Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

BMW 320d xDrive A

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

    BMW 320d xDrive A

    Miksei Audilla ole 2.0 TDI Quattro Autom. vaihtoehtoa? Teknisesti puutetta ei voi perustella.

    Kävin eilen koeajelemassa jo toistamiseen (eka kerta runsas vuosi sitten, talvella) bemarin 3-sarjan dieselin. Molemmat ajot vakuuttivat, eilisestä olen todella yllättynyt, miten erinomainen ajettava ihan perus 320dA Touring oli. Ainoana miinuksena mainittakoon liian pehmeä niiailuun taipuva alusta - omassani on madallettu sport-alusta. Muutoin kaikki pelkkää plussaa. Toki pikkuisen hitaamman oloinen kuin omani (vaikka paperilla samat arvot, kierroksetko bensakoneessa tekevät tunnun..?), mutta ei välttämättä todellisuudessa, ja niiailu poistuu M sport-alustalla hintaan 530 euroa.

    Olen vaihtamassa autoa jollain aikataululla ja mielestäni 2-litrainen diesel on ollut tällä hetkellä järkevin vaihtoehto (öljyn hintaheilunnasta huolimatta), ja sekä Audin että BMW:n 2-litraiset ovat aivan ilahduttavia ajettavia. Mutta, vaatimuksenani on dieseliinkin vaihdettaessa samat herkut kuin nykyisessä; neliveto ja automaatti. Audillahan tämä ei dieselpuolella toteudu kuin ostamalla 3.0TDI Tiptronicin, Mersulla 320 CDI 4Maticin, ja tuolloin puhutaan jo 60-70 k€ hinnoista.

    Nytpä BMW vetäiseekin jokerin hihastaan. 3-sarjan faceliftin myötä myyntiin tulee 320d xDrive A, vieläpä "kohtuulliseen" 52 400 euron hintaan.

    Jos vertaa teknistä puolta,

    Audi A4 2.0 TDI (en löytänyt kvatron tietoja audi.fi:stä)
    0-100km/h 9,7 sek
    Teho 105kW
    Vääntö 320 Nm
    Kulutus Yhdistetty 5,4
    CO2 143
    (www.audi.fi)

    ja

    BMW 320xdA
    0-100km/h 8,5 sek
    Teho 130kW
    Vääntö 350 Nm
    Kulutus Yhdistetty 5,6
    C02 146
    (www.bmw.de)


    kallistuu kuppini BMW:lle, onhan kyseessä kuitenkin nelivetoauto. Melko hyviä arvoja.


    Olen pohtinut A4:n päivittämistä ja miettinyt tosissani Q5:sta, mutta eilinen koeajo ja tiedot faceliftin hinnoista saivat minut miettimään asioita uudelleen. Nätit ledit ja Audin parempi muotoilu eivät välttämättä riitä merkkiuskollisuuteen, sitä paitsi vaihtelu virkistää 5 VAG-vuoden jälkeen.


    Onko Audimiehillä tietoa bemareista minkä verran? Millaiset huoltovälit esim uusissa dieseleissä on? Nykyisessä A4:ssa ajotyylilläni huoltoväli on vähän päälle 20tkm, nyt on 70tkm taulussa ja kaksi huoltoa jo tehtynä, kolmas odottaa 1000km päässä.
    Demarin kalliimmista vakuutuksista olen kuullut, mitä muuta olisi hyvä tietää bemuista?

    Jonkin verran keskustelua xDrivestä on käyty täälläkin
    http://www.audiclub.fi/audifinns/showthread.php?t=40835, ja tiedän BMW Club Finlandin, mutta ACF:n veroista asiakeskustelupalstaa en ole löytänyt. Jos joku tietää, kyselen mielelläni demarimiehiltä lisää.

    Muitakin kantoja kuullaan kernaasti. Comments?
    Viimeksi muokannut kiloWatti; 2.8.2008, 22:00.

  • #2
    Näitä on erittäin mielyttävä lukea.

    Comment


    • #3
      No tämä ei nyt varsinaisesti ole mitään auttavaa tietoa mutta kaverini osti vähänaikaa sitten tuommosen 320d:n (manuaali) ja olin kyllä tosi yllättynyt tuon pikkumoottorin väännöstä, tilaahan siinä ei häävisti ole mutta ei sitä ole kyllä A4:ssäkään. Kyseisessä autossa lievä rengasmelu pisti korvaan, johtuiko se sitten huonoista renkaista, sitä en tiedä.

      Comment


      • #4
        Alkuperäinen kirjoittaja sakarivo Näytä viesti
        Kyseisessä autossa lievä rengasmelu pisti korvaan, johtuiko se sitten huonoista renkaista, sitä en tiedä.
        Liekö ollu run-flatit alla?

        Comment


        • #5
          Itse samoissa aikeissa kuin topicin aloittaja. Kaverillani on juurikin tuollainen 320da m-paketilla. Runlätit on vaihdettu alta pois, josta johtuen auto on selkeästi hiljaisempi kuin vastaava a4 ajossa.

          Ajo ja laatuvaikutelma on jotenkin parempi kuin a4:ssa. Itse on tullut testailtua jonkin verran tuota 3-sarjaa vs. A4 ja vaakaa kääntyy kyllä voimakkaasti Baijerilaisen suuntaan.

          Tuo BMW 2 litrainen diesel on kyllä hieno moottori tuon kokoluokan autoon. Sisätilat takana on varsin pienet, mutta niin ne ovat B7 korisessa A4:ssakin.

          Comment


            #6
            Minulla ei ole omia kokemuksia kummastakaan autosta, mutta pelkästään teknisten tietojen perusteella oma valinta kallistuisi selkeästi BMW:n puoleen. Neliveto ja suorituskykyisempi, siinäpä se. Etuvetoiset VAG-laitteet kun eivät ole sen jälkeen kiinnostaneet, kun pääsi q:ta maistamaan.

            Comment


              #7
              140heppasessa ei ole q:ta 170 heppasessa on. Itse valkkaisin 170 heppasen, kun on
              sen muutaman tonnin hinnakkaampi _vaan_. Luulis kuitenkin tuohonkin saavan sen
              tomaatin, vaik tuol sivuilla ei suoraan ole mainintaa.

              Comment


                #8
                Toi runflat-tieto onkin ihan hyvä juttu, eipä ole tosiaan vielä autosta rengas puhjennut.. nykyisen meteli renkaissa (225) on hirveä, alkaa olla kulunut, vai voisiko johtua aurauskulmista? Vaimo kolautti vannetta katukiveykseen taannoin.

                A4 2.0 TDI Q 170hv tietoja audi.de:stä:
                Höchstgeschwindigkeit
                220
                Beschleunigung 0-100 km/h
                8,6 s

                Kraftstoffverbrauch nach 93/116/EG in l/100km städtisch
                7,9 l
                Kraftstoffverbrauch nach 93/116/EG in l/100km ausserstädtisch
                5,2 l
                Kraftstoffverbrauch nach 93/116/EG in l/100km insgesamt
                6,2 l
                CO2-Emissionen (g/km)
                162 g/km

                ..eli pahemmaksi menee, Audin kannalta. Mikä on toki ollut tiedossakin. BMW taitaa olla edistyksellisin moottorien saralla, vaikka Audi erinomaisia tekeekin.

                Comment


                • #9
                  Tuossa lähinnä tuumin sitä, että jos ns. omalla rahalla olisi autoa ostamassa, ja jos itsellä olisi varaa ostaa tuon hintainen auto yksityiskäyttöön, niin tuskin se sitten enää siitä 5 tonnista olisi kiinni, ja ottaisi saman tien 3-litraisen quattro-audin....tosin varusteista sun muusta en tiedä noiden välillä. Moottoripuolella bemarilla tuntuu olevan kyllä etumatkaa audiin verrattuna dieselmyllyissä...

                  Comment


                    #10
                    BMW on varsin vakaa ja varma valinta tekniikan suhteen. Tietyissä asioissa Audia edellä. Uudet dieselit ovat todella hyvän tuntuisia rakennelmia ominaisuuksiensa puolesta.

                    Comment


                      #11
                      Baijerin dieselit on olleet sitä jo jostain 90- luvun puolivälistä, jos vagiin vertaa. :)

                      Comment


                        #12
                        Alkuperäinen kirjoittaja hiltunenj Näytä viesti
                        Tuossa lähinnä tuumin sitä, että jos ns. omalla rahalla olisi autoa ostamassa, ja jos itsellä olisi varaa ostaa tuon hintainen auto yksityiskäyttöön, niin tuskin se sitten enää siitä 5 tonnista olisi kiinni, ja ottaisi saman tien 3-litraisen quattro-audin....tosin varusteista sun muusta en tiedä noiden välillä. Moottoripuolella bemarilla tuntuu olevan kyllä etumatkaa audiin verrattuna dieselmyllyissä...
                        No hyvä että löytyy edes joku puolustamaan Audia, ollaanhan sentään audipalstalla ;-). Mutta lyhyellä matikallani saan hintaeroksi hieman enemmän kuin 5k€: Audi A4 Avant 3.0 TDI quattro Tiptronic 59 600, BMW 320d xDrive A Touring 52 400 euroa. Eli 7 200€, mikä jo tuntuu käyttöedussakin vaikka ostaisi firmalle autoa. Vaikka tunnepuolella 3-litran diesel toki veisi mukavammin, tulee sen myötä järkisyitä ei:lle myös kulutuksen, verojen ja muun kovemman menon myötä.

                        Comment


                        • #13
                          Kyllä BMW:n tehtaan ilmoittamat kulutuslukemat ovat aika alakanttiin, toinen vastaava tehdas on esim. TOYOTA( lähinnä hybridit). Tuosta voi vähän vertailla kulutusta, tosin juuri 320xDriveä ei taida löytyä.
                          http://www.spritmonitor.de/

                          Comment


                          • #14
                            Juu, niin näyttää olevan, että audin saa etuvetoisena kaksseiskalla kuutosdieselillä multi-busineksena (aika mukavat varusteet...)tuohon bemarin hintaan. Millaisissa olosuhteissa aloittaja sitten enimmäkseen ajelee, eli lähinnä mietin sitä, että miten tarpeellinen se neliveto sitten lopulta on ? Itse olen kuitenkin täällä itä-suomessa tullut siihen tulokseen, että vaikka täälläkin kunnon talvi on, niin ei sitä nelivetoa juurikaan itse tarvitse. Tarpeet tietysti vaihtelee yksitellen.

                            Comment


                            • #15
                              Itse hairahduin tuossa lähihistoriassa baijerilaiseen ja se oli kyllä elämäni suurin pettymys kun luulin ostavani laatua. Kyseessä oli BMW mallia E46 330D vuosimallia 2001 ja Suomi-auto.

                              Laadukasta autossa ei muuta ollut kuin sisusta ja kohtuu nätti kori. Talvella auto ajettavuudeltaan täyspaska, kelin ollessa mallia loska. Auratulla lumella sillä sentään pärjäsi. Renkaita en lähtisi syyttämään koska alla pyöri uudet laatumerkki nastat, ja toki alkuperäiskoossa 225-45/17.

                              Etupään pyöränripustus on varmasti automaailman huonoin mahdollinen. Tärinää jarrutettaessa ilmeni loppuun asti, vaikka lähes jokainen etupään osa oli vaihdettu uuteen. Perän vollotusta, jota maahantuoja korjaa teipillä.... airbagien ja turvavyönkiristimien valojen vilkuttelua ym. pientä ja edullista korjattavaa.

                              Jäi bemusta kyllä niin paska maku suuhun että sellaista ei varmasti enää milloinkaan tule meille.

                              Mutta 330Xd eli neliveto oli jo E46:ssa erilainen juurikin esim. etupään osalta ja se onkin ilmeisen hyvä kapine. Tosin suorituskykyä en voi kehua nelivetoisessakaan, kun se ei sitä ollut takavetoisessakaan.
                              Viimeksi muokannut badfear; 3.8.2008, 21:25.

                              Comment


                                #16
                                Ympäri vuoden tulee ajettua matkaa, ihan hyvällä tiellä mutta kelit ovat todella vaihtelevia ja kaistanvaihto ja rekkojen ohittelu kunnon loskakeleillä on kieltämättä ihan jännää puuhaa, sitä en ole tiedä onko turvallisuudentunne quattrosta vai ESP:stä. Takavetoisella olisi varmasti kivempi kikkailla ja saisi samaan hintaan tehoja eri tavalla, mutta ajattelen näin että on vaimokin tuohon nelivetoon jo tottunut, niin ei vähennetä hänenkään turvaansa. Viime kädessä toki renkaiden pito on se mikä ratkaisee, nelivedot auttavat liikkeellelähdössä ja luiston oikaisemisessa, mutta silloin täytyy jo osata. Audin talviajokoulun käyneitä on täälläkin, silti kun niitä oppeja ei koko ajan pääse treenaamaan, tulee epävarmemmaksi. Oma järki onkin hyvä suoja.
                                Se on silti vaikea sanoa kuinka tarpeellinen on neliveto, kaipa se on monillekin niin että 4Matic, AWD, xDrive ja quattro ovat jo nimettykin noin että se on makea juttu - tosin harva enää haluaa ajella etuvetoisella nelivedon jälkeen. En minäkään.

                                Comment


                                  #17
                                  Kyllä siihen etuvetoon tottuu nelivedonkin jälkeen. Kokemusta on.
                                  Risteyksistä ei talvisin lähdetä yhtä ripeästi ja ohituksia joutuu hieman suunnittelemaan.
                                  Loskakelillä ei neliveto auta yhtään sen enempää mun mielestä.

                                  Silti nelivetoa suunnittelen taas, toisaalta kakkosautoon :)
                                  Ite etuveto golffilla on hyvin päässyt ajeleen pitkää matkaa kelistä riippumatta.

                                  Ite bemaria myös yhtenä vaihtoehto olen katsellus, mutta ne on nykyään niin älyttömän rumia niin sisältä kuin ulkoa.

                                  Ja jos vertaa 3.0tdi:tä johonkin 2.0 kahvinkeittimeen niin väärä vertailukohta. Bemultakin taitaa löytyä se 330d kuitenkin, mutta mites sitten menee hinnan kanssa samoilla ominaisuuksilla verrattuna A4:een?

                                  Comment


                                  • #18
                                    tuohon kulutuslukemiin sen verran että aiemmin omistin 320dA E90 korisen Bemun. Tehtaan lupaama yhd. kulutus oli 6,7l/100km, mitattuna kuitenkin meni jotain 6.0-6.2 luokkaa eli selvästi alle. Muutenkin oli loistava auto ajaa ja hyvin kulki tuolla 2 litraisellakin dieselillä vaikka olikin automaatti. Ehdottomasti hommaan joskus uudelleenkin jonkun baijerilaisen...

                                    Comment


                                    • #19
                                      320dA E90 korisen Bemun.Tehtaan lupaama yhd. kulutus oli 6,7l/100km, mitattuna kuitenkin meni jotain 6.0-6.2
                                      Mutta ajoitko maantietä?Silloin pitäs mennä jollain viidellä litralla...

                                      Comment


                                      • #20
                                        Juu, siis sekalaisessa ajossa hiukan päälle 6 litraa sataselle, puhtaassa maantieajossa aika lähelle tuota 5l/100km.

                                        Comment


                                          #21
                                          Kuten aloituskirjoituksessani ilmaisin, en ole ostamassa painekattilaa vaan kahvinkeitintä. Audilla ei ole tarjolla 2-litraista diesel+neliveto+automaatti -yhdistelmää, vaan halutessaan quattro+autom. yhdistelmän on dieselinä otettava 3-litraa moottoria.
                                          Ensimmäisessä kirjoituksessa on myös lyhyt perustelu miksi ei mahtavaa 3.0TDI:tä. BMW:lläkin on 3-litraiset dieselit, kyllä. Aiemmin xDriven saikin vain tuon 330d:n alle.

                                          Comment


                                          • #22
                                            Se on kato businesta, jos haluaa quattron-tomaatin,joutuu ostamaan pari pyttyä lisää...

                                            Comment


                                            • #23
                                              Sinänsä, niinhän se on koko vagina-konsernissa, että nelipyttyistä dieseliä nelivedolla ja automaatilla ei mihinkään henkilöautoon taida saada. Taitaa lähimpänä tätä määritelmää olla joku VW Tiguan (vai mikä se nyt oli....)

                                              Comment


                                                #24
                                                Muista sitten, että kolmesatanen on aina kolmesatanen. Tiettyjen puristien mielestä ei edes bemari :)

                                                Comment


                                                  #25
                                                  Ai jaa, luulin että 3 on perusbemari. Mistäs puristien taso sitten lähtee? 5-sarjalainen oli kiikarissa alkuvuodesta, täytyy ottaa uudestaan akendalle.

                                                  Joo, ei minustakaan vajaavetoiset oikeita Audeja ole ;-).

                                                  Laskeskelin hieman tarpeellisia lisävarustuksia demariin ja hinta kohosi 58k€ paremmalle puolelle..siis aletaan jo lähestyä A4 3.0 TDI QA Tip -hintoja... ei ole helppoa. No, Q5 on varmasti hinnaltaan edullinen ja ratkaisee pelin. ;-)
                                                  Viimeksi muokannut kiloWatti; 6.8.2008, 18:13.

                                                  Comment


                                                  • #26
                                                    No, Q5 on varmasti hinnaltaan edullinen ja ratkaisee pelin. ;-)
                                                    Mutta...hyi!

                                                    Comment


                                                      #27
                                                      Q5 2.0TDI automaatti on luvattu ensi kevääksi, eiköhän se ilmesty myös nelos sarjalaisiin...

                                                      Comment


                                                      • #28
                                                        Q5, X3 etc. Mitä noilla tekee? Eivät ole maastoautoja, eikä henkilöautoja. Ajo-ominaiuudet syvältä verrattuna henkilömalleihin. Maastossa niillä ei pääse mihinkään, jos joku sinne uskaltaa kulkineensa viedä.
                                                        Vaimolle pikkunätti kauppakassi, sekö on on ko. autojen kohderyhmä?
                                                        En ymmärrä miten joku haluaa tuhlata rahansa joihinkin helavatan Tiguaaneihin ja Kugahirvityksiin??

                                                        Ugh, olen puhunut.

                                                        Comment


                                                          #29
                                                          Q5, X3 etc. Mitä noilla tekee? Eivät ole maastoautoja, eikä henkilöautoja. Ajo-ominaiuudet syvältä verrattuna henkilömalleihin. Maastossa niillä ei pääse mihinkään, jos joku sinne uskaltaa kulkineensa viedä.
                                                          Ajatella, itsekin mietin että mitä ihmettä tekee tehokkaalla autolla, ei ne kuitaenkaan radalla pärjää millekään ja nopeusrajoituksetkin estää lujaa ajamisen. Syövät vielä bensaakin.

                                                          Enkä ymmärrä myöskään auton ostamista, koska bussillakin pääsee, ja junakin vie, tosin enhän ymmärrä myöskään halua poistua kotoa, koska pärjäähän sitä ilmankin. Jatketaanko vielä mitä iloa on viinasta, tulee paha olokin?

                                                          On se elämä julmaa.

                                                          Comment


                                                          • #30
                                                            Yak, hyvin sanottu.
                                                            Vaihtoehtona on ostaa suht ripeän diisseli käyttöautoksi jolla pääsee jotenkuten mökkitietä, viinaa ei tarvi vetää joka viikko ja rataleluksi voi hankkia vaikka S2:n =)

                                                            Bussimatkailua en oikein tuo juuri tuon diisseliauton/aika on rahaa periaatteen vuoksi/olen epäekologinen p*skiainen, mutta Helsingin keskustaan on kätevä mennä junalla jos jotain tarvetta on.

                                                            Polttoainehan on halpaa, se maksaa alle 5 euroa litra...=D

                                                            Comment

                                                            Working...
                                                            X