Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Tuontiauto ja EU katsastukset

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Tuontiauto ja EU katsastukset

    Moro,

    Sattuisiko kenelläkään olemaan kokemusta erikoisemman menopelin tuomisesta, tullaamisesta ja rekisteröintikatsastuksesta?

    Eli jos ajatellaan tilanne että esimerkiksi Saksassa on rakennettu erikoinen ajopeli joka Suomen määritysten mukaan tarvitsee erikoisluvan ollakseen luvallinen mutta on kuitenkin mennyt paikallisesta käytännöstä läpi ja on virallisesti kilvissä toisessa EU maassa.

    Olen joitain huhuja kuullut että esim E36 bemarista olisi tehty M3 ja saatu se sitten Suomessa rekisteriin vaikka itsessään tuota muutosta ei käsittääkseni saa Suomessa tehdä vaan auton pitäisi olla aito M3 että se menee läpi.

    Meneekö se vai kopsahtaako Aken / konttorin kynnykseen?

    #2
    Eipä taida Suomen katsastusinssit helposti hyväksyä omavalmisteisia virityksiä. Muistelen, että esim. Ruotsissa täysin tieliikennekelpoisia Hot Rod autoja ei saa Suomeen rekisteröityä ilman tyyppihyväksyntää joka taas maksaa maltaita.

    Se, että mitä tuossa E36>M3 konversiossa on sitten tehty varmaan vaikuttanee sen rekisteröimiseen Suomessa.

    Comment


    • #3
      Vilkaisin tuossa tuon E36 M3 tietoja ja kyllä se niiden osalta kyllä pitäisi mennäkin. Ei ole tuo M malli vielä niin tehokas että alkaisi hätyytellä tuota teho-painorajaa.

      Kun esimerkiksi RS4 ei saa tehtyä A4 Avantista Suomen lakien mukaan. S4 saa ja siitä epävirallisesti viritettyä RS4 mutta virallista RS4 tekniikanvaihtoa ei. Teho-paino menee yli ja siitä ei lipsuta kuin alkuperäisten tehdasmallien osalta.

      Comment


        #4
        Niin, onko sitten niin, että A4 ja RS4 ovat eri mallisarjaa ja sen takia konversio ei onnistu. Tehoista puhuttaessa vertailumoottorina käytetään mallisarjan tehokkainta moottoria ja siitä lasketaan +25% tehonnousua. Näin se ainakin joskus on mennyt... Toki tietysti jarrut pitää saattaa kasvaneiden tehojen tasalle mutta se ei yleensä ole ongelma, lisäksi voi jotakin joutua tekemään painojakaumalle.

        Comment


          #5
          Kyllä ovat eri mallisarjaa. A4 ja S4 ovat samaa.

          Comment


          • #6
            Aiheeseen liittyen ->


            TIEDOTE 26.6.2008

            Liikenne- ja viestintäministeriö

            LVM kaavailee tuontiautojen kuntotarkastusmaksujen hyvittämistä

            Liikenne- ja viestintäministeriö aikoo hyvittää tuontiautojen
            rekisteröintikatsastukseen kuuluvia kuntotarkastuksen kuluja autoilijoille.
            Maksuja suunnitellaan palautettaviksi, mikäli tarvittava rahoitus
            hyväksytään ensi syksyn lisäbudjettiin.

            Hyvitys koskisi toisesta ETA-maasta Suomeen käytettynä tuodun auton tai
            perävaunun kuntotarkastusmaksuja. Tarkastus on kuulunut osana
            rekisteröintikatsastukseen. Suomi sai EU:n komissiolta huomautuksen
            kuntotarkastuksista kesäkuussa 2007.

            Saatuaan tiedon EY-tuomioistuimen Hollannille vastaavasta menettelystä
            antamasta tuomiosta, liikenne- ja viestintäministeriö ohjeisti jo viime
            lokakuussa katsastustoimipaikat luopumaan kyseisistä tarkastuksista.
            Varsinaiset säännökset saatiin valmiiksi jälkikäteen maaliskuussa 2008.

            Ministeriön suunnittelema maksuhyvitys koskisi niitä 29.6.2007 ja 4.10.2007
            välisenä aikana Suomessa rekisteröintikatsastettuja autoja ja perävaunuja,
            joilla oli toisessa ETA-maassa tehty määräaikaiskatsastus voimassa. Hyvitys
            maksettaisiin lisäksi sellaisista autoista, jotka olivat niin uusia, ettei
            niitä olisi vielä tarvinnut määräaikaiskatsastaa.

            Tällaisia autoja ja perävaunuja on arviolta kaikkiaan 7000 kappaletta.
            Korvaussumma olisi 40-70 euroa ajoneuvoluokasta riippuen.

            Korvausten aikarajaus lasketaan päivämäärästä, jolloin Suomi sai komission
            huomautuksen siihen päivään, jolloin ministeriö toimitti uuden ohjeistuksen
            katsastustoimipaikoille.

            Jos palautukset hyväksytään lisäbudjettiin, annetaan ohjeet korvausten
            hakemisesta myöhemmin syksyllä. Tavoitteena olisi tehdä hakuprosessista
            mahdollisimman joustava. Kuntotarkastuksen hyvitystä haettaisiin
            katsastustoimipaikasta, joka myös välittäisi hyvityksen hakijoille.

            Lisätietoja

            ylijohtaja Juhani Tervala, puh. 050 552 7260
            liikenneneuvos Anneli Tanttu, puh. 0400 438 543

            Comment


            • #7
              Korvausten aikarajaus lasketaan päivämäärästä, jolloin Suomi sai komission
              huomautuksen siihen päivään, jolloin ministeriö toimitti uuden ohjeistuksen
              katsastustoimipaikoille.
              Juuri näin, hienoa toimintaa virkamies Juhani-Anneli Tanttu-Tervala. Tuskin saavat lisäbudjettiakaan läpi niin ei tule ketään kohdeltua liian oikeudenmukaisesti.

              Comment


              • #8
                Ei se sama mallisarjakaan auta. Aken poikkeuslupia myöntävän Erik Asplundin kanssa oli aiheesta puhetta. Heillä oli käynyt yksi Skyline jonka olisi halunnut muutoskatsastaa tehokkaammalle koneelle. Ei voinut. Vaikka vertailumalli samassa mallisarjassa on olemassa autoa ei saa muuttaa edes sen tasalle puhumattakaan 20% ylityksestä jos teho-painosuhde menee jo vakiona yli. 7kg/1kW.

                Comment


                • #9
                  Käytetäänköhän tuossa kg/kw -säännössä massana kokonais- vai omamassaa? Ja ongelmiahan tulee silloin, kun tuo 7kg/kw alitetaan. Normaalitehoiset henkilöautot siis ylittävät sen reilusti, esim. 1200kg ja 90kw -> ~13,3kg/kw
                  Viimeksi muokannut zaci; 26.6.2008, 16:11.

                  Comment


                  • #10
                    Niin tietysti alittaa. Aken virallinen lause asiaan:

                    "Auton omanmassan ja tehon suhde ei saa alittaa 7 kg/kW."

                    Comment

                    Working...
                    X