samalla setupilla ja puristussuhteella. Rich sanoo että se on samallalailla huonosti ennakkoja ottavia nähnyt ennenkin, mutta ei oikeen tiedä että miksi tekee niin. Tuo on ollut tuollanen ihan alusta asti huono sietämään ennakkoja kun se softattiin Viper-sessiossa.

                                                              Mulla on nyt metun kans noin 15 astetta 4000-5000 välillä ja sitten alkaa laskemaan muutamalla asteella loppua kohden lähenee vain kymmentä astetta. Joka sylinteri myöhästää kyllä. Tuo ennakko alkaa huononemaan 5000 jälkeen kun imunokkien ajoitus muuttuu sinne nollaan. Ahtopaineiden laskulla tai seoksien paksuntamisella ei saa radikaalia muutosta ennakoihin. Metulla ennakko on vain muutaman asteen parempi kuin ilman.

                                                              Vinkkejä otetaan vastaan.:)

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X