Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

S4 B5 FATS aikoja

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Sun ajotilalaskuri ei oo nyt ihan kunnossa ;)

    Comment


      ECUx logista laskettu mutta nyt kun katoin tarkemmin noita nopeuksia/kierroksia niin en enää usko mihinkään muuhun kuin vboxiin :) En nuo vaynen nopeudet ole alkuunkaan samoja kuin ECUx nopeudet eli en tiedä kukamitämiten laskee fatseja?? Kierrokset pätee mutta nopeuksista en sano mitään...
      https://lh3.googleusercontent.com/-t...eenShot001.jpg

      Jos joku haluaa logit ja pyöritellä numeroita niin saa.

      Comment


        Juu nyt tuli selväksi, että on joku tulppa koneessa. Vedin pakkasessa fatsin (-2 imuilla) ja tuli sama tulos kuin +12 imuilla eli reilu 2.8 s (itse asiassa samaa settiä tuli jo yhdessä logissa +15 imuilla, kun nyt kattelin logeja). Kaikki arvot ihan identtisiä eli eipä mene enempää läpi vakio sarjoilla koneesta :)

        Totta kai jos risan laatikolla vetää tuon 90-xx ja ässän laatikolla , niin tiheämpi välitys tuossa saa aikaa vielä pois. Mutta on tämä kivaa kyseenalaistaa aina kaikki :)

        Laitoin ajotilalaskuriin G-voima kartan mukaiset tehot/väännöt eli sen 625 sinne arpoi noilla arvoilla. Fats aika siihen ilmesty mulle 2.85 s eli sen verranhan se auto meneekin :) Laitoin rs4 välitykset ja tulos oli FATS 2.5 s eli 0.35 välityksille.

        Milläs rpm Pyrtsillä tuo nelosella kelaa 200 oikeasti ? Mulla alkoi tulla vaikeuksia saada risan välityksillä 200 rikki omilla rpm rajoittimilla ??

        Mikse:
        EcuX nopeudet on ihan puuta heinää, jos vaikka gepsillä ajaa vakionopeudensäätimellä ja kattoo mitä näyttää. Me7 näyttää mulle 5 kilsaa liian vähän koko käyrälle jne.
        Viimeksi muokannut vayne; 26.10.2012, 19:30.

        Comment


        • Mulla on rajoitin 7500 ja oiskohan ollu silloin nopeus noin 205 siis vboxilla oikea nopeus.
          Mä oon samaa mieltä siitä että mun mielestä toi vbox tai vastaava on se millä niitä oikeita nopeuksia otetaan eikä mikään muu.
          Sitten joskus kun koneen avaan niin saa noi jäykemmät jouset sisälle ja rajoitin ainakin 8000.
          Nythän tota 60-130 mph aikaa on aivan turha kokeilla :(
          Viimeksi muokannut Mikko P; 26.10.2012, 19:47.

          Comment


            Juu ilmankos en saanut 200 rikki :) ja juu samaa näyttää suurinpiirtein ajotilalaskurikin ;) Kertonee rs:n välityksistä myös jotain, jos noilla vakio ässän kierrostenrajoittajalla jäädään nelosella 18x km/h.

            Ei siitä nopeuden logittamisesta pidä vaikeaa tehdä, konfaa ne kierrokset gepsin kanssa kerran kohdalleen, niin sen jälkeen riittää pelkkä rpm data.

            Eikös se Vboxikin ota gepsillä nopeudet vai miten ?

            Laitappa Pyrtsi mulle nopeuskalibroidulla instrumentilla otettu G-voima käyrä (esim 3-vaihde), niin katotaan mitä laskelmat näyttää ?

            Comment


            • Kyllä niissä geps pohjaisissakin mittareissa on eroja . Lukekaapa tästä TM vertailu.Osa laitteista käyttää gepsiä.
              http://www.vbox.fi/
              Eli jos mennään tosi tarkkuuteen niinkuin meillä tuntuu täällä tapana olevan.

              Comment


              • Mikko P:
                100-150km/h 2.1s 3.sella vaatii 1750kg massalla +700hp/900nm settiä. Minkä kokoset ahtimet sulla?

                Comment


                  Kyllä niissä geps pohjaisissakin mittareissa on eroja . Lukekaapa tästä TM vertailu.Osa laitteista käyttää gepsiä.
                  http://www.vbox.fi/
                  Eli jos mennään tosi tarkkuuteen niinkuin meillä tuntuu täällä tapana olevan.
                  Kyllä tarkkuuta haetaan mutta en mittaa gepsilla kuin nopeuspisteet, enkä perusta koko vetoa gepsipohjaiseen loggaukseen jatkuvasti (joka sisältää hiukan enemmän virhemarginaaleja).

                  Nopeuspisteet saa gepsillä kun gepsillä kohdalleen, kun ajaa vakkarilla tasanopeutta tarpeeksi kauan :) sen jälkeen kaikki on rpm loggausta, mikä lienee ihan tarkkaa puhaa jo näytetaajuuden takiakin.

                  Vbox on toki parhaita mutta uskoisin tämän köyhän miehen tavan olevan ihan riittävän tarkka kanssa. Btw Vbox:n G-käyrän jos laittaisit ;)

                  Nuo +700 hv lukemat on kyllä noilla ajoilla totuuden jyvällä. Ei uskoisi noista ahtimista ellei tiedä että noin tosiaan kulkee.

                  Comment


                  • En saa v-boxista kun jonkun g-circlen joka ei paljon auta.Joitain palloja 0,5-1 g välillä.Ei saa edes tallennettua.
                    Mulla on halvin malli joka ei sisällä kaikkea ehkä :(
                    Kyllähän noilla turboilla on dynotettu 662ps/880nm (joskin 3l kone ,mutta onko sillä paljoa merkitystä huipputehoissa) ja vielä ilman vesi/metanolia. Eikä ahdotkaan ollu ihan niin paljon kuin mulla jotta kuka tietää...+ mullahan ohjelman tekijänä on itse guru :)
                    Viimeksi muokannut Mikko P; 26.10.2012, 23:40.

                    Comment


                      Olikos vayne:llä vielä vakio s4 kiertokanget?

                      Comment


                      • Me7 logger näyttää nelosella rajoittajaan asti vedettynä 205,9 max.

                        Comment


                          Mikko P:
                          Ok eli Me7 loggeri on sulla ajan tasalla, laitteleppa joku kolmos logi vaikka maililla niin katsotaan. Mikäköhän arvo siellä Me7 setup fileissä määrittää/skaalaa logitettavan nopeuden ? Mulla nopeus alkaisi olemaan kohdalla, jos renkaat olisi vielä 1 cm matalemmat ?

                          PV:
                          Joo vakio ässän kanget on, ei niitä näillä hyrrillä vielä rikota, ellei softa yms. ole huono. On mulla ollut hyllyssä tiukemmat kanget jo ajan mutta siellä ne vielä lojuu.

                          Comment


                          • Kyselin kaverilta(hoidellu suurimmaksi osaksi logituksen) että mitä mieltä se on tosta me7 loggerin nopeudesta. Ei ole kuulemma ajantasalla. Löytyy heittoa paljon enemmän Me vs vbox.
                            Mä katoin yhtä logia vielä loppupäästä niin kierroksetkin käyttäyty aika oudosti. 7440-7240-7680-7440.
                            Kyllä siinä mullakin jotain omituisuuksia on. Maf arvo huipussa 569,2.Taitaa olla vähän liikaa.
                            Ei uskalla noilla tiedoilla laskeskella tehoja voi vielä näyttää liian vähän ;)
                            Juurikin tästä syystä en mielelläni ole julkaissut mitään muita kuin vboxilla otettuja logeja.Ne kun ovat kuitenkin niitä oikeita arvoja ja siinä ei paljon selittelyt auta vaan aika armoton vehje.
                            Lisättäköön vielä se asia että vbox vedot on otettu silmämääräisesti tasaisella tiellä jota ei sen enempää ole vaaitettu joten siinäkin voi olla lisää muuttujia.
                            Viimeksi muokannut Mikko P; 27.10.2012, 11:00.

                            Comment


                              Jaahas ei sit uskalla :)

                              Näpyttelin tarkalleen G-käyrän ajotilaan ja lopputulos oli n. 600 hv huiput mutta vääntö lähenteli 900 nm @ 4500 rpm => huippukiihtyvyys, mikä nyt kuulostaa vähän kornilta kuitenkin mulla. ehkä kuitenkin vähän enemmän tehoa ja vähemmän vääntöä olisi järkevämmän kuuloinen..

                              Mutta sekä fats, että 100-200 aika tuli tuolla käyrällä täysin sama, kuin ajossa logitetut. Eli fatsiksi tuli 2.85 ja 100-200 7.3 s. Painoa oli 1790 kg.

                              Samalla selvisi, että loppukieroksilla hyytyy sen verran, että kolmosen ja nelosen käyrät kohtaa jo 5900 rpm eli sen jälkeen aivan sama milloin vaihtaa neloselle, kiihtyvyys on sama molemmilla 5900-7000.

                              Comment


                              • Niinpä niinpä. Laitas Väinölä siihen sun laskuriin 200kg vähemmän painoksi niin
                                millä tehomäärällä silloin päästään samoihin suorituskykyarvoihin. Ihan vaan uteliaisuudesta kun onhan noita sedan malleja aika keveitä.

                                Comment


                                  Joo 1580 omalla massalla eli noin 200 kg pois muuttui seuraavasti ässän laatikolla. Tehot siis samat vielä eli sen 600 hv. tehoja on vähän vaikea tiputtaa, kun kyseessä on koko vääntökäyrä ja sehän ei muutu lineaarisesti eli varmaan muuttaa muotoaan jos tehot tippuu.

                                  100-200: 7.3 => 6.55 s
                                  FATS: 2.85 => 2.57 s

                                  Kyllähän tuo kevyt sedan on kuningas :)

                                  Tulee muuten hassu tehokäyrä mulle noilla g-voimilla, 4800-7000 melko flat lähes huipputeho koko ajan. Samaa sanoo kyllä ilmamassakäyräkin mutta jos ei tosta nyt muuta selviä, niin ainakin se, että aika hyvin on tehot käytössä vedossa.
                                  Viimeksi muokannut vayne; 27.10.2012, 12:37.

                                  Comment


                                    Voilaa ! tässä olisi sitten virtual dynon laskuri vedosta. Pyörätehoja näemmä. Vääntökäyrä näyttää Me7 logituksen G-voimakäyrältä eli kohdalla sekin.

                                    Joskus kun dynoissa olen käynyt niin noin 1.23-1.25 näytti pyörä vs koneteho mutta nämä on taas suuria kiistelyn aiheita :) joten kommentoidaan siis pyörätehoja.

                                    Näköjään samat tulokset kuin ajotilapiirroksesta, joka näemmä käytti kerrointa 1.24 pyörä vs kone.
                                    Attached Files
                                    Viimeksi muokannut vayne; 27.10.2012, 18:02. Perustelu: Liitteen päivitys.

                                    Comment


                                      Suht turvallinen softa ja silti melko limiitillä.
                                      Kysytääs nyt vielä vaikka ei tähän keskusteluun liitykään, että tarkoittaako tuo turvallinen että ei ole yhtään nakutus myöhäistystä?

                                      Comment


                                        No sanotaan nyt ohi aiheen vastaus eli nakuttaa sen mitä nakutti esim. vakioahtimilla. Haettu se nakutusmyöhästys mikä tuo parhaimmat ennakot ja parhaimman kulkupuolen eli myöhästystä on.

                                        Liian laimealla toteutuneella ennakkokoilla/myöhästyksillä jää helposti kierroksilla käyrä vajaaksi ja pakolämmöt nousee yms. Kuitenkin toteutuneet ennakot jää järkevälle tasolle, myöhästää laite mitä tahansa lukua.

                                        Pidän itse Nyrren rataa parhaimpana testinä softalle, tuon kun parhammillaan kiersi muutaman kerran putkeen täydellä höngällä, niin siinä kestävyystesti jos mikä, tosin 6-vaihdetta ei tarvinut siellä, vitosella rajoittajan tuntumaan riitti :)

                                        Comment


                                          Alkuperäinen kirjoittaja vayne Näytä viesti
                                          Mikäköhän arvo siellä Me7 setup fileissä määrittää/skaalaa logitettavan nopeuden?
                                          Se löytyy sieltä filen alusta, se on pelkkä lukuarvo. En nyt muista sen nimeä kun en pääse tiedostoon käsiksi, mutta helposti sen löytää kun ihmettelee konfigurointi-tiedostoa.

                                          Comment


                                            Ok kun pääset käsiksi, niin vinkkaapa tuo vielä tarkemmin ;)

                                            Comment


                                              Ja nyt kun Pyrhönen ystävällisesti :) laittoi loginsa, niin näemme myös Virtual Dynon muodossa noiden ahtimien kyvyt ;)

                                              Ohessa myös oma veto samalla käyrällä vertailun vuoksi.
                                              Attached Files

                                              Comment


                                                Jos tietäisi millasella fatsilla nuo käyrät on ajettu niin olisi vielä helpompi verrata. Onko tuo Pyrhösen käyrä nyt kesähelteellä vai viileällä kelillä? Väätökäyrä on kyllä aika ärhäkkä :) Laita vaikka vielä joku niistä mun käyristä vielä tuohon vertailuksi? Painoa varmuuskertoimella 3900lbs?

                                                Comment


                                                  Tässähän nämä ;)

                                                  Pyrhösen fatsi oli tuossa luokkaa 2.2 s eli ei ihan uusimmat kikat tuossa vielä käytössä.

                                                  Oma fatsi oli siis luokkaa 2.8x s.
                                                  Attached Files

                                                  Comment


                                                    Kuvaa kyllä hyvin sitä mitä tapahtuu oikeastikin tienpäällä... Pääsetkö vayne kikkailemaan logeilla ja vertaamaan millaisia eroja nuo vaihdevälit tekevät esim. jos omaan setuppiin laittaisit RS4 välitykset miten homma muuttuisi?

                                                    Comment


                                                      Nuo vaihdevälityksien muuttamiset menee ajotilapiirroksen hommiksi.

                                                      Saan kyllä nuo ajat esim 80-120, 100-150, 100-200 ja fatsin suht nopeasti piirroksesta irti välitysmuutoksilla.

                                                      Mikä oli Miksen Fats tuossa vedossa ? Saan kohdepisteen ajotilapiirrokseen.
                                                      Viimeksi muokannut vayne; 2.11.2012, 20:30. Perustelu: Sana/asia sekoilua siistitty

                                                      Comment


                                                        Oisko tuolla vedolla ollut FATS se 2,66s?

                                                        Comment


                                                          Noin 0.3 s lähtisi rs4 laatikolla fatsista pois.

                                                          100-200 sulla pitäisi mennä reilusti 6 s puolelle ässän laatikolla, tuohon rs laatikko ei hirveästi tuo lisää etua.

                                                          Comment


                                                            Meinasitko, että 3-4 vaihteilla vai pelkällä 4:lla? Ei taida onnistua kuitenkaan "livenä".. :(

                                                            Tuntuu, että 4:lla on helpompi ja ehkä jopa nopeampi ja siinä luulisi rs4 välitykset auttavan kun nyt ei meno maistu kuin paljon jälkeen 100kmh
                                                            Viimeksi muokannut Mikse; 2.11.2012, 22:17. Perustelu: lisäys

                                                            Comment


                                                              3-4 vaihteella, sun loppuun asti nouseva tehokäyrä kertoo, että kannattaa vetää vaihteet loppuun. Nelosella luokkaa +7.5 s aika tuolla tehokäyrällä eli takkiin tulee kolmosen yläkierroksilla ja paljon nelosella.

                                                              Rs4 välityksissä on se huono puoli 200 vedoissa, että pitää vinguttaa luokkaa 7300 rpm asti nelosella. Siksi ei juuri tuo muutosta tuohon väliin.

                                                              Jos tuo reilusti 6s puolelle oleva aika ei tule 3-4 vaihteilla oikeasti, niin epäilys on tehokäyrän yläpään vääristymästä. Vedä pari 3-vaihteen vetoa, niin katsotaan ovatko toleranssissa ne. Pyrhösellä oli yksi epämuodostunut yläpään käyrä eli ylinouseva logivirheiden takia.

                                                              Comment

                                                              Working...
                                                              X