Kuulutus

Collapse
No announcement yet.

vinkkejä A4 1.8T (B5) hankintaan

Collapse
X
 
  • Suodata
  • Aika
  • Näytä
Clear All
new posts

  • vinkkejä A4 1.8T (B5) hankintaan

    Hakua koitin käyttää mutta ei sattunut silmään aivan samanlaista ketjua.
    eli tarkoituksenani olisi vaihtaa toyotasta audin leiriin, siis ensimmäistä kertaa Audien kanssa tekemisissä, joten teiltä viisaammilta tiedustelisin että millaisia asioita kannattaa ottaa huomioon kyseistä autoa hommatessa kuten esim:

    -tyyppiviat
    -minkälaisia muutoksia tuohon B5:een on tullut noina vuosina kun sitä on valmistettu varustelun ja tekniikan suhteen
    -millä kilometrilukemilla tulee eteen suurempia huoltoja(+100tkm)
    -ja kaikki sellainen tieto mitä auton ostajan kannattaa tulevasta ajokistaan tietää

    tietysti kaikenlaiset käyttökokemukset ovat tervetulleita myös ne negatiiviset jos niitä nyt on ;)
    tosiaankin siis tarkotus olisi hommata vajaavetoinen 1.8T ellei sitten hyvää (ja halpaa) nelikkoa tule vastaan.
    korimalli tulee olemaan sedan.
    paljon on muutakin kysyttävää jota ei nyt muista mutta laittelen tänne kun juolahtaa mieleen.
    kiitokset etukäteen jo kaikille jotka jaksatte neuvoa keltanokkaa =)
    Viimeksi muokannut Arska007; 23.3.2008, 14:55.

  • #2
    Kannattaa miltei valita joko facelift-malli tai 97-99 prefacelift. Lähinnä ulkonäkösyistä, sillä ensimmäisissä mm. ovien kahvat olivat mustat ja ainakin sedanin takavalot omaan silmään rumat. Jos pääsee valitsemaan niin prefaceliftissä H7+H7+H1 valaistus on huomattavasti parempi kuin H4-versio.

    Etupään tuenta kannattaa tarkistaa. Monimutkainen rakenne => lisää liikkuvia osia => parempi ajaa, mutta enemmän niveliä, jotka voivat mennä väljiksi. Muita tyyppivikoja ovat lähinnä käynnistykseneston viat, >97-mallien hapertuvat ovilistat, yms. Itse pysyisin erossa myös saksassa lastutetuista ellei lastun tai ohjelman tekijä ole tiedossa. Samoin turboa kannattaa kuunnella.

    Tuollaista tuli mieleen ihan normaalien tarkistusten lisäksi. Haulla löytyy lisää.

    Comment


    • #3
      Lähemmäs 200 tuhatta kilometrejä niin alkaa ne etunivelet kuitenkin oleen vaihtokunnossa.Jos itse viittii tehdä,Febin osat 350?.
      Ei niistä tukivarsista kannata ressata.

      Turbon ääniä kannattaa kuunnella,mutta se nyt ei ole mikään heikko kohta.

      haepas searchilla seuraavat asiat:
      abs anturi
      laakerit
      käynnistyksenesto

      Eipä noissa mitään ihmeellistä voi olla, jos remmit vaihdettu ja kilsat pitää suunnilleen paikkansa.

      Lastutettua en itse ostaisi, (vaikka kyllä itse lastuttaisin)

      Comment


      • #4
        Kannattaa kurkkia myös ruåttin puolelta, kun et edes kaukana asu:)

        http://www.blocket.se/li?ca=2_s&th=1...=&fu=&aws=&awe=

        Comment


        • #5
          Pari jo valmiiksi pureskeltua aihetta täältä ja täältä.

          Itse vajaa kolme vuotta autolla ajaneena ei oikein pahaa sanottavaa löydy. Hyvä ajettavuus ja muutenkin käypä peli, mutta ei se mitenkään tilaihme ole jos sitä tarvitsee.

          Vakio-ongelmakohtia, niin kuin joku jo mainitsikin on tukivarret ja kolina alustasta, mutta koko Febin setti kun ei tuon enempää maksa, niin ei ole suuri ongelma.

          Turbokoneessa tietyt anturit ja ahtoletkut voivat joskus joutua vaihtoon, mutta muuten ei suurempia ongelmia ole, kunhan muistaa pitää huolta autosta.

          Toyotassa VAG-konserniin siirtymisen yksi suurimpia totuttelukysymyksiä voi olla kytkinpolkimen pitkä liike, joka on ominaisuus.

          Comment


          • #6
            RS_2:n mainitsema idea onkin jo aika pitkällä elikkä ruotsista tosiaan olen suunnitellut hakea, kunhan sopiva yksilö kohdalle sattuu.
            tähän lisätäkseni jos täällä on kanssa ihmisiä jotka ovat ruotsista autoja hakeneet niin nekin kommentit tervetulleita, tuttu toi muutama vuosi sitten mersun ruottin puolelta joten hakumatkasta olisi jonkinlainen käsitys mutta jos on jotain sellaista mitä ei heti osaa aavistaakaan niin valistakaa toki.
            Viimeksi muokannut Arska007; 24.3.2008, 11:56.

            Comment


              #7
              Itse kun aikoinaan ostin B5:n, pidin erittäin tärkeänä S-line varustusta. (vakioratti oli mielestäni niin ruma).

              Ehdin ajamaan B5:lla noin 50 000 km ja mitään pahempia vikoja ei tullut tuona aikana vastaan.

              Ovien alalistat tuntuvat irtoavan ajan kuluessa ja keskuslukituksen kompressori hieman sekoili jossain vaiheessa, mutta muuten auto toimi kuin unelma.

              Suosittelen lämpimästi kyseistä mallia.

              Comment


              • #8
                Faceliftin vakioratti nahkaisena on ihan pätevä,alkupään B5:ssa oli tosi ruma.Totta.
                1.8T:tä on aika paljon myyty sporttipaketeilla, pitäis löytyä helposti.

                tuossa on omistani vähän juttua
                http://www.kivelasports.com/audi.html
                (musta 1.8TQ siis oli harkittu riskiostos, kun sain niin halvalla, tekemistäkin sitten hiukan oli.eniten ilmenneisiin ongelmiin vaikutti varmaan `95 vuosimalli, ikä painoi kulutusosia vaikka auto sinällään oli ryhdikäs peli)

                Comment


                • #9
                  Jatketaanpa aiheesta. Olen aikeissa päivittää käyttöauton -99-00 A4 1.8T(s) Quattroksi, todnäk. länsinaapurista hakemalla. Pari kysymystä, jotka eivät foorumia yms. selailemalla selvinneet:

                  Onko avantin mitat pituussuunnassa samat sedanin kanssa, eli siis että avant on käytännössä sedan jossa on "korkea tavaratila"? Entäs onko suositeltavaa etsiä 180hp TS-malli vai onko siinä jotain huonoja puoliakin? Kulutus? Näkyykö TS:n lisäpuhti käytännössä vain huipputehoissa vai onko moottori havaittavasti parempi myös pienemmillä kierroksilla? Lopuksi prefacelift -> facelift on jäänyt hieman epäselväksi mutta jos olen oikein ymmärtänyt niin tuo on vaan kosmeettinen päivitys ja näinollen siitä ei tarvitse isommin välittääkään?

                  Comment


                  • #10
                    No jos kosmeettisilla asioilla ei olisi väliä, ajaisin ladalla =D
                    Lähinnä se faceliftaus oli kosmetiikkaa kuten yleensäkin. 4-puola ratti parani faceliftissä huomattavasti, se vanha oli etenkin muovisena kauhea mötkö, faceliftin 4-puol nahkaratti on ihan hyvä.
                    En muista onko siinä muuta eroa kuin turbo... lastuttamallahan saa tuon 190hp/300Nm tuosta AEB:stakin,ja kytkinkin saattaa vielä kestää.
                    Ainahan siitä tehosta ja etenkin väännöstä on iloa.

                    TS on kyllä jonkin verran kalliimpi ja harvinaisempi (jälleenmyyntiarvo tietysti parempi), eli en näe suurta eroa, ostit minkä hyvänsä. Mutta ihan kosmetiikan takia suosittelen faceliftiä. Ne perus valotkin on jo niin...vanhahtavat ja harmahtavat.
                    Xenonit toimii faceliftin umpioissa oikein hyvin.

                    Comment


                    • #11
                      Jatketaanpa taas samaan ketjuun. Eli meinaa pitkään palvellut mazda 626 sedani käydä pieneksi niin vm.98 Audi A4 Avant 1.8T näyttäisi nyt olevan se mikä pitäisi laittaa. TDI kone ei passaa vähäisten kilometrien takia. Onkos tuo 1998 jo facelift malli ?

                      Haulla löysin jo tarkat vastaukset mitä "vikoja" kannattaa katsoa ja mitkä osat kuluu nopeiten. Ainut asia mitä en vielä kunnolla selville saanut oli se että minkäslaisia ahtoja tämmöinen B5 1998vm 1.8T 110kw pitäisi vakiona antaa ? Autoa myy autoliike, jonka myyjä kertoi auton vetävän hyvin ja ahtavan 0,3bar ? eikös tuo ole silloin vikatilassa tai sitten se yleinen vika/viat että passi rikki tai n75 vena ei aukea ? Ensimmäinen turbolla varustettu auto mitä oikeasti harkitsen niin kaikki siitä tullut tieto tervetullutta. Mistä voisi turbon kunnon todeta? Painetestiin löysinkin ohjeet vuotojen tarkistamiseksi.

                      Onkos tämmöisessä autossa ahtopainemittari tehdasasennettuna kun myyjä kertoi semmoisen sijaitsevan hansikaslokerossa? En ole autoa vielä livenä nähnyt mutta olisi tarkoitus mennä katsomaan.

                      Niin ja auto siis RUOTSIN TUONTI joten pitäs suolavauriot tsekata vissiin tarkkaan helmalistoista ja alustasta? Jakopääremontti tehty 6tkm sitten ja katsastettu 2vk sitten. Varusteita lähinnä ilmastointi ja vakionopeudensäädin. Kilometrejä kertynyt 282 000 km.

                      Comment


                      • #12
                        -> kilometrejä tuossa on paljon mille tahansa autolle 282tkm (edit_ ei se siis välttämättä ongelma tuossa ole, mutta kunhan nyt sanoin että mikä tahansa paikka voi poksahtaa koska vain periaatteessa. startti, laturi, turbo jne.tosin, eipä tuossa mitään yli 500€ remonttia oikein voi tullakaan vaikka mitä tapahtuis, jos vaan on täyssynteettistä koneessa edes pari litraa ja jakohihna ja kiristimet kunnossa)
                        -> eipä noi pahemmin ruostu, siitä ei kannata isoa stressiä ottaa. itse asiassa en kyllä kolmen B5:n kokemuksella osaa edes kertoa mistä pitäisi etsiä.
                        -> faceliftejä ovat muistaakseni 4/1999 alkaen käyttöönotetut noin suunnilleen. jotain sekamalleja voipi tulla aina välillä vastaa, missä on keskikonsoli, ovenkahvat, valot, penkit, ratti jne ristissä uutta ja vanhaa. edit2_ http://www.ajovalo.net/Mallit/Audi_A4_95.htm

                        oliskohan joku 0.7-1.0bar mitä pitäis ylipainetta työntää pikkubensaturbon. tämä hatara muistikuva 3 vuoden takaa. 0.3bar kyllä tuntuu jo laiskana kulkuna.

                        Turbon kuntoa nyt ei oikein voi mitenkään todeta, muuten kuin että se herää kuten pitäisi, siinä 2500rpm nurkilla,jaksaa työntää kulkua hyvin, ahtaa sen mitä pitäis ja viheltää maltillisesti. Melkein kannattaa koeajaa jotain toistakin ennenkö ostat, niin tiedät miten pitäis mennä. mieluiten jotain kaverin autoa omistaja mukana, niin voi kysellä.

                        Toisaalta, ebaysta saa urpoja muutamalla satasella ettei se nyt siihen kaadu vaikka räjähtäis, että sinänsä autoa ei sen mukaan kannata ostaa. joskin on tietysti ihan kiva että se toimii. kuitenkin joutunet sen joskus vaihtamaan, jos on alkuperäinen.

                        Ilmastoinnin toiminta kannattaa tsekata, lämpimänä päivänä tai parkkihallissa, yleensä jos ei toimi niin sihti tukossa. maksaa vitosen (laakkosella 40€) +uudet aineet sisään. sitä ei tietenkään myyjälle tarvi kertoa. vuoto on toinen mahdollisuus, tai kolmas on että joku paikka on lauennut. kompressori on aika kallis.
                        mutta siis tuo sihti menee 3-10 vuoden välein tukkoon noin suunnilleen ja on yleisin ongelma noissa ilmastoinneissa.

                        Comment


                        • #13
                          Kiitos nopeasta vastauksesta!

                          Tuosta faceliftistä on ollut montaa eri mietettä että pitäs alkaa 98 ja toiset sanoo että 99. Ainakin autossa kuvien perusteella on 4-puolainen nahkaratti mutta valoista ei sitte saa selvää kummat ne on.

                          Olen yrittänyt päästä koeajolle tuommosella 1.8T koneella olevalla masiinalla (VAGgilaisella) mutta ei tästä läheltä löytynyt kuin vaparina niin piti sitte semmosta kokeilla. Ei kyllä sen kummempi kuin tämän hetken 1.8 bensa mazdakaan. Pitäisi turbossa olla kuitenkin vähän enemmän potkua sitte verrattuna tuohon vapariin.

                          Ilmastoinnin myyjä lupasi jo toimivan, mutta ilmastointihuoltohan se on sitä varten jos aineet loppuu. Toivottavasti ei vain kamppeet hajoa siitä.

                          Autosta on aika kattava huoltokirja aina ruotsin puolelta asti ja 2 huoltoa on suomen puolella tehty ja viimeisin marraskuussa 2009 jossa jakopää rempattu. Pitää yrittää tingata hintaa myyjältä jos tunnustaa siltä että turbossa jotain häikkää / ei kerta ahda kunnolla. Turbosta ei kuulemma ollut mitään merkintää huoltokirjassa, mutta jotenkin tuntuu epätodennäköiseltä että alkuperäinen puhallin siellä vielä ois

                          Tottakai näin vanhaan autoon saa varautua että joku paikka porsii ennemmin tai myöhemmin :) laturi,startti, jarrut yms on enemmän tai vähemmän kuluvia osia mitkä löytyy joka autosta.

                          Comment


                          • #14
                            siis tuossa http://www.nettiauto.com/audi/a4/3208902 on vanhan mallin ajovalot (hyi), keskikonsoli ja ovenkahvat.

                            faceliftin ratti, varmaankin myös golfpallokuvioinen faceliftin vaihdekepinnuppi ja penkit.
                            (ei saa oikein selvää kuvista)

                            Ei tuo faceliftiä ole nähnytkään, se on fakta mutta äkkiähän nuo ajovalot vaihtaa kirkkaisiin.

                            mutta jotenkin tuntuu epätodennäköiseltä että alkuperäinen puhallin siellä vielä ois
                            ei se mikään mahdottomuus ole. Isäpapan AEB koneisen 3B passatin myin kaverille, ja nyt muutama viikko sitten testasin 210tkm ajettuna niin samma lailla se meni ku meille tullessaan 115tkm ajettuna. eikä ole turboon koskettu. joten kyllä se yli 300tkm siistillä käytöllä voi mennäkin.

                            Comment

                            Working...
                            X