Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Mitä kannattaisi ennakoida erittäin pitkää automatkaa varten? Huoltoja yms.

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Mitä kannattaisi ennakoida erittäin pitkää automatkaa varten? Huoltoja yms.

    Eli ehkä tässä kohta olis tarve käydä omalla autolla unkarissa ja takaisin, n 4000km kertyisi matkaa. Olen miettinyt, että kun tuolla autollani on ajettu semmonen 230tkm niin siellä voisi olla ihan hyvä ehkä vaihtaa jotain, jotta välttyisi tielle jäämisen jossain tiesmissä. Tossa on 210tkm asti täydellinen huoltokirja suomesta eli on huollettu hyvin mutta mitä te muut tekisitte autoillenne ennen tämmöstä matkaa? Entäs mitä muita huomioitavia asioita kannattaa hoitaa tai ottaa mukaan?

  • #2
    Eihän pitkä matka-ajo yleensä kuluta edes sitä vertaa, mitä normaali ajo. Mutta ennen pidempää siivua voi tehdä normi öljyn ja suodattimen vaihdon, jos ei ole vastikään tehty vuosihuoltoa. Sitten vararenkaan ilmanpaineen tsekkaus. Varmistus, että on mukana mahdollinen lukkopultin avain. Tarkasta renkaiden kunto ja paineet ja kaikki nestetasot. Jos on vuotoja, korjauta ennen lähtöä.

    Muita asioita: Autoliiton jäsenkortti ja yhteystiedot tiepalveluihin. Vara-avain mukaan eri paikkaan missä auton avain on. Jos on kaskovakuutus, varmistä että on keskeytysturva.

    Comment


    • #3
      Ja jos sinne vakuutusyhtiöön soittaa, niin voi samalla kysyä, että millä omavastuulla se varkausvakuutus on voimassa ulkomailla. Tässä takavuosina esim. Viroon ei saanut joistakin yhtiöissä kaskovakuutusta voimaan, kuin jollain tolkuttomalla 25% omavastuuosuudella (vahingosta).

      Comment


      • #4
        Vieläkös se Greencard kannattaa hakea jos ajelee balttian läpi? Tai ylensäkkin.
        Sellainen ylimääräinen roppaaminen just ennen matkaakin on vähän semmosta riskaapelia.
        Tuo eri maiden autopalvelu, jos sellasta on tarjolla, on hyvä neuvo.
        Vag-com mukaan, jotta saa nollata vikatiloja :)

        Comment


        • #5
          Ainakin Nordean autovakuutuksen ehdoissa on edelleen tuo 25% omavastuuosuus varkaustapauksissa Baltian maissa. Green Card tarttis vissiin itsekin hommata, pakollinen se ei enää ole mutta helpottanee asioiden hoitumista, jos jotain sattuu.

          Comment


          • #6
            Pakoputken kunto. Tunkin olemassolo ja toimivuus. Työkalusatsi. Sulakkeita, abikoja, johtoa, ilmastointiteippiä, bensaletkua pätkä, yleismittari. Tuossa nyt jotakin mitä kokemuksen mukaan on voinu tienpäällä tarvita (+järkevän kokoisia raahata mukana).

            Tosin kokemukset on f**d ajoilta ;=). Eihän vaggineillä jää tienpääle paitsi jos auto hajoo...

            Comment


            • #7
              Jarrujen kunto, lähinnä että paloissa on riittävästi pintaa. Epätodennäköistä mutta noloa jos loppuu kesken.

              Comment


              • #8
                Jarrunesteen kunto, Tatran ylityksessä kun innostuu kanttailemaan niin pehmenevä poljin ei nostattanut tunnelmaa.

                Comment


                  #9
                  Oma ajokunto. Ei väsynyt ja kiireinen tms. ;)

                  Comment


                  • #10
                    Onkos tuonikäisessä puolien hajoaminen yhtä yleistä kun uudemmissa?

                    Comment


                    • #11
                      Ja tuo sytytyksenvahvistin tuli ekana itselle mieleen, kun en omastamielestäni ole nähnyt faktaa, että sitä oltaisiin jouduttu vaihtamaan..

                      Comment


                      • #12
                        Itse jokusen kerran via baltiaa joskus sahanneena sanoisin vakuutukset (omavastuita malliin 20 % en ole hyväksynyt vaan vääntänyt itselleni edullisimmaksi puhelimitse ennen matkoja; helposti), kopiot papruista, asennetta ja ymmärtämystä, röyhkeyttä/nöyryyden esittämistä. Autoni, profiilin yli 200tkm, sinänsä kai suurinpiiterin huollettu, eikä teknistä vikaa koskaan sattunut.
                        Em. ovat riittäneet, kun mm. eräänä yönä klo 01 käännyin n. 10 m liian aikaisin kaatosateessa (ojaan jäi) ekaan vastaantulleeseen majatalon pihaan Liettuassa, tai kun rekka teki skraadun oveen viereiseltä kaistalta, virkavalta puhui venäjää mä lontoota, tai kun puolassa poliisi pysäyttää muistaakseni viitisen kertaa milllon mistäkin syystä maksutaulukkolaskuriaan esitellen, mutkun en jymmärrä :) mielelläni olisin maksanut, muttakun yhteinen kielemme ei olemassaollut.
                        Mutta Kaarlen sillan kupeessa eräänä sunnuntai-aamuna klo 7.30, ei ketään missään paitsi, nuo eivät riittäneet. Käteisellä kakskyt euroa, olinko sillon ratikkakiskoilla tms. ihan sama, se kaveri seiso siinä niin kauan, että suomipoika maksoi :)
                        Kusetin vastaavasti bensiksellä tai hotellissa muistaakseni, eiku eihän noin voi tehdä muistelen väärin nyt kyllä.
                        Hyvää matkaa.

                        Comment


                        • #13
                          Pari vuotta sitten olin reissussa, joka kulki näiden maiden halki Suomi, Venäjä, Ukraina, Moldova, Romania, Bulgaria, Turkki, Georgia, Azerbaidzan, Georgia, Turkki, Serbia, Unkari, Slovakia, Puola, Liettua, Latvia, Viro ja Suomi. Kilometrejä kertyi yhteensä 13800 ja matka aika oli tasan 3 viikkoa. Tosin kulkupelinä oli farmarimallin "idän ihme" eli lada 2105 vuodelta -90.
                          Ongelmia matkalla oli ylävesiletkun halkeaminen, sekä jokin pieni sähkövika, jonka paikallistamiseen meni varmaan 2h koska ei ollut työkaluja. Sekä myös viaksi voisi luokitella vuotavan kampiakselin stefan, jonka ansiosta öljyjä ei tarvinut vaihtaa, vaan lisätä 1l/1000km.
                          Satuimme kuitenkin varautumaan tuohon letkun halkeamiseen ja otimme mukaan reissuun muutamia vanhoja vesiletkujen pätkiä, josta saimme korvaavan osan tehtyä. Tämän jälkeen vain juomavedeksi ostettu vajaa 10l astia tyhjennettiin auton syyläriin ja matka jatkui :D

                          Eli nyt jos lähtisin uudelleen reissuun huolehtisin, että vararenkaassa on ilmaa ja sen vaihtoon olisi työkalut. Myöskin nesteitä(jäähdytys/jarru) ja öljyä mukaan, ettei tarvisi mitään paikallista kuraa lisäillä koneeseen jos sattuisi jostain kohtaa vuotamaan. Ja ehkä ottaisin varapuolan tai pari, sekä sytytyksenvahvistimen ihan vain varmuuden vuoksi mukaan.

                          Tiet ovat kyllä hyvässä kunnossa tuolla Suomi-Unkari välillä, ainakin verrattuna siihen mitä ne olivat Venäjä-Ukraina akselilla. Siellä kun sai ajella kieli keskellä suuta, kun tiessä saattoi olla ihan oikeasti lähemmäs metrin halkaisijaltaan olevia kraatereita, joihin ajaessa olisi varmasti ainakin rengas hajonnut.

                          Ei muuta kuin hyvää ja turvallista matkaa!

                          Comment


                          • #14
                            Minä pätkäisin tuossa juhannuksen jälkeen sellaisen karvan alle 6000 kilsaa Ässä-vanhuksella. Ennakointina öljyjen ja jarrunesteiden (kun mentiin Alppien ja Apenniinien yli) vaihto ja muuten ei juurikaan mitään. Tosin auto on periaatteessa koko ajan ollut kunnon huollon alla. Tarkoittaa sitä, että aina kun jotain vikaa tulee, niin korjataan. Vanhoihin niitä vikoja tuppaa tulemaan. Mukana oli litra öljyä ja toisen ostin matkan varrelta. Sen lisäksi bensaa tankkiin.

                            Aika yksilöllistä siis lienee tuo auton kesto.

                            Comment


                            • #15
                              Yksi erittäin huomioitava seikka on huomioliivit. Erittäin monessa maassa pakolliset, mutta ennen kaikkea turvallisuustekijä. Eivät maksa niin paljoa etteikö niitä jokaiselle mukanaolijalle kannattaisi ostaa.

                              Comment


                              • #16
                                Jokaisen auton perusosat jotka joskus antavat periksi eli akku ja laturi. Jos ei ole laturia ikinä vaihdettu niin sekin saattaa antaa periksi.

                                Comment


                                • #17
                                  Alkuperäinen kirjoittaja Juuso R Näytä viesti
                                  Yksi erittäin huomioitava seikka on huomioliivit. Erittäin monessa maassa pakolliset, mutta ennen kaikkea turvallisuustekijä. Eivät maksa niin paljoa etteikö niitä jokaiselle mukanaolijalle kannattaisi ostaa.
                                  Olisiko jossain ollut vielä vaahtosammutin pakollinen?

                                  Comment


                                  • #18
                                    Olisiko jossain ollut vielä vaahtosammutin pakollinen?
                                    Virossa kuuleman mukaan tarvii olla sammutin.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Ensi viikolla ajan Unkarista Varkauteen (Pohjois-Savo), matkaa kertyy noin 2200km. Auto on -91 Urs4 2.2t. Mukaan lähtee vaimoke, euroopan kartta ja perus-navi. Tarkotus on yöpyä Puolassa, Liettuassa ja Virossa. Ei ole siis tarkoitus pitää kiirettä. Tarkastan rengaspaineet, pulttien kireyden. Mukaan otan jäähdytysnestettä + vettä + öljyä + renkaanvaihtotarvikkeet. Budjetti arvoitu 600€... keskikulutuksella 10l 98e:tä, kaksi hostelli yötä (Liettuassa kaverin luona), laivasiirtymä Tallinna - Helsinki + syömiset. Tiemaksuja jossain välissä.

                                      Muuta ei oikein tule mieleen... Kerron sitten jälkeenpäin mitä olisi tarvittu :)

                                      Comment


                                      • #20
                                        Son sitte varmaa, että se auto hajoo just pitkällä matkalla. Näin omalla kohdalla.
                                        Vaikka ajelen 200km työmatkaa päivittäin niin Autot hajoo aina kun lähdetään vähän pitemälle reissulle.

                                        Autoliiton autopalvelu toimii onneksi ulkomaillakin.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Itse ajelin viime viikolla Nurburgringille NordicRun tapahtumassa. Kilometrejä signeerauksen vanhalle Voorrtille kertyi jotain 4000km. Ainut huolto ennen reissua oli uudet pyyhkijänsulat ja Tompan päivitetyt kartat. Mitään ei hajonnut vaikka tossua auto sai taatusti huollella.

                                          Autoliiton jäsenyys on kyllä hyvä juttu haavereiden varalle, suosittelen.

                                          Comment


                                          • #22
                                            Foordilla, ollunna halpaa matka-ajoa ;D
                                            Onko sulla kuvia jossaim?

                                            Huomenna alkaa mulla Unkari Suomi 2200km

                                            Comment


                                            • #23
                                              Veikkaisin että urssi saattaa viedä vielä enemmän kuin toi musse ;) paitsi jos siinä on jotain virejä...?

                                              Comment


                                              • #24
                                                Paljonkos musse vei? Mula on seka-ajossa mennyt 11l/100km. Matkassa varmaan vie vähemmän. Vakio urssi on.

                                                Comment


                                                • #25
                                                  Eipä siinä ihmeempiä virejä... Katiton murinaputkisto, tötterösuodatin viileessä lokasuojassa ja 10-astetta orkkista kylmempi termostaatti. 12-13ltr per 100km, riippuen nopeuksista. 255kmh tuli parhaimmillaan mitattua nopeutta autobahnilla. Ei ole kuvia vielä, mutta voinhan niitä postailla myöhemmin.

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    Tässä niitä kuvia ja yksi video meidän reissusta...
                                                    http://s638.photobucket.com/albums/u...dicRun%202011/
                                                    [ame]http://www.youtube.com/watch?v=mbcUXzmWR2U[/ame]

                                                    Comment

                                                    Working...
                                                    X