Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

Auto Saksasta Suomeen ajamalla

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • Auto Saksasta Suomeen ajamalla

    Moro,

    nyt kaivattaisiin kokemuksia mitä kautta kannattaa ajaa. Kannattaako ajaa Tanskasta sillan ylitse vai mennä lautalla. Itse ei ole koskaan tuolla nurkilla tullut pyörittyä joten ei ole mitään tietoa esim. lauttojen ja siltojen hinta eroista. Jos jollakin on jokin hyväksi havaittu reitti tai tietoa tuolta suunnalta niin olisi hieno homma!

    #2
    Rostockin kautta lautalla Hankoon on tullut seilattua. Nykyisin pääsee myös suoraan Helsinkiinkin.
    Suosittelen melkeen lautalla liplattelua. Hinnat Helsingin välille saat täältä ja Rostock Hanko täältä.

    Comment


    • #3
      Travemündesta pääsee myös finnlinesillä helsinkiin.

      Comment


      • #4
        Aivan, mutta ideana olisi ajaa auto Tukholmaan josta sitten lautalla Suomeen. Saksa-Tukholma väli on täynnä kysymyksiä, joten siltä väliltä jos on tietoa niin hyvä. Tulee siis yhdistetty autonhaku ja loma reissu.

        Comment


        • #5
          Me ajelimme yhdessä poikakaverin ja sen pikkuveljen kanssa (haettiin pikkubroidille bemari Berliinistä) Berliinistä Pohjois-Saksaan semmoseen paikkaan kuin Puttgarden. Siitä on lauttayhteys Tanskaan (Roedbyhavn). Suosittelen tuota, koska oli mukava pätkä, ja etenkin Puttgardenissa sijaitseva Scandlinesin Bordershop on jotain, missä kannattaa ehdottomasti piipahtaa, jos kuningasjuoma kiinnostaa. Sieltä ihmiset lastaa melko suuria määriä autoonsa... :D Tanskan läpi oli näppärä tulla Ruotsin puolelle Malmön ja Helsingborgin kautta Jönköpingiin, jossa oli henkeäsalpaavat maisemat, kun E4-tie menee ihan Vätternin rantaa pitkin. Sinne on pakko päästä uudelleen ens kesänä, tarkoituksena kiertää ko. järvi ja Vänern. Ihan lomareissunakin tämä on mahtava reitti, kun on niin mahtavat maisemat ja hyvät tiet! Kiireetöntä ajelua, säästä ja seurasta nauttien.. aijai... Lopulta sitten Tukholmasta laivalla Suomen puolelle.

          Ainoa hankaluus tuossa reitissä oli se, miten päästä Berliinistä oikealle tielle, mutta onneksi oli navigaattori, joka ei jättänyt pulaan, vaikka kyllä normikarttaki kannattaa ottaa messiin.. kyseinen laite ajatutti meidät väärään suuntaan jossain vaiheessa. Mutta summa summarum, suosittelen tätä reittiä.

          Comment


          • #6
            Muutaman kerran Tanskan ja Ruotsin kautta Saksasta kotiin tulleena voi suositella Scandlinesin Puttgarden-Rødby + Helsingør-Helsingborg - lauttakomboa, 90? näyttäis olevan hinta nykyään. Ahterilihakselta toki vaatii turnauskestävyyttä matka Tukholmaan, ajosuoritteena ei ihmeellinen.

            Eksoottisemmasta meiningistä pitävä tulee toki Puolan, Liettuan, Latvian ja Viron kautta. Laajentuneen Schengen- alueen myötä ei tartte rajoilla edes pysähdellä. Ajosuoritteena varsinkin Puola haastava/mielenkiintoisen erilainen.

            Comment


            • #7
              Ei kannata eksyä 'tavallisten' laivayhtiöiden humppa-helvetteihin Tukholmasta, vaan tulla Kapellskäristä Finnlinkin roro-aluksilla yli. Edullista ja paljon rauhallisempaa, eikä laivalla paljon rahaa uppoa kun kaikki ateriat ja hyvä hytti kuuluu aina hintaan.

              Comment


                #8
                Itsekin voin suositella Finnlinkin aluksia, lähtöjä 3 kertaa vuorokaudessa joten helppo sovittaa aikataulut sen mukaan. Puoliltapäivin kun lähtee Hampurin korkeudelta ajelemaan ehtii hyvin klo 01 lähtevään laivaan (lastaus noin 23:30) eikä tarvitse hotellia sille yölle. Aamiaisen jälkeen Naantalissa. Edullista tuo ei mielestäni ole jos vertaa muihin ruotsinpaatteihin.

                Comment


                • #9
                  Samaa reittiä on tullut käytettyä kahteen kertaan mistä karppa kertoi. Puttgarden - Rodby ja E20:stä sillan yli Tanskasta Malmöön. En tiedä onko halvin tuo kakkosetapin siltaosuus verrattuna lauttaan, mutta noilla on menty. Sitte yhdellä stopilla Ruotsin läpi.

                  Justiin pari viikkoa sitte tuotiin Saksasta ajamalla C70. Lauantaina aamulla oltiin vielä Puttgardenin tienoilla hotellissa aamupalalla ja iltapäivällä Turun laivassa, tuota reittiä käyttäen.

                  Comment


                  • #10
                    Itse tulen tänä kesänä 13.7. Travemündesta aamuyöstä lähtevällä Finnstarilla takaisin seuraavalta autonhakumatkalta. Tällä kertaa näin vaikkei tuo halpa vaihtoehto olekaan, Superfast ei houkutellut ja tällä kertaa tullaan Etelä-Saksasta, eikä jaksa suoraan ajaa Kapellskäriin enää.

                    Comment


                      #11
                      En tiedä onko halvin tuo kakkosetapin siltaosuus verrattuna lauttaan
                      Silta ja lautta samanhintaiset, siltaa pitkin saa ajaa noin 100 km enemmän, lautalla voi jaloitella ja pitää kahvitauon. Kesällä lauttoihin voi joutua jonottamaan.

                      13.7. Travemündesta aamuyöstä lähtevällä Finnstarilla
                      Saatetaan olla samalla laivalla, tuo viikko olisi tarkoitus lomailla Scharbeutzissa.

                      Comment


                      • #12
                        Ei kai siitä ihan 100 kilometriä tule lisää ajettavaa? Map24:lla laskin että jos otetaan Kööpenhaminan seuduilla haarautuvasta motarista sillan kautta Malmöön ja sieltä Helsingborgiin niin tulee noin 105 kilsaa ja Helsingorin kautta vajaa 60 kilsaa Helsingborgiin samasta moottoritien haarasta. Joku 50 kilometriä vois olla lähempänä oikeaa?

                        Comment


                          #13
                          Olet varmaankin oikeassa, en muista koska tuon laskeskelin. Pidempi reitti joka tapauksessa.

                          Comment


                          • #14
                            Eilen kotiuduin autonhakureissulta Saksasta. Puttgardenistä Tanskaan lautalla, ja sitten Hellsingor-Helsingborg lautalla Ruotsiin. 90e oli kokonaishinta nuille kahdelle lautalle.
                            Tuosta sitten Kapellskäriin 01:00 lähtevään Finnlinkin laivaan. Naantalissa oltiin klo 10 aamulla. Lautta taisi maksaa n. 130e, sisältäen siis autopaikan, hytin ja ruoat.

                            Puttgardenissa oli tosiaan sen sortin viinakauppa, että meinasin seota. No, Carlsbergin madallussarjahan sieltä tuli hommattua, viinillä ja viskillä höystettynä. ;)

                            Tiet Tanskassa ja Ruotsissa erittäin ajettavia, ja varsinkin etelä Ruotsin maisemat ovat hienoja, niin kuin jo edellä joku totesikin.

                            Aikaa tuonne kannattaa varata, siis Saksa-Suomi välille. Meillä oli vähän liian tiukka aikataulu, joten kovaa piti ajaa, ilman turhia taukoja.
                            Ja tuo tiukka aikataulu kostautui, koska kaikkihan ei aina mene niin kuin elokuvissa. Etelä Saksasta Hampuriin ajaessa yllätti tosi ikävä vesisade, ja oli hieman rankkaa ajella pimeässä. Yöpyminen motellissa, ja aamulla nukuttiin pommiin. Viking Linelle oli klo 20:10 Tukholmasta lähtevään laivaan paikka, mutta siihen ei ehditty.

                            Navigaattori on melkeinpä välttämätön varuste tuolle liikuttaessa. Muuten liikenteessä pärjää kyllä mainiosti, vaikka tuolla ei olisi aiemmin käynytkään. Taustapeileihin joutuu kyllä vilkuilemaan vähän toiseen tyyliin kuin koto Suomessa.

                            Comment


                            • #15
                              Eteläsaksasta tullessa lautta on parempi, kuitenkin pitää nukkua jossain.Siis olettaen että selviää lauttamatkan ilman hyttiä,hytti on suolaisen hintainen.

                              Mannheimista ajaa suorilta Tukholmaan, Hampurista nyt puhumattakaan.
                              edit_ päivälautta sis 2 h hytti on lähes ilmainen Vikingillä

                              Tuon profiilin kulkineen hain Itävallasta 3 viikkoa sitten, Wienistä Tsekin läpi Rostockiin kesti jo jonkun 10 tuntia...huh.Lautalle nukkumaan venäläisten autonhakijoiden sekaan...ihan ok kun ottaa aikaeropillerit ja korvatulpat mukaan.

                              lisäedittiä: kannattaa mennä puttgarden-rödby lautalla, köpiksen kautta kiertävällä tiellä on sikahintaisia tulleja ja kestää kauemmin.

                              Comment


                              • #16
                                Noniin. Kiitoksia vinkeistä. Auto saapui Suomeen toissapäivänä. Itse en päässytkään mukaan matkaan opiskeli kiireitten takia, mutta välitin "kuljettajille" tiedot reiteistä. Käyttivät juurikin tuota Puttgarden - Rodby, Helsingör - Helsinborg lautta reittiä. Hyvin kerkesi Düsseldorfin seudulta illalla lähtiessä seuraavan päivän Tukholma - Helsinki Siljaan. Saksan päässä satoi kaatamalla vettä koko ajan joten rätin vedenpitävyyskin tuli testattua! :)

                                Comment


                                • #17
                                  Koska vähän lomareissustakin on kyse, niin suosittelen köpis-malmö sillan yli ajamista. Aika mahtava kokemus. Tanskassa on toinenkin silta, josta joutuu maksamaan ylitysmaksun. Muistaakseni 30€ / silta. Ruotsissa on suoraa tietä, minusta maisemat ei mitenkään ihmeelliset ole, jos vertaa vaikkapa saksaan. Navigaattori on ehdoton varuste epäselvyyksien välttämiseksi ja satamaan osaamiseen.

                                  Jos ei lomailla meinaa, niin rostockista lautalla suomeen.

                                  Comment


                                  • #18
                                    Ei Köpiksen kautta kiertävällä tiellä mitään tietulleja ole. Ainoastaan silta maksu Tanskan ja Ruotsin välillä 36?. Helsingör-Helsinborg lautta maksaa 35,50? eli käytännössä saman hintaista. Sillan kautta tulee n.50 km lisämatkaa mutta maisemat ovat ainakin mielestäni hienommat.

                                    Puttgardenin Bordershop on tosiaan käymisen arvoinen paikka :) Ensikertalaisella menee ihmetellessä suurinosa ajasta...

                                    Comment


                                    • #19
                                      Siis tietullilla tarkoitin Ison Beltin siltaa, maksaa just jonkun 36€, Juutinrauma 50€.Eka ylitys kannattaa mennä lautalla puttgarden-rödby,säästää 200km ajoa ja voi hengähtää lautalla hetken.
                                      Kerran idioottina Odensen kautta kiertänyt.Lisää ajoa, lisää aikaa ja lisää rahanmenoa.En suosittele.
                                      Viimeksi muokannut kontio; 1.6.2008, 18:14. Perustelu: olin turo

                                      Comment


                                      • #20
                                        Itse en voi ainakaan millään tavalla suosia homolosseja(finnlink) on melko takkusia suden perseitä. mielummin vaikka seawind tukholmasta.

                                        Comment


                                        • #21
                                          Alkuperäinen kirjoittaja kontio Näytä viesti
                                          Eka ylitys kannattaa mennä lautalla puttgarden-rödby,säästää 200km ajoa ja voi hengähtää lautalla hetken.
                                          Kerran idioottina Köpiksen kautta kiertänyt.Lisää ajoa, lisää aikaa ja lisää rahanmenoa.En suosittele.
                                          Itsekin on tullut tuota reittiä ajettua, mutta Puttgarden-Rodby on monta sataa kilometriä ennen Köpistä, eli ei tuolla lautalla Köpistä voi mitenkään ohittaa. Rodbystä on siis Köpikseen se muutama sata kilometriä ja sieltä taas sitten pääseekin sillan yli Malmöhön. Vaihtoehtoisesti voi ajaa Tanskan puolelta myös pohjoiseen ja mennä lautalla Helsingboriin, tuosta reitistä ei tosin ole kokemusta.

                                          Itse tuli ajeltua koko matka suht kiireettömästi kahdella yöpymisellä. Saksan päästä ensin Putgardeniin, josta lautalla yli. Lautta on tosiaan erinomainen vaihtoehto vähän aikaa huokaista ja tankata evästä (ja sataman "kauppalautta" on melkoinen kokemus). Tanskan puolessa välissä (Majbolle) tuli yövyttyä jossain vanhassa koulurakennuksessa toimivassa motellissa. Perheyrityksen makua. Siistit tilat eikä hinta huimannut. Seuraavana päivänä sitten Tukholmaan ja yöpyminen Vikingin hytissä. Jos ei ole kiire ja ottaa matkailun kannalta niin mukava tuo reitti oli ajaa. Saksassa autobahnia on lysti päästellä. Tanskassa taas ei ole mitään nähtävää. Pelkkää peltoa koko maa. Ruotsin puolella taas on isoa 2-kaistaista tietä ja etenkin Jönköpingin kohdalla maisemat ovat aika huikeat.

                                          Comment


                                          • #22
                                            Perskuta, tarkoitin siis että kerran kiertänyt Odensen kautta, sitten Köpiksen ohi Juutinraumaa Malmöhön.

                                            my bad

                                            edit_ja kyseinen kierto siis täysin typerä keikka

                                            Comment


                                            • #23
                                              Seawindillä ei enää pääse Tukholmasta. Kuskaa pelkästään rahtia.

                                              Comment

                                              Working...
                                              X