Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Kakkos vaggine noin viidellä tonnilla

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Kakkos vaggine noin viidellä tonnilla

    Näyttää siltä, että talouteen saattaa joutua hankkimaan kakkosauton. Nytpä sitten kyselemään, että mikä seuraavat kriteerit täyttävä vehjes olisi kokemustenne perusteella hyvä ja mikä ehdottomasti välteltävä vaihtoehto. Kriteereiksi olen asettanut, että auton täytyy olla:

    1. vaggine
    2. 1.9 tdi
    3. hinnaltaan noin 5 k?
    4. kilometrejä mielellään alle 250 000

    Lisäksi erityisesti arvostetaan "ruostumattomuutta", siis ominaisuutena.

    Ja tietysti jos kyseiset kriteerit täyttävä kulkuneuvo lojuu ylimääräisenä, niin saa tarjota.

    En oikein keksinyt, että mihin aihealueeseen tämän laittaisi, joten modet varmaan siirtää, jos meni pieleen.

  • #2
    No tuossahan se nyt on rajattu aikalailla. Eli järkevät vaihtoehdot ovat B5 AFN tai 3B AFN (ellei ole liian iso kakkosauto?)

    No joo, alkaakos golffia saamaan jo järkevään hintaan? ei jaksa katsoa

    No katsoin kuitenkin, saahan sitä mutta vain 66kw koneella
    Viimeksi muokannut kontio; 14.3.2009, 15:29.

    Comment


      #3
      Jos 1.9TDI tilalle kelpuuttaisi 1.4TDI:n voisi käydä ruotsista hakemassa 1.4TDI vm 2003 pikkukakkosen. Ei mene montaa satasta budgetin yli, tinkimällä olisi verotettunakin siinä "noin 5k€" sillä autovero ei tuossa monta satasta ole.

      Comment


      • #4
        Jaa-a, Suomessa taitaa olla kyllä yhden käden sormilla laskettava valikoima noita B5 Audeja ja 3B Passatteja, jotka menee tuohon speksiin.
        Automaatin jos lisää listaan, niin pari vaihtoehtoa tulee lisää.

        Paljonko tulee kakkosautoon kilometrejä vuodessa? Se saattaa enemmän ajettu olla kannattavampi sijoitus kuin alle 250tkm ajettu. Enemmän ajetuista alkaa olla sitä sun tätä jo laitettuna.

        Comment


          #5
          Kakkosellekkin tulis luokkaa 35 tkm vuodessa. Nettiautossa löytyy melko lailla tarjokkaita noillakin kriteereillä. Kysymykselläni jahtaan vastauksia tyyliin, meillä oli sellainen ja sillä ajettiin huolettomasti tai älä ainakaan sellaista osta kun meillä oli sellainen ja...

          Comment


          • #6
            No minähän vastaisin tähän, että minulla on ollut noita enemmän ja vähemmän ajettuja.
            Paras ehkä oli n. 200tkm ajettu Golf, jossa oli 81kW moottori. Huolisin toisenkin jos ei olisi perhettä ja niin paljon sisämelua.
            Aivan mainio auto ajaa.
            Mutta jos pitäisi miettiä mitä tulisi 250tkm mennessä eteen, niin en tiedä sitten sanoa. Voi olla, että kaikkea ja voi olla ettei. Mutta 300tkm olisi varmasti kaikkea pientä. Jarrua, iskaria ja sen sellaista.

            Sitten on ollut noita yli 300tkm ajettuja. B5 on parempi ajaa tuuliherkkään Passattiin verrattuna.
            Passattiin upposi rahaa kun kaikkea sai laittaa tukivarsista ahtoputkien kautta virtalukon pohjaan.

            Nyt on toinen Passat jolla ajettu 357tkm, tähän en ole vasta laittanut kuin kansipahvin + paljon oheiskilkettä sen mukana kun tuli jakopää laitettua samalla.
            Sen lisäksi etujarrut remppasin täysin ja vetonivelten kumit.
            Tukivarsia saisi vissiin laittaa vaikka joulukuun katsastuksessa ei valitettu kuin parkkipolttimosta.

            Sen saa kaikki halukkaat kyllä ostaa pois, jos kelpaa ;)

            Comment


              #7
              Kauanhan se auto Akilla kestikin alla.. :)

              Comment


              • #8
                Mitä mitä, kyllähän se ihan kunnossa on ;)

                Comment


                  #9
                  En minä sitä meinannutkaan. Jollain Rantalalla vaan on vähän väliä noita autoja myynnissä. Eikö se ole varma kevään/syksyn merkki, kun Aki vaihtaa autoa. =)

                  Toisilla sitä on energiaa ja mielenkiintoa vaihtaa vähän väliä.

                  Kaveri tuskailee samojen juttujen kanssa. Sen tarttis vaihtaa hyvin palvellut '00 T4 johonkin diesel-farkkuun, kun ei tarvitse kuljetustilaa enää samaan malliin kuin ennen. Muijansakin tykkäisi enemmän henkilöautosta. Henkilöauto on kuulemma sen verran taloudellisempi ajaa, että kannattaa vaihtaa.

                  Ja aiheeseen.

                  Jos on valmiuksia hoitaa itse ilmeneviä vikoja ja huoltoja (joita tulee ihan jokaisessa yli 200 tkm ajetuss autossa), joku VAG-diesel on ihan pätevä valinta. Mukavuudenhalusta ja tilantarpeesta riippuu, mikä korimalli on sopivin.
                  Jos ei ole valmiuksia (tilat, aika, taito jne..) tehdä itse pikku remppaa, kannattaa suosiolla katsella vähän tuoreempia. Ei sillä, itse työntelin 3B-Passatilla välin 190 - 300 tkm suht' luotettavasti parin pikku remontin jälkeen. Suurin murhe oli etupään pallonivelet. Laturin jouduin myös vaihtamaan jo melko nopeasti tuon ostettuani. Ihan kelpo vehje se oli. Melkein harmittaa, että tuli myytyä. Palvelisi rouvan ajossa vieläkin ja kaupungissa ~ samoilla kustannuksilla, kuin B4 ABK:lla.
                  Viimeksi muokannut arto s; 14.3.2009, 21:35. Perustelu: Ja asiaan..

                  Comment


                  • #10
                    Toinen AFN B5 mulla (lisäksi yksi TQ), ekasta PSI:llä ~300Nm ja nyt vähän isommilla muutoksilla ~350Nm. Ei tätä ruostumaan taida ilman haulikkoa tai vastaavaa saada.
                    No okei, sinkin läpi menneet nastanreiät konepellissä vähän saattavat yrittää.

                    Vähemmän viritetyllä pääsi selvästi alle 5l eikä vienyt ölppää, nykyinen menee raskaalla maantiekaasujalalla todetusti 5,1l ja ~8dl Diamondia meni 12tkm kohdalla öljylisäystä. Perkele. se 2dl/10tkm olis hyvä, riittäis 4l kanisteri kun 3,8l mahtuu =)

                    En mä keksi yhtään syytä mikset B5:ttä ostaisi. Ja hienokin se on. IMO (okei, ehkä olen jäävi... ;-) )
                    Stoori ekasta AFN:stä

                    Ja kone kuulemma tuon mällinkin jälkeen hörähti käyntiin kun "MR":n joku tuttu sen AVK:lta osti...

                    Tukivarsia joutuu joskus vaihtamaan, mutta laittaa febin setin kerralla niin pääsee vähällä. Suht mukavaa remppaa kuitenkin verrattuna moneen muuhun korjaukseen.

                    lisävinkkinä AFN:ään kaksi sanaa: Eberspächer

                    4v tomaattilootaa ei kannattane ostaa IMO (hidas, vanha tekniikka, muovinen look), hakee Saksasta tippilootalla jos automaatin haluaa.

                    Comment


                    • #11
                      Eihän mulla ole yhtäkään autoa myynnissä ja onneksi toinen auto on vaimon ;)

                      Jos ostaa viiden tonnin TDI:n ja siihen löpölämppärin, niin ei se enää ole viiden tonnin auto.
                      No, jos ostat tukivarret, iskarit, jarrut ja renkaat, niin ihan sama homma mutta enää et osta sitä lämppäriä, ettei ala ottaan kukkarolle tai päähään.

                      Sanoisin, että ei niin mukavuushaluisena sitä pärjää ilman lohkolämppäriäkin, jos on sähkövastukset ja sisätilanlämppäri.
                      Jakajapumpulliset ei tarvitse noita löpölämppäreitä ja ne lähtee käyntiinkin ilman mitään lämppäreitä, jos muut asiat on kunnossa.

                      Noita neliportaisia tomaattilaatikoita en sotkis kyllä näihin vehkeisiin ollenkaan. Golfissa sellainen oli ja ei ei, ne ei vaan sovi näihin. Vanhemmilla pumppariPassat ohjelmoitu ja siinä sen jotenkin kestää.

                      Comment


                      • #12
                        Suosittelen lämpimästi Ventoa. Esim. http://www.nettiauto.com/volkswagen/vento/2445664. Näyttävät kyllä useimmat alle 250 tkm ajetut olevan bensoja kuten tuokin, mutta luulisi dieselinäkin löytyvän. Jos bensa kelpaa, niin 66 kW ilman muuta, 55 kW on jo aika tussu.

                        Itsellä oli tuollainen 8,5 vuotta, oli varmatoiminen ja vähävikainen, ei paha ruostumaan, ei kuluttanut paljoa ja oli myös kohtuullinen käsiteltävä. Monelta olen kuullut samansuuntaisia kommentteja. Niin, ja merkillistä kyllä, hinta on keskimäärin Golfia alempi.

                        Comment


                        • #13
                          Itselleni olen kans hankkimassa kakkosta, jolla ajan työajot. A4 1,9 TDI pyörii tuolla 5000 eken kieppeillä vähän päälle. Ilmastoituna tietenkin.

                          1,9 TDI moottoria näkyy olen 90hv ja 110hv. Onko näissä iso ero?

                          Comment


                          • #14
                            Onko näissä iso ero?
                            No ei teknisesti kovin iso (ahdin, alakerta yms), mutta kulkupuolella on, etenkin vakiona. Lastuttamalla tuosta nuhaisemmastakin saa ihan siedettävän.

                            Comment


                            • #15
                              Mitenhän automaattilaatikko toimii kyseisessä mallissa? Kannattaako harkita automaattina?

                              Comment


                                #16
                                Nostaa kulutusta himppasen ja syö suorituskykyä. Itse en ottaisi automaattina, mutta nämä nyt on näitä makuasioita. Kuka haluaa autoltaan mitäkin..

                                Itse tuollaisen 110hv (AFN) -koneisen Passatin omistaneena uskallan suositella ko. mosaa. Vakionakin ihan mukiin menevä suorittaja ja piristettynä sitten jo tosi maukas.

                                Comment


                                • #17
                                  Lähinnä kestävyyttä siinä mietin. Automaateista on ollut juttua... Taitaa jäädä automaatti minunkin osaltani pois.

                                  Comment


                                    #18
                                    AHU(90hp) ja AFN (110hp).
                                    Molemmissa on sama kampura, runkolaakerit ,männät, kansi, venttiilit, nokat ja ylempi kangen laakeri.

                                    Eroja: Kangen alempi laakeri, turbo (AFN on vnt:llä), suuttimet, softa.
                                    Nämä löyty nopealla tarkistuksella aktesta.

                                    Itse etsisin suosiolla AFN-koneista, jollei jaksa viritellä.
                                    Automaatit kiertäsin kaukaa, paitsi jos haluat osaa mun -00 PD tippi passatin ;) Ei nyt ihan osu sun statseihin, mut lähtis halvalla :)

                                    Jos pitäs uutta käytettyä "kakkos" tai työmatka-autoa kattella, niin IV Golf 110hv koneella olis mun valinta. Siihen vielä kun ymppäis 4motionin.. Ei vielä taida lähtee kyllä alle 250tkm ajettuna alle 5te:n. 5:te:llä ei saa varmaan löydy "hyvää" kuin Passateista.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Siinäpä se onkin kysymys... Kumpi ennemmin A4 AFN koneella Avanttina vai Passat farkkuna? Suunnilleen samoissa hinnoissa... Minulle ei kilometrit niin meinaa...

                                      Comment


                                        #20
                                        Tilan tarve ratkasee. Passat on takatiloiltaan paaaljon isompi.
                                        Audin ratissa taas väittäsin olevan mukavampaa.

                                        Fiilis asioita. Molemmissa suunnilleen samat perusviat.

                                        Ite ottaisin varmaan A4:n, jollei koirahäkkiä isohkolle koiralle tarttis saada mahtumaan.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Skoda Ruotsista. Eivät näy arvostavan samaan malliin kuin Suomessa.

                                          Alle 200tkm ajettujakin tarjolla liikkeissä, kehutaan täyttä huoltokirjaakin.

                                          Comment


                                          • #22
                                            jos nyt tuohon lähdetään niin B5:n saa parhaimmillaan Saksasta 2500€+ reilu tonni veroja...mutta tämä nyt tuskin oli pointtina ketjussa.

                                            EDIT_ Niin siis mä kannatan tuontia, 3 tuonut enkä enää Suomesta autoa osta että en ole suomiautofanaatikko... totesin vain että pointti oli muu kuin etsiä halpa jostain päin eurooppaa

                                            Comment


                                            • #23
                                              Joo... nyt ei ole resusseja lähteä reissaamaan ympäriinsä. Mielenkiintoinen olisi kyllä Saksassa käydä...

                                              Comment


                                                #24
                                                Niin no Skodakin, mutta tuon aikakauden Skodat on aika masentavia ilmestyksiä. Jopa Volkkarissa on niihin verrattuna fiilistä sisällä :)

                                                Samaan sarjaan voidaan ottaa sitten Seattikin.

                                                Teknisesti samalla viivalla kyllä.

                                                Kun viivalla on Skoda Oktavia, Audi A4, Seat joku ja VW Passat/Golf ja ikäluokka pre 2000 niin aika selvää on, jotta paras "fiilis" imho tulee Audissa. Passattia yhtään väheksymättä, hyvä auto sekin on.

                                                Vikaa tulee kaikkiin.

                                                Comment


                                                  #25
                                                  Mites olis A3? Se kun on samaa "kanta-autoa" Golfin, Leonin ja Ocun kanssa. Tässä olisi ihan mielenkiintoinen tapaus ja mitä ilmeisimmin ilmoitus ei ole mikään huijaushomma!

                                                  Omat kokemukset A3:sta (tosin facelift-8L) on ihan positiivisia. Eihän se mikään A4 tai A6 ole ja jopa A2:ssa on vähemmän kovaa ja kiiltävää muovia mutta ihan se Audilta tuntuu. :) Tilaa ei tietenkään ole mahdottomia joten jos se on rajoittava tekijä niin sittenhän A3 on poissa laskuista.

                                                  Comment


                                                    #26
                                                    Kiitoksia kaikille hyviä vinkkejä ja varoituksia antaneille. Kyllä joutuu tämän auton hankkimaan aikakysymysten takia ihan täältä Suomesta. Onkos kellään kokemuksia noista Seateista? Niitä tuntuis olevan tarjolla melko paljon.

                                                    Comment


                                                      #27
                                                      Tuulilasi otsikoi uuden Ibizan koeajon sanoin "Ei mukava, mutta pätevä". Kuvastaa kai aika hyvin koko merkin tuotteita. VAG:n pienemmät (luetaan: laiskemmat) perustekniikat vähän vähemmillä herkuilla ainakin vakiona (edulliseen autoon tosin helpompi ruksia varusteita, jos niitä on saatavilla) ja pienemmillä toppauksilla. Meteliä niissä riittää, sen mitä minä kyydissä olen muutamassa vuosituhannen taitteen vehkeessä matkustanut. Muusta ei oikein osaa sanoa.

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Mme ostettiin vasta tommonen alta viiden tonnin toledo. Ihan pätevä kakkosauto. ois saatu varmaan koriltaan parempikin samaan rahaan mutta tarvittiin semmonen nopeesti. Haettiin aluksi lähinnä Golfia ja Boraa mutta kun samaan rahaan sai uudemman ja vähemmän ajetun Toledon niin mikä ettei. takaloosterin reikähän noissa on vähän pienempi mitä borassa mutta muuten ihan samankokoinen. Voin kyllä suositella mutta kannattaa yrittää välttää näitä pieniä 16V koneita. Oma oli hakusessa perusvarmalla 8V ykskutosella mutta ei meinannu löytyä. Jaksaa kyllä hyvin liikkua näillä ykskutosillakin.
                                                        Ajomelun puolesta en huomaa juuri eroa Toledon ja Boran välillä (lähes tismalleen sama rakenteeltaan) Octavia on jo sitten vähän äänekkäämpi (rakenne muistuttaa 3 ja 4 golfin sekasikiötä)

                                                        Oma vihje on että etsi Toledo/Leon ja kohtuu hyvin pidetty niin saa ihan hyvän auton halvallakin.

                                                        Tuosta löytyy jo joitakin 00-> mallisia ihan kohtuu vähän ajettujakin 5k€ molemmin puolin.
                                                        Viimeksi muokannut LauriJT; 18.3.2009, 06:19.

                                                        Comment


                                                          #29
                                                          Seateissa on harvemmin ilmastointia ja sitä pidän kyllä itse melko tärkeänä kriteerinä myös kakkosautossa. Dieselissä se jotenkin korostuu koska sellainen ostetaan yleensä jos tulee paljon ajoa joka tarkoittaa myös melko paljon autossa vietettyä aikaa.

                                                          Cordoba ja Ibiza jonnekin vuoteen 2001 - 2002 saakka ovat todella vanhaa suunnittelua pohjimmiltaan, jostain 1990-luvun alkupuolelta. Halpis VW:n (Polo Classic) halpisversioita joten laadun tunnulta ei voi odottaa ihan hirveästi. Vanhakoppainen Toledo on ihan pätevä auto (mulla oli 1.6 bensa vm. 1998 joskus vuosina 2000 - 2002) ja takakontti on kuin Octaviassa. Jotenkin siitä muuten tulee ainakin mulle mieleen vähän sellainen "esi-Octavia". ;) Vanhaa suunnittelua nekin on, tulivat markkinoille muistaakseni jo joskus vuonna 1990 kieppeillä.

                                                          Halvimmat ilmastoidut diesel-Seatit "nykyajalta" ovat yleensä SDI-koneella ja hinta karkaa sitten budjetin yläpuolelle. Tässä esimerkkinä (erittäin meluisa) Cordoba.

                                                          Edelleenkin pitäisin tuota aiemmin linkittämääni A3:a tällä hetkellä myynnissä olevista kaikkein kiinnostavimpana yksilönä. Siinä vaikuttaisi olevan moni asia hyvinkin kohdallaan (automaatti-ilmastointi, 96kW kone, järkimetrit..). Siitä kauppa kiinni jos vaan tilat riittää. Mulla ei sitten ole mitään tekemistä tuon auton taikka myyjän kanssa!

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Skoda Octavia 1.9 TDi. Tosi varma käyttöpeli ja halvat osat jos joku paukkuu :p Onhan se hieman karu verrattuna muihin mut toimiva kampe.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X