Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Mitä on huomioitava ostettaessa autoa jolla ei ole ajettu 20 vuoteen?

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Mitä on huomioitava ostettaessa autoa jolla ei ole ajettu 20 vuoteen?

    Moottori pyörii, akku irti, koneessa öjyt ja vedet sisällä. Sisusta homeessa, muutoin ehjä. Autoon tehty peltityöt, maalaus ja ruostesuojaus 2 vuotta ennen seisontaa. Maalipinta muuten hyvä mutta pientä kuplintaa luukkujen kansissa. Säilytyspaikkana omakotitalon alakerrassa oleva kylmä autotalli. Näkyvää ruostetta ei ollut.

    Mitä koneelle pitää tehdä, käyntiin vai purkuun? Saako homeen pestyä pois muovipinnoilta ja matoista? Aiheuttaako kylmä talli ja pitkä säilytysaika ruostumista? Polttoainejärjestelmän (kaasarikone) kunto?

    Argumentteja hintaneuvotteluihin?

  • #2
    Muovipinnoista homeen vielä saa jotenkin pois, matoista ei käytännössä millään -> uudet tilaukseen.

    Kylmä talli ei aiheuta ruostumista, vain kosteuden ja huonon ilmanvaihdon yhdistelmä.

    Kone melkein kyllä purkuun, ainakin kannet ja alakerta pois ja öljyn kanssa läträämistä. Samoin kaasari tai muu polttoainejärjestelmä. Konetta voi pyörittää kampiakselista jos laskee tulpanrei'istä öljyä sylintereihin kokeillakseen ostotilanteessa onko se jumissa mutta en menisi starttaamaan ellen tietäisi että sen aikoo muutenkin purkaa ja kaapissa on satsi uusia venttiileitä ja mäntiä.

    Argumentteina hintaneuvotteluissa toimivat varmaan mallin harvinaisuus, varaosien saatavuus sekä "pakolliset" työt. Tuossa varmaan joutuu uusimaan koko sisustan sekä pistämään jotain peltejä kuntoon ja maalauttamaan.

    Comment


    • #3
      Jos tekstiileissä home on valkoista ,niin pitäisi lähteä imuroimalla ja pesemällä. Mietityttää tuo että jos hometta muodostunut ,niin kosteutta ollut varmasti sen verran ,että piilevää ruostettakin varmasti on.

      Comment


      • #4
        On ilmeisesti ollut uv-valolta kohtuullisen suojassa, mutta letkut, tiivisteet yms voi silti olla paikoin aika haurasta kamaa. Ääni purkuhommille.

        Comment


        • #5
          Home valkoista ja tuntui irtoavan muovipinnoilta sormella hankaamalla. Konetta jo pyöritinkin käsin ja ongelmitta tuntui pyörivän.
          Ilmanvaihto tilassa ollut normaali kuuskytlukulainen eli ei ole muutakuin mitä tallin oven avauksesta syntyy. Maalattia. Tavaratilan kangasmatto oli kuiva ja homeeton, ohjaamon ikkunat olleet pikkaisen auki.
          Kotelot tosiaan suojattu juuri ennen säilytystä mutta jos hometta ohjaamossa niin onko sitä kosteutta sitten koteloissakin?

          Comment


          • #6
            Jos ei halua hifistellä, niin raakaa ajoa vain. Näin on muutaman vastaavan latolöydön kanssa kaveripiirissä tehty ilman ongelmia. Toki pikku fiksailu ja katselu esim juuri polttoaineletkujen kunnosta, ettei ihan syty palamaan heti.

            Toki jos oikeen kostea säilytyspaikka on ollut, niin silloin voi moottorikin olla sisäisesti ruostunut eikä edes pyöri ympäri.

            Comment


            • #7
              Jos sisusta on homeessa niin on siellä varmaan hiukan kosteuttakin ollut. Mikä saattaa aiheuttaa ruostumista, mut tuskin ainakaan enempää kuin se että jos auto olisi ollut ajossa ja ulkona säilytettynä.

              Muovipinnoista home irtoaa pyyhkimällä ja aineilla, kankaista(esim turvavöistä) imuroimalla. Kankaista voi olla aika vaikeaa saada hometta kokonaan pois, näkyvät kyllä lähtee imurilla. Voi olla et tähänkin tarkoitukseen löytyy jotain tököttiä...

              Alkuperäiseen kysymykseen liittyen: Jos auto on maannut tallissa sen 20v niin jarrut on melko varmasti jumissa, alustan osat voi olla hiukan huonossa hapessa, ja ylipäätään kumiosat(esim. bensaletkut, tiivisteet) yms. Noin kauan seisseen moottorin mäkin laittaisin kyllä purkuun ennenku edes yrittää käynnistää, vaihteistoöljyt, jarrunesteet yms vaihtoon jne...

              OT: Quattro on livenä ihan törkeen hieno, viimeks tiistaina kuppiksella tuli sitä kuolattua...

              Comment


              • #8
                Kyllä homeeseen lääkkeitä on olemassa. Eri asia miltä jäljelle jäävä tekstiili näyttää - paljonko home on sitä "syönyt" ja haperruttanut.
                Suurimman huomion ennen ajoharjoituksia soisin jarruille - sylinterit voivat olla piloille ruosteessa joka ilmenee ekassa kunnon jarrutuksessa hidastumattomuutena.

                Comment


                • #9
                  Jukan kannattaisi varmaan nyt määritellä mitä aikoo autolle tehdä. Itse oletin että entisöidään ennen käyttöä mutta jos se aiotaan ottaa suoraan kovaan ajoon niin tässä on tullut jo siltä kantilta oikeat neuvot.

                  Comment


                  • #10
                    Vanhat öljynkyrsät valuttaisin ainakin pois ja uutta tilalle. Erään tietääkseni 2 vuotta seisoneen moottorin öljy oli muuttunut lähinnä tervaksi öljypohjan pohjalle. Penkeistä ja muista lähtee home pesemällä ja hyvin kuivaamalla.

                    Comment


                    • #11
                      Ei ole vielä kauppoja tehty. Jos tehdään tulee pari kesää (ainakin yksi) ajelua ja sitten suurempi entisöinti.

                      Täytyy ilmeisesti heittää kolikolla..

                      Comment


                      • #12
                        Laittaisin uudet öljyt ja sitten käymään. Sen jälkeen syylärin huuhtelu puhdistusaineella ja uudet pakkasnesteet. Kun öljyt ovat muiden remonttien testiajoissa hetken pyörineet koneessa, niin vielä kerran ne vaihtoon. Suodatin toki molemmilla kerroilla vaihdettava myös.

                        Sen jälkeen isompi perushuolto koneeseen, jossa tulpat, ym vaihtoon ja letkujen ja klemmareiden tarkistus. Hihnat on myös syytä tarkistaa.

                        Jarruihin myös perushuolto. Hyvä olisi kurkistaa ainakin sylinterien kumien alle ja vaihtaa nesteet. Jos jumivia sylintereitä, niin ainakin sille akselille vaihtaisin samat roippeet molemmin puolin.

                        Lisäksi kaikki muutkin auton nesteet on syytä vaihtaa tuoreempiin. Jos intoa vielä jää, niin polttoainejärjestelmän voi huuhdella Fortella ja mekaanisen bensapumpun vaihtaa uuteen suodattimen kera. -Eipähän ole sitten kalvo puhki muutaman kilometrin ajon jälkeen.

                        Comment


                        • #13
                          Itse nostaisin uusilla öljyillä ensin huolella öljynpaineet. Mieluiten pelkkää öljypumppua pyörittämällä, jos se on mahdollista. Tulpat ylös, ja vähän öljyä pyttyihin, venakoppa ylös ja öljyä venttiilikoneistoon ja sitten pyörittää moottoria ilman tulppia. Kauan, jos ei paineta ole ensin muilla keinoin nostettu.

                          Comment


                          • #14
                            Riippuu autosta.
                            Ihan kaikkiin Ei kannata tehdä Mitään ennen "ajoa"

                            Hymiö.

                            Comment


                            • #15
                              lisätään perää se että pyöränlaakerit kannattaa vähintää tarkastaa. kettuttaa sekin jos hirttävät "ekassa mutkassa" kiinni...

                              Comment


                              • #16
                                Jos konetta ei ole pyöritetty yhtään 20 vuoden aikana kannattaa laskea öljyt ulos ja laittaa uudet ennen kuin yhtään starttailee, tietysti pitää kokeilla ensin kampuran päästä että yleensä pyörii. Tulpat irti ja pyöritystä startilla niin kauan että venttiilikoneistostakin alkaa tulla öljyä koppaan. Kyllä se kone pyöritystä kestää kunhan ei heti käyntiin laita. Virranjakajan kannesta hiilipölyt ja kosteus pois niin lähtee paremmin tulille.

                                Kumiosat ovat niitä jotka aiheuttavat eniten murheita oldtimereissa. Letkujen tarkistus ainakin bensapuolen osalta kun voivat haurastua jo kymmenessä vuodessa. Itselläni ovat olleet mm. vanhoissa Dell'Orton sivuimukaasareissa ongelmana kalvojen vuotaminen, kun laittaa pumpun päälle bensa tulee läpi kiihdytyspumpun kalvoista. Jos on mekaaninen bensapumppu voi kalvo olla siitäkin puhki. Bensasta jää helposti sakkaa joka tukkii suuttimia ja aiheuttaa "kivettymiä", vanha bensa pitää saada pois ennen starttausta että yleensä sytyttää. Yhdestä museocrossipyörästä piti vaihtaa kaasari kun olivat kanavat niin kivettyneet, sen jälkeen kone lauloi hienosti. Vesivuodothan näkee parhaiten sitten kun on käynnissä. Termostaatti jumittaa helposti ja pitää olla tosi tarkkana ettei lämmöt karkaa.

                                Jarrut on melko varmasti siinä kunnossa etten lähtisi ajamalla kokeilemaan. Sylinterit jumittaa ja ekan painalluksen jälkeen autoa voi olla vaikea siirtää. Jarruletkujen halkeamat voivat yllättää ja hauraat putket paljastuvat kovalla painalluksella.

                                Alustan kumiheloista en olisi alkuvaiheessa kovin huolissani, niitähän voi käydä läpi ajan kanssa. Pakoputken kumikannattimet lähes aina repsahtavat kun pitkään seisseen auton saa liikkeelle.

                                Kaikkihan on kiinni siitä mikä on käyttötarkoitus, jos aikoo käyttää aikaa ja entisöidä vimosen päälle pitää tietenkin kone purkaa ennen käynnistystä. Jos ei ole niin vakavalla mielellä en lähtisi murehtimaan turhia, letkujen sekä jarrujen tarkistus ja pelit soimaan.

                                Laitettiin yksi 30 vuotta seisonut Fordin Y-block V8 käyntiin, lähti heti mutta oli rempattu ennen kuin jäi seisomaan. Luulenpa että jotkut venajouset oli aika löysiä kun ei ollut nokan asento muuttunut kertaakaan tuona aikana.

                                Comment

                                Working...
                                X