Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Tärkeä tiedotus, vakuutus ja auton hinaus

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    Tärkeä tiedotus, vakuutus ja auton hinaus

    Kun tuossa koitin naapuria ojasta auttaa rouvan Q-vaunulla huonolla menestyksellä, tuli mieleeni jakaa infoa joka ajoittain tuntuu salatiedolta.

    Autopalveluvakuutus, joka sisältyy automaattisesti täyskaskoon ja valinnaisesti osasellaiseen, kattaa hinauskulut.
    Ihan sama jäitkö radan varteen teknisen vian tai hanskojen hitauden vuoksi, autopalveluvakuutus maksaa hinauksen lähikorjaamoon/kotiin. Hinta vain joitakin kymppejä, eli maksaa itsensä moneksi vuodeksi takaisin ekalla vedolla.
    Eikä jäänyt auto tien varteen vandaaleja odottamaan.

  • #2
    Ja se hinauksen hintakaan ei lopulta olekaan niin päätä huimaava.
    Toki jos monen sadan kilometrin päähän jää, niin sitten.

    Itse jouduin Golfin hinauttamaan 20-25km kotiin, sunnuntaina tuo matka olisi ollut 60-70e, arkena halvempaa. Piti kyllä soittaa vakuutusyhtiöön, että maksaako he kun koti on kauempana kuin korjaamo.
    Ja kyllähän ne maksoi, omavastuutakaan tuossa vakuutuksessa ei ole.

    No, vika oli typerääkin typerämpi mutta saatiinpa Golfin kanssa kyyti kotiin.

    Comment


    • #3
      Ja kukakohan se naapuri mahtoi olla....

      Comment


        #4
        Kieltämättä varmasti harva tiedostaa, että vakuutus korvaa hinaukset. Ei paljoa kannata turhaa hytistellä kylmässä ojan vieressä vaan soittaa suoraan hinausauto nykäisemään. Ei hajoa omat eikä kaverin pelit enempää, eikä keksiä selityksiä ohikulkijoille.

        Enpä tiennyt minä, eikä eräs kaverikaan, joka alkutalvesta huitasi Oliverin naapurin kaltaiseen oja-asentoon. Ei paljoa V70:llä silloin nyitty suuntaan eikä toiseen. Ainoa q-pelikin oli vielä tallissa kesänakit alla, joten ei voinut sitäkään ottaa. Tosin pohjan päällähän sekin auto siitä ojan reunasta makasi, joten tuskin olisi q:llakaan lähtenyt.

        Laitoin otsikkoon vähän lisää

        Comment


        • #5
          iteltäni meni laturinhihna 800m ennen kotipihaa ja onneksi sain auton ajettua pihaan.

          Hiton kallista kuskata auto jos ei olisi täyskaskoa ja autopalvelua.
          Maksoin 3km 100€
          Onneksi menee vakuutusyhtiön piikkiin.
          IF ei ainakaan laske bonuksia eikä tarvitse maksaa mitään omavastuuta

          Jos vika on akussa niin sillon hinauspalvelua ei korvata.

          Comment


          • #6
            Jooh auton nostaminen ylös oli 200e. Huomenna Pohjolan tätejä vaivaamaan..

            Comment


            • #7
              Minulle jäi aika huono maku Tapiolan toiminnasta, kun Audi alkoi kesälomareissulla polttamaan bensapumpun sulaketta.

              Vakuutusyhtiö maksoi vkl:na kolmen aikaan yöllä suoritetusta hinauksesta noin euron kilometri. Jatkossa kannattaa ilmeisesti mennä omalla autolla ravintolaan ja tulla hinurin kyydissä takaisin. -Tulee halvemmaksi kuin taksi.

              Korvaus Tapiolasta tuli pitkän tappelun jälkeen. Piti itse kaivaa lopulta pykälät esiin ja rautalangasta vääntää, että näin se vaan menee, maksakaa.

              Lisäksi Tapiolan 24-palvelunumerossa vaan pyöriteltiin käsiä, kun kyselin, että mites tässä nyt pitäisi toimia, kun autoa ei korjaamolle ole kuitenkaan aikomus hinata. -Kotiin he eivät hinausta halunneet maksaa. Ja vakuutusta ottaessani olin kuitenkin varmistanut, että juuri samalta paikkakunnalta hinaus kotipaikkakunnalle menee vakuutusyhtiön piikkiin.

              Koska auto korjattiin reissussa itse, niin vakuutusyhtiö maksoi lopulta korvausta auton hinaamisesta turvallisempaan paikkaan ja siellä suoritetussa korjauksessa tarvittavien osien ja työkalujen "matkakulut".

              Kuulostaa hassulle, mutta noin se muistaakseni meni. Osia eivät maksa, mutta osien hankinnasta syntyneitä kuluja maksavat, jos auto korjataan tien päällä.

              Comment


                #8
                Nuo pätkä-Golfit on aika kevytperäisiä... Isolla koneella painojakauma vielä huonompi. Itsellä 90-luvulla ekana talvea mk2 pyörähteli milloin minnekin, kun ei juuri minkäänlaista perstuntumaa takapään liikkeistä. Vanhempien Vento oli huomattavasti parempi sen suhteen.

                Kerran syvemmältä hangesta kiskoessaan hinurikuski tiesi kertoa, että vakuutusyhtiöstä voi hakea kustannukset pois, mutta sielläpä sanottiinkin tuolloin ettei yli 10 v autosta korvata...

                Comment


                • #9
                  Onpas noi olleet kalliita hinauspalveluita. Tai mulla pikemminkin ollu poikkeuksellisen halpa?

                  Jussi, mulla kanssa Tapiola ja ei ollu minkään sortin vaikeuksia saada vakuutuksen piikkiin tuota.
                  Soitto vaan tosiaan vakuutusyhtiöön ja kysyen, että ja käykö. Kyllä käy sanottiin heti.

                  Comment


                  • #10
                    Kävin häiritsemässä Pohjolan tätejä ja vakuutukseni korvaa tuon noston. Osakasko+turva.

                    Comment


                      #11
                      Emännän -98 passatista hajosi kuskin oven lukko ja sen seurauksena avain jäi oveen jumiin ja vara-avainhan on tietysti hävinnyt ;) Soitin hinauspalveluun ja kuski vaan kysyin henkilötiedot ja vakuutusyhtiön ja hoiti laskutuksen itse. Meidän ei tarvinnut sen enempää asiaan puuttua.

                      Joissakin vakuutusyhtiöissä voi käytäntö hinauksesta vaihdella. Ainakin aikoinaan kaikki eivät suostuneet hinaamaan jos autoa hyytyi kotipihalle. Veljeltä hajosi auto, mutta nilkutti kotipihalle. Soitti hinauspalvelun. Kun hinauspalvelulle selvisi että kotipihalla ollaan niin sanoi että "joskos hinattaisiin tuosta tien toiselta puolelta niin ei maksa sulle mitään"..

                      Comment


                      • #12
                        Itsekin autoa muutamaan otteeseen puolavikojen takia hinauttanut, eipä ole itse tarvinnut kun istua kyydissä ja allekirjoittaa lappu vakuutusyhtiötä varten.

                        Sen sijaan keskeytysvakuutuksen ehtojen kanssa olen saanut tapella.

                        Comment


                        • #13
                          Sattuipa sopiva ketju kysyä; Mitenhän tällainen vakuutus mahtaa suhtautua kun rengas hajoaa kyljestä, eikä autossa ole olemassa vararengasta?

                          Onni onnettomuudessa tällä kertaa oli, että kyseessä oli suomi-auto, jossa vararengas oli... Edellisissä vastaavissa tuontivehkeissähän oli pelkät paikkausaineet, joista ei tällaisessa runkovauriossa olisi ollut mitään apua.

                          Yllättävän nopeasti sitä muuten saa renkaan tarvittaessa vaihdettua kun oikein vituttaa ja on kylmä! Nimim. moottoritie, klo 02 yöllä, pakkasta -17 ja ei kunnon toppavaatteita mukana.

                          Comment


                            #14
                            Mulla tullut hinausvakuutus hyvinkin tutuksi. RiSaa saa hinailla kotiin vähän väliä ja on tuota lötköäkin jo saanut kotiin "kantaa". Hinurikuskitkin tuntee jo rekkarin :)

                            Comment


                              #15
                              Rengasrikkoon saa tilata hinurin. Vararengas ei ole enää vaadittu varuste, eikä isoäidin tarvitse osata/pystyä itse kumia vaihtamaan.

                              Comment


                              • #16
                                Tapiolassa eivät korvaa hinausta kumin puhjetessa. Ässän kytkin meni syksyllä, ihme kumma ei tullut laskua, vaikka hinautin auton 50km päähän. Lähempänäkin olisi ollut korjaamo. Eivätkä korvanneet Iffillä pari vuotta sitten, kun mutsin pajerosta lähti kumi irti renkaan päältä.

                                Comment


                                  #17
                                  Tuo autopalveluvakuutus kattaa myös tienvarressa tapahtuvan korjauksen. Itse tätä jouduin kokeilemaan toissa juhannuksena kun loppui laturista hiilet matkalla kaverin landelle. Lahteen asti pääsin akun voimalla hyyty siltikin tien varteen.

                                  Vakuutusyhtiö maksoi kaiken muun paitsi itse varaosan (olikohan 15€), mielestäni pieni hinta siitä että matkani jatkui parin tunnin katkon jälkeen kuin mitään ei olisi ollutkaan.

                                  Comment


                                    #18
                                    Ikäväähän se on, mutta usein jää vakuutusyhtiöissä sellainen fiilis, että jos on vähänkin vanhempi auto, rahat kyllä ottavat, mutta korvauksia saa tapella. Vaikkakin se vanha auto olisi joku -04:sen Toyotan hintainen peli.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Nyt kaikki itsensä innolla hinauttavat penkasta irti kun ei viitsi nilkkoja kastella eikä pilata kalliita mokkanahkakenkiä, kun kerran vakuutusyhtiö sen "hinurin lähes ilmaiseksi toimittaa paikalle sinut irroittamaan".

                                      Seuraavan vakuutuslaskun tullessa alkaa itkeminen kun onpas nuo vakuutukset nykyään kalliita. En itse ole töissä vakuutusyhtiössä, mutta ne on yhtiötä jotka tekevät voittoa ja se sinun 40€ maksava hinauspalvelu otetaan sitten kaikissa muissa maksuissa takaisin kun sitä riittävästi ihmiset oppivat käyttämään.

                                      Comment


                                      • #20
                                        Onko tuo nyt sitten kovin kohtuutonta vaatia sitä palvelua, mistä maksaa.

                                        Itse olen maksanut 15 vuotta kahteen autoon hinauspalvelua ja kun auto sitten hajoaa vieläpä sellaisessa paikassa, josta olen vakuutusta ottaessani varmistanut, että sieltä se voidaan hinata vakuutusyhtiön piikkiin kotiin, eikä se sitten kuitenkaan käytännössä onnistukaan, niin minusta se on vaan silkkaa kusetusta ja tyhjästä maksamista.
                                        Se on totta, että vakuutusyhtiön tarkoitus on tehdä voittoa ja kyllähän se tuolla käytännöllä onnistuukin varmasti ihan hyvin.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Kerran Audi kusi nesteet pihalle, eikä lähtenyt sen jälkeen käymään. Luulin, että puolapaketti oli kylpenyt, joten soitin hinausauton paikalle seuraavaksi päiväksi.(hyytyi kotiruutuun.) Soitin hinausfirmaan ja vienti osoitteeksi l:saaren vw. Firma sanoi, että jotkut vakuutusyhtiöt maksaa hinauksen himasta. Toiset ei. Jos ei, niin pitää laittaa alku osoitteeksi joku muu paikka. Mulla IF:ssä, en ole niistä kuullut niistä sen jälkeen. Enkä ole kuskista sen jälkeen kuullut mitään valitusta, joten varmaan maksoivat.

                                          Suurin osa on omasta käyttäytymisestä kiinni!!!
                                          Viimeksi muokannut 8866; 23.1.2009, 22:06. Perustelu: yhdistin

                                          Comment


                                            #22
                                            Mulla pohjola on kiltisti maksanut 3 kertaa kalenterivuoden sisään hinauksen loota/vetäari ongelmien takia. Tullut vain lappu kotia missä kertovat että, tuollanen tapahtuma ollut ja ei vaikuta bonuksiin. Mitä muistelen tuon vakuutuksen kuvausta, niin ennen hinasivat vaikka mökiltä kotiin, nyt lähimpään valtuutettuun huoltoon.

                                            Comment


                                            • #23
                                              Rengasrikkoon saa tilata hinurin. Vararengas ei ole enää vaadittu varuste, eikä isoäidin tarvitse osata/pystyä itse kumia vaihtamaan.
                                              Eipäs yleistetä, tämä on täysin yhtiökohtaista. Vakuutusehdoissa lukee korvataanko rengasrikosta aiheutunut hinaus jos vararengasta ei ole, kaikki eivät korvaa.

                                              Itse olen maksanut 15 vuotta kahteen autoon hinauspalvelua ja kun auto sitten hajoaa vieläpä sellaisessa paikassa, josta olen vakuutusta ottaessani varmistanut, että sieltä se voidaan hinata vakuutusyhtiön piikkiin kotiin, eikä se sitten kuitenkaan käytännössä onnistukaan, niin minusta se on vaan silkkaa kusetusta ja tyhjästä maksamista.
                                              Vakuutusehdoissa lukee miten ja mihin auto voidaan hinata ettei tarvitse "myyjältä" kysellä. Vakuutusmyyjät ovat nimensä mukaisesti myyjiä, he eivät monasti ole täysin perillä vakuutusehdoista, ikävää mutta totta. Pikkufirmoissa tämä ei välttämättä päde mutta isompien firmojen kohdalla mahdollinen skenaario.

                                              Sinullekin on toimitettu kotiin ehtokirja jossa tuo lukee, mutta jos et ole lukenut ehtoja se on sinun valintasi. Uskotko marmoritiskillä kaikkea mitä varaosamyyjä sanoo?? sama pätee kaikkialla, myyjät myyvät, joskus katteettomilla lupauksilla...

                                              Enkä ole kuskista sen jälkeen kuullut mitään valitusta, joten varmaan maksoivat.
                                              Hinaustoiminnassa on sen verran hyvät katteet tänäpäivänä että jos tulee harvoin sellainen tilanne jossa auton hinausta ei makseta yhtiön puolesta, sitä ei vältämättä peritä asiakkaalta takaisin vaan hinausfirma kärsii itse tappionsa.
                                              Viimeksi muokannut jjj84; 24.1.2009, 21:09.

                                              Comment


                                              • #24
                                                Nordea on hyvä ja aktiivinen (vakuutusyhtiö) maksamaan hinauksia, jopa vähän vanhempiin peleihin. Hinaa neuvoteltaessa jopa tapaturmapaikalta kotiin, vaikka yleinen käytäntö on että auto roudataan vain lähimmälle korjaamolle.

                                                Vuosi sitten hinautin laturivikaisen Audin Rovaniemeltä Ouluun kotipihalle vakuutusyhtiön piikkiin, vaikka lähin korjaamo oli kilometrin päässä paikasta johon auto hajosi.

                                                Comment


                                                  #25
                                                  Sinänsä vakuutusyhtiön olettaisi mielummin maksavan sen kuljetuksen kotia tai korjaamolle, kuin että auto jäisi johonkin tiensivuun missä vandaalit luultavasti heti seuraavana yönä sen pistää paskaksi.

                                                  Vakuutukset on kyllä sellanen suo, itellä edes hajua mitä täyskasko oikein korvaa, mutta sellasta kuitenkin pidetään.

                                                  Comment


                                                    #26
                                                    Hinaustoiminnassa on sen verran hyvät katteet tänäpäivänä että jos tulee harvoin sellainen tilanne jossa auton hinausta ei makseta yhtiön puolesta, sitä ei vältämättä peritä asiakkaalta takaisin vaan hinausfirma kärsii itse tappionsa.
                                                    Ja lehmät osaavat lentää...

                                                    Vakuutusehdoissa lukee korvataanko rengasrikosta aiheutunut hinaus jos vararengasta ei ole, kaikki eivät korvaa.
                                                    Yleistän sen verran, että isoäidin ei vieläkään oleteta kykenevän itse vaihtamaan sitä mukana olevaa vararengasta.
                                                    Toisaalta, vararengas ei ole enää vaadittava varuste - paikka-aine riittää mutta ei välttämättä auta.
                                                    Yhtiöiden ohjeissa on eroja, mutta ne ovat yhtiöiden omaehtoisia eli neuvoteltavissa olevia.

                                                    Perinteisen kaavan mukaan hinaaminen kotipihasta menee omaan piikkiin. Ei ole kysymys matkan keskeytymisestä.
                                                    Karrikoiden portin ulkopuolelta hinaaminen on taas seurausta matkan keskeytymisestä.
                                                    Hinausohjeistossa yleisesti kehoitetaan hinaamaan auto lähimmälle korjaamolle (kristallipalatsiin) tai kotiin. Lähin korjaamo ei tarkoita "Pärnäsen autohuoltoa". Joskus kotiin tuodaan kauempaakin tilanteessa jossa matkustajat kulkevat saman hinurin kyydissä kotiinsa sen sijaan että jäätäisiin hotelliin naapurikylään asumaan.
                                                    Viimeksi muokannut oliver; 26.1.2009, 17:48.

                                                    Comment


                                                    • #27
                                                      Alkuperäinen kirjoittaja jjj84 Näytä viesti
                                                      Vakuutusehdoissa lukee miten ja mihin auto voidaan hinata ettei tarvitse "myyjältä" kysellä. Vakuutusmyyjät ovat nimensä mukaisesti myyjiä, he eivät monasti ole täysin perillä vakuutusehdoista, ikävää mutta totta. Pikkufirmoissa tämä ei välttämättä päde mutta isompien firmojen kohdalla mahdollinen skenaario.

                                                      Sinullekin on toimitettu kotiin ehtokirja jossa tuo lukee, mutta jos et ole lukenut ehtoja se on sinun valintasi. Uskotko marmoritiskillä kaikkea mitä varaosamyyjä sanoo?? sama pätee kaikkialla, myyjät myyvät, joskus katteettomilla lupauksilla...
                                                      Käytäntö voi olla kuitenkin eri kuin vakuutusehdot. Lisäksi vakuutusmyyjä on vakuutusyhtiön edustaja ja vakuutusmyyjän sanomisia voisi rinnastaa suulliseen sopimukseen. Näyttöhän jää minulle, joten siksi en alkanut enempää asiasta vääntämään. Seuraavalla kerralla sitten nauhuri mukana.

                                                      Ja sama pätee marmorilla. Jos jotain luvataan, niin homma sitten menee niin.
                                                      Minulle on ihan sama, jos toinen katteettomilla lupauksilla jotain myy. Olen aina pitänyt huolen siitä, että ne lupaukset eivät kuitenkaan katteettomiksi jää.

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Kannattaa lukea vakuutusehdoista sekin kohta, jossa kerrotaan, että vakuutusyhtiö ei vastaa hinauksen aikana tai apua annettaessa ajoneuvolle syntyneistä vaurioista. Tämä tuli omakohtaisesti opittua, kun hinautin tallille mp:n, josta oli rengas puhjennut. Hinurikuski onnistui kaatamaan pyörän. Hinausliike kyllä korvasi pyörään tulleet vauriot, mutta jonkinmoisen tappelun jälkeen.

                                                        Oma syntini oli se, että neuvoin kuskia siitä, miten pyörä oikeaoppisesti sidotaan kiinni auton lavalle. Kuljetus sujuikin hyvin, mutta pyörä kaatui tallin pihassa, kun kuski hätäili ja irrotti liinat väärässä järjestyksessä, enkä kerennyt hätiin. Hinuriliikkeen omistajan mukaan en olisi saanut neuvoa. No, ei se vastuu kuljetuksesta tuolla verukkeella siirry asiakkaalle ja sen liikekin viimein ymmärsi. Onneksi pyörä oli iso enska ja vauriot jäivät pieniksi: pari vääntynyttä rautaa, vilkku ja hiukan maalia.

                                                        Pari käytännön neuvoa hinaustilanteessa: Tee hinurikuskille selväksi, että hän vastaa hommasta ja anna hänen tehdä homma. Avusta vain, jos pyydetään. Huomauta, jos homma on menossa pieleen, mutta älä "päsmäröi" itse. Jos homma kuitenkin menee pieleen, tee välittömästi reklamaatio kuskille ja ota valokuvat vaurioista.

                                                        Comment


                                                          #29
                                                          Pari käytännön neuvoa hinaustilanteessa
                                                          Anna hinurikuskin hoitaa hommansa, hän on ammattilainen ja vastuussa tekemisistään.
                                                          Eli anna avaimet ja yhteystietosi sekä määreet toimitusosoitteesta ja mene kotiin!

                                                          Comment


                                                            #30
                                                            Alkuperäinen kirjoittaja audiq Näytä viesti
                                                            Käytäntö voi olla kuitenkin eri kuin vakuutusehdot. Lisäksi vakuutusmyyjä on vakuutusyhtiön edustaja ja vakuutusmyyjän sanomisia voisi rinnastaa suulliseen sopimukseen. Näyttöhän jää minulle, joten siksi en alkanut enempää asiasta vääntämään. Seuraavalla kerralla sitten nauhuri mukana.
                                                            Miten käytäntö voi olla eri kuin ne ehdot joita molempien osapuolien tulee noudattaa? Sen takiahan ne ehdot on olemassa suomeksi jotta niitä voi lukea kummallakin puolella pöytää.. Vakuutuksenottaja on oikeutettu saamaan korvauksen ehtojen mukaan ja vakuutuksenottajan velvollisuus on mm. vastata yhtiön kysymyksiin totuudenmukaisesti. Vastaavasti, vakuutusyhtiöllä on velvollisuus maksaa korvaus kun korvauksen maksamisen perusteet ehtojen mukaan täyttyvät. Kaikki vahingot eivät ole vakuutuksesta korvattavia vahinkoja.

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X